Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

AI behöver regleras - Hej GDPR!

Googles VD Sundar Pichai skrev häromdagen en debattartikel i Financial Times om att AI behöver regleras. Jag håller med, denna teknologi skapar nya risker som behöver diskuteras öppet och även hanteras tillsammans. Varje medborgare har dessutom en starkt motiverad rätt till insyn i hur den personliga datan används. Mycket av oron gäller just hanteringen av personlig information och där täcker GDPR redan mycket, så låt oss först se hur våra myndigheter tolkar GDPR innan vi kräver riksdagen på nya lagar. Är det ok att använda ansiktsigenkänning? Datainspektionen granskade flera fall av ansiktsigenkänning under 2019. Först inleddes ett ärende mot Nordic Tech House (som vid tidpunkten hade Isabella Löwengrip som storägare). Bolaget planerade att skanna ansiktena på besökare i en butik men efter datainspektionen inledde granskningen verkar de ha backat från de ambitionerna. Sedan beslutade Datainspektionen om böter för en gymnasieskola i Skellefteå som på prov använde kameror för att automatiskt registrera elevernas närvaro. Datainspektionen avslutade sedan året med att först i princip godkänna Polisens plan på att använda ansiktsigenkänning för att utreda brott (med vissa förbehåll), men sedan underkänna Polisens planer på att skanna ansikten på Skavsta flygplats utan en lagändring. Befintliga lagar Dessa exempel visar att AI faktiskt är reglerat idag, åtminstone när det gäller hantering av personliga uppgifter. Vi ser att ansiktsigenkänning inte är helt fritt att använda men heller inte strikt förbjudet så länge du följer GDPR. Andra befintliga lagar kan täcka andra risker med AI: att utge sig för att vara någon annan kan vara bedrägeri och kanske kan det även anses vara bedrägeri om jag släpper lös fem tusen AI-styrda twitter-botar för egen vinnings skull. Den som med AI modifierar filmer så att ett ansikte klistras in i exempelvis en pornografisk scen (s.k. Deepfake) kan åtalas för grovt förtal eller olaga integritetsintrång. Den som använder en diskriminerande AI i sin rekryteringsprocess kan dömas för just diskriminering. Sammanfattningsvis har vi i Sverige en stark arsenal av lagar att ta till när personer använder AI för att skada andra människor, med eller utan avsikt. Vi kan därmed se fram emot framtida AI-innovationer med trygg tillförsikt, åtminstone på kort sikt. /Olle Engdegård

Vilket företag borde du dejta?

I höstas hade jag nöjet att göra ett kortare framträdande på The Sales Conference. Från början hade jag tänkt mig titeln "Vilket företag borde du data?" - en ordlek på data/dejta. Vi är ju kända för just data, åtminstone när det gäller vår kreditupplysningsverksamhet. Men vi jobbar med annan information också, nämligen marknads- och affärsinformation, bland annat under vårt varumärke Allabolag. Hur kan man då ha hjälp av data i dejtingsammanhang? Första steget i en dejtingresa brukar vara att försöka skapa någon form av attraktion, och man bör fundera på vilka man egentligen vill vända sig till. Det finns slarvigt sagt en miljon aktiva företag i Sverige varav hälften är aktiebolag och resten enskilda firmor. Bara en fjärdedel av alla företag omsätter mer än en miljon kronor. Ekonomi spelar roll och det gäller att göra medvetna val. Det finns goda möjligheter att göra bättre val av målgrupper genom bra information. Dejting handlar om trygghet När man har målgruppen klar för sig gäller det att kommunicera med dem på ett sätt som får dem att känna trygghet, och ju mer kunskap man har om målgruppen desto enklare blir det. Och trygghet går åt båda hållen. Nästan 90 000 företag som var aktiva för ett år sedan är det inte idag. Så hur vet man vilka man kan lita på? Även här finns bra stöd att hitta i vår information om företagens ekonomi och framtidsutsikter. Tajming viktigt innan man tar kontakt Förr eller senare är det dags att skapa kontakt med sin målgrupp, och det finns ett par fallgropar att undvika. För det första så är tajmingen alldeles central, och man vill förstås undvika att uppvakta företag som av olika anledningar inte är mottagliga vid ett givet tillfälle. Här kan man använda sig av signaldata för att öka chanserna. Media kan vara en bra källa – företag omnämns i olika sammanhang, exempelvis Gasellföretag och företag med expansionsplaner eller som står inför olika typer av utmaningar. Det vill man ha koll på, och det finns också många andra ställen där man kan hitta ledtrådar. Vidare är kontaktuppgifter av central betydelse, och man kan hitta mycket information på webben. Sådana uppgifter kan dock vara tidskrävande att samla in, och vissa är svåra att få tag i. Lyckligtvis kan man även köpa sådan information. Förr eller senare, om man dejtar ihärdigt, kommer man att hamna i en relation. Eller flera relationer får man hoppas när det gäller dejting i företagsvärlden. I företagsrelationer är det viktigt att hålla sig uppdaterad på förändringar över tid. Cirka 7 procent av alla aktiebolag byter VD varje år, så många som 31 000 företag förändrar sin koncernstruktur eller antalet filialer och 140 000 företag byter adress eller telefonnummer. Då är det bra att ha koll på vad som förändrats. Vilka lärdomar kan vi dra? Med erfarenhet från ett antal relationer har man underlag till en utvärdering för att ta reda på vilka lärdomar som finns att dra. För att göra en bra analys krävs bra information, och mycket kan ha hänt under dina relationer. I en undersökning* bedömde amerikanska företag att så mycket som 25 procent av deras data var felaktig, så se till att du är uppdaterad. Sedan kan man titta speciellt noga på vad som förenar de goda relationerna. Det är inte alltid lätt, men det finns hjälp att få i form av statistiska verktyg. Man kan exempelvis göra en tvillinganalys - bygga en statistisk modell som förklarar vad som kännetecknar de bästa, kanske mest lönsamma relationerna. Och sedan använda modellen på de företag som ännu inte är kunder för att hitta de företag som har störst sannolikhet att bli bra sådana framöver. Det blir en ny målgrupp att bearbeta, och så börjar resan om igen. UC tillsammans med Allabolag och våra partners kan ge dig stöd i dejtingresan med bra marknads-, kredit- och affärsinformation. Har du några idéer eller frågor om dejting i företagsvärlden? Hör av dig! Läs mer om vad vi kan hjälpa dig med * Här hittar du undersökningen: https://www.experian.com/assets/decision-analytics/white-papers/the%20state%20of%20data%20quality.pdf

Vässa företagets kreditvärdighet - våra fem bästa tips

Vi får många frågor om kreditvärdighet. Ibland har de som ringer fått avslag hos banken eller kanske förlorat en upphandling. Det är inte UC som avgör vilka som ska få lån, men vi på UC är duktiga på att beräkna risknivåer på företag och privatpersoner. För att hjälpa företag som har eller riskerar att få en sämre kreditvärdighet på traven har vi samlat våra fem bästa tips! Fråga 1: Hur förbättrar jag min kreditvärdighet på ett nystartat företag Nystartade företag har generellt högre risk än andra. Det tar ofta längre tid att etablera sig än vad planen säger. Var därför extra noga med dina betalningar. Om du är sen med en betalning och den hamnar hos Kronofogden kan den slå hårt mot företagets kreditvärdighet. Det gäller även om du skulle få en betalningsanmärkning privat. Ta hjälp av en bokföringsfirma och se till att du lämnar in ditt bokslut i tid. Och se till att ha en rejäl buffert när du startar ditt företag. Fråga 2: Hur får jag reda på min kreditvärdighet? Det är inte UC som bestämmer om du får handla på kredit, det gör kreditgivaren eller leverantören. Men många använder UC för att bestämma risken i ett företag. För att du ska få handla på faktura eller på kredit med ditt företag gäller det därför att ha koll på riskklassen. Likadant är det om du deltar i offentliga upphandlingar. Då är det vanligt med krav på en riskklass minst 3. Det enklaste sättet att ta reda på kreditvärdigheten är genom att köpa en kreditupplysning på ditt företag. Du kan enkelt köpa den online på vår hemsida. Då får du en sammanställning på den information vi har om ditt företag och även vilken riskklass företaget har fått. Riskklass 3-5 signalerar bra riskklass. Riskklass 1 och 2 signalerar förhöjd risk. Skulle du ha en annan företagsform än aktiebolag mejlar du info@uc.se så hjälper vår kundservice dig. Fråga 3: Jag har inte fått en riskklass på mitt företag. Hur kommer det sig? En vanlig förklaring är att ditt företag har sprängt ramarna för revisorsförbehållet. Grundregeln enligt Aktiebolagslagen är att ett aktiebolag ska ha en revisor. Men det går att registrera ett förbehåll (undantag) om det skrivs in i bolagsordningen och att det registreras hos Bolagsverket. Undantag Undantaget från revisor kan man få om ett aktiebolag inte når upp till två av nedanstående värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:• fler än 3 anställda (i medeltal) • mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning • mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning Allt fler aktiebolag skaffar sig ett förbehåll, men växer sedan så att de överskrider reglerna. Därmed måste de skaffa en revisor, men många missar att göra det. I de fallen kan inte vi på UC ge bolaget en riskklass, eftersom bolaget i princip är likvidationspliktigt. Så vårt bästa tips är att skaffa en revisor! Läs mer på Bolagsverket. Fråga 4: Varför har min riskklass försämrats, det har inte hänt något negativt i företaget? Om ditt bolag skulle ha fått en betalningsanmärkning eller om hela styrelsen avgår är det lätt att förstå att riskklassen försämras. Men om det inte finns en sådan uppenbar förklaring behöver vi titta lite närmare på ditt bolag. Det kan vara att någon i styrelsen har deklarerat en lägre inkomst, tagit många lån privat eller hoppat av styrelsen i ett annat bolag. Om ditt bolag tidigare har legat på gränsen till en sämre riskklass kan små försämringar göra så att företaget passerar gränsen till en lägre riskklass. Fråga 5: Kan många kreditansökningar leda till en sämre riskklass? Vi på UC samlar in en mängd data kring företag och privatpersoner. All data väger vi mot varandra för att förutspå risken för att bolaget ska hamna på obestånd. Vi tittar på en mängd data som bokslut, nyckeltal, betalningsanmärkningar, ålder och hur styrelsen ser ut. En faktor vi tittar på är antalet gånger någon har tagit en kreditupplysning på ditt företag. Vi har sett ett samband mellan hur aktivt ett företag eller en privatperson är med att söka krediter och risken för att kreditgivaren inte får betalt. Det gäller speciellt i kombination med andra förändringar. Vi ser exempelvis att om bolaget har varit nästan inaktivt länge och plötsligt söker en mängd krediter ökar risken för obestånd. Det är lägre risk i företag där antalet kreditförfrågningar är mer konstant speciellt i kombination med kontinuitet i styrelsen och bra ekonomiska nyckeltal. Vill du lära dig mer om företagsbedömning? Gå en av våra populära kurser!

Tack 2019! Ett förändringens år med många nya insikter

Ännu ett händelserikt år har snart gått. Vi är tacksamma för de nya insikter vi fått tillsammans med dig som kund under året. Det har hänt mycket hos oss under 2019. Några av sakerna är att vi har gjort det enklare för dig att kontrollera vem du gör affärer med genom tjänsterna Verklig huvudman, Firmatecknare samt Betalningsförmåga företag. Utbildningsutbudet har breddats under året inom ramen för UC Business School, och vi har lanserat flera nya kurser i exempelvis att bedöma enskild firma och att förstå balans och resultaträkningen. Vi har även lanserat tjänsten GDPR-hjälpen - en lättanvänd molntjänst som stöttar dig i arbetet med att uppfylla lagkraven. Tjänsten hjälper dig att hantera dina kundregister tryggt och säkert samtidigt som de blir åtkomliga vart du än befinner dig. Open Bakning och PSD2 har även varit på tapeten och vi håller på att utveckla en tjänst kopplat till just det. Under nästa år kommer vi kunna berätta mer om det! I höstas lanserade vi även Digital kopia vilket innebär att du äntligen aktivt själv kan välja att få alla dina kreditupplysningar digitalt i stället för papperformat i posten. Vi har även anordnat och deltagit i events, bland annat i vår strävan att utbilda unga vuxna i privatekonomi då vi har inlett ett långsiktigt samarbete med Fryshuset. Vi har även varit med på the Sales Conference och suttit både i jury samt träffat våra kunder som använder våra tjänster inom sälj- och marknadsbearbetning. Kanske var du också en av dem som deltog på någon av våra tre energifyllda UC-dagar i Malmö, Göteborg och i Stockholm? På vår sajt allabolag.se har vi lanserat en abonnemangstjänst där du förutom att få sidan helt reklamfri även kan se bland annat estimerat värde på ett bolag, befattningshistorik och bolagshändelser och historik. Det har hänt en hel del hos oss internt också. I våras förvärvade vi Proff i Norge, Danmark och Sverige och i och med det har vi välkomnat ytterligare 60 entusiastiska kollegor. Vi har också engagerat alla medarbetare i Finland, Sverige, Norge och Danmark i ett omfattande fyraårigt strategiarbete. Resultatet av detta arbete kommer vi berätta mer om under nästa år när alla pusselbitar är klara. Vi brinner för att fortsätta utveckla framtidens lösningar som på olika sätt kan underlätta för dig när du jobbar med dina sälj- och marknadsföringsprocesser, dina kreditprocesser eller dina olika beslutsprocesser där du behöver korrekt, relevant och analyserad information. Tack för att vi fått ditt förtroende och tack för ditt samarbete med oss under 2019. Vi på UC ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med dig under 2020. Jag vill nu passa på att tacka alla våra kunder, medarbetare och partners för ett fantastiskt 2019 och önska er alla en fin start på 2020! / Victoria

Så undviker du bedrägerier och ID-kapning

Jultider är högsäsong för många saker, och så även för bedrägerier. Vi har på senaste tiden fått in många samtal från oroliga människor som misstänker att deras identitet har använts till att ta krediter och lån, en så kallad ID-kapning. Något som är väldigt stressande för den som drabbas. Men det finns snabb hjälp att få. Ett vanligt upplägg som vi hör om just nu är att man får ett sms där det står att ett lån eller dyra varor på kredit har beviljas i ens namn. Den som får smset blir såklart skärrad då den inte har ansökt om någon kredit eller köpt några dyra varor på kredit. Smset innehåller inget företagsnamn och det finns ingen orderbekräftelse. Längre ned står ”Vill du ha hjälp ring vår Kundservice”. När personen i fråga ringer Kundservice är de samarbetsvilliga och tipsar om ett annat företag där man kan lägga en spärr på sitt personnummer mot fortsatta bedrägerier. Spärren kostar allt från några hundra upp till tusen kronor. Senare visar det sig att någon spärr inte har gjorts och själva bedrägeriet är att få människor att betala för en spärr som de inte ens behövde, och som i praktiken inte finns. Så var vaksam på sms från okända nummer eller företag, och tänk ett varv till innan du agerar! Hur ska du agera om du misstänker ID-kapning? Misstänker du att du är utsatt för ett bedrägeriförsök ska du i första hand ringa till polisen och gör en anmälan. Sen kan du ringa till oss så kan vi lägga en tillfällig bedrägerispärr på ditt personnummer. Om du kompletterar med polisanmälan kan du få spärren förlängd. Vi har sedan många år tillbaka ett samarbete med de stora kreditupplysningsaktörerna så vi spärrar ditt personnummer även hos övriga anslutna kreditupplysningsföretag: Bisnode, Syna, Creditsafe och Decidas. Att spärra sitt personnummer är gratis men du måste kunna bevisa att du är utsatt för ett pågående bedrägeri, det går inte att göra i förebyggande syfte. Spärren försvårar för fortsatta bedrägerier och du kan i lugn och ro reda ut vad som har hänt och agera. En bedrägerispärr är enkelt att be om, så fort du misstänker en ID kapning ta kontakt med oss! Om det skulle visa sig att spärren inte behövs kan du enkelt häva den antingen via telefon eller online. Om det skulle visa sig att spärren inte behövs kan du häva den online via MinUC eller genom att fylla i en blankett som skickas hem till dig. Våra tips för att undvika ID-kapning Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket, då kan ingen ändra din adress utan din vetskap. Skaffa en brevlåda som går att låsa och om du är bortrest en längre tid be en granne eller vän tömma postlådan medan du är borta. Håll koll på ditt kontoutdrag och kontakta din bank om du ser konstiga transaktioner. Var observant och kritisk när någon kontaktar dig via telefon, sms eller e-post. En legitim bank ringer aldrig upp och ber dig om ditt BankID så lämna aldrig ut det över telefon Lämna aldrig ut ditt personnummer, kort eller kontonummer i onödan. Om du trots allt drabbas, ring polisen! I andra hand ringer du till oss eller till någon av de stora kreditupplysningsföretagen så får du hjälp. Vill du vara extra säker har vi även tjänster för ID-skydd, läs mer här! /Victoria Preger

Ny teknik och data samt lagstiftning fokus på ACCIS round table

Jag sitter på vårt kontor i Helsingfors och försöker sammanfatta några intensiva dagar. Igår hade vi den stora äran att vara värdar för ett rundabordssamtal för ACCIS medlemmar. Eventet hölls på vårt kontor i Helsingfors och representanter från kreditupplysningsföretag från ett 20 tal länder deltog. Vi hade förmånen att bland talarna ha bland andra Jyrki Katainen Vice-President European Commission, Reijo Aarnio Finish Data Protection Ombudsman, Pia-Noora Kauppi Managing Director Federation of Finnish Financial Services och representanter från våra största kunder. Jyrki Katainen gav en mycket insiktsfull bild över hur kommissionen resonerar kring hur vi tillsammans kan bygga ett framtida starkare Europa inte minst med hjälp av ny teknologi. Och som den kreditupplysare jag är var givetvis temat teknik, data och information i förhållande till lagstiftning ett intressant ämne. Att kunna ha en dialog kring detta med deltagande även från den finska Datainspektionen var både inspirerande och lärorikt. Machine Learning och AI Vi pratade även om ny teknik, som Machine Learning och Artificial Intelligence, och alla var överens om att det är viktigt att ta vara på dessa möjligheter för att utveckla Europa men samtidigt kan man fundera på vad vi uppnår om vi inte har, eller får, fylla på med meningsfull data? Givetvis ökar möjligheterna att utvinna kunskap ur stora datamängder väsentligt när man kan använda ny teknik. Samtidigt måste vi vara observanta på att samhället och beteendemönster ständigt utvecklas och information som tidigare var mindre viktig kan nu vara betydelsefull. Datahantering och framtidens tjänster Som vi alla vet så finns det lagstiftning för att säkerställa integriteten för alla oss medborgare inte minst när det gäller vilken data vi får samla in och behandla. Att integriteten står högt upp på agendan är både riktigt och viktigt och något vi ska vara stolta över och värna. Samtidigt blir det ibland en utmaning att vara innovativ och hitta vägar framåt när data inte görs tillgänglig. Vi kan då missa möjligheter att utveckla framtidens tjänster och lösningar. En av mina slutsatser efter våra diskussioner är att vi måste fortsätta att kontinuerligt säkerställa att vi har förtroendet hos våra kunder, lagstiftare, tillsynsmyndigheter och inte minst alla personer och företag vars data vi hanterar. Vi måste även se exempelvis GDPR som en möjlighet även om lagstiftningen ibland kan tyckas lite begränsande. /Åke Dahlqvist

Aktiekapitalet sänks – vad innebär det?

Den 1:a januari sänks aktiekapitalet till 25 000 kronor. Genom att sänka kapitalkravet vill regeringen göra aktiebolagsformen mer tillgänglig för de som driver eller vill starta företag. Förhoppningen är också att förslaget kommer bidra till att öka sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten i Sverige. Men vad innebär det här för alla som jobbar med att bedöma företag? Jag har skrivit om det här tidigare och mina farhågor är samma nu som då. Det är bra att reglerna underlättar för hårt arbetande entreprenörer. Men det finns några saker att hålla i minnet för alla oss som arbetar med företagsbedömning: Företag som brottsverktyg Risken ökar för att fler kriminella använder bolagsformen som brottsverktyg när aktiekapitalskravet sjunker. Barriären för att starta eller köpa ett företag sänks ytterligare. Att brottslingarna använder sig av aktiebolagsformen är inget nytt, utan en långvarig trend. Nu ökar därför kraven på alla som bedömer företag. Dels ökar kraven på att kritiskt analysera en årsredovisning, dels att agera i tid om kreditupplysningen visar på betalningsanmärkningar eller annan negativ information. Ogenomtänkt företagande Nivån på aktiekapitalet ger också ett visst skydd mot ett ogenomtänkt företagande. Om ett aktiebolag drabbas av ekonomiska problem förbrukas en buffert om 50 000 kronor relativt fort. Nu när aktiekapitalet sänks kommer det att bli ännu viktigare att löpande övervaka sina kunder och agera innan bolaget hamnar på obestånd. Idag är det enkelt att löpande följa sina kunder, leverantörer och konkurrenter. Använd UC Spektra och bevaka få men viktiga varningssignaler. Kapitalbrist En ytterligare konsekvens av sänkningen av aktiekapitalet blir att många bolag kommer att hamna i kapitalbrist fortare och formellt behöver upprätta en kontrollbalansräkning när hälften av aktiekapitalet är förbrukat. Det kan gå fort, inte minst i uppstartskedet av ett nytt företag. Ännu så länge är det oklart hur banker och finansbolag i framtiden ska bedöma befintliga kreditkunder med delvis förbrukat aktiekapital. Hur skyddar man sig? Få är lika bevandrade i den svenska lagstiftningen som just ekobrottslingar. De vet ofta precis var svagheterna finns och hur man på bästa sätt kan utnyttja bristerna i myndigheternas kontrollrutiner. Därför behövs verktyg och rutiner för att motverka brottsligheten. Ett verktyg UC erbjuder sina kunder är UC Detekt. Det är ett system som jämför all tillgänglig data kring ett bolag. När data pekar på att något är felaktigt får våra kunder en varning och kan agera direkt. Ett annat verktyg är Håll koll, ett verktyg där UC meddelar dig om någon uppgift ändras på ditt företag. Därmed minskar du risken att drabbas av en identitets- och bolagskapning. /Richard Damberg

Fem trender om anmärkningar

Anmärkningarna minskar. Det visar UCs senaste undersökning över utvecklingen av anmärkningarna under årets första 10 månader. Trots att befolkningen ökar går antalet anmärkningar ned. Allt fler har råd att göra rätt för sig och nya regler gör att anmärkningarna minskar. Här tar du del av våra fem slutsatser om anmärkningsläget. Anmärkningarna minskar Antalet personer med en ny eller gammal betalningsanmärkning fortsätter att minska. Under årets första 10 månader sjönk antalet personer med någon typ av betalningsanmärkning med 1,7 procent. Det är en trend som har varit sjunkande sedan 2013 men som har accelererat under 2019. A-målen minskar mest Det är antalet personer med en anmärkning från stat, landsting eller kommun, så kallade A-mål, som har minskat mest. Hittills, på bara 10 månader, har minskningen varit hela 4 procent. Det beror på de regelförändringar som skedde i december 2018. Numera får du ett brev från myndigheten med en chans att invända mot kravet. Dessutom är TV-licensen numera en skatt och inte en betalning. Det har lett till att allt fler undviker en betalningsanmärkning. Allt färre personer med skuldsaldo Antalet personer som har ett skuldsaldo till Kronofogdemyndigheten har minskat med fyra procent under året. Nu har 300 000 personer en kvarvarande skuld till Kronofogdemyndigheten. Många med skuldsaldo har haft det länge och ungefär hälften av de med skuldsaldo betalar inte av på sin skuld. En stor grupp sitter kvar med skulder sedan 90-talskrisen. Medelålders klarar sig bra Den ålderskategori där anmärkningarna minskar mest är gruppen 46-55. Fler är i arbete och lönerna har stigit. Risken är annars högst bland kreditsökande ungdomar jämfört med andra åldersgrupper som söker en kredit. Vill du läsa mer om betalningsanmärkningar? Vilka anmärkningar registrerar vi?Hur allvarlig är en anmärkning?Vilka anmärkningar är värst?Datainspektionens vägledning angående anmärkningar

Vi lanserar GDPR hjälpen

Dataskyddsförordningen GDPR kan vara krånglig och är, eller kanske bör vara, ett dåligt samvete för många företag. Kännedomen om lagen är hög i Sverige. Samtidigt är många företag fortfarande inte så väl insatta i vad den innebär. Men nu finns det hjälp att få när vi lanserar GDPR hjälpen! I Sverige har Datainspektionen än så länge bara utdömt en sanktionsavgift. I Europa är siffran mycket högre, minst 113 viten har hittills utdömts och de berör allt från små till mycket stora företag. Eftersom GDPR ska tolkas lika i hela EU är fler viten i Sverige att vänta. De som inte anpassar sin verksamhet riskerar att drabbas. Behöver du hjälp? UC har tillsammans med sina kunder tagit fram GDPR hjälpen, en lättanvänd molntjänst som tar dig ett viktigt steg på vägen mot att uppfylla lagkraven. I tjänsten hanterar du dina kundregister tryggt och säkert samtidigt som de blir åtkomliga vart du än befinner dig.Du får också verktyg för att informera de som finns registrerade hos er om den personuppgiftbehandling som sker och vilka rättigheter de har. Spara tid De registrerade kan ha rätt att få ta del av sina uppgifter, begära rättelse och radering eller ladda ner sina uppgifter på fil. Använder du GDPR hjälpen kan de registrerade göra detta själva genom att logga in till tjänsten med BankID eller engångslösenord. Du sparar tid och behöver bara godkänna ändringarna. Samtidigt får du en högre kvalitet på informationen i dina register. Integration till CRM och hjälp på vägen Har du en CRM-lösning kan den integreras med GDPR hjälpen för att hålla informationen uppdaterad. Annars kan GDPR hjälpen fungera som ett enklare CRM-system. Dataskyddsförordningen innehåller fler delar att förhålla sig till. Till exempel på vilken laglig grund personuppgifter hanteras, till vilket ändamål och hur länge uppgifter sparas. Här ger GDPR hjälpen vägledning med nyttig information och hänvisningar. Äntligen vår tur GDPR hjälpen togs initialt fram av vårt systerbolag i Finland för att hjälpa små- och medelstora företag att förstå och hantera dataskyddsförordningen. Tjänsten har använts av våra kunder på den Finska marknaden sedan förordningen trädde i kraft. Nu har vi utvecklat den vidare, och det är äntligen vår tur i Sverige att få ett välbehövligt och kostnadseffektivt stöd i att efterleva lagen.Är du nyfiken på tjänsten kan du läsa mer här och komma i kontakt med oss.Lycka till med ditt GDPR-arbete!