Uppstickarens utveckling manar bankerna till vaksamhet

2017-09-01

För två veckor sedan presenterade Klarna sin nya grafiska profil och den ständiga evolutionen är så tydlig. Men varför ska branschen och bankerna bry sig?

Att ändra sin grafiska profil, sin logotyp för att möta nuvarande trender, önskemål och behov är något som kommer bli allt viktigare. Detta signalerar givetvis även att man som företag är i ständig utveckling och att detta är en naturlig evolution. Användarupplevelsen är allt som räknas! Den aktör som inte är redo att möta sina kunder med en användarupplevelse som andas nutid riskerar snabbt att påverkas när nya aktörer kliver in på marknaden.

Klarna är i mina ögon ett spännande och lysande exempel på ett företag som lever i förändringen. Att ändra den grafiska profilen, efter i mångas ögon, ”bara” fem år är helt naturligt för dem. På samma sätt som man ständigt anpassar sina kundgränssnitt för att på bästa sätt motsvara förväntningarna hos kunderna.

Det faktum att Klarna fick klartecken från FI gällande sitt banktillstånd i mitten av juli och att man varit tydliga med att man kommer att utmana just storbankerna innebär sannolikt att man kommer att sätta standarden för vad just dessa banker kommer att behöva förhålla sig till gällande kundupplevelse från och med nu!

– Vi vill vara med och förändra banksektorn för privatkunder, säger Sebastian Siemiatkowski, bolagets vd och grundare, till Financial Times.

Jag väntar med spänning på vad Klarnas intåg i branschen, detta givet Sebastians uttalande ovan.

UC´s team inom såväl Affärsoptimering som kredit- och marknadsinformation hjälper bank- och finanssverige med handfast information, insikter och givetvis med att uppföljning av kreditaffären. Brinner även du för bank och finans? Hör av dig till mig så pratar vi om vad vi kan bidra med till er verksamhet och framgång. Om än inte inom grafiska profiler.

Hälsningar

Rickard

 

Relaterade artiklar:

2017-08-15

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/15/klarna-byter-skepnad--sa-har-ser-nya-loggan-ut/

 

2012-09-27

http://www.ehandel.se/klarnas-nya-kassa-och-grafiska-profil-avslojad,1568.html

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.