Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Starkare värdering hos företag med registrerade varumärken

En av mina finska kollegor på Asiakastieto har skrivit en intressant artikel om hur kreditvärderingen för företag som innehar varumärken är klart högre, än för företag i genomsnitt. Jag tyckte det var så intressant så jag vill gärna dela med mig av detta till er. Ett varumärke är ju ett sätt att skydda företagens rättigheter och att skilja sig från sina konkurrenter. Det är främst avsett att användas i näringsverksamhet, men lika enkelt kan en privatperson söka och inneha ett varumärke. Enligt våra kollegor på Suomen Asiakastieto Oy så hade omkring 11 200 företag olika registrerade varumärken, med en sammanlagd omsättning på ungefär 191 miljarder euro. 63 procent av dessa företag innehar endast ett varumärke, men i synnerhet har stora företag använt varumärken för att skydda sina produkter eller tjänster. Företag såsom Valio, Orion och Veikkaus har exempelvis över 300 registrerade varumärken, vilket tyder på en välplanerad affärsverksamhet där syftet är att skydda sina rättigheter.Frågan är då om detta spelar någon roll när det kommer till rör värderingen av ett företag? Väsentlig skillnad bland företag Bland samtliga aktiva företag utan registrerade varumärken är 15 procent av dem värderade som starka (AAA eller AA+). Motsvarande andel hos varumärkesföretag är 32 procent, alltså över dubbelt så stor. Asiakastietos 7-stegiga värderingsmall Rating Alfa beaktar och kombinerar information om ekonomi, verksamhet, betalningssätt och ansvarspersoner. Det är därmed möjligt att dra större slutsatser om företagens förmåga att svara för sina förbindelser. Den svenska Patent och registerstyrelsen har nu även publicerat artikeln i sin helhet, här i Sverige. Intressant läsning! Mer information om värderingar kan du läsa här på Asiakastietos webbsida (OBS! På finska). Victoria

Från ego till eko – de som äger ekosystemen vinner

Det snabbt ändrade fokuset från bankerna där man snabbt ställt om från att skydda ”allt som är sitt”, till att dra nytta av fintechbranschen och utvecklare för att öka hastigheten i sin transformation är superspännande. Och vad bankerna förstått är att om man delar med sig i av ekosystem man äger så har man mycket att vinna. Att Nordea tidigt tog en ledande roll i positioneringen kring Open Banking var tydligt och man har fortsatt att pumpa ut spännande nyheter kring satsningen som handlar om att öppna upp för mindre aktörer, fintechbolag, att interagera med. De i sin tur kan utveckla tjänster på Nordeas plattform, det vill säga att bli en del i Nordeas ekosystem. Bankerna, Tink och Klarna Nu senast så konstaterar jag att SEB verkligen har fått upp farten avseende open banking och deras senaste Hack Week som jag noterade i slutet på förra veckan lovar gott. Den stora succén inom Fintech och Open Banking (PSD2) måste vara Tink, som de senaste åren inte bara har landat investeringar från banker som Nordea, SEB, Nordnet och nederländska storbanken ABN Amro. Man har även knutit stora samarbeten på banksidan, där SEB, Nordea, Nordnet är spännande partners. Men jag skulle vilja lyfta samarbetet med Klarna som lite extra spännande. När Breakit i oktober förra året intervjuade Tinks grundare och vd Daniel Kjellén sa han "Det är fantastiskt kul att Tinks teknologi verkligen etablerar sig med en sådan spännvidd av kunder. Vi har Nordea, en megabank, i ena änden och Klarna, ett extremt snabbrörligt och teknikkräset bolag i andra änden". Skapa ekosystem och bli en vinnare Vad många företag nu på allvar ha börjat förstå är dels att ensam inte alltid är stark i en tid av exponentiell teknikutveckling, vilket i sig skapar stora möjligheter men också stora utmaningar. Den som sitter på de stora kundstockarna kan istället för att låsa in sina kunder, skapa hela ekosystem runt sig och sin kundstock. För så länge man har kontroll på sitt ekosystem och kan tillgodose kundernas behov av innovation och utveckling, kommer kunderna att stanna kvar i just deras ekosystem. Genom att bredda tjänsteutbudet och ha en liten del av varje transaktion säkerställer man långsiktig framgång. Bästa exemplet är Apples App Store och konkurrenten Google Play med 2 respektive 3,7 miljoner appar i sina respektive lösningar. Nu snackar vi ekosystem. Tittar vi speciellt på Apples App Store så omsatte den under 2017 nästan otänkbara 38,5 miljarder dollar. De som äger ekosystemen vinner! Anders

GDPR och millenniebuggen – blev det som vi trodde?

GDPR har nu gällt i snart tre månader och många kanske undrar vad som hände. Blev det som vid millennieskiftet där det investerades enorma summor i nya IT-lösningar? Nu, liksom då, undrade alla om det var värt det och har vi faktiskt uppnått något? Den 25 maj var UC var redo när förordningen trädde i kraft men givetvis har vi, som alla andra, att fråga oss om vi gick i mål den dagen eller helt enkelt hade tränat och förberett så bra att vi var redo att ställa oss på startlinjen. Det är nu resan börjar och alla vi som följer förordningen kommer att succesivt få klarhet i om vi tolkat lagen rätt, om våra informationstexter är begripliga och om vi lyckats utbilda våra medarbetare tillräckligt bra. Helt enkelt om vi har lyckats få de grundläggande principerna i förordningen att genomsyra våra verksamheter och våra personuppgiftsbehandlingar. Vi på UC har bedrivit tillståndsplikt verksamhet sedan 1970-talet, integritet har alltså varit en naturlig del av vårt DNA under många år. Samtidigt är jag övertygad om att det arbete vi, och alla andra som behandlar personuppgifter, har bedrivit inför ikraftträdandet av förordningen har resulterat i att den personliga integriteten har stärks vilket är till gagn för oss alla. GDPR och incidentrapportering Det kommer att vara många frågor och utmaningar att hantera framöver kopplat till detta arbete och en fråga avser risker förknippade med rapporteringen av incidenter till Datainspektionen. För att inspektionen ska kunna göra ett så bra arbete som möjligt är det viktigt att man får tillgång till så relevant information som möjligt i samband med personuppgiftsincidenter. Samtidigt kan en incidentrapport innehålla känslig information och det finns ett behov att kunna sekretessbelägga delar för att förhindra att informationen som lämnas exempelvis kan används av ljusskygga krafter i helt andra syften än att stärka integriteten. Värt att notera är att Kammarrätten den 2 augusti (Mål nr 5200-218) mellan Dagens Industri och Datainspektionen konstaterat att inspektionen i det aktuella ärendet inte hade rätt att sekretessbelägga information i incidentrapporten men samtidigt ska det noteras att det fortsatt finns möjlighet för Datainspektionen att sekretessbelägga delar av incidentrapporter om det kan antas leda till skada. Så var dessa gränser går blir en av många viktiga frågorna att följa framöver. En sak är säker, vi har intressanta år framför oss för att se hur GDPR utvecklas och hur vi företag, myndigheter och andra aktörer ansvarsfullt kan skydda medborgares integritet. Åke Dahlqvist

De 5 mest lästa blogginläggen i halvtid 2018

Nu har lite mer än halva året gått och därför tänkte jag sammanställa de 5 mest populära blogginläggen från kalla januari till varma (!) juni. Kanske finns det något blogginlägg du missat? Ja här finns det mycket matnyttigt, från id-kapningar och appen Kreddy till Tambur och GDPR. Läs vidare för att hitta de mest populära inläggen från första halvan av 2018! 1. Sommaren är högsäsong för id-kapningar Detta inlägg skrev jag med tanke på den bedrägeriundersökning som vi genomförde i våras, där vi bland annat fann att fler upptäcker bedrägerier tidigare än förut. Intressant läsning om du vill veta lite mer om bedrägerier men även få lite tips på hur du själv kan minska risken för en id-kapning i sommar. Läs inlägget här! 2. Are you ready to Kreddy? Detta inlägg publicerade vi juni förra året i samband med att vi lanserade appen Kreddy. Riktigt roligt att fler börjar intressera sig för sitt kreditbetyg. Läs inlägget här! 3. Nu lanserar vi Tambur – en tjänst som förenklar bostadstillträden I våras lanserade vi Tambur, och vilken fart det fick! Nu har vi flera hundra mäklare och banktjänstemän som använder Tambur. Även detta blogginlägg verkar ni gilla J Läs inlägget här! 4. Nytt UC-Score+Gamification=Nya Kreditkollen Utöver Kreddy och Tambur så lanserade vi även nya Kreditkollen, tjänsten som hjälper konsumenter att bättre förstå sin ekonomi. Med Kreditkollen får man möjlighet att följa sin kreditvärdighet, eller UC-Score som vi kallar det i tjänsten. Läs inlägget här! 5. UC och EU:s nya dataskyddsförordning GDPR GDPR är ett ämne som så klart varit på allas läppar nu under våren och detta blogginlägg står min kollega Åke Dahlqvist för. En intressant spaning som även detta publicerades förra våren, långt innan vi riktigt visste hur nya dataskyddsförordningen skulle utformas. Kul läsning så här i retrospektiv! Läs inlägget här! Ja, dessa var de 5 mest lästa blogginläggen under första halvan av 2018. Självklart kommer vi bjuda på fler intressanta inlägg i form av spaningar, lanseringar och nyheter under året, så glöm inte att titta förbi efter semestern. Tillsammans med alla bloggare önskar jag er en trevlig sommar! Victoria

En spaning kring IFRS 9 och dess påverkan på bankväsendet

Vi på UC har under en lång tid uppmärksammat IFRS 9 som en lagstiftningsförändring som på olika sätt kommer att slå rätt hårt på resultaten. Jag har gått in och tittat lite på undersökningar som riksbanken och revisorerna gjort och effekterna har trots högkonjunktur varit rätt stora. Precis som SvD skrev i en intervju med PWC i slutet av 2016 så riskerade bankerna att få kraftigt ökande kostnader.Vi har kunnat notera att storbankerna under Q1 gjort sätt stora reserveringar med hänvisning till just IFRS 9, så frågan är väl hur de mindre aktörerna klarat sig då man historiskt tagit olika delar av finansmarknaden. Så här skriver Riksbanken i en rapport om IFRS 9: Flera undersökningar har gjorts. Den uppskattade övergångseffekten på reserveringarna är en ökning på 13–25 procent. Den sammanlagda övergångseffekten av IFRS 9 på kapitalrelationerna beror främst på ökade reserveringar till följd av kraven på redovisning av förväntade kreditförluster. Samtidigt skriver revisionsjätten PWC i en rapport: I undersökningen framkom att en majoritet av banker och kreditinstitut, eller 55 procent av dessa bolag, inte har upplyst om effekterna vid övergången till IFRS 9 i Q4 rapporten för 2017. 36 procent av bolagen anger dock att övergången till IFRS 9 inte kommer att få någon väsentligt effekt på de finansiella rapporterna. Vad gäller övergångseffekten till IFRS 9 för de fyra största bankerna ligger ökningen av kreditförlustreserven mellan 8,6 – 35,0 procent.. Hur står sig de svenska banker och kreditinstitut som lämnat upplysning om effekten av övergång till IFRS 9 i en internationell jämförelse? Exempelvis anger Deutsche Bank att övergången till IFRS 9 resulterade i en ökning av kreditförlustreserven med 16 procent och att reservens storlek i relation till utlåningen uppgår till 1,22 procent. Royal Bank of Canadas kreditförlustreserv ökade med 4,35 procent vid övergång till IFRS 9 och reservens storlek gentemot utlåning uppgick till 0,7 procent. Barclays Bank skriver i sin årsredovisning för 2017 att kreditförlustreserven ökar med 58 procent och uppgår till 2 procent av total utlåning. Jämfört med de tre internationella storbankerna har de fyra största bankerna i Sverige med andra ord haft en likvärdig påverkan av övergången till IFRS 9. Stora skillnader från bank till bank Efter att ha följt IFRS9 förändringen över en ganska lång tid så kan man såklart reflektera kring de rätt olika slutsatser som aktörerna har dragit. Det verkar å ena sidan som om storbankerna har gjort en rätt stor justering redan nu, medan man kan notera att över hälften av de som svarat på enkäterna (PWC´s) svarat att de Ej sett några stora förändringar. Vad beror skillnaden på? Har Storbankerna förstått något som de mindre inte har greppat än? Eller är exponeringen så olika mellan bolagen avseende risker? En sak är klar och det är att oavsett stor justering eller ej så har detta skett i en strak hög konjunktur, så frågan är vad som händer när konjunkturen vänder. Det ska bli minst sagt intressant att följa utvecklingen! / Victoria

Scoreteknikens världsstjärna kom till Stockholm

I slutet av maj höll scoringteknikens världskändis Gerard Scallan en tredagarskurs här på UC i Stockholm. Gerard har arbetat med scoringmetodik i 30 år och har varit med och byggt många av de scoremodeller somidag finns inom kreditindustrin. Allt från analytiker och modellbyggare till kreditchefer fick perspektiv på sina kreditmodeller och sin scoringmetodik. - Scoreplus har inlett ett samarbete med UC för att ge kursen ”Building Better Scorecards” i Stockholm. Under många år har deltagare från de nordiska länderna åkt till England för att delta. Den nordiska marknaden är dynamisk och innovativ. Det händer mycket på den nordiska marknaden. Därför vill vi samarbeta med UC som har bra meriter inom utveckling av tjänster till den svenska kreditbranschen, säger Gerard. Bra modeller optimerar lönsamheten Hur bygger du modeller som ger rätt avvägning av avslag kontra beviljande i din kreditprocess? Hur får du rätt avkastning på ditt arbete med kreditmodellerna? Det är några av de frågor som är relevanta för dagens modellbyggare. Och det är därför kursen har varit så framgångsrik i alla de 25 år den har gått. Kursen är designad av personer med lång erfarenhet av både den tekniska och den affärsstrategiska sidan och som har varit med och byggt kreditindustrins kärna. - Vi vill ge deltagarna en djup förståelse för hur kreditmodeller är byggda. Vi vill ge deltagarna en matematisk förmåga för att förstå hur och varför scoremodeller gör vad de gör. Vi vill också ge en känsla av hur modellbyggande går till i praktiken och hur de kan användas mer kreativt för att leverera affärsvärde bortom vad som står i läroboken säger Gerard. Gerards kurser är designade för att överbrygga gapet mellan den tekniska expertisen och affärsstrategin. Kurserna är inte bara till för dem som deltar på plats utan syftet är att hjälpa deltagarna att förändra sättet företaget gör affärer på. Deltagarna får med sig en verktygslåda skapade för att göra modellerna mer effektiva och lönsamma. Gerard belyser matematiska grafer och AR-mått med många exempel från verkligheten. I pausen förstår jag att aha-upplevelserna bland kursdeltagarna är många. Och vilken auktoritet Gerard är för den här publiken. Är du intresserad av att gå kursen Building Better Scorecardsmed Gerard? I höst kommer han tillbaka så håll utkik här på uc.se. Är du intresserad av några av våra andra kurser som vi har på uc? Kolla då in UC Business School. Och till dig Gerard, välkommen tillbaka i höst för nästa kurstillfälle! Hälsningar Richard

Stor uppslutning under Nätverksträffen

Förra veckan hade vi på UC ännu en av våra Nätverksträffar när vi samlar våra kunder inom nischbankssegmentet och andra intressenter för att prata om aktuella ämnen, presentera nuläge samt givetvis nätverka och umgås. Stort tack för uppslutningen, mycket uppskattat av oss på UC!Det blev en härlig eftermiddag/förkväll där det trots ett magiskt väder utanför totalt lockade ett 60 tal personer. Eftermiddagen inleddes med att vår försäljningschef Niklas Malmsten hälsade alla välkomna. Som första punkt vad Tambur – den nya tjänsten för digitalisering av bostadstransaktionen som UC utvecklat tillsammans med bolånebankerna och det två mäklarsamfunden. Vår affärsområdeschef Oskar Bjursten höll i denna genomgång. Som andra punkt för eftermiddagen hade vi en uppskattad dragning av Anna Hult, jurist på konsumentverket som förklarade sin syn på kommande justering konsumentkreditlagen. (Läs mer här: Räntetak och andra åtgärder på marknaden för snabblån och andra högkostnadskrediter). Efter detta fick vi en genomgång av UCs lösning för att uppnå kundkännedom (KYC) en presentation som vår produktansvarige Martin Hising höll på ett föredömligt sätt. Som sista punkt hade vi förmånen att ha en riktig storstjärna inom Kreditscore på plats. Gerard Scallan från ScorePlus, som just i skrivande stund håller en 3 dagars utbildning här hos oss för våra kunder, hade en väldigt intressant föreläsning kring scoring. Frågan som han ställde var om vi överhuvudtaget behöver ha avslagsgränser. Det avslutande minglet var nu som alltid mycket trevligt och ett tillfälle att utbyta erfarenheter, tankar och idéer. Detta samtidigt som man i många fall fick möjlighet att återse gamla vänner och tidigare kollegor. Så med detta sagt – jag är oerhört stolt och glad över att se att så många trots det magiska vädret valde att prioritera att spendera sin eftermiddag med oss. Tack för att ni kom – alltid lika kul att se er! Hälsningar Rickard

Sommaren är högsäsong för id-kapningar

Att stjäla någons identitet och adress har blivit ett vardagsproblem. I vår egen årliga bedrägeriundersökning ser vi att antalet nya personer som har lagt en bedrägerispärr har ökat med 26 procent jämfört med samma period förra året. De senaste fem åren har antalet bedrägerispärrar ökat med 240 procent samtidigt som antalet inrapporterade id-stölder hos Polisen minskat något, till 116760. Vi ser också att allt fler upptäcker bedrägeriet tidigt och att fler har ett aktivt id-skydd. Nu under semestertider är det dock högsäsong för den här typen av brott och jag vill därför passa på att slå ett extra slag för några väl användbara tips. Våra tips för att minska risken för id-kapning i sommar: Öka din medvetenhet kring ditt personnummer. Tänk att ditt personnummer är en värdehandling och var försiktig med hur och i vilket sammanhang du använder det. Säg till exempel inte ditt personnummer högt i kassa, lämna istället fram din id-handling eller körkort. Lås brevlådan. Eftersänd eller lagra din post när du reser bort. Spärra din adress hos Skatteverket. Det är ett enkelt och kostnadsfritt sätt att förhindra obehörig adressändring. Skaffa en bevakningstjänst, ett så kallat ID-skydd. Då får du direkt ett sms eller ett e-postmeddelande när ett bedrägeri håller på att ske eller när någon håller på att ta en kreditupplysning i ditt namn. Vill du känna dig extra trygg kan du även läsa mer om vår bevakningstjänst UC Id-skydd, där du i realtid får en avisering via sms om någon har tagit en kreditupplysning i ditt namn. Om du förlorat ditt ID-kort, körkort eller pass bör du anmäla det direkt till oss på UC. Då minskar risken för dig att bli utsatt förbedrägerier. Det kan du göra här. Vill du veta mer om vår undersökning? Här hittar du en infographic! / Victoria Uppdaterad 2019-01-28