Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

PSD2 är här – vad innebär det?

Den 14 september trädde det andra betaltjänstedirektivet PSD2 i kraft. För den som har missat det så medför PSD2 enklare betalningsflöden och tillgång till ny information för företag och konsumenter i EU. Anledningen till att PSD2 kom till var en önskan att standardisera betalningsflöden, skapa gemensamma betalningsstrukturer inom Europa och uppmuntra till ökad konkurrens inom finansverksamhet. I förlängningen är tanken att det även ska bidra till att utbudet av tjänster inom finanssektorn breddas och säkerheten för konsumenter förbättras och deras rättigheter stärks. Tillgång till transaktionskontoinformation, eller vad vi i folkmun kallar lönekonto, kommer bli viktig för den finansiella sektorn. Informationen är inte tillgänglig per automatik utan kan endast delges och processas med medgivande från ägaren av informationen, vilket i de flesta fallen är konsumenten själv. Många finansiella institut har tagit fram APIer för att tillgängliggöra informationen. Teknisk utmaning För bankerna har PSD2 varit både en regulatorisk och teknisk utmaning. Efter flera turer i EU enades man till slut om de tekniska och säkerhetsmässiga standarderna för åtkomst av informationen. En av de största utmaningarna för många länder har varit kravet på stark autentisering där vi i Sverige har fördelen att så många använder BankID. Enligt statistik från finansiell ID-teknik så: kommer 8 miljoner invånare att ha ett BankID under 2019 kommer ca 7,5 miljoner har ett Mobilt BankID har 97,5 procent av alla svenskar mellan 21 och 50 år ett eller flera BankID. Sverige och Norden ligger generellt i framkant med utbredda säkerhetslösningar och autentiseringsmetoder. Det gäller även när det rör sig om digitala finansiella tjänster riktade till både företag och konsumenter. Vad gör vi på UC? UC och Asiakastieto ligger också i framkant och har under en tid utvecklat en PSD2 tjänst. I tjänsten, som vi har tagit fram tillsammans med våra kunder, har vi identifierat flera intressanta förbättringsmöjligheter där informationen kan hjälpa till att fatta bättre beslut eller automatisera tidigare kostsamma manuella processer. Informationen som tillgängliggörs med stöd av PSD2 är förhållandevis generisk, men vi bedömer att informationen som ett komplement till våra befintliga tjänster, tillsammans med vår förmåga att hjälpa våra kunder analysera och kategorisera information, kan skapa stora värden för både våra kunder och deras slutkunder. Andra användningsområden En annan viktig och aktuell fråga där PSD2-data kan hjälpa är i att korrekt bedöma kassaflöde och kvar-att-leva-på kalkyl (KALP) . Den 23 september släpptes ny statistik på antal krav hos Kronofogden. Vad som är oroväckande är att antalet krav på större belopp mellan 100 000 – 500000 kronor ökat markant. För oss på UC är det viktigt att bidra till en sund kreditgivning och hjälpa våra kunder med rätt verktyg för att motverka felaktig utlåning eller överskuldsättning. Många finansiella institut har redan börjat fundera på hur den nya informationen kan komma till nytta för den egna verksamheten. Är du också nyfiken får du gärna kontakta oss så går vi igenom hur ni kan fatta bättre beslut och vara mer effektiva i er verksamhet. Läs mer om vår PSD2 lösning här! /Petter

Fortsatt stora problem med bedrägerier

Förra veckan besökte jag och några av mina kollegor Credmas event ”Financial Fraud Forum”. Dagen ingav hopp då många berättade om lyckosamma försök att förhindra bedrägerier, men också en dag där vi kunde konstatera att problemet med bedrägerier i det svenska samhället ökar för varje år som går. Under 2018 anmäldes 259 000 bedrägeribrott och flera gånger under föreläsningarna nämndes också kopplingar mellan bedrägerier och gängkriminalitet samt grövre brott. Finanspolisen, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket och Bolagsverket berättade alla hur de kämpar med att förhindra samt lagföra bedrägerier men att kampen är ganska hopplös då anmälda fall vida överstiger de resurser som finns tillgängliga. Något som de också nämner är att de skulle kunna göra så mycket mer om de fick utbyta information med varandra. Nu hindrar sekretess- och registervårdslagstiftningen dem från att göra detta och de efterfrågar alla därför snabba lagändringar. Mer personal och bättre kontroller Ljusglimtar som nämndes är att i höstbudgeten som precis presenterats av regeringen så fick Kronofogden, Ekobrottsmyndigheten och Polisen mer pengar för att förhindra bedrägeribrott och kommer därför börja anställa mer personal. Bolagsverket berättade också att de tack vare ändrade rutiner inte har haft någon företagskapning som skett sedan innan sommaren, de har också vägrat registrering av kända målvakter i bolag och de har betydligt bättre kontroller på identitetshandlingar då utländska personer ska registreras som styrelseledamöter i aktiebolag. Bra jobbat! Andra viktiga ämnen som diskuterades var penningtvätt, ryska maffian, hur en assistent kunde stjäla 7 miljoner dollar från sin arbetsgivare, hur Nordeas ”Fraud Intelligence team” jobbar och sist men inte minst fick vi höra hur Jens Lapidus samlar inspiration till sina böcker, bland annat Snabba Cash. Vill ni veta mer om hur vi på UC jobbar för att förhindra bedrägerier så får ni gärna höra av er! /Gabriella Några av våra tjänster för att undvika bedrägerier: UC Detekt - verktyget som hjälper dig upptäcka bedrägerier i tidUC Benificial owner - vem som är verklig huvudmanUC Signatory Check - vem som är behörig firmatecknare

#POPCORN2023 – Vi blickar utåt och framåt och engagerar alla!

Vi är precis i början av en väldigt spännande resa inom Asiakastieto Group och jag tänkte dela med mig av vad som händer hos oss just nu. För ett år sedan gick UC och finska Asiakastieto samman och under det här året har det hänt mycket, vi har bland annat förvärvat Proff i Norge, Sverige och Danmark. Efter en period av integration har det blivit dags att se mer utanför verksamheten och tillsammans skapa vår gemensamma framtid i det koncernövergripande projektet POPCORN2023! En viktig del i denna resa är att engagera alla anställda. Det arbetet görs nu under hösten och anställda kan välja i vilken utsträckning de vill delta i processen, det anordnas möten på kontoren, arbetsströmmar med djupare fokus inom vissa ämnen och vi samlar även insikter från kunder och andra externa intressenter. Genom att göra det utvecklar vi vår förmåga att se framåt och utåt inom organisationen. Att se utåt betyder också att vi tar reda på vad som händer i vår affärsmiljö, vilka utmaningar våra kunder står inför och hur framtidens arbete kommer skilja sig från dagens. Sättet vi gör det på, att vi tillsammans skapar det här och engagerar alla i processen samt bjuder in till allas input, har mottagits med stor spänning och engagemang. Anställda har med stort engagemang givit sig in i de olika arbetsströmmarna och under hösten förväntar vi oss att fantastiska saker kommer hända! Jag ser verkligen fram emot denna POPCORN2023 höst! /Victoria

Spaningar från eventet Future of Credit!

I går gick Breakits event Future of Credit av stapeln och min kollega Siri Hane, Nordisk affärsområdeschef för våra erbjudanden gentemot SME och Konsumenter, var en av huvudtalarna på eventet. Det var en otroligt givande och inspirerande eftermiddag på Scandic Downtown Camper. Här tänkte jag kort dela med mig med lite inspiration och mina spaningar från eventet. Future of Credit (B2B edition) vänder sig till alla som jobbar inom företagsmarknaden för lån och finansiella tjänster. Den senaste tiden har det kommit en rad olika uppstickare som tar sig an finansiella företagstjänster på ett nytt sätt. Det handlar bland annat om nya sätt att göra företagslån, factoring, leasing och att ge krediter på. Ett exempel är låneutmanaren DBT, som vill rita om spelplanen för lån till Sveriges små och medelstora företag. Jag fick på eventet möjlighet att lyssna till DBTs grundare ochvd,Alexis Kopylov, som berättade mer om deras digitaliseringsarbete kopplat till deras kreditresa och hur de vill förändra lånesektorn. Min kollega Siri Hane delade med sig av våra mest relevanta insikter och data kring vad svenskar vill veta om svenska företag och hur Allabolag kan vara en viktig partner. Visste du att det görs två miljoner sökningar på företag varje månad på allabolag.se? Och om du inte redan visste det är Allabolag sedan många år en av UCs tjänster till företag och företagare. Linn Hoel Ringvoll, juridisk direktör på lånetjänsten Kameo, pratade om crowdlending. De har själva byggt enplattform där privatpersoner går ihop och finansierar lån till småföretag. Hon pratade om hur crowdlending-branschen ser ut i Skandinavien just nu – och vad Sverige, Norge och Danmark kan lära sig av varandra.Nu när vi på UC och Asiakastieto Group själva är etablerade i både Sverige, Finland, Norge och Danmark så var det oerhört givande med denna nordiska utblick. Vidare tyckte jag att Lina Nätterlund, kreditchef på den digitalauppstickaren Froda, som erbjuder lån för småföretagare, gjorde intressanta spaningar och hon berättade hur de utvecklat en digital lönsam tjänst för AI-baserad kreditbedömning. Ett rakt igenom inspirerande event med många spännande framtidsspaningar. Och på tal om framtidens finanstjänster: vi håller själva just nu på att titta mer på framtidens PSD2 lösning. Är du intresserad av det kan du läsa mer här.

Nu har 100 000 bostadstillträden registrerats i Tambur

Nu har vår digitala plattform Tambur varit igång i drygt ett år och i slutet av augusti så hade hela 100000 bostäder bytt ägare eller är i processen via Tambur. Fantastiskt roligt att så många redan använder tjänsten! Tambur är en portal som förenklar och effektiviserar administrationen i samband med ett bostadsköp.I portalen Tambur samlas all information och kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. Idag är det ungefär 240 olika mäklarfirmor, nio banker och 54 Sparbanker som dagligen använder sig av Tambur. Det är sju bolånebanker som tillsammans med UC utvecklat tjänsten; Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tjänsten är öppen för andra bolåneaktörer. Även två mäklarorganisationer har varit med om att ta fram tjänsten, och det är FMF och Mäklarsamfundet. Före och efter Tambur Många i mäklarbranschen beskriver Tambur som en revolution. Det finns en tid före Tambur och en tid efter. Vad är det då som är så revolutionerande? Mäklarassistenten Erik Andersen från Svensk Fastighetsförmedling utrycker sig så här om tjänsten: – De flesta i branschen drömmer om att kunna lägga mindre tid på administration och istället arbeta mer proaktivt och boka in fler kundmöten till exempel. Det blir möjligt tack vare Tambur. Det frigör så mycket tid nu när allt finns samlat i portalen, säger Erik Andersen. Här kan du läsa en längre intervju med Erik. Avslutningsvis vill jag nu bara skicka ett stort tack till alla mäklare, mäklarassistenter och bankhandläggare i Sverige för att vi tillsammans med er nu kunnat digitalisera tillträdesprocessen av bostäder!

Allt viktigare att utbilda unga i privatekonomi

Tidigare i veckan skrev vår vd Jukka Ruuska en debattartikel i Sydsvenska Dagbladet om att det finns ett större behov av goda kunskaper i privatekonomi och sparande än vad initiativ från företag och myndigheter kan lösa. Vi på UC och Asiakastieto Group ser gärna att utbildning i privatekonomi blir obligatoriskt på gymnasiet. Och den åsikten bygger vi på en hel del insikter och fakta inom området. Bland annat visar en alldeles färsk SIFO-undersökning att 52 procent av svenskarna i åldrarna 18–24 år har bristande kunskap i frågor som rör privatekonomi och att varannan person i samma åldersspann känner sig orolig för den egna ekonomiska situationen. Enligt läroplanen för gymnasieskolan (Gy 2011) ingår undervisning om privatekonomi och konsumenträtt idag endast i gymnasieskolans samhällsvetenskapliga program. Kronofogden konstaterade även i deras sammanställning för 2018 att gruppen mellan 18–25 är en av tre som utmärker sig när det gäller en ökning av antalet ärenden hos myndigheten. De andra två grupperna i riskzonen är människor i yngre medelåldern, 26–34, och pensionärer, 65 och uppåt. Vi på UC vill också ta vårt ansvar och utbilda unga i åldern 18-24 år. Är du ung och vill lära dig mer om privatekonomi, så rekommenderar jag dig att ta del av min kollega Linneas korta utbildningsfilmer på Instagram @kreditkollen. Varje fredag släpps en ny utbildningsfilm från Linnea. Och ja, idag är det ju fredag! Så gå in på @kreditkollen och lär dig något nytt. Här kan du också ta del av Jukka Ruuskas debattartikel i sin helhet.

Det kan bli dyrt att ignorera GDPR

Även om många av oss har haft semester så fortsätter GDPR att leva sitt eget liv. Den 24 juli publicerade EU kommissionen en rapport* som ska ligga till grund för den utvärdering av GDPR som kommissionen kommer att genomföra under 2020. Rapporten kommenterar utvecklingen fram till idag, men det är speciellt en punkt jag tänkte reflektera lite kring, då den har en koppling även till Sverige och vår datainspektion. Kommissionen uttrycker ett tydligt önskemål kring behovet av ett fördjupat samarbete mellan tillsynsmyndigheterna inom EU. Samtidigt meddelar den svenska Integritetsskyddsmyndigheten den 11 juli att man kommer att ta över ordförandeklubban för den arbetsgrupp inom EDPB som ska ta fram riktlinjer för att harmonisera sanktionsavgifterna för de som bryter mot förordningen. Arbetsgruppen består av representanter från Sverige, Holland och England. När man tittar på vad man gjort i dessa länder hittills kan man inte låta bli att notera att den Brittiska Dataskyddsmyndigheten har aviserat att man avser utfärda vite mot British Airways på £123 miljoner (1,5 % av deras årliga globala omsättning), och mot Marriott International på £99 miljoner vilket, sannolikt är de hittills största beloppen som förekommit. I Holland pågår utredningar kring hantering av personuppgifter inom sjukvården och i Sverige vet vi att inspektionen bland annat tittar på 1177 Vårdguiden, Polisen samt Utbildningsnämnden och hur de har hanterat personuppgifter, men några större vitesbelopp har vi ännu inte sett. Jag tror att det är mycket viktigt att inse att det kan bli kostsamt att ignorera detta. Det viktiga är givetvis att ständigt ha GDPR på agendan men när det gäller viten så är det sannolikt så att vi måste räkna med att i allt större utsträckning närma oss en europeisk nivå även i Sverige. /Åke * "Data Protection rules as trust-enabler in the EU and beyond – taking stock”Länk till rapporten här

The Bill Academy - Låt Linnea lära dig som är ung mer om privatekonomi

Tillhör du en av dem som brukar ha tomt i plånboken i slutet av månaden? Kanske drömmer du om att få råd till en spännande resa eller en egen lägenhet? Personligen brinner jag för att fler unga ska lära sig mer om hur de kan ta hand om sin privatekonomi. Därför tar vi nu vårt samhällsprojekt The Bill till nästa nivå och startar The Bill Academy. Inom ramen för detta kommer vår otroligt duktiga kundservicemedarbetare Linnea Fröberg lära dig som är ung mer om hur du kan stärka din privatekonomi och tipsa dig om varför det är viktigt att börja tänka på dessa saker redan nu! Utbildning via Instagram På ett väldigt personligt och enkelt sätt kommer hon, via korta Instagramfilmer, utbilda oss i till exempel ”Varför finns kreditupplysningar?”, ”Detta ska du tänka på när du tar lån”, ”Jag vill köpa egen bostad – hur gör jag”, ”Varför är det viktigt att spara långsiktigt?” ”Därför ska du betala dina räkningar i tid” ”Jag har fått en betalningsanmärkning – vad gör jag nu?” ”Vad är ett blancolån?”. Och mycket mer så klart. Följ Linneas ekonomitips på Instagram via @kreditkollen, eller följ vår hashtag #thebillacademy. Varje fredag släpper hon en ny kort utbildningsfilm via Instagram. Så håll utkik! Kreditkollen gratis till alla under 21 år Visste du förresten att vi på UC även erbjuder alla personer som är under 21 år tjänsten Kreditkollen helt kostnadsfritt? Med hjälp av Kreditkollen kan man sätta upp mål och anta utmaningar, allt i syfte till att öka sitt UC-Score. Men varför är UC-Score så viktigt? Jo, det är precis det vi vill öka kunskapen om. När man som ung exempelvis vill börja spara till sin första lägenhet så är det också viktigt att se till att man har ett högt UC-Score den dagen man går till banken. Ett högt UC-Score ökar chansen att få bättre villkor i en förhandling kring bolån. För att skaffa Kreditkollen kostnadsfritt så klickar du här och signar enkelt upp dig med hjälp av ditt personnummer, e-post och telefonnummer.

Mina fem bästa tips på hur du hittar nya företagskunder!

Många säljare har som mål att hitta nya företagskunder. Hur gör du det smartast? Ska du lita på att bra företagskunder ringer in till dig, eller ska du aktivt leta upp de bästa? Svaret är givet. Bland de som ringer in spontant hittar du dem som inte får lån eller kredit hos konkurrenten. Kanske har de betalningsanmärkningar eller andra svagheter. Lägg krutet på att leta upp de fina företagen. Men hur gör man det? Mitt bästa tips är att göra det med UC Selekt. Verktyget har funnits länge, och jag blir alltid lika förvånad över att inte alla använder det! Tips 1: Definiera din målgrupp Arbetar du på storbank med kreditstarka företag, eller är du intresserad av att sälja factoringlösningar till bolag med lägre likviditet? Oavsett vad du säljer, och till vem, behöver du en god uppfattning om hur dina kunder ser ut. Börja med att ladda upp en fil med dina befintliga kunder och se hur de fördelar sig på olika parametrar som exempelvis bransch, storleksklass och tillväxtpotential. Med förståelse för befintliga kunder har du en grund för att skapa och precisera den målgrupp du vill bearbeta. Tips 2: Urval börjar med riskklass Gör ett bra urval. Valmöjligheterna är många och du behöver inte använda alla. En bra början är att plocka ut företag med de tre bästa riskklasserna. I den gruppen hittar du de starkaste företagen. Där slipper du reda ut gamla betalningsanmärkningar och stöta på andra problem, och kreditgivningsprocessen går smidigt. Om du vill arbeta med kreditsvagare kunder kan du utgå från riskklass 2 eller 3 för att få en mer relevant sökning. Antagligen hittar du då kundämnen som vill sälja sina fakturor eller använda factoring. Du kan komplettera med att lägga till de nyckeltal du tycker är viktiga. Du kanske vill ha företag med god soliditet i ditt urval, eller så kanske du söker kunder med låg likviditet? Tips 3: Begränsa med geografi Arbetar du på ett lokalkontor på företagsbanken vill du antagligen begränsa din sökning till ett antal postnummerområden på orten. Då får du en geografisk avgränsning på ett enkelt sätt. Tips 4: Fastighetskrediter Vill du arbeta med fastighetsfinansiering? Sortera ut de bolag som har stora långfristiga skulder och fastighetsinnehav i din kommun. På så sätt får du koll på de största fastighetsägarna på orten. Det är säkert intressant för dig att se hur många av dem du har i din egen kundstock! Tips 5:Använd våra tillägg! Det finns smarta verktyg för att se vilka företag som flyttar in i din kommun. Är du snabb på bollen så hinner du före konkurrenterna med att uppvakta ett prospekt som precis har flyttat in. Det finns också en modul där du får grepp om hela koncernens sammansättning i dina sökningar. Du får ut samtliga koncernbolag i rapporten. Har du affärer på några av bolagen men saknar andra? Sedan är det bara att börja ringa presumtiva kunder. Många tycker det är svårt att ringa kalla samtal. Men med den sammanställda informationen på skärmen är det lättare. Ju fler du ringer desto lättare går det. Vill du ha hjälp att komma igång med UC Selekt? Läs mer här.

Trovärdighet och transparens i fokus

Jag är precis hemkommen från en intressant konferens i Aten där ett 40-tal kreditupplysningsföretag deltog, främst från Europa men även bolag från Asien till Karibien. På konferensen deltog även representanter från EU Kommissionen, Konsumentintressenter, Riksbanker och tillsynsmyndigheter. Efter två dagars konferens blir det tydligt att vi alla står inför en rad spännande utmaningar och alla måste förhålla sig till utvecklingen vi ser kring informationshantering. Begrepp som Big Data, Artificiell Intelligens, Machine Learning och en rad andra delvis nya tekniker diskuterades. Detta i kombination med ny lagstiftning ställer med all rätt stora krav på alla som är en del av den processen. Två ord återkom ständigt under dessa två dagar oavsett vem som talade och det var ”Trust” och ”Transparency”. Jag tror att det är viktigt att alltid sätta dessa ord hög upp på listan. Vi som kreditupplysningsföretag har en mycket viktig samhällsroll att fylla, och samtidigt är vi beroende av samhällets förtroende för att få hantera information om individer och företag. Då är öppenhet och förtroende grundläggande. Något som var påtagligt var att detta återkom oavsett om talaren representerade bolag i Asien, Europa eller någon annan världsdel vilket inte alltid är så vanligt när det gäller denna typ av frågeställningar. Nu är det ibland lättare sagt än gjort att göra allt begripligt för alla, och med nya tekniker blir det ibland ännu mer utmanande. Men det måste vara en ständig process att förbättra information och beskrivningar kring vad vi som kreditupplysningsföretag och informationshanterare gör i första hand till de vars information vi registrerar, men även i förhållande till andra intressenter som myndigheter, politiker med flera. /Åke