Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Relationen med kunden är nu viktigare än någonsin

Det nya Coronaviruset drabbar tyvärr många av oss – både ur ett hälsoperspektiv och ur ett ekonomiskt perspektiv. När vi snabbt tvingats vänja oss vid tanken och sen skapat nya rutiner både när detgäller privatliv och arbetsliv så kommer nästa utmaning: våra kunder. Kanske kommer dina kunder att höra av sig och fråga om anstånd med betalningar? Eller så kommer betalningen att utebli? Vi behöver nu alla hjälpas åt och vara förberedda för diverse olika scenarion. Vi vill gärna dela med oss av våra erfarenheter när det gäller hur du som företagare enklare kan hantera en eventuell ekonomisk svacka. Därför delar jag här med mig av åtta tips till dig som företagare att tänka på i osäkra tider. Tips till dig som företagare 1. Se upp för bedragare Osäkra tider kan tyvärr utnyttjas av bedragare. De kartlägger företag och fiskar efter information för att utnyttja det stressade läge som har uppstått på många arbetsplatser. Se till att du och dina medarbetare löpande lyfter frågan. Bedragare kommer att utge sig för att vara någon med auktoritet; det kan vara vd, säkerhetschef eller någon från banken. Något som kommer att öka är falskmejl om skatteåterbäring, där avsändaren försöker få tag i företagets kontouppgifter. Är det bråttom eller låter för bra för att vara sant; stanna upp och tänk efter. Säkerställ även att ni bevakar aktuella företagshänder i ert eget bolag, för att minska risken att någon försöker göra ändringar för att därefter begå brott. 2. Ställ krav Om du accepterar en sen betalning så ställ gärna också krav på information. Gå igenom kundens situation tillsammans. Kom överens om en tydlig plan med betalningar med datum. När kommer det en betalning och vad är det som gör att de kan betala i nästa vecka och inte idag? Tydlighet bygger förtroende från båda parter. 3. Samla in information Genom att exempelvis ta en kreditupplysning kan du kontrollera om kunden har fått betalningsanmärkningar. Om kunden ligger efter med betalningar, fråga efter resultaträkningen så långt det är bokfört med jämna mellanrum. Då får du snabbt veta hur försäljningen ser ut hos din kund och kan också lättare diskutera med din kund om framtiden. 4. Skär i kostnaderna – agera Just nu ser vi tyvärr att antal varsel ökar i hotell- och i restaurangbranschen. Se över alla kostnader i företaget. Ta också kontakt med din företagsbank och prata om ditt läge. De uppskattar öppenhet och det stärker förtroendet för dig. Har du amorteringslån så kan du be om amorteringsfrihet för att stärka din kassa. Det kommer att bedömas individuellt men det är alltid bättre att ta upp frågan i tid. 5. Kartlägg dina riskkunder Identifiera dina riskkunder. De finns antagligen i riskbranscher som restaurang, hotell, researrangörer, viss tillverkande industri, eventsektorn, bygg, åkerier och detaljhandeln (med undantag för livsmedel som har haft ett uppsving de senaste veckorna.) De här branscherna hade högre risk redan tidigare. Andra utsatta kunder är de som har haft låga marginaler under lång tid trots långvarig högkonjunktur och som inte har en buffert. Gå igenom dem du har störst affärsrisk med. 6. Kommunikation är a och o. Förtroende är ditt viktigaste kapital i dessa tider av osäkerhet. Var öppen och ärlig med anställda, kunder, leverantörer och finansiärer. Se till att alla på ditt företag som hanterar kunder gör det med empati och öppenhet. Det är nu relationen prövas och dina kunder kommer att minnas hur du hanterar dem under lång tid framöver. Din förmåga att lyssna på kunderna är avgörande för förtroendet framåt. 7. Din kunds förmåga avgörande Regeringen har lanserat ett krispaket som bland annat innehåller ett anstånd med att betala skatt och lättare att skära i lönekostnaderna. Det kommer att vara avgörande för många företag. Men det kommer inte att vara tillräckligt. Din kunds sätt att hantera en eventuell kris kommer att vara avgörande. Många kommer att ha svårt att agera när det gäller kostnadsbesparingar och det skiftar från företag till företag hur mycket kapital ägarna kan skjuta in i företaget om det behövs. 8. Löpande uppföljning viktigare än någonsin Följ upp kontinuerligt och uppdatera dig löpande om din kunds finansiella situation. Om du vill automatisera din bevakning av dina kunder kan du använda vår tjänst UC Direkt. Där kan du förutom att ta en kreditupplysning skapa en bevakning av dina kunder. Då får du snabbt veta om de har fått en ny betalningsanmärkning eller ett nytt skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten. Jag hoppas detta gav dig några bra tips på vägen. Behöver du hjälp eller tips? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi finns här för dig. /Richard

Vad är syftet med en kreditupplysning?

Att få en kreditupplysningskopia hemskickad eller i sin digitala brevlåda kan för många kännas olustigt. Men faktum är att den fyller ett viktigt syfte. Här berättar vi mer om kreditupplysningen och varför den finns. I Sverige tycker vi ofta att det är lite läskigt att prata om pengar. Partitillhörighet och lönenivå är saker vi gärna håller för oss själva, medan vi kan vara betydligt mer frispråkiga med ämnen som personer i andra länder höjer på ögonbrynen åt. Men något vi ska vara stolta över är att vi har ett ganska transparent och överskådligt system för finansiell information i Sverige, och ett exempel på detta är kreditupplysningen. Trots att det formella pappret kan kännas skrämmande finns det en hel del fördelar med kreditupplysningen som verktyg. Kreditupplysningen är en sammanställning över en persons ekonomi och visar bland annat deklarerade inkomster, om det finns betalningsanmärkningar samt hur många krediter och andra förfrågningar det finns på personen. Informationen använder banken eller finansbolaget som underlag för sin kredit, men det är viktigt att komma ihåg att det inte är vi på UC som bestämmer om någon ska få ett lån eller en kredit, det gör banken eller finansbolaget i fråga. Kreditupplysningen har framförallt har två funktioner. Dels handlar det om att skydda kreditgivaren – alltså banken, arbetsgivaren, hyresvärden, biluthyraren eller någon annan – från kreditförluster och onödig risk. Dels är syftet att skydda individen och minska risken för att personen i fråga överskuldsätter sig och får ekonomiska problem. Ett sätt att bygga tillit Kreditupplysningen regleras av kreditupplysningslagen för att kreditsystemet ska fungera väl. I grund och botten handlar det om att på ett enkelt sätt skapa tillit mellan varandra. Här har vi en fördel kontra andra länder där kreditsystemen fungerar annorlunda. I Sverige har vi tillgång till mycket information i våra kreditupplysningar. Det gör att bankerna har lättare att lita på låntagaren. Finns det något att vara orolig över? Vi skickar alltid en kopia på kreditupplysningen hem till privatpersoner så fort någon begärt en ny kreditupplysning. Enligt kreditupplysningslagen måste det dock finnas ett legitimt skäl att ta en kreditupplysning på en privatperson. Det betyder att inte vem som helst kan ta en kreditupplysning på någon. Man bör dock vara uppmärksam och alltid öppna kuverten eller gå in i sin digitala brevlåda när man får en kreditupplysningskopia. Framförallt är det viktigt att du hör av dig till oss på UC ifall något skulle ha blivit fel bland de uppgifter vi inhämtat från någon myndighet, exempelvis Skatteverket. Och om man inte känns vid kreditansökan kan man alltid fråga den som ansökt vad ärendet gäller. ID-stölder förekommer, så det skadar inte att vara uppmärksam på vem som beställt kreditupplysningen. Du kan läsa mer om upplysningar här under Frågor och svar

Hur jämställda är svenska bolag?

Den här tiden på året aktualiseras frågan om jämställdhet då det är internationella kvinnodagen på söndag den 8 mars. En viktig dag för mig och alla andra kvinnor där man belyser jämställdhet för kvinnor men även en dag för reflektion över hur jämställt det är för andra grupper i samhället. Om man tittar på Sverige, hur jämställda är vi egentligen? Och hur ser det ut mer specifikt när det kommer till företagen? Inför internationella kvinnodagen har vi på UC sammanställt statistik över andelen kvinnor som är representerade i svenska bolagsstyrelser. Och det är ingen upplyftande läsning, endast var femte bolag i Sverige har en kvinnlig styrelserepresentant. Detta oavsett storlek på bolaget. Utvecklingen går långsamt Utvecklingen med jämställdhet går långsamt. Man skulle kunna tro att statistiken beror på att Sverige har många små företag där både vd och styrelse är samma person, och att män därför skulle vara överrepresenterade. Men så är inte fallet, det är färre kvinnor i bolagsstyrelser även i stora företag. Vissa branscher mer jämställda än andra Men det skiljer sig mellan branscherna och i några branscher ser statistiken bättre ut. Sämst är det inom industri/tillverkning samt handel, reparation och transport där det är minst andel kvinnor i styrelsen. Bäst är det inom vård och utbildning samt serviceverksamhet där man har högst andel kvinnor i styrelsen. De här siffrorna är inte helt oväntade men det är ändå dyster läsning som pekar på att vi har mycket kvar att göra vad det gäller jämlikhet. Jag är helt övertygad om att mångfald inom svenska bolagsstyrelser vore bra inte bara för affären utan för samhället i stort. Önskar er en fin internationell kvinnodag! Till nästa år ser vi till att siffrorna har förbättrats, eller hur? /Emma Så här ser det ut i svenska aktiebolag Andel kvinnor i styrelsen Om vd är kvinna: 77,5% Om vd är man: 9,0% Totalt: 20,6% Fördelat på omsättning (tkr) 0-499 21,2% 500-49999 20,6% >50000 18,6% Fördelat per bransch Industri/tillverkning 11,7% Handel, reparation, transport 18,8% Hotell och restaurang 26,0% Tjänsteverksamhet 21,5% Vård och utbildning 39,8% Kultur, nöje och fritid 26,8% Annan serviceverksamhet 52,9% Om statistiken:UC och Allabolag har sammanställt data från 441003 aktiebolag i Sverige. Företag som inte har omsättning i senaste bokslutet samt företag som saknar uppgift om vd:n är man eller kvinna är exkluderade från statistiken. Handelsbolag, enskilda firmor och kommanditbolag är inte heller medräknat i statistiken. Länk till allabolag.se

Vi kan hjälpa dig undvika de nya bedrägerierna

Bedrägerierna ökar både mot företag och privatpersoner. Digitaliseringen har inneburit att det är lättare att luras när kreditprocesser har blivit allt mer automatiserade. Vi har alla, både myndigheter och näringsliv ett ansvar att motverka bedrägerier. Lån till spökpersoner Media har nu senast rapporterat om utlåning till ”spökpersoner” som sedan försvinner helt spårlöst när lånet ska amorteras. I flera fall har de inkomstuppgifter i miljonklassen med anställningsintyg som är helt igenom förfalskade. Dessutom är de bara skrivna på en adress på pappret, för de här personerna går inte att få tag på. Utan korrekt adress blir det omöjligt att kräva igen pengarna. Var tredje bolag bedrägligt Våra undersökningar studier visar att ungefär vart tredje bolag i konkurs visar ett oseriöst eller bedrägligt beteende. ID-stölderna ökar. Myndigheter och företag ligger efter brottslingarna som ständigt hittar nya sätt att luras. Det finns hjälp att få Vi på UC utvecklar hela tiden nya tjänster för att motverka brottslighet. Vi har flera nya tjänster som hjälper dig som långivare att stoppa bedrägeriförsök. Vi har en ny tjänst för att förhindra utlåning till påhittade personer och en annan ny tjänst för att verifiera inkomst. Hör av dig så berättar vi mer om den. Detta gör vi bara till befintliga kunder vi känner väl. Den här tjänsten är för bra för att avslöja för fel personer. Kontakta oss! Vill du utbilda dig och bli bättre på att undvika drabbas av bedrägerier, gå vår kurs.

Med kunden i fokus

Jag skriver mitt första blogginlägg här vilket känns väldigt roligt och spännande! Jag jobbar som kundservicechef hos UC och mitt arbete är att skapa kundupplevelser som överträffar förväntningarna. I det här första inlägget tänkte jag skriva om just det viktiga arbetet, att överträffa förväntningar, och även om hur vi på kundservice kan bidra till att skapa större kundfokus och en ökad förståelse för våra kunder inom organisationen. Kompetens, engagemang och kunden i fokus Vi hanterar en stor mängd ärenden varje dag, av olika slag. Från privatpersoner som har frågor om sin privatekonomi eller om allmänna ekonomiska begrepp, till företagskunder som har frågor om våra produkter och tjänster. Oavsett vem det är som kontaktar oss så är vårt uppdrag att skapa en bra upplevelse i varje kontakt. Vi vill att det som kan verka obegripligt när man kontaktar oss ska vara fullkomligt begripligt när man har fått sitt svar. Det viktigaste är att sätta kunden i fokus och förstå hur vi kan hjälpa till. Vi har en viktig roll i att utbilda och informera, ett ansvar som vi tar på stort allvar och för att kunna leverera det är en avgörande komponent att alla medarbetare har rätt kompetens och engagemang. Tillgänglighet Självklart är det viktigt att vi finns tillgängliga där våra kunder vill kommunicera med oss. Idag nås vi via telefon, mejl och Facebook. Inom kort kommer det även vara möjligt att komma i kontakt med oss via en chattbot på vår webplats som är vårt första steg mot en automatiserad kunddialog. Chatboten kommer att kunna ge snabba och enkla svar på de vanligaste frågorna, i de fallen då vi bedömer att det fungerar att få hjälp av en bott istället för en kundservicemedarbetare. Vi kommer utvärdera botten löpande för att se om, och i så fall hur, den kan fungera bättre. Detta är ett spännande steg i UCs digitala resa. Kundnöjdhet och feedback För att lyckas med att växa tillsammans med våra kunder måste vi löpande identifiera vilka behov som finns, vara öppna för feedback och utifrån den våga förändra och skapa nytt. För att vi ska få en bättre förståelse för vad våra kunder tycker så skickar vi löpande ut kundundersökningar till både våra privat- och företagskunder där vi mäter bland annat NPS (Net Promoter Score) NPS visar hur sannolikt det är att våra kunder skulle rekommendera oss till andra. Utöver detta så har vi på kundservice ett väldigt viktigt uppdrag med att förstå, fånga upp och samla in kundernas åsikter i alla interaktioner och se till att det kommer fram till rätt avdelning i organisationen. Sammanfattningsvis så vill jag säga att jag ser fram emot 2020 och alla nya lärdomar som våra kunder kommer att ge oss! /Cecilia Hummel

Bankernas framtid på en innovativ marknad

Förra veckan samlades stora delar av banksektorn under en dag på Bank Summit, och diskuterade aktuella ämnen. Temat för dagen var ”Bankernas framtid på en innovativ marknad” och jag fick med mig många intressanta insikter och iakttagelser som jag vill dela med mig av här. Dagens inleddes med diskussioner om konjunkturläget och vilka hot som finns mot den finansiella sektorn. Finansminister Magdalena Andersson förutspådde en dämpad tillväxt kommande år men ville inte kalla det en lågkonjunktur. Nordeas chefsekonom Annika Winsth menade däremot att hon trodde att botten var nådd och att vi framåt skulle se en tillväxt. Hot som diskuterades var allt från Coronavirus, handelskrig och klimatfrågor. Regleringar och innovation En annan aktuell fråga är de regleringar som bankerna ställs inför och Bankföreningen lyfte i samband med det upp oron för de internationella Basel-kraven, och att vi i Sverige håller på att bli dubbelreglerade då vi redan tidigare har infört vissa regleringar. Ytterligare krav kan slå hårt mot utlåningen till företag. Efter många år av kraftig tillväxt kan vi också konstatera att innovationen inom banksektorn är hög. Många imponerande Fintech-bolag presenterade sina lösningar, där enkelhet och kunden står tydligt i fokus. En spaning är att Fintech- bolagen har gått från en lite mer kaxig attityd till att prata om nära samarbeten och att vara ett komplement till de traditionella bankerna. Bedrägerier och vikten av att ha kunden i fokus Vi diskuterade även den ständigt aktuella frågan om kriminellas framfart i bankvärlden, Jan Olsson från Polisen berättade dock att antalet anmälda bedrägerier hade minskat 2019 i jämförelse med tidigare. Anledningen till det är att antalet brott med ”Card not Present” har minskat då bankerna har stramat åt processerna kring detta. Uppfinningsrikedomen är dock stor hos de kriminella och nya typer av bedrägerier uppstår hela tiden, bland annat har bedrägerier mot äldre personer ökat med 138 procent. Goda kundrelationer och att ha kunden i fokus när det gäller produktutveckling är också något som alla aktörer har högt på sin agenda. Allt som utvecklas ska vara personligt, enkelt, snabb och relevant. Hållbarhet Hållbarhet var också något som i princip nämndes av alla talare, hur kan banksektorn agera mer hållbart i investeringar och kreditgivning till exempel? För att summera dagen så är det framför allt några frågor som sticker ut i jämförelse med tidigare; hastigheten i den digitala utvecklingen, ökningen av regelverk som bankerna måste efterleva och makroläget som är mer svårtolkat än tidigare. Det blir spännande att se hur framtiden kommer se ut för banksektorn. /Gabriella Göransson

AI behöver regleras - Hej GDPR!

Googles VD Sundar Pichai skrev häromdagen en debattartikel i Financial Times om att AI behöver regleras. Jag håller med, denna teknologi skapar nya risker som behöver diskuteras öppet och även hanteras tillsammans. Varje medborgare har dessutom en starkt motiverad rätt till insyn i hur den personliga datan används. Mycket av oron gäller just hanteringen av personlig information och där täcker GDPR redan mycket, så låt oss först se hur våra myndigheter tolkar GDPR innan vi kräver riksdagen på nya lagar. Är det ok att använda ansiktsigenkänning? Datainspektionen granskade flera fall av ansiktsigenkänning under 2019. Först inleddes ett ärende mot Nordic Tech House (som vid tidpunkten hade Isabella Löwengrip som storägare). Bolaget planerade att skanna ansiktena på besökare i en butik men efter datainspektionen inledde granskningen verkar de ha backat från de ambitionerna. Sedan beslutade Datainspektionen om böter för en gymnasieskola i Skellefteå som på prov använde kameror för att automatiskt registrera elevernas närvaro. Datainspektionen avslutade sedan året med att först i princip godkänna Polisens plan på att använda ansiktsigenkänning för att utreda brott (med vissa förbehåll), men sedan underkänna Polisens planer på att skanna ansikten på Skavsta flygplats utan en lagändring. Befintliga lagar Dessa exempel visar att AI faktiskt är reglerat idag, åtminstone när det gäller hantering av personliga uppgifter. Vi ser att ansiktsigenkänning inte är helt fritt att använda men heller inte strikt förbjudet så länge du följer GDPR. Andra befintliga lagar kan täcka andra risker med AI: att utge sig för att vara någon annan kan vara bedrägeri och kanske kan det även anses vara bedrägeri om jag släpper lös fem tusen AI-styrda twitter-botar för egen vinnings skull. Den som med AI modifierar filmer så att ett ansikte klistras in i exempelvis en pornografisk scen (s.k. Deepfake) kan åtalas för grovt förtal eller olaga integritetsintrång. Den som använder en diskriminerande AI i sin rekryteringsprocess kan dömas för just diskriminering. Sammanfattningsvis har vi i Sverige en stark arsenal av lagar att ta till när personer använder AI för att skada andra människor, med eller utan avsikt. Vi kan därmed se fram emot framtida AI-innovationer med trygg tillförsikt, åtminstone på kort sikt. /Olle Engdegård

Vilket företag borde du dejta?

I höstas hade jag nöjet att göra ett kortare framträdande på The Sales Conference. Från början hade jag tänkt mig titeln "Vilket företag borde du data?" - en ordlek på data/dejta. Vi är ju kända för just data, åtminstone när det gäller vår kreditupplysningsverksamhet. Men vi jobbar med annan information också, nämligen marknads- och affärsinformation, bland annat under vårt varumärke Allabolag. Hur kan man då ha hjälp av data i dejtingsammanhang? Första steget i en dejtingresa brukar vara att försöka skapa någon form av attraktion, och man bör fundera på vilka man egentligen vill vända sig till. Det finns slarvigt sagt en miljon aktiva företag i Sverige varav hälften är aktiebolag och resten enskilda firmor. Bara en fjärdedel av alla företag omsätter mer än en miljon kronor. Ekonomi spelar roll och det gäller att göra medvetna val. Det finns goda möjligheter att göra bättre val av målgrupper genom bra information. Dejting handlar om trygghet När man har målgruppen klar för sig gäller det att kommunicera med dem på ett sätt som får dem att känna trygghet, och ju mer kunskap man har om målgruppen desto enklare blir det. Och trygghet går åt båda hållen. Nästan 90 000 företag som var aktiva för ett år sedan är det inte idag. Så hur vet man vilka man kan lita på? Även här finns bra stöd att hitta i vår information om företagens ekonomi och framtidsutsikter. Tajming viktigt innan man tar kontakt Förr eller senare är det dags att skapa kontakt med sin målgrupp, och det finns ett par fallgropar att undvika. För det första så är tajmingen alldeles central, och man vill förstås undvika att uppvakta företag som av olika anledningar inte är mottagliga vid ett givet tillfälle. Här kan man använda sig av signaldata för att öka chanserna. Media kan vara en bra källa – företag omnämns i olika sammanhang, exempelvis Gasellföretag och företag med expansionsplaner eller som står inför olika typer av utmaningar. Det vill man ha koll på, och det finns också många andra ställen där man kan hitta ledtrådar. Vidare är kontaktuppgifter av central betydelse, och man kan hitta mycket information på webben. Sådana uppgifter kan dock vara tidskrävande att samla in, och vissa är svåra att få tag i. Lyckligtvis kan man även köpa sådan information. Förr eller senare, om man dejtar ihärdigt, kommer man att hamna i en relation. Eller flera relationer får man hoppas när det gäller dejting i företagsvärlden. I företagsrelationer är det viktigt att hålla sig uppdaterad på förändringar över tid. Cirka 7 procent av alla aktiebolag byter VD varje år, så många som 31 000 företag förändrar sin koncernstruktur eller antalet filialer och 140 000 företag byter adress eller telefonnummer. Då är det bra att ha koll på vad som förändrats. Vilka lärdomar kan vi dra? Med erfarenhet från ett antal relationer har man underlag till en utvärdering för att ta reda på vilka lärdomar som finns att dra. För att göra en bra analys krävs bra information, och mycket kan ha hänt under dina relationer. I en undersökning* bedömde amerikanska företag att så mycket som 25 procent av deras data var felaktig, så se till att du är uppdaterad. Sedan kan man titta speciellt noga på vad som förenar de goda relationerna. Det är inte alltid lätt, men det finns hjälp att få i form av statistiska verktyg. Man kan exempelvis göra en tvillinganalys - bygga en statistisk modell som förklarar vad som kännetecknar de bästa, kanske mest lönsamma relationerna. Och sedan använda modellen på de företag som ännu inte är kunder för att hitta de företag som har störst sannolikhet att bli bra sådana framöver. Det blir en ny målgrupp att bearbeta, och så börjar resan om igen. UC tillsammans med Allabolag och våra partners kan ge dig stöd i dejtingresan med bra marknads-, kredit- och affärsinformation. Har du några idéer eller frågor om dejting i företagsvärlden? Hör av dig! Läs mer om vad vi kan hjälpa dig med * Här hittar du undersökningen: https://www.experian.com/assets/decision-analytics/white-papers/the%20state%20of%20data%20quality.pdf

Vässa företagets kreditvärdighet - våra fem bästa tips

Vi får många frågor om kreditvärdighet. Ibland har de som ringer fått avslag hos banken eller kanske förlorat en upphandling. Det är inte UC som avgör vilka som ska få lån, men vi på UC är duktiga på att beräkna risknivåer på företag och privatpersoner. För att hjälpa företag som har eller riskerar att få en sämre kreditvärdighet på traven har vi samlat våra fem bästa tips! Fråga 1: Hur förbättrar jag min kreditvärdighet på ett nystartat företag Nystartade företag har generellt högre risk än andra. Det tar ofta längre tid att etablera sig än vad planen säger. Var därför extra noga med dina betalningar. Om du är sen med en betalning och den hamnar hos Kronofogden kan den slå hårt mot företagets kreditvärdighet. Det gäller även om du skulle få en betalningsanmärkning privat. Ta hjälp av en bokföringsfirma och se till att du lämnar in ditt bokslut i tid. Och se till att ha en rejäl buffert när du startar ditt företag. Fråga 2: Hur får jag reda på min kreditvärdighet? Det är inte UC som bestämmer om du får handla på kredit, det gör kreditgivaren eller leverantören. Men många använder UC för att bestämma risken i ett företag. För att du ska få handla på faktura eller på kredit med ditt företag gäller det därför att ha koll på riskklassen. Likadant är det om du deltar i offentliga upphandlingar. Då är det vanligt med krav på en riskklass minst 3. Det enklaste sättet att ta reda på kreditvärdigheten är genom att köpa en kreditupplysning på ditt företag. Du kan enkelt köpa den online på vår hemsida. Då får du en sammanställning på den information vi har om ditt företag och även vilken riskklass företaget har fått. Riskklass 3-5 signalerar bra riskklass. Riskklass 1 och 2 signalerar förhöjd risk. Skulle du ha en annan företagsform än aktiebolag mejlar du info@uc.se så hjälper vår kundservice dig. Fråga 3: Jag har inte fått en riskklass på mitt företag. Hur kommer det sig? En vanlig förklaring är att ditt företag har sprängt ramarna för revisorsförbehållet. Grundregeln enligt Aktiebolagslagen är att ett aktiebolag ska ha en revisor. Men det går att registrera ett förbehåll (undantag) om det skrivs in i bolagsordningen och att det registreras hos Bolagsverket. Undantag Undantaget från revisor kan man få om ett aktiebolag inte når upp till två av nedanstående värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:• fler än 3 anställda (i medeltal) • mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning • mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning Allt fler aktiebolag skaffar sig ett förbehåll, men växer sedan så att de överskrider reglerna. Därmed måste de skaffa en revisor, men många missar att göra det. I de fallen kan inte vi på UC ge bolaget en riskklass, eftersom bolaget i princip är likvidationspliktigt. Så vårt bästa tips är att skaffa en revisor! Läs mer på Bolagsverket. Fråga 4: Varför har min riskklass försämrats, det har inte hänt något negativt i företaget? Om ditt bolag skulle ha fått en betalningsanmärkning eller om hela styrelsen avgår är det lätt att förstå att riskklassen försämras. Men om det inte finns en sådan uppenbar förklaring behöver vi titta lite närmare på ditt bolag. Det kan vara att någon i styrelsen har deklarerat en lägre inkomst, tagit många lån privat eller hoppat av styrelsen i ett annat bolag. Om ditt bolag tidigare har legat på gränsen till en sämre riskklass kan små försämringar göra så att företaget passerar gränsen till en lägre riskklass. Fråga 5: Kan många kreditansökningar leda till en sämre riskklass? Vi på UC samlar in en mängd data kring företag och privatpersoner. All data väger vi mot varandra för att förutspå risken för att bolaget ska hamna på obestånd. Vi tittar på en mängd data som bokslut, nyckeltal, betalningsanmärkningar, ålder och hur styrelsen ser ut. En faktor vi tittar på är antalet gånger någon har tagit en kreditupplysning på ditt företag. Vi har sett ett samband mellan hur aktivt ett företag eller en privatperson är med att söka krediter och risken för att kreditgivaren inte får betalt. Det gäller speciellt i kombination med andra förändringar. Vi ser exempelvis att om bolaget har varit nästan inaktivt länge och plötsligt söker en mängd krediter ökar risken för obestånd. Det är lägre risk i företag där antalet kreditförfrågningar är mer konstant speciellt i kombination med kontinuitet i styrelsen och bra ekonomiska nyckeltal. Vill du lära dig mer om företagsbedömning? Gå en av våra populära kurser!

Tack 2019! Ett förändringens år med många nya insikter

Ännu ett händelserikt år har snart gått. Vi är tacksamma för de nya insikter vi fått tillsammans med dig som kund under året. Det har hänt mycket hos oss under 2019. Några av sakerna är att vi har gjort det enklare för dig att kontrollera vem du gör affärer med genom tjänsterna Verklig huvudman, Firmatecknare samt Betalningsförmåga företag. Utbildningsutbudet har breddats under året inom ramen för UC Business School, och vi har lanserat flera nya kurser i exempelvis att bedöma enskild firma och att förstå balans och resultaträkningen. Vi har även lanserat tjänsten GDPR-hjälpen - en lättanvänd molntjänst som stöttar dig i arbetet med att uppfylla lagkraven. Tjänsten hjälper dig att hantera dina kundregister tryggt och säkert samtidigt som de blir åtkomliga vart du än befinner dig. Open Bakning och PSD2 har även varit på tapeten och vi håller på att utveckla en tjänst kopplat till just det. Under nästa år kommer vi kunna berätta mer om det! I höstas lanserade vi även Digital kopia vilket innebär att du äntligen aktivt själv kan välja att få alla dina kreditupplysningar digitalt i stället för papperformat i posten. Vi har även anordnat och deltagit i events, bland annat i vår strävan att utbilda unga vuxna i privatekonomi då vi har inlett ett långsiktigt samarbete med Fryshuset. Vi har även varit med på the Sales Conference och suttit både i jury samt träffat våra kunder som använder våra tjänster inom sälj- och marknadsbearbetning. Kanske var du också en av dem som deltog på någon av våra tre energifyllda UC-dagar i Malmö, Göteborg och i Stockholm? På vår sajt allabolag.se har vi lanserat en abonnemangstjänst där du förutom att få sidan helt reklamfri även kan se bland annat estimerat värde på ett bolag, befattningshistorik och bolagshändelser och historik. Det har hänt en hel del hos oss internt också. I våras förvärvade vi Proff i Norge, Danmark och Sverige och i och med det har vi välkomnat ytterligare 60 entusiastiska kollegor. Vi har också engagerat alla medarbetare i Finland, Sverige, Norge och Danmark i ett omfattande fyraårigt strategiarbete. Resultatet av detta arbete kommer vi berätta mer om under nästa år när alla pusselbitar är klara. Vi brinner för att fortsätta utveckla framtidens lösningar som på olika sätt kan underlätta för dig när du jobbar med dina sälj- och marknadsföringsprocesser, dina kreditprocesser eller dina olika beslutsprocesser där du behöver korrekt, relevant och analyserad information. Tack för att vi fått ditt förtroende och tack för ditt samarbete med oss under 2019. Vi på UC ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med dig under 2020. Jag vill nu passa på att tacka alla våra kunder, medarbetare och partners för ett fantastiskt 2019 och önska er alla en fin start på 2020! / Victoria