Välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Spaningar från eventet Future of Credit!

I går gick Breakits event Future of Credit av stapeln och min kollega Siri Hane, Nordisk affärsområdeschef för våra erbjudanden gentemot SME och Konsumenter, var en av huvudtalarna på eventet. Det var en otroligt givande och inspirerande eftermiddag på Scandic Downtown Camper. Här tänkte jag kort dela med mig med lite inspiration och mina spaningar från eventet. Future of Credit (B2B edition) vänder sig till alla som jobbar inom företagsmarknaden för lån och finansiella tjänster. Den senaste tiden har det kommit en rad olika uppstickare som tar sig an finansiella företagstjänster på ett nytt sätt. Det handlar bland annat om nya sätt att göra företagslån, factoring, leasing och att ge krediter på. Ett exempel är låneutmanaren DBT, som vill rita om spelplanen för lån till Sveriges små och medelstora företag. Jag fick på eventet möjlighet att lyssna till DBTs grundare ochvd,Alexis Kopylov, som berättade mer om deras digitaliseringsarbete kopplat till deras kreditresa och hur de vill förändra lånesektorn. Min kollega Siri Hane delade med sig av våra mest relevanta insikter och data kring vad svenskar vill veta om svenska företag och hur Allabolag kan vara en viktig partner. Visste du att det görs två miljoner sökningar på företag varje månad på allabolag.se? Och om du inte redan visste det är Allabolag sedan många år en av UCs tjänster till företag och företagare. Linn Hoel Ringvoll, juridisk direktör på lånetjänsten Kameo, pratade om crowdlending. De har själva byggt enplattform där privatpersoner går ihop och finansierar lån till småföretag. Hon pratade om hur crowdlending-branschen ser ut i Skandinavien just nu – och vad Sverige, Norge och Danmark kan lära sig av varandra.Nu när vi på UC och Asiakastieto Group själva är etablerade i både Sverige, Finland, Norge och Danmark så var det oerhört givande med denna nordiska utblick. Vidare tyckte jag att Lina Nätterlund, kreditchef på den digitalauppstickaren Froda, som erbjuder lån för småföretagare, gjorde intressanta spaningar och hon berättade hur de utvecklat en digital lönsam tjänst för AI-baserad kreditbedömning. Ett rakt igenom inspirerande event med många spännande framtidsspaningar. Och på tal om framtidens finanstjänster: vi håller själva just nu på att titta mer på framtidens PSD2 lösning. Är du intresserad av det kan du läsa mer här.

Nu har 100 000 bostadstillträden registrerats i Tambur

Nu har vår digitala plattform Tamburvarit igång i drygt ett år och i slutet av augusti så hade hela 100000 bostäder bytt ägare eller är i processen via Tambur. Fantastiskt roligt att så många redan använder tjänsten! Tambur är en portal som förenklar och effektiviserar administrationen i samband med ett bostadsköp. I portalen Tambur samlas all information och kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. Idag är det ungefär 240 olika mäklarfirmor, nio banker och 54 Sparbanker som dagligen använder sig av Tambur. Det är sju bolånebanker som tillsammans med UC utvecklat tjänsten; Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tjänsten är öppen för andra bolåneaktörer. Även två mäklarorganisationer har varit med om att ta fram tjänsten, och det är FMF och Mäklarsamfundet. Före och efter Tambur Många i mäklarbranschen beskriver Tambur som en revolution. Det finns en tid före Tambur och en tid efter. Vad är det då som är så revolutionerande? Mäklarassistenten Erik Andersen från Svensk Fastighetsförmedling utrycker sig så här om tjänsten: – De flesta i branschen drömmer om att kunna lägga mindre tid på administration och istället arbeta mer proaktivt och boka in fler kundmöten till exempel. Det blir möjligt tack vare Tambur. Det frigör så mycket tid nu när allt finns samlat i portalen, säger Erik Andersen. Avslutningsvis vill jag nu bara skicka ett stort tack till alla mäklare, mäklarassistenter och bankhandläggare i Sverige för att vi tillsammans med er nu kunnat digitalisera tillträdesprocessen av bostäder!

Allt viktigare att utbilda unga i privatekonomi

Tidigare i veckan skrev vår vd Jukka Ruuska en debattartikel i Sydsvenska Dagbladet om att det finns ett större behov av goda kunskaper i privatekonomi och sparande än vad initiativ från företag och myndigheter kan lösa. Vi på UC och Asiakastieto Group ser gärna att utbildning i privatekonomi blir obligatoriskt på gymnasiet. Och den åsikten bygger vi på en hel del insikter och fakta inom området. Bland annat visar en alldeles färsk SIFO-undersökning att 52 procent av svenskarna i åldrarna 18–24 år har bristande kunskap i frågor som rör privatekonomi och att varannan person i samma åldersspann känner sig orolig för den egna ekonomiska situationen. Enligt läroplanen för gymnasieskolan (Gy 2011) ingår undervisning om privatekonomi och konsumenträtt idag endast i gymnasieskolans samhällsvetenskapliga program. Kronofogden konstaterade även i deras sammanställning för 2018 att gruppen mellan 18–25 är en av tre som utmärker sig när det gäller en ökning av antalet ärenden hos myndigheten. De andra två grupperna i riskzonen är människor i yngre medelåldern, 26–34, och pensionärer, 65 och uppåt. Vi på UC vill också ta vårt ansvar och utbilda unga i åldern 18-24 år. Är du ung och vill lära dig mer om privatekonomi, så rekommenderar jag dig att ta del av min kollega Linneas korta utbildningsfilmer på Instagram @kreditkollen. Varje fredag släpps en ny utbildningsfilm från Linnea. Och ja, idag är det ju fredag! Så gå in på @kreditkollen och lär dig något nytt. Här kan du också ta del av Jukka Ruuskas debattartikel i sin helhet.

Det kan bli dyrt att ignorera GDPR

Även om många av oss har haft semester så fortsätter GDPR att leva sitt eget liv. Den 24 juli publicerade EU kommissionen en rapport* som ska ligga till grund för den utvärdering av GDPR som kommissionen kommer att genomföra under 2020. Rapporten kommenterar utvecklingen fram till idag, men det är speciellt en punkt jag tänkte reflektera lite kring, då den har en koppling även till Sverige och vår datainspektion. Kommissionen uttrycker ett tydligt önskemål kring behovet av ett fördjupat samarbete mellan tillsynsmyndigheterna inom EU. Samtidigt meddelar den svenska Integritetsskyddsmyndigheten den 11 juli att man kommer att ta över ordförandeklubban för den arbetsgrupp inom EDPB som ska ta fram riktlinjer för att harmonisera sanktionsavgifterna för de som bryter mot förordningen. Arbetsgruppen består av representanter från Sverige, Holland och England. När man tittar på vad man gjort i dessa länder hittills kan man inte låta bli att notera att den Brittiska Dataskyddsmyndigheten har aviserat att man avser utfärda vite mot British Airways på £123 miljoner (1,5 % av deras årliga globala omsättning), och mot Marriott International på £99 miljoner vilket, sannolikt är de hittills största beloppen som förekommit. I Holland pågår utredningar kring hantering av personuppgifter inom sjukvården och i Sverige vet vi att inspektionen bland annat tittar på 1177 Vårdguiden, Polisen samt Utbildningsnämnden och hur de har hanterat personuppgifter, men några större vitesbelopp har vi ännu inte sett. Jag tror att det är mycket viktigt att inse att det kan bli kostsamt att ignorera detta. Det viktiga är givetvis att ständigt ha GDPR på agendan men när det gäller viten så är det sannolikt så att vi måste räkna med att i allt större utsträckning närma oss en europeisk nivå även i Sverige. /Åke * "Data Protection rules as trust-enabler in the EU and beyond – taking stock”Länk till rapporten här

The Bill Academy - Låt Linnea lära dig som är ung mer om privatekonomi

Tillhör du en av dem som brukar ha tomt i plånboken i slutet av månaden? Kanske drömmer du om att få råd till en spännande resa eller en egen lägenhet? Personligen brinner jag för att fler unga ska lära sig mer om hur de kan ta hand om sin privatekonomi. Därför tar vi nu vårt samhällsprojekt The Bill till nästa nivå och startar The Bill Academy. Inom ramen för detta kommer vår otroligt duktiga kundservicemedarbetare Linnea Fröberg lära dig som är ung mer om hur du kan stärka din privatekonomi och tipsa dig om varför det är viktigt att börja tänka på dessa saker redan nu! Utbildning via Instagram På ett väldigt personligt och enkelt sätt kommer hon, via korta Instagramfilmer, utbilda oss i till exempel ”Varför finns kreditupplysningar?”, ”Detta ska du tänka på när du tar lån”, ”Jag vill köpa egen bostad – hur gör jag”, ”Varför är det viktigt att spara långsiktigt?” ”Därför ska du betala dina räkningar i tid” ”Jag har fått en betalningsanmärkning – vad gör jag nu?” ”Vad är ett blancolån?”. Och mycket mer så klart. Följ Linneas ekonomitips på Instagram via @kreditkollen, eller följ vår hashtag #thebillacademy. Varje fredag släpper hon en ny kort utbildningsfilm via Instagram. Så håll utkik! Kreditkollen gratis till alla under 21 år Visste du förresten att vi på UC även erbjuder alla personer som är under 21 år tjänsten Kreditkollen helt kostnadsfritt? Med hjälp av Kreditkollen kan man sätta upp mål och anta utmaningar, allt i syfte till att öka sitt UC-Score. Men varför är UC-Score så viktigt? Jo, det är precis det vi vill öka kunskapen om. När man som ung exempelvis vill börja spara till sin första lägenhet så är det också viktigt att se till att man har ett högt UC-Score den dagen man går till banken. Ett högt UC-Score ökar chansen att få bättre villkor i en förhandling kring bolån. För att skaffa Kreditkollen kostnadsfritt så klickar du här och signar enkelt upp dig med hjälp av ditt personnummer, e-post och telefonnummer.

Mina fem bästa tips på hur du hittar nya företagskunder!

Många säljare har som mål att hitta nya företagskunder. Hur gör du det smartast? Ska du lita på att bra företagskunder ringer in till dig, eller ska du aktivt leta upp de bästa? Svaret är givet. Bland de som ringer in spontant hittar du dem som inte får lån eller kredit hos konkurrenten. Kanske har de betalningsanmärkningar eller andra svagheter. Lägg krutet på att leta upp de fina företagen. Men hur gör man det? Mitt bästa tips är att göra det med UC Selekt. Verktyget har funnits länge, och jag blir alltid lika förvånad över att inte alla använder det! Tips 1: Definiera din målgrupp Arbetar du på storbank med kreditstarka företag, eller är du intresserad av att sälja factoringlösningar till bolag med lägre likviditet? Oavsett vad du säljer, och till vem, behöver du en god uppfattning om hur dina kunder ser ut. Börja med att ladda upp en fil med dina befintliga kunder och se hur de fördelar sig på olika parametrar som exempelvis bransch, storleksklass och tillväxtpotential. Med förståelse för befintliga kunder har du en grund för att skapa och precisera den målgrupp du vill bearbeta. Tips 2: Urval börjar med riskklass Gör ett bra urval. Valmöjligheterna är många och du behöver inte använda alla. En bra början är att plocka ut företag med de tre bästa riskklasserna. I den gruppen hittar du de starkaste företagen. Där slipper du reda ut gamla betalningsanmärkningar och stöta på andra problem, och kreditgivningsprocessen går smidigt. Om du vill arbeta med kreditsvagare kunder kan du utgå från riskklass 2 eller 3 för att få en mer relevant sökning. Antagligen hittar du då kundämnen som vill sälja sina fakturor eller använda factoring. Du kan komplettera med att lägga till de nyckeltal du tycker är viktiga. Du kanske vill ha företag med god soliditet i ditt urval, eller så kanske du söker kunder med låg likviditet? Tips 3: Begränsa med geografi Arbetar du på ett lokalkontor på företagsbanken vill du antagligen begränsa din sökning till ett antal postnummerområden på orten. Då får du en geografisk avgränsning på ett enkelt sätt. Tips 4: Fastighetskrediter Vill du arbeta med fastighetsfinansiering? Sortera ut de bolag som har stora långfristiga skulder och fastighetsinnehav i din kommun. På så sätt får du koll på de största fastighetsägarna på orten. Det är säkert intressant för dig att se hur många av dem du har i din egen kundstock! Tips 5:Använd våra tillägg! Det finns smarta verktyg för att se vilka företag som flyttar in i din kommun. Är du snabb på bollen så hinner du före konkurrenterna med att uppvakta ett prospekt som precis har flyttat in. Det finns också en modul där du får grepp om hela koncernens sammansättning i dina sökningar. Du får ut samtliga koncernbolag i rapporten. Har du affärer på några av bolagen men saknar andra? Sedan är det bara att börja ringa presumtiva kunder. Många tycker det är svårt att ringa kalla samtal. Men med den sammanställda informationen på skärmen är det lättare. Ju fler du ringer desto lättare går det. Vill du ha hjälp att komma igång med UC Selekt? Läs mer här.

Trovärdighet och transparens i fokus

Jag är precis hemkommen från en intressant konferens i Aten där ett 40-tal kreditupplysningsföretag deltog, främst från Europa men även bolag från Asien till Karibien. På konferensen deltog även representanter från EU Kommissionen, Konsumentintressenter, Riksbanker och tillsynsmyndigheter. Efter två dagars konferens blir det tydligt att vi alla står inför en rad spännande utmaningar och alla måste förhålla sig till utvecklingen vi ser kring informationshantering. Begrepp som Big Data, Artificiell Intelligens, Machine Learning och en rad andra delvis nya tekniker diskuterades. Detta i kombination med ny lagstiftning ställer med all rätt stora krav på alla som är en del av den processen. Två ord återkom ständigt under dessa två dagar oavsett vem som talade och det var ”Trust” och ”Transparency”. Jag tror att det är viktigt att alltid sätta dessa ord hög upp på listan. Vi som kreditupplysningsföretag har en mycket viktig samhällsroll att fylla, och samtidigt är vi beroende av samhällets förtroende för att få hantera information om individer och företag. Då är öppenhet och förtroende grundläggande. Något som var påtagligt var att detta återkom oavsett om talaren representerade bolag i Asien, Europa eller någon annan världsdel vilket inte alltid är så vanligt när det gäller denna typ av frågeställningar. Nu är det ibland lättare sagt än gjort att göra allt begripligt för alla, och med nya tekniker blir det ibland ännu mer utmanande. Men det måste vara en ständig process att förbättra information och beskrivningar kring vad vi som kreditupplysningsföretag och informationshanterare gör i första hand till de vars information vi registrerar, men även i förhållande till andra intressenter som myndigheter, politiker med flera. /Åke

Jobbar du med att värdera bostäder? Nu lanserar vi flera nya produkter inom området

Är du beslutsfattare eller bankhandläggare på bank eller ett finansiellt institut? Då tror jag att du har behov av några av våra produktnyheter inom området bostadsvärdering. Nu storsatsar vi nämligen på området och släpper fyra nya rapporter. Blir du kund, kan du ladda ner rapporterna direkt via ucbv.se. Vi på UC erbjuder sedan länge oberoende statistiska värderingar av bostäder. Vi kan bland annat hjälpa till med oberoende bostadsvärdering avsmåhus, fritidshus och bostadsrätter online. Vi hjälper dig också med att analysera köphistorik i valt område och för olika fastighetstyper i Sverige samt med ekonomisk information om bostadsrättsföreningar. Här är listan på våra fyra nya produkter och rapporter: BRF Bokslut: Bokslutsinformation för bostadsrätter i registrerat format. BRF Lån: Förteckning över bostadsbolagets lån (Bank, Lånebelopp, Ränta, Låneperiod) och det totala beloppet av alla lån. BRF Signal: I denna rapport kan du få aktuell status för fyra finansiella komponenter; Lånskala, Likviditet, Självförsörjningsgrad och Räntekänslighet. BRF Avgiftsanalys: Månadskostnadsanalys per lägenhet baserat på storlek, det vill säga kvadratmeter. Beräkning av beräknad månadsavgift vid stressade räntor Information om en bostads andel av bostadsbolagets lån, inklusive skuldnivå per kvadratmeter. Här kan du läsa mer och boka ett möte för att få mer information! /Victoria

Varför är ett hållbart samhälle så viktig för oss?

Jag tror att vi alla vill leva i ett bra, hållbart samhälle. Vår livskvalitet förbättras genom jämlikhet, rättvis behandling, ett hållbart miljöarbete samt ett sunt företagsklimat. Om vi alla gör vårt bästa kan vi bygga ett hållbart samhälle, både för oss som individer och företagare. Jag fick en pratstund med Jukka Ruuska, vår CEO för Asiakastieto Group, där UC ingår, och bad honom utveckla hur han ser på de initiativ som UC och Asiakastieto jobbar med när det gäller ett framtida hållbart samhälle. Jukka, hur definierar du begreppet hållbarhet? Definitionen av hållbarhet för oss på UC och Asiakastieto Group är bred, den innefattar både miljöpåverkan, sociala aspekter i samhälle samt hur vi genomför vårt dagliga arbete. Kan du ge några exempel på konkreta åtgärder som vi jobbar med i Finland och Sverige? Ja, vi försöker göra vårt bästa för att bidra till en hållbar framtid genom några direkta åtgärder. Till exempel försöker vi jobba så miljövänligt det går. På den fronten säkerställer vi att vi har mycket energieffektiva lokaler i båda länderna, vi åker kollektivt om och när vi kan, och vi har begränsningar för utsläpp när det gäller våra företagsbilar. Det finns också områden vi kan förbättra. Här tänker jag framförallt på vårt ökade resande sedan integrationen mellan UC och Asiakastieto som genomfördes förra året. Vårt flygande har ökat senaste året vilket inte alls känns bra. Vi jobbar nu aktivt för att utveckla bättre metoder för att genomföra onlinemöten med smartare videokommunikationsverktyg än vi gör idag. Vi har redan onlinemöten väldigt ofta för att undvika resande. Min förhoppning är att detta ska fungera ännu bättre under 2019. Vi erbjuder kunder tjänsten företagsansvarsrapport i Finland, kan du berätta mer om den? Ja, du tänker på vår ESG rapport (Environmental, Social and Governance).). Den skapade vi för ett antal år sen för att göra det lättare för våra kunder att ta mer välgrundade beslut även kopplat till hållbarhet. Vår ESG rapport är den enda tjänsten i världen som ger insikt i hur alla företag, inte bara börsnoterade företag, beter sig i relation till hållbarhetsfrågor. Det är en väldigt värdefullt insikt i våra kunders beslutsprocesser och underlättar när man ska välja rätt leverantör. Ett annat exempel är Positiva uppgifter om konsumenter. Det är ett effektivt sätt att bekämpa konsumenternas överkonsumtion. Det har blivit allt viktigare när lån och krediter blir alltmer tillgängliga och finns överallt. Vi har utmärkta tjänster både i Finland och Sverige, olika lösningar dock av lagstiftningsskäl. Vill du kommentera våra initiativ The Bill (i Sverige) och Tarkka Fyrkka (i Finland)? Det är två utbildningsinitiativ som vi driver riktade mot ungdomar mellan 15-25 år i Finland och Sverige. Här gör vi stora utbildningsinsatser för att öka kunskapen om privatekonomi och kreditvärdighet, så att ungdomar får en större förståelse för att det är viktig att hålla koll på sin egen privatekonom. Även vad de kan göra för att öka sin egna personliga kreditvärdighet. Här anser jag att vi tar ett stort samhällsansvar. I att utbilda unga inom ekonomi har såklart både företag, föräldrar och skola ett gemensamt ansvar. Vi på Asiakastieto Group vill bidra inom de områden vi kan för att öka ungas kunskap om privatekonomi, det är en stor viktig pusselbit för ett hållbart samhälle i framtiden, avslutar Jukka. Tack för pratstunden Jukka! /Victoria Är du nyfiken att läsa mer om våra initiativ för ungdomar läs mer här: The Bill Meetup Tarkka Fyrkka (På finska)

Hur får man bättre kundinsikt? De bästa tipsen på vägen

Ordet "kundinsikt" används mer eller mindre flitigt inom sälj- och marknadsavdelningar. Och det låter som någonting viktigt, för visst vill vi förstå våra kunder? Men vad menar man egentligen? Vi kan börja med att titta på vad som händer för företag som saknar god kundinsikt. De kan drabbas av låg respons på kampanjer, nära nog sakna inkommande förfrågningar från potentiella kunder, uppleva låg grad av interaktion i sociala kanaler och ha svårt att få till både möten och avslut. Med bristande insikter är det snudd på omöjligt att få till relevant kommunikation. Tänk om man kunde vända det här till motsatsen? Relevant kommunikation, hög respons och interaktion, inkommande förfrågningar, fler möten och avslut. Här är några steg på vägen för att ta sig dit. Jobba med fakta, inte antaganden och gamla föreställningar Grunden för goda insikter är bra information, och en utmärkt startpunkt är det egna kundregistret. Rensa sådant som är gammalt och irrelevant (om det inte redan är gjort med hänsyn till GDPR). Se också till att resten av informationen är uppdaterad, komplettera med sådant som saknas och överväg att berika listan med ytterligare information som kan vara relevant vid en analys. Ta hjälp av externa datakällor om så behövs. Fundera också på om det är möjligt att använda information från fler kanaler, exempelvis webbsidan eller sociala medier. Med bra information kan du göra bra analyser När du har ordning på ditt kundregister kan du göra bra analyser som leder till viktiga insikter. Utgångspunkten kan vara en profilanalys som berättar vad som utmärker dina kunder och hur de skiljer sig från genomsnittet. Lika intressant är det att ta reda på vad som urskiljer de som är mest lönsamma, de som svarar på dina kampanjer och de som väljer att avsluta sin kundrelation till er. Genom analys är det också möjligt att dela in kundregistret i segment, eller grupper, med liknande egenskaper. Fördjupa kunskapen om dina kundsegment När du tagit fram ett antal väl definierade segment med kunder, eller före detta kunder, är det dags att fördjupa kunskapen om dem. Framförallt handlar det som att förstå vilka behov som finns i de olika segmenten, hur väl ditt företag uppfyller dem och vilka upplevelser de har av ditt företag. Börja med att skaffa dig bakgrundskunskap genom "desk research" - läs det som finns tillgängligt om företagen i de olika segmenten. Sedan är det dags att fråga kunderna själva, exempelvis genom enkätundersökningar och intervjuer. Ta hjälp när du känner dig osäker Behovsanalys är inget enkelt arbete - det gäller att ställa rätt frågor till rätt personer och på rätt sätt. Det finns många bra metoder som stöd, men de kan också vara svåra att använda utan tidigare erfarenheter. Därför kan det vara bra att ta hjälp. Här är det viktigt att hitta en bra partner som i första han förstår dina behov. Samtidigt som många överskattar sina kundinsikter är det få som helt saknar dem, och en bra partner ska inte bara bekräfta sådant du redan vet utan bidra till ny kunskap. Gör inte allt på en gång Djupgående kundinsikter kommer inte gratis och vägen dit kan vara mer eller mindre omfattande. Men låt inte det vara ett hinder för att starta processen. Redan efter att du fått ordning på ditt kundregister är det möjligt att göra enklare analyser. Med insikt blir vissa åtgärder självklara - det finns ofta gott om lågt hängande frukter att skörda. Andra saker kräver mer arbete. Upplevelsen av ditt företag bestäms av alla som har kontakt utåt och därför kan vissa åtgärder beröra flera avdelningar - allt från marknad och sälj till leverans, kundtjänst och fakturering. Hela verksamheten bidrar För att kundinsikt ska bidra till ditt företags framgång måste den spridas till och genomsyra hela verksamheten. Det är en liten resa i sig. Börja därför med att ta några steg på vägen och välj ut ett område eller två att jobba med. När ni börjar se resultat blir det lättare att jobba vidare med fler områden. Det finns knappast någonting lika kraftfullt för att skapa ett lönsamt företag med goda kundrelationer som att ständigt jobba med och sprida insikter om sina kunder. Visste du att UC har utmärkt information som du kan använda för att tvätta, komplettera och berika ditt kundregister. Vi hjälper också våra kunder att analysera sina kundrelationer och skapa insikt som leder till mer lönsamma affärer. Hör av dig så berättar vi mer!