Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Såg du TV 4 Nyheterna imorse om ökat antal bedrägerier?

I morse på TV4 Nyhetsmorgon pratades det om att kortbedrägerier ökar. Ett av tipsen från Polisen var att man som konsument ska säkerställa att den webbplats man väljer att handla ifrån med sitt kort är en legitim webbplats. När jag såg detta inslag kom jag att tänka på fler tips som jag gärna delar med mig av. En Identitetskapning innebär att en bedragare utnyttjar någons personuppgifter för att köpa varor, ta krediter och teckna abonnemang. I många fall är det bara personnumret som används, ibland utförs bedrägeriet med en stulen eller förfalskad ID-handling. Om du upptäcker att någon handlat i ditt namn är det viktigt att polisanmäla bedrägeriet på www.polisen.se . För att få en tidig varning om att en identitetskapning är på gång att inträffa, så hjälper det att ha tjänsten UC ID-skydd.Här kan du läsa mer: www.minuc.se. Ett annat tips är att spana efter ”Trygg e-handel symbolen”. Med den kvalitetsmärkningen ökar kunskapen och tryggheten vid e-handel för både de som köper och säljer.Här kan du läsa mer om denna viktiga symbol: tryggehandel.se Du som konsument kan också spana efter symbolen UC Sigill på webbplatser. Den används för att visa upp att ett företag eller en leverantör är ett tryggt och stabilt företag att jobba med. Den visar bland annat företagets överlevnadsförmåga. Om du själv är företagare och vill visa dina kunder att du är ett stabilt och förtroendegivande företag att handla av så har du mycket att vinna på att använda ett UC Sigill. Här kan du läsa mer om UC Sigill. Vi kan aldrig någonsin helt och hållet förhindra att bedrägerier sker, men vi kan med små medel skapa oss verktyg för att surfa och e-handla så tryggt som möjligt. Surfa lugnt.

Varför vi inte får stänga ute småföretagarna från kreditmarknaden

Vi får inte stänga ute småföretagarna från kreditmarknaden. Men en skärpning av regler och tillsyn behövs! Vi måste kunna lita på boksluten. Vi på UC har skrivit mycket om bedrägerier det senaste året. Vi ser hur lätt det är för kriminella att använda företag för att lura till sig pengar. Senast visade HD och sydsvenskan hur lätt det är att kapa ett företag. Falska årsredovisningar blåser upp bedrägeriföretag. Det är bara att kopiera ett bokslut, ändra namn och skicka in till bolagsverket. I dagsläget är det få fall, men problemet verkar öka. Många bedrägerier upptäcks först efter konkursen. Då kan skulderna vara stora och de ansvariga har gått upp i rök. Röster höjs för att Bolagsverket ska få ett ändrat uppdrag och bli en kontrollinstans precis som Skatteverket är idag. Andra förslag har kommit upp på bordet exempelvis att innan styrelseföreträdare ändras så ska de godkännas av den föregående i styrelsen et cetera. Vi på UC har fått frågan hur vi kan visa en riskklass för bolag utan revisor. För UC är inte bokslutsinformation den enda informationskällan utan vi tar in en mängd annan information. Att inte visa riskklass på den stora majoriteten av Sveriges aktiebolag vore inte rätt väg att gå. Men i slutändan är det kreditgivaren som gör bedömningen om de ska ge en kredit eller inte. Och vi vet att oron bland kreditgivarna ökar i samma takt som bedrägerierna. För att möta utvecklingen har UC tagit fram en tjänst för att upptäcka bedrägerier,UC detekt. Den letar efter signaler som kan identifiera bedrägeririsk hos ett företag. Vi testade den på alla konkursade aktiebolag under mars månad. Var fjärde bolag fastnade i kontrollen. Bedrägeriutvecklingen är oroande. Det är viktigt att kreditmarknaden inte stängs för mindre företag utan revisor av rädsla för bedrägerier. Den stora majoriteten av företag i Sverige är små verksamheter och de allra flesta har ingen revisor eller auktoriserad redovisningskonsult. Och en revisor är ingen garanti för att inte ett bedrägeri ska genomföras; de tittar ju på siffrorna först i efterhand.

2017 är ett spännande år, utvecklingen i Bank/Fintech är superintressant!

FINTECH + Bank = sant? Har Storbankerna börjat få upp farten avseende just Fintech satsningar? Bankernas olika initiativ är spännande svar på det faktum att bolag som Qliro, Klarna och Collector Bank blir en del av bankvärlden. Collector är bank sedan några år, Klarna är på väg att bli. Qliro som blev Kreditmarknadsbolag i Mars har aviserat att man kommer att kunna gå mot inlåning och traditionella transaktionskonton. Dessa initiativ och många andra gör att Kundstocks Sverige håller på att möbleras om. Kunderna fokuserar på den bästa kundupplevelsen, känner i sig ingen lojalitet. Därför är de skede vi nu befinner oss i så spännande! Har vi bilden av att bankerna sitter still i båten, så får vi tänka om. Vad händer på Storbankerna - en hel del skulle jag säga! Handelsbanken/Ecster- Här har man byggt en riktigt snygg lösning som har väldigt spännande pusselbitar. Man har valt att lägga hela säljfinansdelen i nytt varumärke och tar med denna satsning fokus mot e-handel och lojalitet. Givet den straka position man har i POS marknaden så borde detta kunna utvecklas vidare. Just lojalitetsbiten är en intressant bit som jag gissar kan göra skillnad. SEB/Tink – När SEB i maj 2016 aviserade att man kliver in i Tink så var detta ett väldigt spännande initiativ, där samarbetet mellan bank och Fintech bolag skulle kunna utvecklas vidare. Ett år senare så har SEB dels integrerad delar av Tinks teknik i sin mobilapp (snyggt!), dels har Tink lanserat sin tjänst där kunderna faktisk direkt via Tink appen kan byta bank! Utöver detta har SEB gjort ett antal ytterligare investeringar inom Fintechområdet. Nordea – In i Stockholm Fintech Hub. Nordea har tidigare aviserat att man har för avsikt att öppna upp och bli ett Ekosystem för Fintechbolag. Man har varit tydliga med att man tror på att s.k. open banking. Tjänster utvecklade på det data som banken tillhandahåller. Med sitt engagemang i Stockholm Fintech Hub, sina tidigare Acceleratorprogram, samt nyligen aviserade samarbeten med såväl Sigmastocks som Betalo så tycker jag att man stärker detta ytterligare. Swedbanks/Payex m.fl. – Den senaste av spännande nyheter i Fintech världen. I veckan som gick presenterade Swedbank sitt senaste drag i kampen om kunderna. Detta genom att köpa upp Payex. Jag tycker att detta är en väldigt spännande utveckling. Något som i mina ögon skulle kunna skapa väldigt spännande lösningar inom SME segmentet, men även kan skapa en än mer kraftfull aktör på e-handelssidan. Ett annat exempel är att man under våren dels investerat i samt lyft in bolaget Mina Tjänster som en samarbetspartner. Detta har inneburit att lösning numer är tillgänglig för hela Swedbanks konsumentkundstock. Detta är exempel på att man tittar utanför den traditionella affären för att bidra till kundvärde. Sammanfattningsvis: Jag skulle vilja säga att det är spännande när de stora bankerna får fart på sina lösningar. Oavsett det handlar om gemensamma lösningar så som Swish eller när den enskilda banken hittar möjligheter att möta nya kundbehov med lösningar som kanske som i vissa av de fall som jag räknat upp. Lösningar som ligger utanför ordinarie kärnverksamhet. Det finns otaliga exempel på hur bankerna historiskt sett varit enormt innovativa med nyttjandet av existerande infrastruktur för att effektivisera processer. Det som nu händer är att man väljer alternativt tvingas titta utanför boxen i sökandet efter de tjänster som bäst mappar mot kundbehovet idag. Med de stora kundstockar som Storbankerna har så finns det en enorm kraft i att tillhandahålla bra kundtillvända tjänster. Det finns ingen annan väg att säkerställa att man förblir leverantör i framtiden. Den nya generationen kunder är digitalt uppväxta – de kommer välja bästa lösning, schystaste upplevelsen. Svårare är det inte. Läs med om alla investeringar

Se upp för bedragarna

I somras fick jag ett samtal från Indien på min jobbtelefon. Det var Microsofts supportavdelning som hade upptäckt konstiga mejl från min dator och ville därför gärna hjälpa mig att undersöka saken. Om de bara fick koppla upp sig mot min dator så skulle snart problemet vara avklarat. Men det var inte Microsoft som ringde. Jag hade råkat ut för ett bedrägeriförsök. Digitaliseringen och tillgången till information har gjort att bedrägerierna har ökat lavinartat de senaste åren och det kan i princip drabba vem som helst. Det gäller att vara på sin vakt, för om du drabbas finns liten hjälp att få från samhället. Din polisanmälan är viktig, men den leder sällan till åtal och ännu mer sällan till att du får tillbaka dina pengar. Det vanliga är att polisen lägger ned ärendet. Inte ens om du vet vem som har utsatt dig för ett lurendrejeri kan du vara säker på att få rätt. Polisens internrevisorer kom nyligen med svidande kritik mot hur polisen utreder bedrägeribrott. Bristfälliga utredningar, nedläggning av ärenden på oklar grund och avsaknad av polisiär erfarenhet bland utredarna var några av rapportens slutsatser. Det är inga småsummor vi blir blåsta på.Nu i mars gjordes en enkät bland de privatpersoner som anmält ID-stöld till UC. Det visade sig att snittbeloppet på beställda varor eller lån som gjorts i en annans namn var på 52 000 kronor. Det måste vara mycket obehagligt att upptäcka att någon har beställt så många och dyra saker i ens eget namn. Vilka summor Sveriges företag blir av med vågar jag inte gissa. De flesta företag vill inte berätta offentligt om de bedrägerier de råkat ut för. När det gäller företag så följer vi på UC konkursade aktiebolag för att se om vi kan hitta tecken på bedrägeri. I mars fick vi indikation på att så många som vart fjärde bolag i konkurs skulle kunna ha använts i bedrägligt syfte. De som vill lura oss är dedikerade. De har som heltidssysselsättning att hitta upplägg som kan ge reda pengar. Den som vill, kan lätt kartlägga en person med fri tillgänglig myndighetsdata och det vi delar på sociala medier. Då kan bedrägeriförsöken lätt bli mer avancerade. Som vanligt gäller det att ha lite sunt förnuft. Låter något för bra för att vara sant är det ofta det också! Samtalet jag fick från Indien var ganska lätt att genomskåda. Hoppas bara att nästa bedrägeriförsök blir lika lätt. Läs om Jesper som fick sin identitet kapad.

Stolt 40-åring blickar framåt

Denna vecka firar vi ordentligt här på UC, både tillsammans med kollegor och med kunder och leverantörer. Den 27 april 1977 tog vi nämligen vår första kreditupplysning. 40 år sedan denna vecka! Sedan dess har det hänt mycket. Jättemycket. Vi har breddat vårt erbjudande ordentligt och tillfredsställt många nya förändrade kundbehov de senaste decennierna. Idag erbjuder vi så mycket mer än bara kreditupplysningar. Till exempel smarta marknadsföringstjänster, annonsmöjligheter, Sveriges mest använda söktjänst allabolag.se, bostadsvärderingstjänster, tjänster inom säkerhet och företagsbedrägerier, ekonomisk hjälp för privatpersoner med tjänsten Kreditkollen och mycket, mycket mer. Och än har vi ingen 40-årskris i sikte. Tvärtom! Vi är stolta att befinna oss mitt i livet, med hög utvecklingstakt och flera nya bra tjänster på gång för dig som kund. Vi går varje dag till jobbet med ett enda fokus; att göra våra 500000 kunder ännu lite mer nöjda. Vi brinner för att ta fram nya innovativa tjänster, både nu och då. Visste du till exempel att vi var först ut i Sverige med cd-romskivan på 90-talet? Eller att vi på UC redan 1986 lanserade Sveriges första autosvarstjänst vilket möjliggjorde effektivare kundtjänst och längre öppettider. En annan rolig anekdot är att vi på UC faktiskt var först med internet redan 1986. Trot eller ej. Vill du veta mer? Ta gärna del av vår nya korta film!

ID-kapningar är ett kostsamt problem

Igår presenterade UC resultatet av vår undersökning rörande ID-kapningar och bedrägerier. Jag kan inte låta bli att slås av hur stora belopp det handlar om och hur många människor som drabbas av dessa brott. Enligt Polisen anmäldes över 120 000 ID-kapningar år 2016, vilket är en markant ökning från föregående år. Enligt vår undersökning var snittbeloppet per bedrägeri hela 52 000 kronor år 2016. Det innebär att ID kapningar förra året omsatte drygt 6,3 miljarder kronor. Vi blir alla mer digitala och bedrägerierna avser främst näthandel, telefonabonnemang och köp via postorder. Hela riket är drabbat även om storstadsregionerna fortfarande är mest drabbade. Därtill ser vi en tydlig ökning även inom andra län i Sverige. Bedrägerispärr – en enkel säkerhetsåtgärd Det jag slås av när jag ser statistiken är att av dessa drygt 120 000 ID-kapningar som anmäldes till Polisen var det färre än 10 % som valde att lägga en bedrägerispärr hos kreditupplysningsföretagen. Det är idag mycket snabbt och enkelt att lägga en spärr – helt utan kostnad. Inom branschen har vi även ett samarbete som gör att man endast behöver spärra sig hos ett bolag som därefter informerar de övriga. En enkel och helt kostnadsfri säkerhetsåtgärd som väldigt många inte har utnyttjat. Här kan du läsa mer om hur bedrägerispärren fungerar Agera snabbt med ID-Skydd Jag har, som många andra, valt att ha ett separat ID-Skydd. Givetvis kan man inte helt skydda sig från bedrägerier, men det gäller att upptäcka händelsen så fort som möjligt för att därigenom minimera, eller i vissa fall helt förhindra, bedrägeriförsöket. Vi på UC har realtidsuppdateringar avseende information om att någon tagit en kreditupplysning på dig, vilket ger utmärkta möjligheter att agera om det skulle vara så att frågeställaren är okänd för dig. Med tanke på att nästan hälften av de drabbade upptäckte bedrägeriet när de fick en kopia av kreditupplysningen stärker det oss att det är en viktig faktor att informationen når ut snabbt. Vi har även i vår undersökning valt att fråga personer som drabbats av en ID-stöld om dessa personer, förutsatt att de haft ID skydd, skulle upptäckt bedrägeriet redan inom 24 timmar och så gott som samtliga svarade ja på den frågan. Läs mer om vårt ID-Skydd här Tips på smart ID-hantering Vi är många som arbetar för att motverka ID-stölder; Polisen, myndigheter, vi på UC med flera. Samtidigt är det svårt att komma till rätta med problematiken. Så det är även upp till oss privatpersoner att för vårt eget bästa försöka agera så smart som möjligt. Några enkla tips är: Öka din medvetenhet (tänk på att personnummer är en värdehandling när du använder det i olika sammanhang) Spärra din adress hos Skatteverket med hjälp av Bank-ID. Den möjligheten finns även hos Svensk Adressändring som har lanserat en tjänst som gör det möjligt att sätta en spärr på den postadressen och även där med hjälp av Bank-ID. Lås din brevlåda Skaffa en bevakningstjänst, läs mer här På minuc.se hittar du fler tips Här kan du ta del av vår undersökning