Emma Martin

Chef Marknadskommunikation, Sverige

Emma har en bred bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och brinner extra mycket för att skapa goda kundupplevelser som bygger långvariga relationer. Inom UC arbetar hon idag som chef för den svenska marknadskommunikationen. Utanför arbetet så är det familjeliv med tre barn och villa som gäller, men det finns alltid utrymme för sociala aktiviteter med vänner eller resor för att hålla energinivån på topp. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

Hållbarhet är nyckeln till framtiden

Hållbara samhällen och ekonomier bygger på förtroende. Vi på UC bidrar, tillsammans med hela vår nordiska koncern Enento Group, till en hållbar ekonomi genom att hjälpa människor, företag och samhället i stort med tillförlitlig affärs- och konsumentinformation. Vi underlättar kloka affärsbeslut såväl som att minska risken för överskuldsättning hos privatpersoner.Men vad betyder hållbarhet för oss på UC mer precist? Vi har valt att jobbar proaktivt med socialt ansvar och hållbarhetsarbete inom fyra områden där vi ser att vi kan göra störst skillnad. Dessa är att bidra till en hållbar ekonomi i samhället, se över och jobba med vår egen miljöpåverkan, att vi ska ha en hållbar arbetsplats och att vi ska ta fram hållbara produkter och tjänster. Allt startade 1905 i Finland då Enento bildades som kreditbyrå i syfte att minska överskuldsättningen genom att tillhandahålla korrekt och relevant kreditdata till underlag för bra affärsbeslut. Sedan bildades UC i Sverige i mitten av 1970-talet med exakt samma syfte. Vi drivs än idag av samma mål och syfte, det vill säga samhällsvärdet av vår affär är att tillhanda hålla korrekt och relevant data som skapar tillit och bidrar till en hållbar ekonomi för företag, privatpersoner och för samhället i stort. Ett utpräglat samhällsansvar Vårkultur och drivkraft präglas av ett samhällsansvar. Av den anledningen driver vi initiativet The Bill vars syfte är att ge unga människor kunskap och insikt kring den egna ekonomin. Idag finns det 400 000 överskuldsatta individer i Sverige, varav 33 000 av dem är unga personer. Att få unga människor att förstå att aktuell kreditvärdighet påverkar ens framtid, exempelvis möjligheten att ta lån tillen egen bostad är därför viktigt. Det här behovet ser vi inte minst genom en undersökning från Sifo som visar att enbart 50 procent av personer mellan 18–24 år förstår sin kreditvärdighets påverkan. Därför satsar vi på den svenska marknaden i år tillsammans med ekonomiappen Gimi och Fryshuset på att nå ut till unga vuxna med seminarier och ett digitalt utbildningsmaterial om privatekonomi som lärarna kan använda sig av. Vi känner ett ansvar att proaktivt göra vad vi kan för att bidra med kunskap för hur man förebygger att hamna i en situation där man inte klarar av att betala av sina skulder. Också ur våra anställdas synvinkel är det viktigt att vi gör vårt jobb på ett ansvarsfullt sätt och att vi ständigt förbättrar hållbarheten med våra tjänster - det skapar en känsla av ett högre syfte och även en stolthet över hur stor positiv påverkan vi kan ha på samhället. Detta är viktigt även vid nyrekryteringar. Vi ska även vara en hållbar arbetsplats och månar om våra anställdas välmående. Vi har satt ett ambitiöst mål att nå målet om nollutsläpp år 2023 och har flera initiativ för att nå det, det största initiativet är att minimera hur mycket vi reser. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör I våra värderingar har vi definierat hur vi uppträder som individer och som företag: Vi bygger förtroende - våra medarbetare, kunder och aktieägare kan lita på att vi agerar på ett tillförlitligt sätt även inom ESG-området. Vi bryr oss och vågar - vi tar hand om miljö-, sociala och samhällsrelaterade frågor. Vi växer tillsammans - vi utvecklar och tillhandahåller tjänster som hjälper våra kunder att agera på ett hållbart sätt, till exempel genom att inte låna ut till konsumenter som riskerar att bli överskuldsatta eller hjälpa till med uppgifter om hållbarhet hos underleverantörer. Detta är grunden för vår företagsetik. Vad ser vi i framtiden? Tekniska framsteg och klimatförändringar kommer ha störst inverkan på vår verksamhet och digitalisering kommer förändra affärsprocesser, ge nya affärsmodeller och nya lösningar. Till exempel är maskininlärning och AI teknik som vi måste kunna använda för att göra processer effektivare och algoritmer bättre. Denna förändring inkluderar viktiga ansvarsaspekter, till exempel hur man kan säkerställa att maskininlärning kan ta beslut utan fördomar som nationellt ursprung, religion eller språk. Beslutet måste vara öppet och förklarligt. Detta är grundläggande saker när man bygger förtroende mellan en långivare och dess kunder. På finansmarknaden har stora institutioner börjat sätta strikta ESG-kriterier för investeringar. Hållbarhetsfrågan får ett allt större fokus i bank- och finanssektorn och idag är det endast börsnoterade bolag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera. Här ser vi tecken på ytterligare en trend där även mindre företag kommer behöva redovisa sitt hållbarhetsarbete framöver. Sedan tre år tillbaka erbjuder vi en ESG rapport på finska marknaden men arbetar aktivt med att på sikt även kunna erbjuda den till den svenska marknaden. Är du nyfiken att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete kan du göra det härdär även vår Sustainability Review finns. /Emma

Med fokus på hållbarhet

UC grundades med uppdraget att minska överskuldsättningen i samhället och vi har bidragit till en hållbar ekonomi i samhället i över ett sekel. Att minska överskuldsättningen är fortfarande en stor och viktig fråga för oss, men hållbarhet är så mycket mer. Enligt vår strategi så har vi valt att fokusera vårt arbete inom fyra olika områden inom hållbarhet. Hur hjälper vi våra kunder med hållbara tjänster? Vår verksamhet bygger på förtroende. Våra produkter och tjänster hjälper dagligen företag och konsumenter att agera mer ansvarsfullt i sina affärer och beslut. Och eftersom vi hanterar en enorm mängd data om både företag och konsumenter så är säkerhet och trygghet centralt i allt vi gör. Vi strävar efter att vara en förebild inom dessa områden. Hur arbetar vi med vår egen miljöpåverkan? Vi har ambitionen att minska vårt eget miljöavtryck varje år. När vi 2018 bildade det nordiska bolaget vi är i dag ökade först vårt resande för att träffa kollegorna i de andra nordiska länderna. Vi insåg dock snabbt att vi behövde dra ner på resorna och i stället investera i bra tekniska supportsystem för videomöten och konferenser. Vi har nu satt målet att minska flygningarna och resorna med 10 procent. Vi har också bestämt oss för att nå nollutsläpp till år 2023. Att minska vår miljöpåverkan inkluderar också hur hållbara våra kontor är när det gäller energi, återvinning och inköp. Hur arbetar vi med en hållbar arbetsplats? Sedan 2018 har vi ett nära samarbete med “Great Place to Work” som hjälper oss att utveckla vår arbetsplatskultur, både så att vi blir lönsamma och medarbetarna mår bra. Resultatet från vår senaste undersökning med dem visade att vår största styrka är att vi har en vänskaplig stämning där man respekterar varandra. Vi har verkligen kul på jobbet och vi har en grupp frivilliga anställda som regelbundet skapar aktiviteter för att våra anställda ska må bra. Mångfald är en annan sak som vi värdesätter högt. Därför har vi en policy som säkerställer mångfald i rekrytering och marknadsföring. De kommande åren har vi ambitionen att stärka vår kompetens genom att anställa fler kvinnor, särskilt inom IT och produktutveckling. Kvalitet, kompetens och en inställning av kontinuerligt lärande är också viktigt för oss och något vi pratar mycket om. Dessutom utbildar vi våra anställda regelbundet inom olika ämnen, exempelvis inom GDPR och om den svenska kreditinformationslagen KUL. Hur bidrar vi till en mer hållbar ekonomi i samhället? Våra tjänster påverkar nästan alla. Därför måste vi också ta ett mycket stort ansvar. Möjligheten att få tillgång till korrekt, relevant och uppdaterad information är avgörande för människor och företag och också för att samhället ska kunna fatta intelligenta och tillförlitliga beslut. Allt detta är också en viktig del av ett väl fungerande samhälle i stort. Frågor om personlig ekonomi för unga vuxna är en annan viktig och omtalad fråga i Sverige och i Norden. För att bidra till en hållbar samhällsutveckling inom det här området och minska överskuldsättningen i samhället, så utbildar vi unga människor att bli mer medvetna om sin personliga ekonomi. Vi informerar, bjuder på kunskap och lärdomar i hur man kan undvika att hamna i ekonomiska problem och försöker vägleda dem så att de kan växa upp och forma vårt framtida samhälle. Vårt egna projekt för unga vuxna kallar vi The Bill och det är något vi gör i samarbete med Fryshuset och Gimi. Läs gärna mer on The Bill här. Här kan du läsa mer om vårt hållbarhetsarbete inom UC och Eneneto Group. /Emma

En spaning från årets digitala The Sales conference

Häromdagen gick The Sales conference av stapeln, i år på ett lite annorlunda sätt än tidigare och eventet var helt och hållet digitalt. Syftet med dagen var dock oförändrat, det vill säga att inspirera och ge tips om nya trender, innovation, hur man kan arbeta mer datadrivet med marknadsföring, ge starka kundupplevelser och ha hållbarhetsfokus till beslutsfattare inom sälj- och marknadsföring. Och mer därtill. I rådande tider under pågående pandemi har även detta event precis som många andra fått ställa om till den digitala kanalen vilket öppnade upp möjligheten för hela 6500 tittare att delta i mer än 70 länder. Vi på UC har under flera års tid medverkat på olika sätt i detta event; både som talare, som jurymedlem för priser som delats ut och med egen monter. The Sales conference är en intressant och självklar mötesplats för oss kopplat till vårt erbjudande inom marknadsinformationstjänsterdär vi får inspireras av intressanta talare och höra vilka trender branschen ser som centrala att fokusera på för nästkommande år. Så givetvis var vi många som tog möjligheten att titta digitalt i år men vi medverkade även som partner genom att tillhandahålla kvalitativ data och analys av data precis som vi brukar göra varje år. The Sales Awards Dessutom erbjöds vi den spännande möjligheten, genom min kollega Victoria Preger, att få sitta med i juryn i The Sales Awards. Här uppmärksammas och belönas varje år organisationer och individer som är goda förebilder och ambassadörer för hur ett modernt arbete med sälj och marknadsförings bedrivs idag. Riktigt roligt att få vara med och påverka och en tuff konkurrens bland de nominerade var det minsann! What's your problem? Talarna under dagen var många. För att välja ut några som stack ut så tycker jag Stefan Hyttfors som med sin öppningsfras ”What´s your problem?” fick mig att vilja höra mer om svaret på den frågan. För just det svaret är egentligen vad vi alla vill veta om våra kunder, svaret på den frågan ger oss en möjlighet att se in i framtiden och vem vill inte kunna göra det? Hos oss på UC har vi stort fokus på alltid vilja lära oss mer om våra kunders kärnproblem. Det gör det lättare att hjälpa till med att förutspå framtiden för våra kunder genom exempelvis våra prediktiva modeller och score produkter. Hållbarhet och innovation Märta Rehnberg är bekant sedan tidigare då hon har varit talare på vår egen UC-dag och man kan inte annat än fängslas av hennes engagemang och starka drivkraft inom ämnen som hållbarhet, miljö och innovation. Våga experimentera Det var också spännande att uppleva energin som Anssi Rantanen delade med dig av när han berättade om sin erfarenhet från Google och Growth Tribe Academy. Han pratade även om att analysera snabbväxande företag och hur han lär ut strategier för det till andra. En take away från hans föreläsning som jag tog med mig är: ”Våga experimentera för att lära dig mer och på så vis växer du snabbare!” Min favorit breakout session från dagen var Emma Storbacka från Avaus som så generöst delade med sig av smarta tips för att lyckas bli ett både datadrivet och automatiserat företag som skapar mer intäkter. Hoppas vi ses IRL nästa år! Trots att jag saknade pulsen och den direkta kontakten med människor som ett fysiskt event erbjuder så måste jag säga att det bjöds på en riktigt givande dag full av inspiration, men på ett lite annorlunda sätt detta år. Men nästa år, då håller jag tummarna för IRL! /Emma

Vi är nu ett ”Great Place to Work”!

Jag är så glad att idag få dela med mig avden stora nyheten att vi på UC i Sverige och Asiakastieto i Finland har blivit certifierade som ett”GreatPlace toWork”. Certifieringen är ett kvitto på att detkulturarbete vi gjortinomvår koncernEnentoGroup verkligen har fungerat. Under de senaste två åren har vi jobbattillsammans,tvärfunktionellt,med att stärka vår företagskultur och medambitionen att tafram en gemensam värdegrund. Dels för att integrera de lokala bolagen i vårt gemensamma moderbolag, Enento Group, men även för attskapa en ny gemensam nordisk kultur utan arv från tidigare bolag. Det är så roligt att se attallt vi nu hittills skapat tillsammans verkligen harlönat sig.Givetvis är det här ett pågående internt arbete som bara fortsätter ochjag ser certifieringen som att vi har uppnått en viktig milstolpe längs vägen. Vad har vi gjort för att bli certifierade? Som jag harvarit inne påså har vilagt mycket tidoch krafthär. Vi har involverat alla anställdainomEnento Group i att ta fram nyavärdeord samtatt vi gemensamt harsatt vår koncernstrategi-ochmål som vi nulöpandeföljer ochkopplar vårt dagliga arbetemot. Vi har även, medanledning avdenpågåendepandeminoch det faktumattvåra anställda jobbar hemifrånsedan i mars,fått ställa om hur vi samarbetar ochtestar hela tiden nya arbetssätt för att få alla att känna sig inkluderade. Ett fantastiskt exempel på detta är när 420 anställa samlades digitalt en eftermiddag och i grupper spelade ett digitalt spel som handlade om just våra värdeord och strategi. Det blev en rolig eftermiddag som jag vet uppskattades av många. OmGreatPlace toWork GreatPlace toWorkutser årligen Europas bästa arbetsplatser. För att bli certifierade måste ett företag erhålla ett Trust Index-resultat på minst 70 % samt skicka in en brief kring vårt kulturarbete. Du kan läsa merpåhttps://www.greatplacetowork.se/

Hur är det att arbeta på UC?

Under de senaste två åren har UC och Enento Group vuxit i snabb takt! Idag är vi 420 kollegor och finns på åtta olika kontor i fyra länder runtom i Norden. Eftersom vi har slagit samman flera mindre företag och skapat ett större under de senaste två åren har vi också arbetat mycket med vår kultur. Under hösten 2019 var till exempel alla anställda involverade i att skapa en ny strategi och ta fram nya värdeord som vi alla ska känna igenom oss i. Dessa förenar oss och guidar oss hela tiden i hur vi agerar mot varandra, mot våra kunder, partners och alla våra intressenter. Våra tre värdeord: We Grow Together Det här betyder att vi är öppna för förändring och utmaningar. Vi känner oss trygga med att ibland tycka olika och misslyckas, vi strävar efter att utveckla oss själva och andra. Vi samarbetar över gränserna för att uppmuntra nya sätt att tänka och vara innovativa på. Vi är också nyfikna och engagerade i vårt pågående lärande. We Build Trust De innebär att vi håller vad vi lovar, vi litar på varandra och tar hållbara beslut. Vi är modiga, öppna för att kommunicera och vi tar ansvar och ägarskap. We Care and Dare Det här betyder att vi vågar vara oss själva och att vi värdesätter mångfald i människor och i tänkande. Vi bidrar med höga ambitioner och självförtroende samt fokuserar på möjligheter och lösningar. Är du nyfiken på att lära känna oss som företag mer eller kanske rent av hur set skulle vara att börja jobba för oss? Kolla gärna den korta videon nedan och träffa några av våra medarbetare. Här finns våra lediga tjänster Och här kan du även läsa några medarbetarintervjuer

Välkommen till en ny visuell identitet för UC!

Idag får vi på UC en ny logotyp för första gången sedan vi startade vår verksamhet i mitten av 1970-talet. Efter 40 år med samma logotyp känns det nu otroligt spännande att få presentera ett helt nytt visuellt koncept. Anledningen till att vi gör denna förändring är att vi vill att vår externa profil ska spegla det moderna, framåtlutade ochkvalitetsmedvetnaföretag som vi är idag. Vi tar helt enkelt UC in i 2020-talet. Du kan känna dig trygg med att vi kommer fortsätta vara UC på den svenska marknaden, precis som tidigare, och vi kommer även i framtiden leverera smarta tjänster som är anpassade efter dina behov. För dig som idag använder någon av våra tjänster kommer inte skillnaden bli så stor – förutom att vi nu får en ny visuell identitet och en ny fräsch logotyp.Vi kommer även fortsättningsvis arbeta med att förbättra och vässa vårt erbjudande till dig. Hoppas att du kommer gilla vad du ser. Nytt koncernnamn Samtidigtsomvi nu byter logotyp, såändrarävenvårt moderbolag namn. Idag ägs UC avAsiakastietoGroup med huvudkontor i Helsingfors, Finland. I och med attAsiakastietoGroup sedan två år tillbaka inte bara är etablerade i Finland, utan även i Sverige, Norge och Danmark så har ett nytt koncernnamn tagits fram som är enklare att säga och använda.Kort och gott Enento Group. Så varifrån kommer namnet Enento undrar du kanske? Jo från detlatinskanamnetNentosom betyder “entwine” på engelska. Svenskt översatt betyder det att vi dagligen flätar samman olika sorters data med varandra för att göra den ännu bättre och mer värdefull för digsom kund. Tillit i vardagen Det är just detta som är vår kärnverksamhet. Att samla in, förädla och förfina data till kunskap och insikter. Och när dessa insikter används i dialogen mellan människor, företag och samhället i stort uppstår tillit. Tillit är vad vi vill att du ska känna när du ser vår nya symbol och när du möter någon av oss som jobbar på UC, eller när du stöter på oss i någon av våra digitala kanaler. Vi har tagit fram en kort film som förklarar lite mer varför vår nya logotyp ser ut som den gör. Titta på filmen nedan! Du kan även gå in och kika på vår nya gruppsida enento.com Jag önskar dig en riktigt skön sommar! /Emma Martin

Hur jämställda är svenska bolag?

Den här tiden på året aktualiseras frågan om jämställdhet då det är internationella kvinnodagen på söndag den 8 mars. En viktig dag för mig och alla andra kvinnor där man belyser jämställdhet för kvinnor men även en dag för reflektion över hur jämställt det är för andra grupper i samhället. Om man tittar på Sverige, hur jämställda är vi egentligen? Och hur ser det ut mer specifikt när det kommer till företagen? Inför internationella kvinnodagen har vi på UC sammanställt statistik över andelen kvinnor som är representerade i svenska bolagsstyrelser. Och det är ingen upplyftande läsning, endast var femte bolag i Sverige har en kvinnlig styrelserepresentant. Detta oavsett storlek på bolaget. Utvecklingen går långsamt Utvecklingen med jämställdhet går långsamt. Man skulle kunna tro att statistiken beror på att Sverige har många små företag där både vd och styrelse är samma person, och att män därför skulle vara överrepresenterade. Men så är inte fallet, det är färre kvinnor i bolagsstyrelser även i stora företag. Vissa branscher mer jämställda än andra Men det skiljer sig mellan branscherna och i några branscher ser statistiken bättre ut. Sämst är det inom industri/tillverkning samt handel, reparation och transport där det är minst andel kvinnor i styrelsen. Bäst är det inom vård och utbildning samt serviceverksamhet där man har högst andel kvinnor i styrelsen. De här siffrorna är inte helt oväntade men det är ändå dyster läsning som pekar på att vi har mycket kvar att göra vad det gäller jämlikhet. Jag är helt övertygad om att mångfald inom svenska bolagsstyrelser vore bra inte bara för affären utan för samhället i stort. Önskar er en fin internationell kvinnodag! Till nästa år ser vi till att siffrorna har förbättrats, eller hur? /Emma Så här ser det ut i svenska aktiebolag Andel kvinnor i styrelsen Om vd är kvinna: 77,5% Om vd är man: 9,0% Totalt: 20,6% Fördelat på omsättning (tkr) 0-499 21,2% 500-49999 20,6% >50000 18,6% Fördelat per bransch Industri/tillverkning 11,7% Handel, reparation, transport 18,8% Hotell och restaurang 26,0% Tjänsteverksamhet 21,5% Vård och utbildning 39,8% Kultur, nöje och fritid 26,8% Annan serviceverksamhet 52,9% Om statistiken:UC och Allabolag har sammanställt data från 441003 aktiebolag i Sverige. Företag som inte har omsättning i senaste bokslutet samt företag som saknar uppgift om vd:n är man eller kvinna är exkluderade från statistiken. Handelsbolag, enskilda firmor och kommanditbolag är inte heller medräknat i statistiken. Länk till allabolag.se