Störningar i vår telefoni

Vi upplever just nu oregelbundna störningar i vår telefoni. Detta påverkar tillgängligheten till vår kundtjänst via telefon. Det går utmärkt att kontakta oss via e-post, info@uc.se eller via Facebook tills problemet med telefonin är helt löst.

Gabriella Göransson

Chef Kreditinformationstjänster

Med många års erfarenhet från kreditupplysningsbranschen i bagaget arbetar Gabriella idag som vice affärsområdeschef inom UCs kreditinformationstjänster. Med expertis inom kreditgivningsfrågor brinner Gabriella extra mycket för effektiva processer. Förutom jobb och familj sätter god mat, vänner och resor guldkant på hennes tillvaro. Här bloggar hon om vad som händer i kreditinformationsvärlden, både hos oss men i stort. Hon är även duktig på trender inom bedrägerier och delar med sig av sitt stora kunnande.

Fantastiska dagar i Göteborg och Malmö

Årets UC-dagar i Göteborg och Malmö kan sammanfattas med orden glädje och energi. Härliga samtal, grymma föreläsare och inte minst en rejäl påfyllning av kunskap och inspiration, stämningen var hög bägge dagarna. Först ut var min kollega Niklas Malmsten som berättade om hur svenska privatpersoner och företag mår ur ett kreditperspektiv. Michael Grahn, chefsekonom på Danske Bank, pratade kring ämnet ”Är de goda åren över för svensk ekonomi?”. Han sa att risken är liten för ränteuppgång, inflationen fortsätter att vara låg på grund av svaga löneökningar samt att det finns en risk för kronisk kronförsvagning. Lyckopsykologen Katarina Blom, slog hål på myten att det gäller att tänka positivt. För att få till en förändring måste vi istället agerapositivt och ändra hur vi gör. Katarina pratade om vikten av att berömma beteende vi vill se mer av, att högpresterande grupper ger varandra mycket beröm. Katarina tyckte det var viktigt att vi tränar hjärnan på samma sätt som vi tränar kroppen. Vill du få tips - kika in på hemsidan habitud.se. Efter fikapausen pratade jag själv om hur bedrägerierna breder ut sig och att vi ständigt måste ha en hög medvetenhet om att det finns personer som vill lura oss. Under 2018 fick Polisen in 260 000 anmälningar om någon typ av bedrägeribrott. Lars-Johan Jarnheimer berättade om sina erfarenheter från en lång karriär inom bland andra H&M, Tele2 och som efterträdare till Ingvar Kamprad som styrelseordförande i INGKA Holding B.V. Några goda råd från Lars-Johan var; "Kom i tid!" "Ring tillbaka!" "Ljug inte!" och "Parkera inte på kundparkeringen!" Sist men inte minst fick vi lyssna på Frida Boisen som gav oss goda råd om hur vi gör digital succé. Om vikten av att tala från hjärtat och inte vara rädd för att testa nytt för att nå fram i dagens mediabrus. En föreläsning i högt tempo som fick publiken att både skratta och gråta.Tack alla som kom och bidrog till att årets UC-dagar blev så lyckade. Nu sadlar vi om och nästa gång ses vi i Stockholm. Den 6 november smäller det! /Gabriella

Årets första nätverksträff hos UC

Igår kväll ägde årets första Nätverksträff rum där vi bjöd kunder från Nischbankerna och andra intressenter på en kväll full av inspiration, kunskap och nätverkande. Jag fick äran att moderera denna kväll! Efter att jag välkomnat kunderna tog jag tillfället i akt att presentera några av de nya produkter som vi lanserat i närtid, exempelvis vår nya scoringmodell UC Risk Blanco. Min kollega Petter Alvsten berättade sedan om betaltjänstdirektivet PSD2. Med anledning av detta lanserar Asiakastieto Group, som UC är en del av, nu en helt ny tjänst där banker och finansiella institut kan ta del av viss bankinformation. Petter berättade också att den nya tjänsten kommer att förbättra konsumentlåneprocessen där konsumenten kan dela med sig av mer information till de finansiella instituteten. Som andra talare ut hade vi vice Riksbankschefen Henry Ohlson som pratade om det ekonomiska läget och svensk penningpolitik. Henry gav oss en ljus bild av svensk ekonomi och sade att orosmolnenen kommer utifrån. Han nämnde några exempel på osäkerheter som stabiliteten i europeiska banksektorn (i Sverige har bankerna väldigt låg volym av dåliga lån i sina portföljer medan i Italien är det 12 procent och i Grekland 50 procent. Handelskonflikten mellan USA och Kina samt Brexit nämndes som två andra faktorer som kan skapa osäkerhet på den svenska marknaden. Henry talade även om den låga arbetslösheten i Sverige vilket är bra givetvis. Men det kan även skapa problem då tillväxten hade kunna var högre om företagen kunde hitta rätt personal till vakanta tjänster. En siffra som förvånade mig är att 4 procent av arbetskraften på den svenska marknaden är över 65 år och att det ökar. Sist ut bland talarna var Joachim Ronneback, CEO och grundare av Bofink, världens första robotrådgivare på skuldsidan. Han berättade att en av de vanligaste frågorna en bank får är ”borde jag ta ett rörligt eller bundet lån eller en mix av båda?”. Bofink hjälper till att ge individuellt anpassade förslag på vad man ska välja, det vill säga bästa resultat för just den individen och allt baseras på algoritmer, Artificiell Intelligens, optimeringslära och finansiell matematik. Jag kommer definitiv testa! Kvällen avslutades traditionsenligt med mat, dryck och mingel! Tack alla inblandade! /Gabriella

Så undviker du bedrägerier

Allt fler företag och privatpersoner drabbas av bedrägerier. Uppfinningsrikedomen är stor och det kommer hela tiden nya sätt att försöka lura oss på. Vilka trender ser vi på UC och vad kan vi göra åt problemet? Bedrägerier är omfattande och kostar samhället stora pengar, en rapport från Svenskt näringsliv visar att kostnaden för deras medlemmar vad det gäller bedrägerier överstiger 55 miljarder per år. En hisnande summa. Polisen själva säger att de inte mäktar med att utreda brotten och att 90 procent av alla bedrägerier skrivs av. Det beror på att brotten är svåra att utreda då de flesta bedrägerier begås via nätet och då är det svårt att hitta bedragaren. Även om man skulle hitta bedragaren är straffsatsen låg i jämförelse med andra brott. Det här gör att många lockas att fortsätta, brotten ger stora vinster och upptäcktsrisken är låg. Hur förhindrar man bedrägerier? Med tanke på att det är så få brott som klaras upp är det extra viktigt att stoppa bedrägerierna innan de uppstår. Att vi alla är medvetna om att bedrägerier sker och ha i åtanke att det finns människor som vill lura oss. De bedrägeribrott som drabbar privatpersoner är främst identitetskapningar, det vill säga att någon använder din identitet till att ta lån eller köpa varor. Förra året var antalet som utsattes för id-kapning 116 000 personer. Ett klokt val är att spärra adressändring hos Skatteverket eller skaffa en bevakningstjänst där du märker om någon tar en kreditupplysning på dig. Det är också klokt att spärra sin upplysning i samband med ett pågående bedrägeri.Har man väl utsatts för ett bedrägeri löper man större risk att utsättas för fler, hela 60 procent drabbas av flera bedrägerier. Bedragaren vill ta så många lån och genomföra så många köp som möjligt under kort tid. Antalet personer som kontaktade kreditupplysningsbolagen för att sätta en bedrägerispärr ökade med 26 % under förra året vilket är en stor ökning. Hur ser det ut för företagen? När det gäller företagsbedrägerier blir det allt vanligare att bedragarna använder företag som ett verktyg. Det kan vara att man startar upp ett företag med tanken att man ska använda det för att begå brott eller så tar man över ett befintligt företag för att begå brott. Ett upplägg är att bedragare köper ett bolag och lämnar en liten handpenning. Sedan ber man styrelsen att sitta kvar under en övergångsperiod. De ställer ut fullmakter till de nya köparna som maximerar företagets kreditvärdighet. Den gamla styrelsen står sedan kvar med ett växande skuldberg när bedragarna är klara. Bedrägliga företag som går i konkurs Konkurserna ökar trots att vi är inne i en högkonjunktur. Det har gjort att vi löpande analyserar konkursade bolag i vårt verktyg mot bedrägerier, UC Detekt. Vi ser att vart fjärde bolag i konkurs visar tecken på bedräglig eller i alla fall oseriös verksamhet. Det vi hittar är information som är inkonsekvent och inte följer ett normalt mönster. En sak vi ser är att företagen ofta skannar om sina bokslut. Det innebär att styrelsen lämnar in ett nytt falskt bokslut till Bolagsverket. Syftet är förstås att försöka visa upp ett företag som ser bra ut och som har hög kreditvärdighet, för att kunna maximera sina krediter. Mina tips för att undvika bedrägerier Som privatperson: Var uppmärksam på att det finns människor som vill lura dig Skaffa en bevakningstjänst så att du märker om någon tar en kreditupplysning på dig. Om du utsätts för ett bedrägeri, se till att du sätter en bedrägerispärr för att undvika framtida bedrägerier. Som företagare: Ställ dig frågan om syftet med transaktionen. Är den rimlig med tanke på bolagets storlek och verksamhet? Kan bolagets företrädare svara på frågor om bolaget? Kontrollera företagets webbadress pådomainbigdata.com. Här kan du se om adressen nyligen är registrerad trots att företaget har funnits länge. Stämmer namnet med domänen? Bildgoogla företaget. Vi har hittat fall med restauranger som ska finnas på fjärde våningen i ett hyreshus! Använd UCs verktyg.Vårt fraudverktyg UC Detektbygger statistisk riskberäkning och på enskilda regler. Vi jämför över 400 parametrar med varandra och avgör om informationen är falsk, inkonsekvent eller riktig. Får du träff i vårt verktyg behöver du gräva vidare och göra en grundligare undersökning av bolaget.