Välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Vi lanserar GDPR hjälpen

Dataskyddsförordningen GDPR kan vara krånglig och är, eller kanske bör vara, ett dåligt samvete för många företag. Kännedomen om lagen är hög i Sverige. Samtidigt är många företag fortfarande inte så väl insatta i vad den innebär. Men nu finns det hjälp att få när vi lanserar GDPR hjälpen! I Sverige har Integritetsskyddsmyndigheten än så länge bara utdömt en sanktionsavgift. I Europa är siffran mycket högre, minst 113 viten har hittills utdömts och de berör allt från små till mycket stora företag. Eftersom GDPR ska tolkas lika i hela EU är fler viten i Sverige att vänta. De som inte anpassar sin verksamhet riskerar att drabbas. Behöver du hjälp? UC har tillsammans med sina kunder tagit fram GDPR hjälpen, en lättanvänd molntjänst som tar dig ett viktigt steg på vägen mot att uppfylla lagkraven. I tjänsten hanterar du dina kundregister tryggt och säkert samtidigt som de blir åtkomliga vart du än befinner dig.Du får också verktyg för att informera de som finns registrerade hos er om den personuppgiftbehandling som sker och vilka rättigheter de har. Spara tid De registrerade kan ha rätt att få ta del av sina uppgifter, begära rättelse och radering eller ladda ner sina uppgifter på fil. Använder du GDPR hjälpenkan de registrerade göra detta själva genom att logga in till tjänsten med BankID eller engångslösenord. Du sparar tid och behöver bara godkänna ändringarna. Samtidigt får du en högre kvalitet på informationen i dina register. Integration till CRM och hjälp på vägen Har du en CRM-lösning kan den integreras med GDPR hjälpen för att hålla informationen uppdaterad. Annars kan GDPR hjälpen fungera som ett enklare CRM-system. Dataskyddsförordningen innehåller fler delar att förhålla sig till. Till exempel på vilken laglig grund personuppgifter hanteras, till vilket ändamål och hur länge uppgifter sparas. Här ger GDPR hjälpen vägledning med nyttig information och hänvisningar. Äntligen vår tur GDPR hjälpen togs initialt fram av vårt systerbolag i Finland för att hjälpa små- och medelstora företag att förstå och hantera dataskyddsförordningen. Tjänsten har använts av våra kunder på den Finska marknaden sedan förordningen trädde i kraft. Nu har vi utvecklat den vidare, och det är äntligen vår tur i Sverige att få ett välbehövligt och kostnadseffektivt stöd i att efterleva lagen.Lycka till med ditt GDPR-arbete!

GDPR och hot om viten skapar oro hos företagen

Många företag oroar sig för att drabbas av höga böter om man bryter mot GDPR. Och det visar sig att det finns anledning för oro, många företag saknar de rutiner som behövs. Man oroar sig även för den dåliga publicitet som skulle kunna uppstå om man inte lever upp till kraven enligt GDPR. Integritetsskyddsmyndigheten har påbörjat ett antal granskningar vilket gör många nervösa. Hittills har Integritetsskyddsmyndigheten bara utdömt en sanktionsavgift med koppling till GDPR. Det rörde en gymnasieskola som på prov använt ansiktsigenkänning för att registrera elevnärvaro. Integritetsskyddsmyndigheten bedömde att flera bestämmelser i GDPR överträtts och sanktionsavgiften sattes till låga 200 000 kronor. Detta därför att ärendet rörde en skola och en tidsbegränsad personuppgiftsbehandling. Den maximala sanktionsavgiften hade varit 10 miljoner kronor. Vad kan man dra för slutsatser av det här? Ja, om inte annat att sanktionsavgifter kommer att drabba fler organisationer, att de inte bara rör stora företag och att konsekvenserna kan bli mycket kännbara. Det inkommer löpande ett stort antal ärenden och Integritetsskyddsmyndigheten har utökat sin personal. Dessutom har förslag att tillföra ytterligare anslag lagts fram. Incidenterna ökar Nyhetssajten Computer Sweden skriver att GDPR åter hamnat högt på företagens agendor då Integritetsskyddsmyndigheten nu påbörjat ett antal granskningar. Företagens oro handlar inte bara om risken för sanktionsavgifter utan även om dålig publicitet. Sådant finns det gott om exempel på. Inte minst från mediarapportering om personuppgiftsincidenter som intrång och läckor, som tycks komma allt oftare. Personuppgiftsincidenter ska i vissa fall rapporteras till Integritetsskyddsmyndigheten, och i vissa fall även till berörda individer till vilka personuppgifterna hör. I en rapport skriver Integritetsskyddsmyndigheten att antalet anmälningspliktiga incidenter ökat, vilket sannolikt beror på en högre medvetenhet om integritetsfrågor och en bättre förmåga att leva upp till kraven i GDPR. Många saknar rutiner Trots detta görs bedömningen att det finns ett stort mörkertal i form av incidenter som inte anmäls, trots att en sådan skyldighet finns.I mars i år uppgav endast 40 procent av de företag som saknar dataskyddsombud att de har rutiner för att upptäcka, dokumentera, anmäla och hantera personuppgiftsincidenter. Det pekar på att de flesta av alla företag saknar viktiga rutiner som rör GDPR och riskerar drabbas av sanktionsavgifter. Obehöriga kommer över personuppgifter Över hälften av de personuppgiftsincidenter som rapporteras till Integritetsskyddsmyndigheten beror på att obehöriga personer på något sätt kommit över personuppgifter som de inte ska ha tillgång till. Den mänskliga faktorn står bakom den största andelen av dessa. I sina rekommendationer skriver Integritetsskyddsmyndigheten att en central del i arbetet med dataskydd handlar om att säkerställa att personuppgifter inte hamnar i orätta händer. När Integritetsskyddsmyndigheten bedömer en personuppgiftsincident tittar de på hur allvarlig incidenten är, hur den har hanterats och om anmälan är fullständig eller ej. Hur ska man göra som företagare då? Jo, allra helst vill man ju slippa personuppgiftsincidenter helt och hållet. Genom att vidta åtgärder för att uppfylla kraven i GDPR minskar i alla fall risken att de inträffar. Skulle något trots det inträffa, ja då minskar åtminstone risken för sanktionsavgifter om rätt rutiner finns på plats.

Tack alla som kom till UC-dagen!

I onsdags var det dags för UC-dagen i Stockholm, en dag som jag alltid ser fram emot väldigt mycket. Det känns dessutom som om eventet blir bättre och bättre för varje år som går. Åke Dahlqvist berättade för publiken om den första UC-dagen för mer än 20 år sedan när vi var ungefär 60 personer som samlades under enkla former för att lyssna på UCs statistik kring kreditgivning. I onsdags var vi över 500 personer på Stockholm Waterfront Congress Centre som fick höra tio mycket intressanta talare som inspirerade, berörde och gav oss nya insikter. Stämningen var på topp! Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB, inledde dagen med att ge oss en bild av ekonomin i världen och i Sverige. Utifrån det svenska perspektivet berättade Robert att det finns både positiva och negativa signaler, några av de negativa är exporten och att vi ser en försvagning på arbetsmarknaden. Bland det positiva är byggsektorn och bostadsmarknaden. Tuva Palm, med mer än 20 års erfarenhet av att digitalisera bolag, gav oss råden att fokusera på kunden, ge kunden det de behöver och när de behöver det! Var paranoid och ändra hela tiden sättet att arbeta. 80 procent av de mest framgångsrika företagen för 20 år sedan existerar inte längre, det gäller att hela tiden anpassa sig till den nya verkligheten. UCs egna experter Åke Dahlqvist och Reetta Sinelampi berättade om hur det ser ut i Kreditsverige just nu och om hur vi på UC arbetar med att tillgängliggöra ny information via PSD2. Vi fick också höra Bofinks grundare Joachim Ronneback berätta om hur framtidens lånemarknad kommer att förändras med hjälp av ny teknik. Tobias Karlsson, kanske den talare som berörde allra mest, berättade om sin resa genom livet, med höga toppar och djupa dalar. Hans budskap till oss var att gör något extra för varandra! Vi behöver alla bli sedda och bekräftade! Märtha Rehnberg utmanade oss att tänka på hur befintlig och ny teknik kan påverkas oss framåt, exempelvis 3D-tekniken. Tänk er att våra affärer i framtiden blir som små fabriker, att dina skor 3D-printas direkt i affären, med exakta mått för just dina fötter. Vi fick också lära oss mer om hur vi fattar beslut av Mona Riabacke. Hon berättade att känslorna styr och att vi oftast kör på i vanliga hjulspår då medvetna beslut tar både kraft och energi. Ett tips vi fick var att inte fatta permanenta långsiktiga beslut på tillfälliga känslor (som när du är hungrig, arg, ensam eller trött). Dagens två sista talare var Lars-Johan Jarnheimer och Mark Levengood, två fantastiskt inspirerande talare. Lars-Johan talade mycket om kundfokus och vikten av att leva upp till kundens förväntningar. Mark berättade om sitt liv och sina erfarenheter, och som flera av övriga talare så nämnde även han att konstant vidareveckling är nödvändig och att allt vi lär oss påverkar våra liv. Efter alla dessa fantastiska talare så fortsatte vi med mingel och samtalen fortsatte långt in på kvällen. Tack alla kunder och kollegor för en fantastisk dag tillsammans med er! /Gabriella

Vi visualiserar balans- och resultaträkning i ny kurs

Vi har märkt en stor efterfrågan på kurser om balans- och resultaträkning. Därför har vi inlett ett samarbete med Bonanza, som med sitt pedagogiska upplägg gör det lätt och roligt att lära sig bokslut. Du som läser kreditupplysningar på företag behöver ofta förstå balans- och resultaträkningen. Även om du har läst ekonomi på universitetet, är det inte alltid så lätt att bedöma ett företag ur ett kredit- eller leverantörsperspektiv. Det lär du dig på vår kurs. Det finns flera saker som är extra bra med vår nya kurs: Helhetsperspektiv Den här kursen utgår från helheten för att sedan dyka ner i detaljerna. Att veta hur de olika delarna hänger ihop gör att du får en trygghet. Varje ny kunskap sorterar du lätt in i helhetsbilden du redan har lärt dig. På så sätt blir kunskapen relevant. Visualisering Kognitiva studier visar att visualisering gör inlärning av ny kunskap både enklare, snabbare och mer bestående. I grunden handlar det om hur vår hjärna fungerar, varför en bild säger mer än tusen ord (eller siffror). Att omvandla ekonomi till bilder gör den finansiella informationen tillgänglig för fler än ekonomer. Även för erfarna företagsbedömare eller analytiker blir metoden en snabbväg in i analys och slutsatser. En visuell beskrivning av balansräkningen i olika färgglada block ger dig svar direkt. Varför är varulagret så stort? Varför är kundfordringarna så höga i förhållande till omsättningen? Gamification Inlärning måste vara engagerande och kul. En dags lärande som slutar med huvudvärk har nog inte gjort att du har uppnått inlärningsmålen. Gamification är ett beprövat sätt att få människor engagerade. Därför använder vi affärsspel som en del av inlärningen. Det skapar ett personligt ägandeskap av innehållet baserat på egna erfarenheter av framgång och misslyckanden. Anmäl dig idag! Vi på UC vill ge våra kunder tillgång till bra och relevanta utbildningar. Därför är det extra roligt att kunna lansera en kurs som jag vet kommer att ge dig en massa aha-upplevelser. Den här kursen lanserar vi tillsammans med Bonanza. Läs mer och anmäl dig här. Du som anmäler dig före den 11 november får 20 procent rabatt. Ange koden "snabb" när du bokar. Hoppas vi ses i november! /Richard

Vi inleder samarbete med Fryshuset i syfte att utbilda fler unga i privatekonomi

Vi på UC brinner för att öka kunskapen om privatekonomi hos unga och vill dra vårt strå till stacken för att minska överskuldsättningen i samhället. Inom ramen för vårt initiativ The Bill vill vi möta ännu fler unga. Därför startar vi ett långsiktigt samarbete med Fryshuset för att med gemensam kraft nå ut till fler unga vuxna som kan få inspiration och handfasta tips på hur de kan vässa sin ekonomi. Många unga drömmer om att flytta hemifrån eller resa utomlands men vet inte hur de ska få pengarna att räcka. Idag på framtidsmässan finns vi på plats med monter, vi utbildar från scenen och medverkar i Fryshusets livesända podcast. Vi kommer även ge ut vår tjänst Kreditkollen kostnadsfritt till alla under 21 år. Vi har fått en pratstund med Anna Johansson som är projektledare för Fryshuset Powerhouse och för Fryshusets Framtidsmässa som du kan ta del av här. Hej Anna Johansson, du är projektledare för Powerhouse och även Framtidsmässan som vi medverkar på, kan du berätta kort vad det är? - Powerhouse är en hub på Fryshuset där vi handleder unga med idéer för en bättre värld. Vi vill se fler unga bli sociala entreprenörer och samhällsförändrare. Genom handledningen rustar vi unga med de förmågor och kunskaper som behövs för att de ska kunna gå i fronten för förändringen mot ett mer hållbart samhälle. - Framtidsmässan är ett projekt tillsammans med Fryshusets gymnasium för att sänka tröskeln till studier, jobb eller eget företagande. Syftet är att inspirera och visa vilka valmöjligheter som finns inför framtiden. Vi vet också att många jobb fås genom kontakter, något som vår målgrupp inte alltid har. Genom att bjuda in företag till att möta unga på deras hemmaplan jämnas spelplanen ut lite och tröskeln blir lägre. Vi samarbetar med er på Fryshuset kring att utbilda unga inom privatekonomi – varför är det ett sådant viktigt ämne tror du? -När jag pratar med unga säger många att de tycker det är utmanande med privatekonomi, ofta för att föräldrarna har skött det mesta. Man kanske aldrig har haft ett jobb eller behövt sköta fakturor själv. Men de flesta har ändå en kännedom om konsekvenserna när man inte har koll på sin privatekonomi, men de vet inte hur de ska förhålla sig till det. Det är ju helt avgörande för framtiden att man har koll på sin ekonomi och kanske ännu viktigare när man ska driva ett eget företag eller vill satsa på sin dröm. - Vi ser också att entreprenörskap blir hetare bland unga, och fler intresserar sig för att starta egna företag eller driva projekt. Att hitta en stabil ekonomi ger större utrymme till att följa sina passioner och drömmar. Det går verkligen hand i hand med Fryshusets vision; Vi gör det möjligt för unga, att genom sina passioner förändra världen. Vi sänder ju livepodd om just privatekonomi på Framtidsmässan idag. Vad mer händer under Framtidsmässan och vad hoppas du att de ungdomarna som besöker mässan får med sig?- Under mässan kommer eleverna att få en ordentlig dos av inspiration och energi. Vi har närmre 20 aktörer på plats som kommer inspirera, rekrytera och nätverka med våra unga. Eleverna kommer att få lära sig om do’s and don’ts under intervjun, höra om framtidens yrken från Arbetsförmedlingen och självklart få veta mer om hur de kan förverkliga sina idéer genom Powerhouse. Jag hoppas att de går ifrån mässan med en ny kontakt i sin telefonbok, ett jobberbjudande, nya idéer till vad de vill göra i framtiden och förhoppningsvis är de fyllda till bredden med inspiration till att gå ut och förverkliga sina idéer för en bättre värld! Här kan du läsa mer om The Bill och om du är under 21 år och intresserad av att börja använda vår tjänst Kreditkollen kostnadsfritt så kan du läsa mer här.

Kan du gissa vilket som är månadens mest sökta bolag på allabolag.se?

Den kända festfixarens båda företag hamnar högt bland sökningarna påallabolag.sei september och kammar även hem plats fem och sex på listan. 10 mest sökta september 2019 Rysseviken AB Bianca Ingrosso AB Jocke &Jonna AB Ving Sverige Aktiebolag Micael Bindefeld Kapital Micael Bindefeld AB Storlien Food Handel AB Telefonihuset AB Oatley AB Svanströms El & VVS AB Som brukligt ser man en tydlig trend mellan vad som händer och belyses i media och vilka bolag som man sedan söker efter på allabolag.se. Så här tolkar Siri Hane, min kollega och affärsområdeschef för allabolag.se, månadens siffror: Ving Sverige Aktiebolag toppade listan på de mest sökta bolagen under september månad. Föga förvånande, då nyheten om Thomas Cooks konkurs briserade i nyheterna och blev väldigt omtalad. Varje månad ser vi en stark korrelation mellan vad som händer i media och på sökningar på allabolag.se. I analysen av placeringarna kan vi också se att Oatleys kampanj och utspel mot Arla har resulterat i deras topplacering på listan. Precis som Micael Bindefelds 60-års firande i Tel Aviv. Men det är även roligt att se att små isolerade mediala händelser kan generera många sökningar på allabolag.se, som VVS företaget Svanströms El & VVS AB, vars vd gjorde viral succé i en video som spreds i sociala medier, avslutar Siri Hane. Ännu en gång bevisas alltsåden starka kopplingen som finnsmellan medial uppmärksamhet och antal sökningar på bolaget på allabolag.se! Här kan du läsa hela artikeln! Uppdaterad 2019-10-15

En spaning från Kreditföreningens höstkonferens

Förra torsdagen samlades över 100 personer från Kreditsverige för att utbyta erfarenheter, lära känna varandra och få inspiration på Kreditföreningens årliga höstkonferens. Jag har haft förmånen att vara ordförande i föreningen under de senaste två åren och det är otroligt inspirerande att träffa så många från samma bransch och nätverka. Kreditföreningen är en organisation som tillvaratar näringslivets intressen inom kredithantering och medlemmarna kommer från banker, finans- och inkassobolag. Frågor som diskuteras just nu inom kreditbranschen är bedrägerier, automatisering och digitalisering, regelverksefterlevnad som exempelvis GDPR, PSD2, KYC och Finansinspektionens nya regler kring kreditriskhantering. Men också mjukare frågor som hur vi hanterar stress och hur vi skapar trygga arbetsplatser stod på agendan. Under dagen fick vi bland annat höra mer om penningtvätt vilket är ett stort problem, Unodcuppskattar att ungefär 2-5 procent av globala BNP per år tvättas. Vi fick också ta del av Brottsförebyggande rådets alldeles rykande färska rapport ”Tystnadskultur – En studie om tystnad mot rättsväsendet” där avsnittet ”Brott mot och inom organisationer” var extra intressant. Swedbank var på plats och berättade om hur de använder AI och Machine learning inom sin kredithantering. Vi fick också höra Nordeas chefsekonom Annika Winsth berätta att hon ser en ganska mörk framtid för Sveriges konjunktur. Marcus Oskarsson gav oss en inblick kring politiska läget i Sverige och USA och hur valet i USA om ett år kommer påverka oss i Sverige. Sista föreläsare var Ari Riabacke, fil dr i risk- och beslutsanalys, samt författaren till boken "Beslutspyramiden". Enligt honom har människor aldrig varit viktigare än nu, i tider av snabb teknikutveckling och med stora mängder informationsutbyte.–Människor gör affärer med människor, inte maskiner. All forskning visar att människan inte är förändringsbenägen och att våra hjärnor har sett likadana ut i 30 000 år.Våra hjärnor är överdimensionerade för att upptäcka hot och risker vilket skapar ett problem i dagens samhälle, det vi tror är farligt är sällan det. Ari pratade vidare om att beslut inte ska fattas på rädslor, utan på drömmar och förhoppningar. Rädslan att misslyckas har skapat mer misslyckanden än misslyckandena själva.–Törs vi inte göra fel, kan vi inte heller göra rätt, avslutade han sin föreläsning. Trots en intensiv dag fanns det mycket krafter kvar till kvällens middag och underhållning. /Gabriella

PSD2 är här – vad innebär det?

Den 14 september trädde det andra betaltjänstedirektivet PSD2 i kraft. För den som har missat det så medför PSD2 enklare betalningsflöden och tillgång till ny information för företag och konsumenter i EU. Anledningen till att PSD2 kom till var en önskan att standardisera betalningsflöden, skapa gemensamma betalningsstrukturer inom Europa och uppmuntra till ökad konkurrens inom finansverksamhet. I förlängningen är tanken att det även ska bidra till att utbudet av tjänster inom finanssektorn breddas och säkerheten för konsumenter förbättras och deras rättigheter stärks. Tillgång till transaktionskontoinformation, eller vad vi i folkmun kallar lönekonto, kommer bli viktig för den finansiella sektorn. Informationen är inte tillgänglig per automatik utan kan endast delges och processas med medgivande från ägaren av informationen, vilket i de flesta fallen är konsumenten själv. Många finansiella institut har tagit fram APIer för att tillgängliggöra informationen. Teknisk utmaning För bankerna har PSD2 varit både en regulatorisk och teknisk utmaning. Efter flera turer i EU enades man till slut om de tekniska och säkerhetsmässiga standarderna för åtkomst av informationen. En av de största utmaningarna för många länder har varit kravet på stark autentisering där vi i Sverige har fördelen att så många använder BankID. Enligt statistik från finansiell ID-teknik så: kommer 8 miljoner invånare att ha ett BankID under 2019 kommer ca 7,5 miljoner har ett Mobilt BankID har 97,5 procent av alla svenskar mellan 21 och 50 år ett eller flera BankID. Sverige och Norden ligger generellt i framkant med utbredda säkerhetslösningar och autentiseringsmetoder. Det gäller även när det rör sig om digitala finansiella tjänster riktade till både företag och konsumenter. Vad gör vi på UC? UC och Asiakastieto ligger också i framkant och har under en tid utvecklat en PSD2 tjänst. I tjänsten, som vi har tagit fram tillsammans med våra kunder, har vi identifierat flera intressanta förbättringsmöjligheter där informationen kan hjälpa till att fatta bättre beslut eller automatisera tidigare kostsamma manuella processer. Informationen som tillgängliggörs med stöd av PSD2 är förhållandevis generisk, men vi bedömer att informationen som ett komplement till våra befintliga tjänster, tillsammans med vår förmåga att hjälpa våra kunder analysera och kategorisera information, kan skapa stora värden för både våra kunder och deras slutkunder. Andra användningsområden En annan viktig och aktuell fråga där PSD2-data kan hjälpa är i att korrekt bedöma kassaflöde och kvar-att-leva-på kalkyl (KALP) . Den 23 september släpptes ny statistik på antal krav hos Kronofogden. Vad som är oroväckande är att antalet krav på större belopp mellan 100 000 – 500000 kronor ökat markant. För oss på UC är det viktigt att bidra till en sund kreditgivning och hjälpa våra kunder med rätt verktyg för att motverka felaktig utlåning eller överskuldsättning. Många finansiella institut har redan börjat fundera på hur den nya informationen kan komma till nytta för den egna verksamheten. Är du också nyfiken får du gärna kontakta oss så går vi igenom hur ni kan fatta bättre beslut och vara mer effektiva i er verksamhet. Läs mer om vår PSD2 lösning här! /Petter

Fortsatt stora problem med bedrägerier

Förra veckan besökte jag och några av mina kollegor Credmas event ”Financial Fraud Forum”. Dagen ingav hopp då många berättade om lyckosamma försök att förhindra bedrägerier, men också en dag där vi kunde konstatera att problemet med bedrägerier i det svenska samhället ökar för varje år som går. Under 2018 anmäldes 259 000 bedrägeribrott och flera gånger under föreläsningarna nämndes också kopplingar mellan bedrägerier och gängkriminalitet samt grövre brott. Finanspolisen, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket och Bolagsverket berättade alla hur de kämpar med att förhindra samt lagföra bedrägerier men att kampen är ganska hopplös då anmälda fall vida överstiger de resurser som finns tillgängliga. Något som de också nämner är att de skulle kunna göra så mycket mer om de fick utbyta information med varandra. Nu hindrar sekretess- och registervårdslagstiftningen dem från att göra detta och de efterfrågar alla därför snabba lagändringar. Mer personal och bättre kontroller Ljusglimtar som nämndes är att i höstbudgeten som precis presenterats av regeringen så fick Kronofogden, Ekobrottsmyndigheten och Polisen mer pengar för att förhindra bedrägeribrott och kommer därför börja anställa mer personal. Bolagsverket berättade också att de tack vare ändrade rutiner inte har haft någon företagskapning som skett sedan innan sommaren, de har också vägrat registrering av kända målvakter i bolag och de har betydligt bättre kontroller på identitetshandlingar då utländska personer ska registreras som styrelseledamöter i aktiebolag. Bra jobbat! Andra viktiga ämnen som diskuterades var penningtvätt, ryska maffian, hur en assistent kunde stjäla 7 miljoner dollar från sin arbetsgivare, hur Nordeas ”Fraud Intelligence team” jobbar och sist men inte minst fick vi höra hur Jens Lapidus samlar inspiration till sina böcker, bland annat Snabba Cash. Vill ni veta mer om hur vi på UC jobbar för att förhindra bedrägerier så får ni gärna höra av er! /Gabriella Några av våra tjänster för att undvika bedrägerier: UC Detekt - verktyget som hjälper dig upptäcka bedrägerier i tidUC Benificial owner - vem som är verklig huvudmanUC Signatory Check - vem som är behörig firmatecknare

#POPCORN2023 – Vi blickar utåt och framåt och engagerar alla!

Vi är precis i början av en väldigt spännande resa inom Asiakastieto Group och jag tänkte dela med mig av vad som händer hos oss just nu. För ett år sedan gick UC och finska Asiakastieto samman och under det här året har det hänt mycket, vi har bland annat förvärvat Proff i Norge, Sverige och Danmark. Efter en period av integration har det blivit dags att se mer utanför verksamheten och tillsammans skapa vår gemensamma framtid i det koncernövergripande projektet POPCORN2023! En viktig del i denna resa är att engagera alla anställda. Det arbetet görs nu under hösten och anställda kan välja i vilken utsträckning de vill delta i processen, det anordnas möten på kontoren, arbetsströmmar med djupare fokus inom vissa ämnen och vi samlar även insikter från kunder och andra externa intressenter. Genom att göra det utvecklar vi vår förmåga att se framåt och utåt inom organisationen. Att se utåt betyder också att vi tar reda på vad som händer i vår affärsmiljö, vilka utmaningar våra kunder står inför och hur framtidens arbete kommer skilja sig från dagens. Sättet vi gör det på, att vi tillsammans skapar det här och engagerar alla i processen samt bjuder in till allas input, har mottagits med stor spänning och engagemang. Anställda har med stort engagemang givit sig in i de olika arbetsströmmarna och under hösten förväntar vi oss att fantastiska saker kommer hända! Jag ser verkligen fram emot denna POPCORN2023 höst! /Victoria