Emma Martin

Chef Marknadskommunikation, Sverige

Emma har en bred bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och brinner extra mycket för att skapa goda kundupplevelser som bygger långvariga relationer. Inom UC arbetar hon idag som chef för den svenska marknadskommunikationen. Utanför arbetet så är det familjeliv med tre barn och villa som gäller, men det finns alltid utrymme för sociala aktiviteter med vänner eller resor för att hålla energinivån på topp. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

Hur är det att arbeta på UC?

Under de senaste två åren har UC och Enento Group vuxit i snabb takt! Idag är vi 420 kollegor och finns på åtta olika kontor i fyra länder runtom i Norden. Eftersom vi har slagit samman flera mindre företag och skapat ett större under de senaste två åren har vi också arbetat mycket med vår kultur. Under hösten 2019 var till exempel alla anställda involverade i att skapa en ny strategi och ta fram nya värdeord som vi alla ska känna igenom oss i. Dessa förenar oss och guidar oss hela tiden i hur vi agerar mot varandra, mot våra kunder, partners och alla våra intressenter. Våra tre värdeord: We Grow Together Det här betyder att vi är öppna för förändring och utmaningar. Vi känner oss trygga med att ibland tycka olika och misslyckas, vi strävar efter att utveckla oss själva och andra. Vi samarbetar över gränserna för att uppmuntra nya sätt att tänka och vara innovativa på. Vi är också nyfikna och engagerade i vårt pågående lärande. We Build Trust De innebär att vi håller vad vi lovar, vi litar på varandra och tar hållbara beslut. Vi är modiga, öppna för att kommunicera och vi tar ansvar och ägarskap. We Care and Dare Det här betyder att vi vågar vara oss själva och att vi värdesätter mångfald i människor och i tänkande. Vi bidrar med höga ambitioner och självförtroende samt fokuserar på möjligheter och lösningar. Är du nyfiken på att lära känna oss som företag mer eller kanske rent av hur set skulle vara att börja jobba för oss? Kolla gärna den korta videon nedan och träffa några av våra medarbetare. Här finns våra lediga tjänster Och här kan du även läsa några medarbetarintervjuer

Välkommen till en ny visuell identitet för UC!

Idag får vi på UC en ny logotyp för första gången sedan vi startade vår verksamhet i mitten av 1970-talet. Efter 40 år med samma logotyp känns det nu otroligt spännande att få presentera ett helt nytt visuellt koncept. Anledningen till att vi gör denna förändring är att vi vill att vår externa profil ska spegla det moderna, framåtlutade ochkvalitetsmedvetnaföretag som vi är idag. Vi tar helt enkelt UC in i 2020-talet. Du kan känna dig trygg med att vi kommer fortsätta vara UC på den svenska marknaden, precis som tidigare, och vi kommer även i framtiden leverera smarta tjänster som är anpassade efter dina behov. För dig som idag använder någon av våra tjänster kommer inte skillnaden bli så stor – förutom att vi nu får en ny visuell identitet och en ny fräsch logotyp.Vi kommer även fortsättningsvis arbeta med att förbättra och vässa vårt erbjudande till dig. Hoppas att du kommer gilla vad du ser. Nytt koncernnamn Samtidigtsomvi nu byter logotyp, såändrarävenvårt moderbolag namn. Idag ägs UC avAsiakastietoGroup med huvudkontor i Helsingfors, Finland. I och med attAsiakastietoGroup sedan två år tillbaka inte bara är etablerade i Finland, utan även i Sverige, Norge och Danmark så har ett nytt koncernnamn tagits fram som är enklare att säga och använda.Kort och gott Enento Group. Så varifrån kommer namnet Enento undrar du kanske? Jo från detlatinskanamnetNentosom betyder “entwine” på engelska. Svenskt översatt betyder det att vi dagligen flätar samman olika sorters data med varandra för att göra den ännu bättre och mer värdefull för digsom kund. Tillit i vardagen Det är just detta som är vår kärnverksamhet. Att samla in, förädla och förfina data till kunskap och insikter. Och när dessa insikter används i dialogen mellan människor, företag och samhället i stort uppstår tillit. Tillit är vad vi vill att du ska känna när du ser vår nya symbol och när du möter någon av oss som jobbar på UC, eller när du stöter på oss i någon av våra digitala kanaler. Vi har tagit fram en kort film som förklarar lite mer varför vår nya logotyp ser ut som den gör. Titta på filmen nedan! Du kan även gå in och kika på vår nya gruppsida enento.com Jag önskar dig en riktigt skön sommar! /Emma Martin

Hur jämställda är svenska bolag?

Den här tiden på året aktualiseras frågan om jämställdhet då det är internationella kvinnodagen på söndag den 8 mars. En viktig dag för mig och alla andra kvinnor där man belyser jämställdhet för kvinnor men även en dag för reflektion över hur jämställt det är för andra grupper i samhället. Om man tittar på Sverige, hur jämställda är vi egentligen? Och hur ser det ut mer specifikt när det kommer till företagen? Inför internationella kvinnodagen har vi på UC sammanställt statistik över andelen kvinnor som är representerade i svenska bolagsstyrelser. Och det är ingen upplyftande läsning, endast var femte bolag i Sverige har en kvinnlig styrelserepresentant. Detta oavsett storlek på bolaget. Utvecklingen går långsamt Utvecklingen med jämställdhet går långsamt. Man skulle kunna tro att statistiken beror på att Sverige har många små företag där både vd och styrelse är samma person, och att män därför skulle vara överrepresenterade. Men så är inte fallet, det är färre kvinnor i bolagsstyrelser även i stora företag. Vissa branscher mer jämställda än andra Men det skiljer sig mellan branscherna och i några branscher ser statistiken bättre ut. Sämst är det inom industri/tillverkning samt handel, reparation och transport där det är minst andel kvinnor i styrelsen. Bäst är det inom vård och utbildning samt serviceverksamhet där man har högst andel kvinnor i styrelsen. De här siffrorna är inte helt oväntade men det är ändå dyster läsning som pekar på att vi har mycket kvar att göra vad det gäller jämlikhet. Jag är helt övertygad om att mångfald inom svenska bolagsstyrelser vore bra inte bara för affären utan för samhället i stort. Önskar er en fin internationell kvinnodag! Till nästa år ser vi till att siffrorna har förbättrats, eller hur? /Emma Så här ser det ut i svenska aktiebolag Andel kvinnor i styrelsen Om vd är kvinna: 77,5% Om vd är man: 9,0% Totalt: 20,6% Fördelat på omsättning (tkr) 0-499 21,2% 500-49999 20,6% >50000 18,6% Fördelat per bransch Industri/tillverkning 11,7% Handel, reparation, transport 18,8% Hotell och restaurang 26,0% Tjänsteverksamhet 21,5% Vård och utbildning 39,8% Kultur, nöje och fritid 26,8% Annan serviceverksamhet 52,9% Om statistiken:UC och Allabolag har sammanställt data från 441003 aktiebolag i Sverige. Företag som inte har omsättning i senaste bokslutet samt företag som saknar uppgift om vd:n är man eller kvinna är exkluderade från statistiken. Handelsbolag, enskilda firmor och kommanditbolag är inte heller medräknat i statistiken. Länk till allabolag.se