Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Så undviker du bedrägerier och ID-kapning

Jultider är högsäsong för många saker, och så även för bedrägerier. Vi har på senaste tiden fått in många samtal från oroliga människor som misstänker att deras identitet har använts till att ta krediter och lån, en så kallad ID-kapning. Något som är väldigt stressande för den som drabbas. Men det finns snabb hjälp att få. Ett vanligt upplägg som vi hör om just nu är att man får ett sms där det står att ett lån eller dyra varor på kredit har beviljas i ens namn. Den som får smset blir såklart skärrad då den inte har ansökt om någon kredit eller köpt några dyra varor på kredit. Smset innehåller inget företagsnamn och det finns ingen orderbekräftelse. Längre ned står ”Vill du ha hjälp ring vår Kundservice”. När personen i fråga ringer Kundservice är de samarbetsvilliga och tipsar om ett annat företag där man kan lägga en spärr på sitt personnummer mot fortsatta bedrägerier. Spärren kostar allt från några hundra upp till tusen kronor. Senare visar det sig att någon spärr inte har gjorts och själva bedrägeriet är att få människor att betala för en spärr som de inte ens behövde, och som i praktiken inte finns. Så var vaksam på sms från okända nummer eller företag, och tänk ett varv till innan du agerar! Hur ska du agera om du misstänker ID-kapning? Misstänker du att du är utsatt för ett bedrägeriförsök ska du i första hand ringa till polisen och gör en anmälan. Sen kan du ringa till oss så kan vi lägga en tillfällig bedrägerispärr på ditt personnummer. Om du kompletterar med polisanmälan kan du få spärren förlängd. Vi har sedan många år tillbaka ett samarbete med de stora kreditupplysningsaktörerna så vi spärrar ditt personnummer även hos övriga anslutna kreditupplysningsföretag: Bisnode, Syna, Creditsafe och Decidas. Att spärra sitt personnummer är gratis men du måste kunna bevisa att du är utsatt för ett pågående bedrägeri, det går inte att göra i förebyggande syfte. Spärren försvårar för fortsatta bedrägerier och du kan i lugn och ro reda ut vad som har hänt och agera. En bedrägerispärr är enkelt att be om, så fort du misstänker en ID kapning ta kontakt med oss! Om det skulle visa sig att spärren inte behövs kan du enkelt häva den antingen via telefon eller online. Om det skulle visa sig att spärren inte behövs kan du häva den online via MinUC eller genom att fylla i en blankett som skickas hem till dig. Våra tips för att undvika ID-kapning Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket, då kan ingen ändra din adress utan din vetskap. Skaffa en brevlåda som går att låsa och om du är bortrest en längre tid be en granne eller vän tömma postlådan medan du är borta. Håll koll på ditt kontoutdrag och kontakta din bank om du ser konstiga transaktioner. Var observant och kritisk när någon kontaktar dig via telefon, sms eller e-post. En legitim bank ringer aldrig upp och ber dig om ditt BankID så lämna aldrig ut det över telefon Lämna aldrig ut ditt personnummer, kort eller kontonummer i onödan. Om du trots allt drabbas, ring polisen! I andra hand ringer du till oss eller till någon av de stora kreditupplysningsföretagen så får du hjälp. Vill du vara extra säker har vi även tjänster för ID-skydd, läs mer här! /Victoria Preger

Ny teknik och data samt lagstiftning fokus på ACCIS round table

Jag sitter på vårt kontor i Helsingfors och försöker sammanfatta några intensiva dagar. Igår hade vi den stora äran att vara värdar för ett rundabordssamtal för ACCIS medlemmar. Eventet hölls på vårt kontor i Helsingfors och representanter från kreditupplysningsföretag från ett 20 tal länder deltog. Vi hade förmånen att bland talarna ha bland andra Jyrki Katainen Vice-President European Commission, Reijo Aarnio Finish Data Protection Ombudsman, Pia-Noora Kauppi Managing Director Federation of Finnish Financial Services och representanter från våra största kunder. Jyrki Katainen gav en mycket insiktsfull bild över hur kommissionen resonerar kring hur vi tillsammans kan bygga ett framtida starkare Europa inte minst med hjälp av ny teknologi. Och som den kreditupplysare jag är var givetvis temat teknik, data och information i förhållande till lagstiftning ett intressant ämne. Att kunna ha en dialog kring detta med deltagande även från den finska Datainspektionen var både inspirerande och lärorikt. Machine Learning och AI Vi pratade även om ny teknik, som Machine Learning och Artificial Intelligence, och alla var överens om att det är viktigt att ta vara på dessa möjligheter för att utveckla Europa men samtidigt kan man fundera på vad vi uppnår om vi inte har, eller får, fylla på med meningsfull data? Givetvis ökar möjligheterna att utvinna kunskap ur stora datamängder väsentligt när man kan använda ny teknik. Samtidigt måste vi vara observanta på att samhället och beteendemönster ständigt utvecklas och information som tidigare var mindre viktig kan nu vara betydelsefull. Datahantering och framtidens tjänster Som vi alla vet så finns det lagstiftning för att säkerställa integriteten för alla oss medborgare inte minst när det gäller vilken data vi får samla in och behandla. Att integriteten står högt upp på agendan är både riktigt och viktigt och något vi ska vara stolta över och värna. Samtidigt blir det ibland en utmaning att vara innovativ och hitta vägar framåt när data inte görs tillgänglig. Vi kan då missa möjligheter att utveckla framtidens tjänster och lösningar. En av mina slutsatser efter våra diskussioner är att vi måste fortsätta att kontinuerligt säkerställa att vi har förtroendet hos våra kunder, lagstiftare, tillsynsmyndigheter och inte minst alla personer och företag vars data vi hanterar. Vi måste även se exempelvis GDPR som en möjlighet även om lagstiftningen ibland kan tyckas lite begränsande. /Åke Dahlqvist

Aktiekapitalet sänks – vad innebär det?

Den 1:a januari sänks aktiekapitalet till 25 000 kronor. Genom att sänka kapitalkravet vill regeringen göra aktiebolagsformen mer tillgänglig för de som driver eller vill starta företag. Förhoppningen är också att förslaget kommer bidra till att öka sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten i Sverige. Men vad innebär det här för alla som jobbar med att bedöma företag? Jag har skrivit om det här tidigare och mina farhågor är samma nu som då. Det är bra att reglerna underlättar för hårt arbetande entreprenörer. Men det finns några saker att hålla i minnet för alla oss som arbetar med företagsbedömning: Företag som brottsverktyg Risken ökar för att fler kriminella använder bolagsformen som brottsverktyg när aktiekapitalskravet sjunker. Barriären för att starta eller köpa ett företag sänks ytterligare. Att brottslingarna använder sig av aktiebolagsformen är inget nytt, utan en långvarig trend. Nu ökar därför kraven på alla som bedömer företag. Dels ökar kraven på att kritiskt analysera en årsredovisning, dels att agera i tid om kreditupplysningen visar på betalningsanmärkningar eller annan negativ information. Ogenomtänkt företagande Nivån på aktiekapitalet ger också ett visst skydd mot ett ogenomtänkt företagande. Om ett aktiebolag drabbas av ekonomiska problem förbrukas en buffert om 50 000 kronor relativt fort. Nu när aktiekapitalet sänks kommer det att bli ännu viktigare att löpande övervaka sina kunder och agera innan bolaget hamnar på obestånd. Idag är det enkelt att löpande följa sina kunder, leverantörer och konkurrenter. Använd UC Spektra och bevaka få men viktiga varningssignaler. Kapitalbrist En ytterligare konsekvens av sänkningen av aktiekapitalet blir att många bolag kommer att hamna i kapitalbrist fortare och formellt behöver upprätta en kontrollbalansräkning när hälften av aktiekapitalet är förbrukat. Det kan gå fort, inte minst i uppstartskedet av ett nytt företag. Ännu så länge är det oklart hur banker och finansbolag i framtiden ska bedöma befintliga kreditkunder med delvis förbrukat aktiekapital. Hur skyddar man sig? Få är lika bevandrade i den svenska lagstiftningen som just ekobrottslingar. De vet ofta precis var svagheterna finns och hur man på bästa sätt kan utnyttja bristerna i myndigheternas kontrollrutiner. Därför behövs verktyg och rutiner för att motverka brottsligheten. Ett verktyg UC erbjuder sina kunder är UC Detekt. Det är ett system som jämför all tillgänglig data kring ett bolag. När data pekar på att något är felaktigt får våra kunder en varning och kan agera direkt. Ett annat verktyg är Håll koll, ett verktyg där UC meddelar dig om någon uppgift ändras på ditt företag. Därmed minskar du risken att drabbas av en identitets- och bolagskapning. /Richard Damberg

Fem trender om anmärkningar

Anmärkningarna minskar. Det visar UCs senaste undersökning över utvecklingen av anmärkningarna under årets första 10 månader. Trots att befolkningen ökar går antalet anmärkningar ned. Allt fler har råd att göra rätt för sig och nya regler gör att anmärkningarna minskar. Här tar du del av våra fem slutsatser om anmärkningsläget. Anmärkningarna minskar Antalet personer med en ny eller gammal betalningsanmärkning fortsätter att minska. Under årets första 10 månader sjönk antalet personer med någon typ av betalningsanmärkning med 1,7 procent. Det är en trend som har varit sjunkande sedan 2013 men som har accelererat under 2019. A-målen minskar mest Det är antalet personer med en anmärkning från stat, landsting eller kommun, så kallade A-mål, som har minskat mest. Hittills, på bara 10 månader, har minskningen varit hela 4 procent. Det beror på de regelförändringar som skedde i december 2018. Numera får du ett brev från myndigheten med en chans att invända mot kravet. Dessutom är TV-licensen numera en skatt och inte en betalning. Det har lett till att allt fler undviker en betalningsanmärkning. Allt färre personer med skuldsaldo Antalet personer som har ett skuldsaldo till Kronofogdemyndigheten har minskat med fyra procent under året. Nu har 300 000 personer en kvarvarande skuld till Kronofogdemyndigheten. Många med skuldsaldo har haft det länge och ungefär hälften av de med skuldsaldo betalar inte av på sin skuld. En stor grupp sitter kvar med skulder sedan 90-talskrisen. Medelålders klarar sig bra Den ålderskategori där anmärkningarna minskar mest är gruppen 46-55. Fler är i arbete och lönerna har stigit. Risken är annars högst bland kreditsökande ungdomar jämfört med andra åldersgrupper som söker en kredit. Vill du läsa mer om betalningsanmärkningar? Vilka anmärkningar registrerar vi?Hur allvarlig är en anmärkning?Vilka anmärkningar är värst?Datainspektionens vägledning angående anmärkningar

Vi lanserar GDPR hjälpen

Dataskyddsförordningen GDPR kan vara krånglig och är, eller kanske bör vara, ett dåligt samvete för många företag. Kännedomen om lagen är hög i Sverige. Samtidigt är många företag fortfarande inte så väl insatta i vad den innebär. Men nu finns det hjälp att få när vi lanserar GDPR hjälpen! I Sverige har Datainspektionen än så länge bara utdömt en sanktionsavgift. I Europa är siffran mycket högre, minst 113 viten har hittills utdömts och de berör allt från små till mycket stora företag. Eftersom GDPR ska tolkas lika i hela EU är fler viten i Sverige att vänta. De som inte anpassar sin verksamhet riskerar att drabbas. Behöver du hjälp? UC har tillsammans med sina kunder tagit fram GDPR hjälpen, en lättanvänd molntjänst som tar dig ett viktigt steg på vägen mot att uppfylla lagkraven. I tjänsten hanterar du dina kundregister tryggt och säkert samtidigt som de blir åtkomliga vart du än befinner dig.Du får också verktyg för att informera de som finns registrerade hos er om den personuppgiftbehandling som sker och vilka rättigheter de har. Spara tid De registrerade kan ha rätt att få ta del av sina uppgifter, begära rättelse och radering eller ladda ner sina uppgifter på fil. Använder du GDPR hjälpen kan de registrerade göra detta själva genom att logga in till tjänsten med BankID eller engångslösenord. Du sparar tid och behöver bara godkänna ändringarna. Samtidigt får du en högre kvalitet på informationen i dina register. Integration till CRM och hjälp på vägen Har du en CRM-lösning kan den integreras med GDPR hjälpen för att hålla informationen uppdaterad. Annars kan GDPR hjälpen fungera som ett enklare CRM-system. Dataskyddsförordningen innehåller fler delar att förhålla sig till. Till exempel på vilken laglig grund personuppgifter hanteras, till vilket ändamål och hur länge uppgifter sparas. Här ger GDPR hjälpen vägledning med nyttig information och hänvisningar. Äntligen vår tur GDPR hjälpen togs initialt fram av vårt systerbolag i Finland för att hjälpa små- och medelstora företag att förstå och hantera dataskyddsförordningen. Tjänsten har använts av våra kunder på den Finska marknaden sedan förordningen trädde i kraft. Nu har vi utvecklat den vidare, och det är äntligen vår tur i Sverige att få ett välbehövligt och kostnadseffektivt stöd i att efterleva lagen.Är du nyfiken på tjänsten kan du läsa mer här och komma i kontakt med oss.Lycka till med ditt GDPR-arbete!

GDPR och hot om viten skapar oro hos företagen

Många företag oroar sig för att drabbas av höga böter om man bryter mot GDPR. Och det visar sig att det finns anledning för oro, många företag saknar de rutiner som behövs. Man oroar sig även för den dåliga publicitet som skulle kunna uppstå om man inte lever upp till kraven enligt GDPR. Datainspektionen har påbörjat ett antal granskningar vilket gör många nervösa. Hittills har Datainspektionen bara utdömt en sanktionsavgift med koppling till GDPR. Det rörde en gymnasieskola som på prov använt ansiktsigenkänning för att registrera elevnärvaro. Datainspektionen bedömde att flera bestämmelser i GDPR överträtts och sanktionsavgiften sattes till låga 200 000 kronor. Detta därför att ärendet rörde en skola och en tidsbegränsad personuppgiftsbehandling. Den maximala sanktionsavgiften hade varit 10 miljoner kronor. Vad kan man dra för slutsatser av det här? Ja, om inte annat att sanktionsavgifter kommer att drabba fler organisationer, att de inte bara rör stora företag och att konsekvenserna kan bli mycket kännbara. Det inkommer löpande ett stort antal ärenden och Datainspektionen har utökat sin personal. Dessutom har förslag att tillföra ytterligare anslag lagts fram. Incidenterna ökar Nyhetssajten Computer Sweden skriver att GDPR åter hamnat högt på företagens agendor då Datainspektionen nu påbörjat ett antal granskningar. Företagens oro handlar inte bara om risken för sanktionsavgifter utan även om dålig publicitet. Sådant finns det gott om exempel på. Inte minst från mediarapportering om personuppgiftsincidenter som intrång och läckor, som tycks komma allt oftare. Personuppgiftsincidenter ska i vissa fall rapporteras till Datainspektionen, och i vissa fall även till berörda individer till vilka personuppgifterna hör. I en rapport skriver Datainspektionen att antalet anmälningspliktiga incidenter ökat, vilket sannolikt beror på en högre medvetenhet om integritetsfrågor och en bättre förmåga att leva upp till kraven i GDPR. Många saknar rutiner Trots detta görs bedömningen att det finns ett stort mörkertal i form av incidenter som inte anmäls, trots att en sådan skyldighet finns.I mars i år uppgav endast 40 procent av de företag som saknar dataskyddsombud att de har rutiner för att upptäcka, dokumentera, anmäla och hantera personuppgiftsincidenter. Det pekar på att de flesta av alla företag saknar viktiga rutiner som rör GDPR och riskerar drabbas av sanktionsavgifter. Obehöriga kommer över personuppgifter Över hälften av de personuppgiftsincidenter som rapporteras till Datainspektionen beror på att obehöriga personer på något sätt kommit över personuppgifter som de inte ska ha tillgång till. Den mänskliga faktorn står bakom den största andelen av dessa. I sina rekommendationer skriver Datainspektionen att en central del i arbetet med dataskydd handlar om att säkerställa att personuppgifter inte hamnar i orätta händer. När Datainspektionen bedömer en personuppgiftsincident tittar de på hur allvarlig incidenten är, hur den har hanterats och om anmälan är fullständig eller ej. Hur ska man göra som företagare då? Jo, allra helst vill man ju slippa personuppgiftsincidenter helt och hållet. Genom att vidta åtgärder för att uppfylla kraven i GDPR minskar i alla fall risken att de inträffar. Skulle något trots det inträffa, ja då minskar åtminstone risken för sanktionsavgifter om rätt rutiner finns på plats. Är du nyfiken att läsa mer om GDPR finns en rad tips på artiklar nedan. Du kan även besöka vår sida för GDPR hjälpen, vår tjänst som hjälper företagare leva upp till GDPR.

Tack alla som kom till UC-dagen!

I onsdags var det dags för UC-dagen i Stockholm, en dag som jag alltid ser fram emot väldigt mycket. Det känns dessutom som om eventet blir bättre och bättre för varje år som går. Åke Dahlqvist berättade för publiken om den första UC-dagen för mer än 20 år sedan när vi var ungefär 60 personer som samlades under enkla former för att lyssna på UCs statistik kring kreditgivning. I onsdags var vi över 500 personer på Stockholm Waterfront Congress Centre som fick höra tio mycket intressanta talare som inspirerade, berörde och gav oss nya insikter. Stämningen var på topp! Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB, inledde dagen med att ge oss en bild av ekonomin i världen och i Sverige. Utifrån det svenska perspektivet berättade Robert att det finns både positiva och negativa signaler, några av de negativa är exporten och att vi ser en försvagning på arbetsmarknaden. Bland det positiva är byggsektorn och bostadsmarknaden. Tuva Palm, med mer än 20 års erfarenhet av att digitalisera bolag, gav oss råden att fokusera på kunden, ge kunden det de behöver och när de behöver det! Var paranoid och ändra hela tiden sättet att arbeta. 80 procent av de mest framgångsrika företagen för 20 år sedan existerar inte längre, det gäller att hela tiden anpassa sig till den nya verkligheten. UCs egna experter Åke Dahlqvist och Reetta Sinelampi berättade om hur det ser ut i Kreditsverige just nu och om hur vi på UC arbetar med att tillgängliggöra ny information via PSD2. Vi fick också höra Bofinks grundare Joachim Ronneback berätta om hur framtidens lånemarknad kommer att förändras med hjälp av ny teknik. Tobias Karlsson, kanske den talare som berörde allra mest, berättade om sin resa genom livet, med höga toppar och djupa dalar. Hans budskap till oss var att gör något extra för varandra! Vi behöver alla bli sedda och bekräftade! Märtha Rehnberg utmanade oss att tänka på hur befintlig och ny teknik kan påverkas oss framåt, exempelvis 3D-tekniken. Tänk er att våra affärer i framtiden blir som små fabriker, att dina skor 3D-printas direkt i affären, med exakta mått för just dina fötter. Vi fick också lära oss mer om hur vi fattar beslut av Mona Riabacke. Hon berättade att känslorna styr och att vi oftast kör på i vanliga hjulspår då medvetna beslut tar både kraft och energi. Ett tips vi fick var att inte fatta permanenta långsiktiga beslut på tillfälliga känslor (som när du är hungrig, arg, ensam eller trött). Dagens två sista talare var Lars-Johan Jarnheimer och Mark Levengood, två fantastiskt inspirerande talare. Lars-Johan talade mycket om kundfokus och vikten av att leva upp till kundens förväntningar. Mark berättade om sitt liv och sina erfarenheter, och som flera av övriga talare så nämnde även han att konstant vidareveckling är nödvändig och att allt vi lär oss påverkar våra liv. Efter alla dessa fantastiska talare så fortsatte vi med mingel och samtalen fortsatte långt in på kvällen. Tack alla kunder och kollegor för en fantastisk dag tillsammans med er! /Gabriella Titta gärna på bildspelet nedan för bilder från dagen!

Vi visualiserar balans- och resultaträkning i ny kurs

Vi har märkt en stor efterfrågan på kurser om balans- och resultaträkning. Därför har vi inlett ett samarbete med Bonanza, som med sitt pedagogiska upplägg gör det lätt och roligt att lära sig bokslut. Du som läser kreditupplysningar på företag behöver ofta förstå balans- och resultaträkningen. Även om du har läst ekonomi på universitetet, är det inte alltid så lätt att bedöma ett företag ur ett kredit- eller leverantörsperspektiv. Det lär du dig på vår kurs. Det finns flera saker som är extra bra med vår nya kurs: Helhetsperspektiv Den här kursen utgår från helheten för att sedan dyka ner i detaljerna. Att veta hur de olika delarna hänger ihop gör att du får en trygghet. Varje ny kunskap sorterar du lätt in i helhetsbilden du redan har lärt dig. På så sätt blir kunskapen relevant. Visualisering Kognitiva studier visar att visualisering gör inlärning av ny kunskap både enklare, snabbare och mer bestående. I grunden handlar det om hur vår hjärna fungerar, varför en bild säger mer än tusen ord (eller siffror). Att omvandla ekonomi till bilder gör den finansiella informationen tillgänglig för fler än ekonomer. Även för erfarna företagsbedömare eller analytiker blir metoden en snabbväg in i analys och slutsatser. En visuell beskrivning av balansräkningen i olika färgglada block ger dig svar direkt. Varför är varulagret så stort? Varför är kundfordringarna så höga i förhållande till omsättningen? Gamification Inlärning måste vara engagerande och kul. En dags lärande som slutar med huvudvärk har nog inte gjort att du har uppnått inlärningsmålen. Gamification är ett beprövat sätt att få människor engagerade. Därför använder vi affärsspel som en del av inlärningen. Det skapar ett personligt ägandeskap av innehållet baserat på egna erfarenheter av framgång och misslyckanden. Anmäl dig idag! Vi på UC vill ge våra kunder tillgång till bra och relevanta utbildningar. Därför är det extra roligt att kunna lansera en kurs som jag vet kommer att ge dig en massa aha-upplevelser. Den här kursen lanserar vi tillsammans med Bonanza. Läs mer och anmäl dig här. Du som anmäler dig före den 11 november får 20 procent rabatt. Ange koden "snabb" när du bokar. Hoppas vi ses i november! /Richard