Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

UC på Burning Man 2018?

Nyligen var jag tillsammans med UCs alla medarbetare på konferens på Epicenter i centrala Stockholm. Våra medarbetare kom åkandes från våra kontor i Malmö, Göteborg, Örebro och Östersund för att mötas upp kring en eftermiddag full med inspiration på temat innovation och framtid! Och frågan är; blir det konferens på Burning Man nästa år? Hannes Sjöblad från Epicenterlotsade oss alla genom en digital safari där vi fick prova mängder av ny teknik; allt ifrån AI och VR till augumented reality. Nu är det kanske inte så långt borta innan vi har någon av våra första tjänster baserad på denna nya teknik? Vi fick även lyssna på Gustaf Josefsson från Guff Innovation Lab. Wow!Säger jag bara. Vi var nog många som efter hans inspirationsföreläsning kände att nästa år så är det kanske några här från UC som åker till Burning Man? Tanken var i alla fall kittlande. Har du inte hört talas om detta event tidigare, så inspireras här! Gustaf pratade om digital transformation, teknologi och om vårt framtida samhälle.Han talade också om människans påverkan på samhällsutvecklingen i världen, driven av en full logisk och naturlig teknisk evolution. Får du någon gång tillfälle att lyssna på Gustaf, så ta chansen! Vi fick även påfyllnad i vår kunskapsbank av Anton Fjällström, Head of Innovation på Nordea och framtidsforskare Henrik Larsson-Broman som pratade om gamification. Och en av mina kollegor vågade sig dessutom på chippning av ett smartcard i handen i fredags. Intresset för denna teknik var otroligt stort hos många kollegor. Vilken dag det blev! Som avslutades med en green hat challenge och utsökt middag på K-märkt. Nu är både jag och många UC-kollegor grymt taggade för att utveckla ännu fler ännu bättre, digitala tjänster till dig som kund. Victoria

Ett förslag som är bra för Sverige

Innan semestern skrev jag om att förslaget avseende anpassning av Kreditupplysningslagen till dataskyddsförordningen hade landat i våra knän, en perfekt läsning för regniga dagar under sommaren. Efter att ha läst igenom förslaget så är frågan då, vad tycker vi? Vi har givetvis ägnat mycket tid åt att läsa och utvärdera förslaget och jag kan inte undvika att med viss glädje konstatera att utredningens förslag i stora drag följer den skrivelse som vi skickade till justitiedepartementet förra hösten.Det finns givetvis några delar i förslaget som vi tycker kan förtydligas och förbättras vilket vi kommer att framföra i vårt kommande remissvar men på det stora hela tycker vi förslaget är bra för Sverige och alla som sätter värde på en väl fungerande marknad för kreditgivning. Stärks skyddet för invididen och vem gynnas? Utredningens inställning är att kreditupplysningslagen även fortsättningsvis kommer att betraktas som ett viktigt allmänt intresse för Sverige och att kreditupplysningslagen bör reglera frågor som är av särskild betydelse för kreditupplysningsverksamhet i den mån dataskyddsförordningen tillåter. Förutsatt att förslaget inte ändras på viktiga punkter så innebär det bl.a. att UC även fortsättningsvis kommer att ha tillgång till information från våra källor. Kreditupplysningslagen har sedan den infördes i början av 1970-talet fungerat utmärkt. Till skillnad från många andra länder i Europa har vi sedan länge haft en reglerad och rättssäker lagstiftning där integritetsskyddet har vägt mycket tungt. Att en Europeisk förordning som syftar till att stärka skyddet av personinformation för alla i hela Europa nu samverkar med en nationell lag med samma syfte tycker jag stärker skyddet för individen än tvärt om. En ickefungerande marknad får konsekvenser Ett kreditupplysningsföretags roll är att hjälpa kredittagare, kreditgivare och samhället att skapa möjligheter för tillväxt och samtidigt undvika att skapa skuldfällor för personer som inte har möjligheter att klara av sin skuldsättning. Vi möts ibland av kommentarer att det spelar väl ingen roll om en kreditgivare/bank drabbas av kreditförluster, eller att ett företag inte får betalt för sina varor, eller att skuldsanering är en fråga för andra och det berör inte mig men när man tänker efter så får det givetvis konsekvenser för oss alla.Mer om detta en annan gång! Vi följer givetvis utvecklingen nära samtidigt som vi kommer att fortsätta vårt ständiga arbete med att säkerställa att vår behandling av personinformation sker på ett säkert och korrekt sätt. Vill du diskutera mer kring GDPR och vad det innebär för dig som företagare eller privatperson? Tveka inte att höra av dig till mig. Du hittar mina kontaktuppgifter här på sidan! HälsningarÅke

Du har väl inte missat årets event den 25 oktober?

Den 25 oktober på Clarion Sign smäller det! En dag fylld av inspiration och kunskap med ett riktigt spännande schema. Eller vad sägs om talare såsom en internetforskare, en retorikdrottning och en chefsekonom? Dagen startar vi med lite frukost men går därefter raskt in på vårt bästa program någonsin!Du kommer garanterat att inspireras men även få tips på hur du kan utveckla din affär och dig själv. Självklart kommer vi även att diskutera kredithantering, kärnan i UCs utbud. Men vilka är då våra talare? Jag har skrivit några rader om två av dem så du har lite mer kött på benen när du ska gå till din chef för att förklara varför du helt enkelt måste gå på UC-dagen. Eller varför du som chef ska skicka hela din avdelning till Clarion Sign i Stockholm den 25 oktober! Till att börja har vi Alexander Bard, som du troligtvis känner igen från Idol för några år sedan eller hans enastående insats i Army of Lovers. Bard är en rackare på att spå framtiden och bär idag titeln Internetforskare. Alexander kommer garanterat ge oss insikter om hur världen kommer förändras de kommande åren, alltså något du absolut inte får missa! Säger Elaine Eksvärd någonting? Det antar jag! Elaine är retorikexperten som ofta syns i media med vassa inlägg när hon inte håller i sina retorikkurser eller som för oss, föreläser om intressant ämnen. Definitivt något att uppleva! Nästa vecka återkommer jag med ytterligare ett inlägg om två av våra andra talare. Vill du veta mer om eventet eller anmäla dig? Klica då här för mer information! Hoppas vi ses på UC-dagen i höst! Gabriella

Uppstickarens utveckling manar bankerna till vaksamhet

För två veckor sedan presenterade Klarna sin nya grafiska profil och den ständiga evolutionen är så tydlig. Men varför ska branschen och bankerna bry sig? Att ändra sin grafiska profil, sin logotyp för att möta nuvarande trender, önskemål och behov är något som kommer bli allt viktigare. Detta signalerar givetvis även att man som företag är i ständig utveckling och att detta är en naturlig evolution. Användarupplevelsen är allt som räknas! Den aktör som inte är redo att möta sina kunder med en användarupplevelse som andas nutid riskerar snabbt att påverkas när nya aktörer kliver in på marknaden. Klarna är i mina ögon ett spännande och lysande exempel på ett företag som lever i förändringen. Att ändra den grafiska profilen, efter i mångas ögon, ”bara” fem år är helt naturligt för dem. På samma sätt som man ständigt anpassar sina kundgränssnitt för att på bästa sätt motsvara förväntningarna hos kunderna. Det faktum att Klarna fick klartecken från FI gällande sitt banktillstånd i mitten av juli och att man varit tydliga med att man kommer att utmana just storbankerna innebär sannolikt att man kommer att sätta standarden för vad just dessa banker kommer att behöva förhålla sig till gällande kundupplevelse från och med nu! – Vi vill vara med och förändra banksektorn för privatkunder, säger Sebastian Siemiatkowski, bolagets vd och grundare, till Financial Times. Jag väntar med spänning på vad Klarnas intåg i branschen, detta givet Sebastians uttalande ovan. UC´s team inom såväl Affärsoptimering som kredit- och marknadsinformation hjälper bank- och finanssverige med handfast information, insikter och givetvis med att uppföljning av kreditaffären. Brinner även du för bank och finans? Hör av dig till mig så pratar vi om vad vi kan bidra med till er verksamhet och framgång. Om än inte inom grafiska profiler. Hälsningar Rickard Relaterade artiklar: 2017-08-15 https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/15/klarna-byter-skepnad--sa-har-ser-nya-loggan-ut/ 2012-09-27 http://www.ehandel.se/klarnas-nya-kassa-och-grafiska-profil-avslojad,1568.html

Du läser just nu en av Sveriges bästa företagsbloggar

Vi har blivit utsedda till en av Sveriges 30 bästa företagsbloggar av Expertvalet. Jätteroligt tycker vi! Det är andra året i rad som Expertvalet arrangerar denna tävling. Eftersom det finns många företagsbloggar i Sverige, så det känns extra roligt att ni läsare hittar till oss. Vi är så glada för att fler och fler hittar till vår blogg! Vi har nu varit i gång lite drygt ett år och vi känner bara att vi hela tiden får fler insikter och ny kunskap om vår bransch – informationsförädlarbranschen - som vi vill dela med oss av till er. Expertvalet har utsett oss eftersom vi ”håller hög klass, har ett varierande innehåll, matiga tips och en personlig känsla i bloggen”. Här kan du ta del av hela listan medSveriges 30 bästa företagsbloggar 2017. Vi på UC startade vår blogg i slutet av april 2016 eftersom vi ville bjuda våra kunder, potentiella kunder samt allmänhet på inspiration och kunskap om vår bransch. Alltifrån områden som kreditinformation och affärsinformation, men även när det handlar om marknadsinformationstjänster. Det händer otroligt mycket just nu i omvärlden som påverkar oss. Därför ville vi skapa en snabbrörlig plattform där vi kan dela med oss av nyheter, trender och insikter. Vi kände att det saknades på marknaden. Framöver hoppas vi även kunna skapa ännu mer dialog med våra bloggläsare. Jag vill också passa på att tacka våra fantastiska bloggare som alltid hittar bra och intressanta ämnen att dela med sig av! Vi vill så klart hela tiden bli ännu bättre. Så tipsa gärna oss bloggare om vad ni vill veta och läsa mer om i bloggen framöver genom att mejla mig direkt på Victoria.preger@uc.se Glada hälsningarVictoria

Payex + Swedbank bidrar till en spännande utveckling

Den 9 maj kom beskedet om att Swedbank förvärvat betaltjänstföretaget PayEx och för några veckor sedan gav konkurrensverken i Sverige respektive Norge sitt godkännande till affären. Men vad händer nu och vad innebär affären? ”Betallösningsmarknaden har genomgått stora förändringar de senaste åren genom kraftigt ökande on-line köp och utvecklingen av fakturalösningar. […] Genom förvärvet går Swedbank in i en ny marknad och kompletterar sin satsning framåt för att möta kundernas behov av heltäckande digitala lösningar på betallösningsmarknaden.” Så skrev man i pressmeddelandet gällande affären när Swedbank förvärvade PayEx, en affär som verkligen bidrar till en spännande utveckling. Ser vi en ny trend? På banksidan har vi under många år sett en trend där man i stor utsträckning sålt av verksamheter som ej varit direkt kärnverksamhet för bankerna. Exempelvis har många av storbankerna avyttrat sina inkassoverksamheter genom vilka man servade både interna som externa kunder med tjänster kring fordringshantering. Om bankerna i stället väljer att vända på synsätten, fokusera på företagskundernas (även SME) totala behov och kundupplevelse så kommer vi nog att se många intressanta lösningar och kanske fler intressanta förvärv framöver. Stora möjligheter Jag ser stora möjligheter för Swedbank som har en mycket stor befintlig kundstock att tillsammans med PayEx hitta spännande lösningar för att serva bankens kunder. Den produktportfölj som PayEx idag sitter på är bred och täcker in mycket av det som SME-marknaden har behov av avseende betallösningar. Dessutom finns ju även BabsPaylink, som till 49 procent ägs av Swedbank, i närheten. Det skulle vara spännande att se om man fick ihop alla pusselbitar för optimerad kundupplevelse för all typ av handel. Givet utfallet av Swedbank/Payex-affären blir det naturligtvis än mer spännande att se hur övriga storbanker väljer att agera. Nischaktörerna jobbar på mot B2B-sidan men vi har ännu inte sett den typ av distruption som exempelvis låneförmedlarna stått för inom blankokrediter. Om bankerna nu väljer att vässa sitt erbjudande för att på allvar värna sin B2B-affär, stora som små, så tror jag att vi dels kommer att se ytterligare några liknande uppköp, dels även nya tjänster adderas. För oss på UC som supporterar stora delar av denna marknad, ser vi fram emot möjligheten att tillsammans med olika aktörer bidra till utvecklingen. Jag kommer hur som helst att följa utvecklingen av både denna affär och branschens utveckling med stor entusiasm och intresse! Rickard

Restaurangbranschen hårt drabbad av konkurser

Allt fler företag går i konkurs trots goda tider och högkonjunktur. Totalt ökade antalet konkurser med tre procent under juli månad jämfört med förra året. Och restaurangbranschen är en an branscherna som drabbas hårt. Under första halvåret i år ökade här konkurserna med 19 procent jämfört med samma period förra året. Det finns flera tänkbara anledningar till det. Arbetsgivaravgifterna för ungdomar ökade markant förra året vilket slår mot lönsamheten i en bransch med redan låga marginaler. Även Dagens Industriskriver om detta i en intervju med branschorganisationen Visitas vd Eva Östling, som inte är förvånad över konkursökningen. ”Det var inte oväntat, tyvärr. Vi har haft ett år med de tredubblade arbetsgivaravgifterna och det här är effekterna av det. Det är främst våra småföretagare som inte mäktar med de ökade kostnaderna” säger hon till tidningen. Egentligen borde restaurangerna ha goda tider. Trenden går mot att vi äter ute alltmer. Många har fått en bättre ekonomi i den högkonjunktur som råder. Men det har också startats en mängd nya caféer och restauranger de senaste åren, hela sex procent fler nystartade företag på tre år. Det har gjort att konkurrensen har hårdnat. I UCs statistik ser vi också att nya företag har en högre risk för att hamna på obestånd än äldre etablerade företag. Det tar helt enkelt tid att bygga upp en kundkrets och alla har inte en stor kassa på banken för att kunna härda ut de första åren. Vi får helt enkelt hoppas att antalet konkurser minskar och att såväl små som stora företag i framtiden har möjlighet och chans att driva effektiva verksamheter. Hälsningar Richard Damberg

En id-kapning kan tyvärr drabba vem som helst

De senaste dagarna har vi fått följa ödet för Securitas vd Alf Göransson, som tidigare i år drabbades av en id-kapning. Nu har det gått så långt att han även försatts i personlig konkurs. En id-kapning kan få oerhörda konsekvenser för individen och det vi ser är att allt fler individer i ledande ställning blir drabbade. En id-kapning kan tyvärr drabba alla. Visste du till exempel att id-kapningar i Sverige omsätter drygt 6 miljarder kronor eller att snittbeloppet för den som blir drabbad är i genomsnitt 52 000 kr? Men det finns hopp. Det går att förhindra att bedrägeriet sprider sig snabbare och blir mer omfattande än nödvändigt. Så här i semestertider och bedragarnas högsäsong vill jag tipsa om några saker som du som privatperson kan göra redan nu. Du kan till exempel skaffa dig ett ID-skydd som gör att du får en realtidsavisering via sms eller e-post så fort någon tar en kreditupplysning i ditt namn.Inser du att det inte är du själv som handlat just då bör du misstänkta att du blivit drabbad av id-kapning. Om du blivit utsatt så kan du enkelt och snabbt göra en kostnadsfribedrägerispärr. Det innebär att du hindrar bedragarna från att göra fler bedrägerier de närmaste veckorna. Du behöver dock alltid polisanmäla händelsen. Gör du det kan du skydda dig i upp till fem år. Lägger du en bedrägerispärr kostnadsfritt så spärras du automatiskt hos alla kreditupplysningsföretag i Sverige. Bra va? Igår blev jag intervjuad av Svenska Dagbladet i denna fråga. Här kan du ta del av den artikeln! Vill du ha fler tips på hur du kan minimera risken för en ID-kapning? Läs våra sommartips! Trevlig helg! Victoria

Tillsammans kan vi skapa en sparandekultur för unga vuxna

Vi på UC brinner för unga vuxnas ekonomi. Och det var precis vad man på Sparbankernas seminarium tog upp i dag i Almedalen. Så hur kan vi gemensamt öka ungas kreditvärdighet och deras förmåga att ha koll på sin ekonomi? Här i Almedalen har vi på UC medverkat i några olika seminarier kring temat om sparandekultur och ungas skuldsättning. Tidigare i veckan deltog vi bland annat i Danske Banks seminarium om unga och privatekonomi. Danske Bank visade oss aktuell statisk från denna undersökningoch vi fick ta del av råd från Patrick från tv-programmet Lyxfällan. Visste du till exempel att 6 av 10 personer i Sverige idag saknar ett långsiktigt sparande? I dag deltog vi i Sparbankernas seminarium kring temat ”Vem tar ansvaret för att lära unga klara sin ekonomi?”. Är det föräldrar, skola eller media, bankerna eller företagen som bär ansvaret för detta? Vilka är riskerna för unga att hamn i skuld och hur ser man på sparande? Är skolans viktigaste roll att lära ut vardagsekonomi? De som deltog var även bland annat Anna Ekström, gymnasieminister, Annina Persson, professor civilrätt Örebro Universitet och Philip Scholtsé, vd Unga Aktiesparare. De tre vanligaste områdena, inom vilka unga har skulder idag, är från spontana e-handelsköp, köp av mobilabonnemang och sms-lån.Vi på UC anser att vi alla gemensamt har ett ansvar för detta. Vi kallar det för att bygga en sparandekultur. Därför vill vi också utbilda och lära unga hur man kan öka sin kreditvärdighet, precis på samma sätt som föräldrar, skola och banker gör. För några decennier sedan hade vi mer av en sparandekultur i Sverige. I dagens tidevarv, med sociala medier som största påverkansmedel, där kändisar visar upp snygga bilder på nya dyra skor, väskor och så vidare, så har vi i Sverige skapat en stark köpkultur istället, där unga med lätthet tar ett sms-lån. Detta är väldigt synd, tycker vi. Men för att skapa en förändring räcker det inte bara med utbildning. Det handlar också om vilka attityder till pengar och sparande som du får med dig hemifrån. Föräldrarnas påverkan är med andra ord större än någonsin. Ett första steg i att hjälpa unga ligger i tjänsten Kreditkollen som vi har utvecklat. Kreditkollen är ett enkelt verktyg där unga kan få råd och tips kring hur man ökar sin kreditvärdighet så att det blir enklare att få lån till den där lägenheten eller bilen man vill köpa. Du kanske själv har en ungdom hemma i familjen som behöver inspiration? Bra! För här nedan har jag samlat 7 länkar för en bättre ekonomi. Kanske som inspiration i hängmattan i sommar? Håll till godo! Victoria 7 länkar för en bättre ekonomi Boken Economista skriven av Isabella Löwengrip En economistas podcast Ungprivatekonomi.se Unga Aktiesparares Utbildningspaket Podden Prata Pengar Gör testet: Är du en spara eller en slösa? Sparbankernas initiativ ”Ung Ekonomi”

Hur kan du enkelt skydda dina personuppgifter? - En hälsning från Almedalen

Denna vecka befinner vi på UC oss i Almedalen några dagar. Förutom spännande seminarium och bra talare har vår kollega Siri Bengtsson, affärsområdeschef för våra privattjänster nyss deltagit i en intressant paneldebatt som Sparbankerna stod värd för. Temat var ”Id-kapning – kan jag skydda mina personuppgifter?”. Så jag tänkte dela med mig lite av mina tankar kring ämnet. Utöver Siri deltog även Daniel Westman, forskare och oberoende rådgivare inom it-relaterad juridik, Jan Olsson, förundersökningsledare Polisens nationella bedrägericenter och Ludvig Bennetoft, som nyligen blivit drabbat av id-kapning. Diskussionen handlade mycket om vad olika aktörer tillsammans kan göra för att privatpersoner ska känna sig så trygga som möjligt när det gäller den här typen av bedrägerier. Att stjäla någons identitet och adress har blivit ett vardagsproblem. Förra året fick polisen in över 120000 anmälda id-bedrägerier. Jan Olsson lyfte upp utmaningen med att det idag är färre än 170 personer som arbetar med att lösa dessa brott och att det kommer in cirka tre nya ärenden till polisen varje dag. Samtidigt pekade han också på att antal anmälda brott hittills i år faktiskt har minskat med 10 procent. En väldigt positiv utveckling tycker vi på UC. Nu under semestertider är det dock högsäsong för den här typen av brott. Därför vill jag slå ett extra slag för vårt onlinetest på Idsmart.sedär du själv kan gå in och kostnadsfritt testa hur id-smart du lever i din vardag. Jag vill också bjuda på några bra sommartips. Här kan du också ta del av åtta relevanta tips att tänka på om du reser bort i sommar, och ändå vill känna dig id-trygg. Vill du känna dig extra trygg kan du även läsa mer om vår bevakningstjänst UC Id-skydd, där du i realtid får en avisering via sms om någon har tagit en kreditupplysning i ditt namn. Om du förlorat ditt ID-kort, körkort eller pass bör du anmäla det direkt till oss på UC. Då minskar risken för dig att bli utsatt förbedrägerier. Det kan du göra här. Så från Almedalen önskar jag er en härlig sommar fri från id-kapningar! HälsningarVictoria