Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Shoppa smart under Black Friday

Idag är det Black Friday och detaljhandeln satsar stort. Shoppingdagen har tagit oss svenskar med storm och vi förväntas konsumera för mångmiljardbelopp. Här kommer några shoppingtips kring vad man kan göra för att undvika fällorna som kan påverka det personliga kreditbetyget negativt. Black Friday är här och därmed en av världens största shoppingdagar. Vad bör man tänka på för att inte det personliga kreditbetyget ska påverkas negativt? Mitt bästa tips är att se över hur många kreditkort du har. Använder du verkligen alla eller kan du avsluta några? Antalet kreditkort du har kan påverka ditt kreditbetyg negativt, även om du inte nyttjar alla kort för köp. Det här är något som jag tror inte så många känner till. Shoppa smart Var medveten om antalet kreditupplysningar som tas på digI vissa fall kan antalet kreditupplysningar tagna på dig påverka ditt kreditbetyg. Alla banker och långivare har egna regler kring detta, men det bästa är att vara medveten om det och inte ansöka om lån eller krediter i onödan. Övertrassera aldrig ditt kreditkortAtt övertrassera betalningsutrymmet på ditt kreditkort kan innebära att banken flaggar för detta till kreditupplysningsföretagen, som till exempel UC, och det kan få negativ inverkan på ditt kreditbetyg. Se också över hur många kreditkort du har. Shoppar du på nätet? Säkerställ att det är en schysst e-handelsplatsIdag är det väldigt enkelt att se om en e-handelsplats är trygg att shoppa på eller ej. En stark rekommendation är att alltid leta efter de symboler som indikerar trygg e-handel som oftast finns längst ned på sidorna. Shoppa bara om du har råd – och betala alltid dina fakturorEn tumregel, men ändå något som är värt att påminna om, är att bara shoppa om du har råd. Undvik att fastna i dyra krediter för impulsmässiga köp och betala alltid dina fakturor för att inte få en betalningsanmärkning. Vill du bli ännu mer kreditsmart kan läsa mer på MinUC

Blev det något av GDPR?

Dataskyddsförordningen GDPR trädde i kraft den 25:e maj i år. Inför detta datum jobbade många företag hårt för att förstå de nya kraven och tolka vilka åtgärder som var nödvändiga att vidta. Andra företag avgjorde att GDPR i grunden inte skiljer sig så mycket från Personuppgiftslagen och valde i stort att avvakta. När det gäller privatpersoner, vars personuppgifter lagen tillkom för att skydda, var kännedomen om den nya lagen låg. Vad är det då som har förändrats efter att förordningen trädde i kraft? I företagsvärlden är GDPR fortfarande en het potatis, speciellt bland juristerna. De stora informationsgallringarna är klara sedan en tid, men det formligen flyger personuppgiftsbiträdesavtal fram och tillbaka mellan olika organisationer. Många gånger för säkerhets skull. Privatpersoner märker av GDPR genom att cookieinformationen på var och varannan webbsida har blivit mer omfångsrik, och försedd med ytterligare en knapp om man vill krångla med integritetsinställningar. Vissa utländska webbplatser har blivit otillgängliga från Europa. För säkerhets skull. Och så är det alla samtyckeslappar från skolor som måste fyllas i för att barnen ska få vara med på foto. Man kan kallt konstatera att det finns en enorm spännvidd i intresset för och tolkningarna av GDPR. Men varför hör vi inte så mycket mer om detta just nu? Det kan kännas lite som millenniebuggen då företagen jobbade febrilt med sina system för att undvika katastrofen som då stod för dörren. Men millennieskiftet kom och gick utan katastrofer och allt fortsatte som vanligt. Att det inte hänt någonting drastiskt efter den 25:e maj 2018 är varken ett kvitto på att företagen var väl förberedda för GDPR, eller att den nya förordningen är tandlös. Det är snarare en konsekvens av en långsam process där den nya förordningen tolkas och prövas allt eftersom anmälningar kommer in till Datainspektionen som är tillsynsmyndigheten i sammanhanget. Och det finns redan en bra bit över tusen fall som kommer att hanteras allt eftersom. Det är också en process där de Europeiska länderna sneglar på varandra för att på sikt kunna mötas i gemensamma synsätt. Intresset för GDPR må ha svalnat i media, och det kan invagga oss i en falsk känsla av trygghet. Risken är att även företagen förlorar intresset. Men det är mer angeläget nu än någonsin att vidta åtgärder om man ännu inte gjort det. Vi vet vad förordningen kräver - att hantera personuppgifter på ett bra och transparent sätt, se till att de är uppdaterade, informera de registrerade, inte spara någonting i onödan och se att till att uppgifterna kan redovisas eller tas bort på begäran. Vi vet bara inte riktigt hur mycket som krävs. Räcker det till exempel med att hänvisa till sin integritetspolicy på webben för att klara informationskravet? Klart är i alla fall att GDPR rör de allra flesta, om inte alla företagare. Och att ett första steg är att kunna visa för kunder, partners och Datainspektionen att man tar integritet och dataskyddsförordningen på allvar. Blir det inte rätt från början så finns tid att rätta sig i ledet allt eftersom kraven blir tydligare. Men det finns ingen ursäkt för att inte försöka rätta sig efter GDPR.

Ta ditt segmenteringsarbete till nästa nivå

För en vecka sedan hade jag förmånen att få medverka på The Sales Conference i Annexet, Stockholm. Jag har varit där tidigare år och det är alltid otroligt inspirerande att få utbyta erfarenheter med andra sälj- och marknadsföringsnördar som jag själv. Min kollega, Mikko Karemo (Director, Sales and Customer Operations), var också på plats och höll en inspirerande föreläsning om automatiserade beslutsprocesser inom sälj- och marknadsföringsarbetet. Ja, det stämmer, det är sådant vi på UC sedan länge hjälper våra kunder med på daglig basis. Det kanske inte så många känner till? Han pratade också om smarta API-lösningar och prospekthantering som kan underlätta vardagen för säljare och marknadsförare. Dessutom var vi på UC på plats med en monter och ett konkret erbjudande hela dagen. Roligt att så många nya potentiella kunder blev intresserade och fick upp ögonen för vad vi kan erbjuda dem! Vi pratade i vår monter om hur vi kan hjälpa säljare och marknadsförare att ta sitt segmenteringsarbete till en ny nivå. Till exempel genom att automatisera sina kundprocesser, förbättra utväxlingen på kampanjer, optimera sin prospektbearbetning och skapa ökad insikt om sina kunder. Jobbar du som säljare eller marknadsförare och är nyfiken på vad vi kan hjälpa dig med? Läs mer här. Under The Sales Conference fick vi också lyssna till Dr Jonas Ridderstråle som bland annat skrivit boken Funky Business, tillsammans med Kjell A.Nordström. Global Gurus, har rankat honom som den 23:e av Top Management Professionals i världen and placerat honom på femte plats i Europa. Han var verkligen inspirerande att lyssna till. Henrik Larsson-Broman, grundare av forsknings- och rådgivningsföretaget ProSales Institute AB, gav också en intressant trendspaning under dagen, och ProfessorRobinTeiglandpratade om vikten av att våga testa ny teknik i nya sammanhang. Detta var bara ett axplock av några av talarna under denna dag. En dag fullmatad med ny inspiration helt enkelt!

UC-dagen 2018 bjöd på skratt, insikter om en värld i förändring och mycket mer

Wow, vilken fantastisk energikick att träffa alla trevliga människor som kom på UC-dagen 2018: kunder, leverantörer, partners och kollegor. Stämningen var hög och så var även förväntningarna. Dagen inleddes med en rivstart då Årets talare 2017 Ami Hemviken, pratade om att det inte är tanken som räknas utan det vi gör. Skratt och allvar blandades i en härlig mix. Sedan var det dags för mig och mina kollegor Johanna Blomé och Niklas Malmsten att berätta mer om vad som händer i Kreditsverige. Det blev en mix om hur kreditsvensken mår, hur SME-företag sköter sin finansiering och det ökade problemet med bedrägerier. Innan lunchen berättade Caroline Klüft om sin idrottskarriär och hur hon lyckats hantera med- och motgångar. En och annan tår fälldes när hon visade en film om hur hon lyckades vinna VM-guld med stukad fot. Eftermiddagen fortsatte i samma höga tempo, hur det går med bostadsmarknaden, räntorna, aktiemarknaden och vad som händer i USA. Allt detta pratade Martin Noréus från Finansinspektionen om samt de 3 personer som ingick i årets expertpanel: Johanna Kull från Avanza Bank, Pär Magnusson Swedbank och Roger Josefsson, Macrobond Financial. Alla var rätt överens om att vi antagligen kommer att se en något vikande ekonomi men att det inte kommer att bli någon dramatik. Prognosen är att räntorna justeras långsamt och med små höjningar. Dagens avslutades med Andreas Ekström och Fredrik Reinfeldt som pratade omvärld, den digitala revolutionen och hur den förändrar vårt sätt att agera och samverka. En sak blev tydligt, se inte förändringen som ett hot utan var ödmjuk och försök förstå. Om sorlet var högt på lunchen så var det ännu högre när vi minglade vidare på kvällen. Jag gick hem med ett stort leende på läpparna och ser redan nu fram emot UC-dagen 2019. Hoppas även du gör det! PS. Vill du få en smygtitt på årets event kan du titta på filmen som vi har tagit fram, du hittar den här! Det finns även bilder och annat påvår Linkedin-sida! Gabriella

Ny avancerad kurs om Kreditscoring på UC

Att arbeta med kreditfrågor i bank eller i ett kreditinstitut är att arbeta med osäkerhet. Tar vi rätt beslut? Hur ser riskerna ut? Har jag som handläggare bedömt riskerna på rätt sätt? Många nyanställda vittnar om att det är krediter som är det svåraste att lära sig i bankarbetet, även om arbetssättet har förändrat sig mycket de senaste åren. Speciellt för krediter är ju att det tar så lång tid att se utfallet av beslutet och att utvärdera detta. I december anordnar därför vi på UC en kurs inom just detta, läs mer om det här! Hantering av kreditstockar Om vi tittar på hela kreditstockar ökar komplexiteten ännu mer. Kreditbeslut måste spegla många dimensioner av kundbeteende och kreditgivarna har mängder av tillgänglig data. För att hantera komplexiteten använder man sig av modeller för att fånga in och destillera all data. Att välja ut relevant och nödvändig data är nödvändigt för att ta ett kreditbeslut. Modellen kokar ner informationen till en siffra – ett score. Riskmodellerna är hjärtat i kreditprocessen. Övervakning av krediter Kreditavdelningen övervakar kreditportföljen löpande. Hos kreditavdelningen hanteras en klassisk balansgång; att både undvika att samla på sig dåliga krediter men också att låta bli att säga nej till bra kreditförfrågningar. De mest effektiva långivarna är de som optimerar balansgången mellan dåliga krediter och vinst – inom bestämd riskaptit och tillgängligt kapital för verksamheten. Att kontrollera dåliga krediter är viktigt. Och att reducera dåliga krediter är enkelt, men bara om vi ser detta isolerat. Risken blir att du låter bli att bevilja krediter som hade varit lönsamma. Portfolio Management Analytics - med Gerard Scallan - – ny avancerad kurs på UC Att arbeta med kreditstrategier och modeller är ett spännande och svårt område. Därför arrangerar UC ett tvådagars seminarie riktat till dig som arbetar med analys och utveckling av kreditstrategier. Det gör vi i samarbete med Gerard Scallan och Helen McNab; båda världsledande inom området Tidigare kurser med Gerard och Helen har snabbt blivit fullbokade, säkra din plats redan idag! I vanliga fall går kurserna i Bristol. Läs mer och anmäl dig till kursen här.

Minska risk och prissätt rätt med bättre riskmodeller

Blancolånemarknaden har de senaste åren utvecklats mycket snabbt. Mängden av aktörer har ökat och de flesta kreditgivare har idag något slags blancolån för privatpersoner. Antalet personer med blancolån har dock inte ökat men det har däremot den totala utlåningen, så de med blancolån har idag större lån än tidigare. Det kan givetvis höra samman med de hårdare kraven för bolån med begränsad belåningsgrad. Nytt kreditscore för blancolån Våra kunder har efterfrågat mer anpassade riskmodeller för just blancolån. Därför har vi tagit fram en ny kreditscore för blancolån, UC Risk Blanco, som är utvecklad specifik utifrån beteendet på personer som söker blancolån. Det är främst två nyheter med den nya scoren, dels att den är byggd på den population som söker blancolån och dels har utfallsdefinitionen anpassats till blancolån. Höj beviljningsgraden utan att öka risken De analyser som vi redan gjort tillsammans med ett antal kreditgivare visar på tydliga förbättringar i att sortera ansökningar från låg till hög risk, vilket leder till att man kan höja beviljningsgraden utan att öka risken. Det här gäller inte enbart i jämförelse med UC:s andra riskmodeller utan även att kreditgivares kan förstärka sina egna modeller genom att väga in det nya scoret i riskbedömningen. Behåll kunderna längre En annan utmaning är att behålla kunden över tid. Förtidslösen av lån är inte ovanligt och enligtFinansinspektionen är faktiska löptider på konsumtionslån sex år kortare än avtalad löptid. Den generella trenden är att genomsnittlig tid ett lån ligger på böckerna har gått ned. Samtidigt har det genomsnittliga lånebeloppen ökat, kunderna byter kreditgivare och ofta sker det genom att samla ihop flera krediter till ett större lån. Med ökad transparens och låneförmedlare som hjälper konsumenterna att sänka sina räntekostnader, är det väldigt viktigt att hamna rätt i pris för att vinna kunden och hålla nere förtidslösen (churn rate). Med hjälp av UC:s nya blancoscore kan man vässa sin prissättning, så att varje lånesökande får en riskbaserad ränta. Det ger en mer rättvis prissättning där kreditvärdiga kunder inte behöver stå för kostnaden för lån till personer med sämre kreditvärdighet. Vill du veta mer? Vi på UC vill främja en transparent och seriös kreditgivning som leder till att så många kreditvärdiga personer som möjligt kan förverkliga sina drömmar utan att överskuldsätta sig. Tveka inte att kontakta mig eller min kollega Henrik Bondesson för att diskutera hur vi kan hjälpa er att bevilja fler kunder och behålla dem längre samtidigt som ni håller kreditförlusterna nere. Läs gärna när min kollega Henrik Bondesson svarar på frågor om tjänsten här!

Äntligen kan du köpa av oss – direkt online via uc.se

Är du på väg att sluta ett nytt samarbetsavtal med en ny affärspartner? Eller ska du just anlita en hantverkare för ett renoveringsprojekt där hemma? Visst vore det skönt att veta om den du ska jobba med eller ska anlita har sin ekonomi i ordning? Och det snabbt. Med vår nya e-commerce plattform kan vi erbjuda dig olika typer av bolagsinformation snabbt, enkelt och online. Till exempel är kreditupplysningar på företag en av de produkter som du nu kan köpa direkt via uc.se. Vi erbjuder även årsredovisningar, registreringsbevis och bolagsordningar. Det spelar ingen roll om du är privatperson eller företagare, allt som behövs är att du har ett bankkort och ett namn eller organisationsnummer på det bolag du vill ha upplysningar om. Tidigare behövde du vara avtalskund för att kunna göra detta. Nu går det att alltså att köpa upplysningar styckevis precis när du har behov av det. Och du får dem direkt, utan väntetid. UC Standard är mest populär Vår i särklass populäraste produkt är företagskreditupplysningen UC Standard. En vanlig fråga som jag brukar få är om det är svårt att tyda en kreditupplysning för den som inte är van. Det är det inte, jag lovar. Vi på UC är kända för vårt trafikljus som med röd, grön eller gul färg pedagogiskt visar på risken för att ett företag kommer hamna på obestånd inom ett år. Det är bara ett exempel på hur vi hjälper dig att tolka upplysningen. Och själva förutsägandet, det gör vi bra. Riktigt bra. UC är faktiskt världsledande på att ta fram pricksäkra analysmodeller. Våra fantastiska modellutvecklare är grymt kompetenta! Victoria Det här är de produkter du nu kan köpa online: Företagsupplysning – information om ett företags kreditvärdighetÅrsredovisning – sammanställning av ett företags räkenskapsårBolagsordning – hur är företag är uppbyggtRegistreringsbevis – vilka som har rätt att teckna avtal för ett företags räkningFordonsuppgifter - information om ett företags fordon