Emma Martin

Chef Marknadskommunikation, Sverige

Emma har en bred bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och brinner extra mycket för att skapa goda kundupplevelser som bygger långvariga relationer. Inom UC arbetar hon idag som chef för den svenska marknadskommunikationen. Utanför arbetet så är det familjeliv med tre barn och villa som gäller, men det finns alltid utrymme för sociala aktiviteter med vänner eller resor för att hålla energinivån på topp. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

En spaning från årets digitala The Sales conference

Häromdagen gick The Sales conference av stapeln, i år på ett lite annorlunda sätt än tidigare och eventet var helt och hållet digitalt. Syftet med dagen var dock oförändrat, det vill säga att inspirera och ge tips om nya trender, innovation, hur man kan arbeta mer datadrivet med marknadsföring, ge starka kundupplevelser och ha hållbarhetsfokus till beslutsfattare inom sälj- och marknadsföring. Och mer därtill. I rådande tider under pågående pandemi har även detta event precis som många andra fått ställa om till den digitala kanalen vilket öppnade upp möjligheten för hela 6500 tittare att delta i mer än 70 länder. Vi på UC har under flera års tid medverkat på olika sätt i detta event; både som talare, som jurymedlem för priser som delats ut och med egen monter. The Sales conference är en intressant och självklar mötesplats för oss kopplat till vårt erbjudande inom marknadsinformationstjänsterdär vi får inspireras av intressanta talare och höra vilka trender branschen ser som centrala att fokusera på för nästkommande år. Så givetvis var vi många som tog möjligheten att titta digitalt i år men vi medverkade även som partner genom att tillhandahålla kvalitativ data och analys av data precis som vi brukar göra varje år. The Sales Awards Dessutom erbjöds vi den spännande möjligheten, genom min kollega Victoria Preger, att få sitta med i juryn i The Sales Awards. Här uppmärksammas och belönas varje år organisationer och individer som är goda förebilder och ambassadörer för hur ett modernt arbete med sälj och marknadsförings bedrivs idag. Riktigt roligt att få vara med och påverka och en tuff konkurrens bland de nominerade var det minsann! What's your problem? Talarna under dagen var många. För att välja ut några som stack ut så tycker jag Stefan Hyttfors som med sin öppningsfras ”What´s your problem?” fick mig att vilja höra mer om svaret på den frågan. För just det svaret är egentligen vad vi alla vill veta om våra kunder, svaret på den frågan ger oss en möjlighet att se in i framtiden och vem vill inte kunna göra det? Hos oss på UC har vi stort fokus på alltid vilja lära oss mer om våra kunders kärnproblem. Det gör det lättare att hjälpa till med att förutspå framtiden för våra kunder genom exempelvis våra prediktiva modeller och score produkter. Hållbarhet och innovation Märta Rehnberg är bekant sedan tidigare då hon har varit talare på vår egen UC-dag och man kan inte annat än fängslas av hennes engagemang och starka drivkraft inom ämnen som hållbarhet, miljö och innovation. Våga experimentera Det var också spännande att uppleva energin som Anssi Rantanen delade med dig av när han berättade om sin erfarenhet från Google och Growth Tribe Academy. Han pratade även om att analysera snabbväxande företag och hur han lär ut strategier för det till andra. En take away från hans föreläsning som jag tog med mig är: ”Våga experimentera för att lära dig mer och på så vis växer du snabbare!” Min favorit breakout session från dagen var Emma Storbacka från Avaus som så generöst delade med sig av smarta tips för att lyckas bli ett både datadrivet och automatiserat företag som skapar mer intäkter. Är du nyfiken på att höra mer kan jag starkt rekommendera dig att ladda ner guiden här. Det har jag redan gjort! Hoppas vi ses IRL nästa år! Trots att jag saknade pulsen och den direkta kontakten med människor som ett fysiskt event erbjuder så måste jag säga att det bjöds på en riktigt givande dag full av inspiration, men på ett lite annorlunda sätt detta år. Men nästa år, då håller jag tummarna för IRL! /Emma

Vi är nu ett ”Great Place to Work”!

Jag är så glad att idag få dela med mig avden stora nyheten att vi på UC i Sverige och Asiakastieto i Finland har blivit certifierade som ett”GreatPlace toWork”. Certifieringen är ett kvitto på att detkulturarbete vi gjortinomvår koncernEnentoGroup verkligen har fungerat. Under de senaste två åren har vi jobbattillsammans,tvärfunktionellt,med att stärka vår företagskultur och medambitionen att tafram en gemensam värdegrund. Dels för att integrera de lokala bolagen i vårt gemensamma moderbolag, Enento Group, men även för attskapa en ny gemensam nordisk kultur utan arv från tidigare bolag. Det är så roligt att se attallt vi nu hittills skapat tillsammans verkligen harlönat sig.Givetvis är det här ett pågående internt arbete som bara fortsätter ochjag ser certifieringen som att vi har uppnått en viktig milstolpe längs vägen. Vad har vi gjort för att bli certifierade? Som jag harvarit inne påså har vilagt mycket tidoch krafthär. Vi har involverat alla anställdainomEnento Group i att ta fram nyavärdeord samtatt vi gemensamt harsatt vår koncernstrategi-ochmål som vi nulöpandeföljer ochkopplar vårt dagliga arbetemot. Vi har även, medanledning avdenpågåendepandeminoch det faktumattvåra anställda jobbar hemifrånsedan i mars,fått ställa om hur vi samarbetar ochtestar hela tiden nya arbetssätt för att få alla att känna sig inkluderade. Ett fantastiskt exempel på detta är när 420 anställa samlades digitalt en eftermiddag och i grupper spelade ett digitalt spel som handlade om just våra värdeord och strategi. Det blev en rolig eftermiddag som jag vet uppskattades av många. OmGreatPlace toWork GreatPlace toWorkutser årligen Europas bästa arbetsplatser. För att bli certifierade måste ett företag erhålla ett Trust Index-resultat på minst 70 % samt skicka in en brief kring vårt kulturarbete. Du kan läsa merpåhttps://www.greatplacetowork.se/

Hur är det att arbeta på UC?

Under de senaste två åren har UC och Enento Group vuxit i snabb takt! Idag är vi 420 kollegor och finns på åtta olika kontor i fyra länder runtom i Norden. Eftersom vi har slagit samman flera mindre företag och skapat ett större under de senaste två åren har vi också arbetat mycket med vår kultur. Under hösten 2019 var till exempel alla anställda involverade i att skapa en ny strategi och ta fram nya värdeord som vi alla ska känna igenom oss i. Dessa förenar oss och guidar oss hela tiden i hur vi agerar mot varandra, mot våra kunder, partners och alla våra intressenter. Våra tre värdeord: We Grow Together Det här betyder att vi är öppna för förändring och utmaningar. Vi känner oss trygga med att ibland tycka olika och misslyckas, vi strävar efter att utveckla oss själva och andra. Vi samarbetar över gränserna för att uppmuntra nya sätt att tänka och vara innovativa på. Vi är också nyfikna och engagerade i vårt pågående lärande. We Build Trust De innebär att vi håller vad vi lovar, vi litar på varandra och tar hållbara beslut. Vi är modiga, öppna för att kommunicera och vi tar ansvar och ägarskap. We Care and Dare Det här betyder att vi vågar vara oss själva och att vi värdesätter mångfald i människor och i tänkande. Vi bidrar med höga ambitioner och självförtroende samt fokuserar på möjligheter och lösningar. Är du nyfiken på att lära känna oss som företag mer eller kanske rent av hur set skulle vara att börja jobba för oss? Kolla gärna den korta videon nedan och träffa några av våra medarbetare. Här finns våra lediga tjänster Och här kan du även läsa några medarbetarintervjuer

Välkommen till en ny visuell identitet för UC!

Idag får vi på UC en ny logotyp för första gången sedan vi startade vår verksamhet i mitten av 1970-talet. Efter 40 år med samma logotyp känns det nu otroligt spännande att få presentera ett helt nytt visuellt koncept. Anledningen till att vi gör denna förändring är att vi vill att vår externa profil ska spegla det moderna, framåtlutade ochkvalitetsmedvetnaföretag som vi är idag. Vi tar helt enkelt UC in i 2020-talet. Du kan känna dig trygg med att vi kommer fortsätta vara UC på den svenska marknaden, precis som tidigare, och vi kommer även i framtiden leverera smarta tjänster som är anpassade efter dina behov. För dig som idag använder någon av våra tjänster kommer inte skillnaden bli så stor – förutom att vi nu får en ny visuell identitet och en ny fräsch logotyp.Vi kommer även fortsättningsvis arbeta med att förbättra och vässa vårt erbjudande till dig. Hoppas att du kommer gilla vad du ser. Nytt koncernnamn Samtidigtsomvi nu byter logotyp, såändrarävenvårt moderbolag namn. Idag ägs UC avAsiakastietoGroup med huvudkontor i Helsingfors, Finland. I och med attAsiakastietoGroup sedan två år tillbaka inte bara är etablerade i Finland, utan även i Sverige, Norge och Danmark så har ett nytt koncernnamn tagits fram som är enklare att säga och använda.Kort och gott Enento Group. Så varifrån kommer namnet Enento undrar du kanske? Jo från detlatinskanamnetNentosom betyder “entwine” på engelska. Svenskt översatt betyder det att vi dagligen flätar samman olika sorters data med varandra för att göra den ännu bättre och mer värdefull för digsom kund. Tillit i vardagen Det är just detta som är vår kärnverksamhet. Att samla in, förädla och förfina data till kunskap och insikter. Och när dessa insikter används i dialogen mellan människor, företag och samhället i stort uppstår tillit. Tillit är vad vi vill att du ska känna när du ser vår nya symbol och när du möter någon av oss som jobbar på UC, eller när du stöter på oss i någon av våra digitala kanaler. Vi har tagit fram en kort film som förklarar lite mer varför vår nya logotyp ser ut som den gör. Titta på filmen nedan! Du kan även gå in och kika på vår nya gruppsida enento.com Jag önskar dig en riktigt skön sommar! /Emma Martin

Hur jämställda är svenska bolag?

Den här tiden på året aktualiseras frågan om jämställdhet då det är internationella kvinnodagen på söndag den 8 mars. En viktig dag för mig och alla andra kvinnor där man belyser jämställdhet för kvinnor men även en dag för reflektion över hur jämställt det är för andra grupper i samhället. Om man tittar på Sverige, hur jämställda är vi egentligen? Och hur ser det ut mer specifikt när det kommer till företagen? Inför internationella kvinnodagen har vi på UC sammanställt statistik över andelen kvinnor som är representerade i svenska bolagsstyrelser. Och det är ingen upplyftande läsning, endast var femte bolag i Sverige har en kvinnlig styrelserepresentant. Detta oavsett storlek på bolaget. Utvecklingen går långsamt Utvecklingen med jämställdhet går långsamt. Man skulle kunna tro att statistiken beror på att Sverige har många små företag där både vd och styrelse är samma person, och att män därför skulle vara överrepresenterade. Men så är inte fallet, det är färre kvinnor i bolagsstyrelser även i stora företag. Vissa branscher mer jämställda än andra Men det skiljer sig mellan branscherna och i några branscher ser statistiken bättre ut. Sämst är det inom industri/tillverkning samt handel, reparation och transport där det är minst andel kvinnor i styrelsen. Bäst är det inom vård och utbildning samt serviceverksamhet där man har högst andel kvinnor i styrelsen. De här siffrorna är inte helt oväntade men det är ändå dyster läsning som pekar på att vi har mycket kvar att göra vad det gäller jämlikhet. Jag är helt övertygad om att mångfald inom svenska bolagsstyrelser vore bra inte bara för affären utan för samhället i stort. Önskar er en fin internationell kvinnodag! Till nästa år ser vi till att siffrorna har förbättrats, eller hur? /Emma Så här ser det ut i svenska aktiebolag Andel kvinnor i styrelsen Om vd är kvinna: 77,5% Om vd är man: 9,0% Totalt: 20,6% Fördelat på omsättning (tkr) 0-499 21,2% 500-49999 20,6% >50000 18,6% Fördelat per bransch Industri/tillverkning 11,7% Handel, reparation, transport 18,8% Hotell och restaurang 26,0% Tjänsteverksamhet 21,5% Vård och utbildning 39,8% Kultur, nöje och fritid 26,8% Annan serviceverksamhet 52,9% Om statistiken:UC och Allabolag har sammanställt data från 441003 aktiebolag i Sverige. Företag som inte har omsättning i senaste bokslutet samt företag som saknar uppgift om vd:n är man eller kvinna är exkluderade från statistiken. Handelsbolag, enskilda firmor och kommanditbolag är inte heller medräknat i statistiken. Länk till allabolag.se