Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

I digitaliseringens spår förändras finansmarknaden

När allt fler bolag med stora konsumentkundstockar ger sig in i finansiering för att bygga större relation med sina kunder så är frågan vilken roll bankerna ska komma att ta framöver? För det är relativt sett samma kunder som ligger i de olika kundstockarna som den med bäst kundfokus, störst mobilitet och starkast vilja att ligga nära sin kund kommer att vinna – frågan är vem? Nya aktörer med digitalt-DNA Samtidigt som kampen om kunderna hårdnar kommer nya aktörer in med helt annan ”företagsgenetisk” uppsättning. Företag skapade med digitala-dna, utan tung legacy att hantera. Jag tänker på företag som exempelvis Klarnasom på relativt sett kort tid tagit ett enormt grepp om e-handelsmarknaden genom att vara just kundfokuserade, innovativa och drivna. Det faktum att Klarna nu avser att bli bank innebär en helt ny spelplan för kreditsverige i mina ögon. Innebär att övriga kreditaktörer måste öka takten snabbt. En annan aktör som är strikt digital är Collector Bank, som med sin innovationskraft utmanar och provocerar. De har en kraftig tillväxt och jag gissar att de kommer att växa in emot storbankerna och med sitt fokus riktat mot digitaliseringen, tilltala en yngre målgrupp. Där har de en stark position i morgondagens marknad. Data is the new oil Två andra aktörer som jag skulle vilja flagga lite extra för är Tink och Kivra som jag menar har gjort något väldigt spännande och genom sina respektive ”gratistjänster” på kort tid skapat sig rätt ansenliga kundstockar. Kunder som de nu erbjuder tjänster som ligger i anslutning till bankernas traditionella affär. I detta fall så handlar det om att de erbjuder ”sina kunder” olika former av betaltjänster. Genom hantering av dessa tjänster bör man även kunna skapa sig väldigt stora insikter om sina kunder! Kivra fokuserar på att digitalisera posten, något som är helt rätt! Beskrivningen av tjänsten är klockren och ett lysande exempel på hur digitaliseringen förändrar en marknad. ”Kivra är en tjänst där du får din post digitalt från anslutna företag och myndigheter. Hundratusentals personer i Sverige använder redan Kivra och antalet företag och myndigheter som ställer om till digital post växer snabbt. Det är gratis, säkert och dessutom bra för miljön!” Utöver att digitalisera posten så erbjuder de sina kunder att hantera deras betalningar. Kivra har skaffat sig tillstånd från FI att vara betaltjänstleverantör, en klockren add-on tjänst i mina ögon. Där kunden för sina fakturor där e-faktura inte fungerar idag, kan automatisera även detta flöde. Med över 500000 registrerade kunder så innebär detta att Kivra har en ansenlig del av konsument­marknaden i Sverige. Kunder som man sedan något drygt år tillbaka alltså erbjuder betaltjänster. För mig är detta ännu ett exempel på hur digitaliseringen kommer kunna förändra marknaden för bankerna. Kan man utvinna insikter baserat på hanteringen av all denna information? Troligen! Framtiden kommer utvisa om man kommer att göra något med detta eller ej – spännande hur som helst! Ny lagstiftning möjliggör nya tjänster Med stöd av det europeiska betaltjänstdirektivet PSD2 har en rad nya tjänster skapats. Ett spännande exempel på detta är Tink som i grunden är en budget-app. Med stöd av PSD2 lagstiftningen så skapade man en gratistjänst där man ”tankar hem sin egen kontoinformation” och med hjälp av intelligensen i appen bryter upp sina inköp/utgifter i snygga dashboards. Nu i dagarna lanserade Tink även betaltjänst för sina kunder där man kan göra överföringar mm. Ännu ett exempel på hur digitaliserade företag tar sin an och in på en marknad med nya spännande tjänster - från en helt ny vinkel. Denna gång med en Europeisk lag (PSD2) som stöd. Med alla insikter om betalmönster, inköp mm som kommer denna gratis APP att tjäna sina pengar på andra saker. I detta fall insikterna från datat på våra konton där man med sina partners kommer att leverera erbjudanden till konsumenten. Här är det tydligt att uttrycket ”data is the new oil” blir framtidens melodi. Den innebär också att bankerna faktiskt redan tappat sitt informationsövertag och möjligheterna med det nya direktivet blir synliggjort.

Vår kund Marenor förstår drivkrafterna bakom branschutveckling

Att förstå var kunder och konkurrenter befinner sig idag är nödvändigt för kortsiktig framgång. Har man därtill koll på utvecklingen i branschen ligger man ännu ett steg bättre till. Men för att verkligen kunna skaffa sig ett försprång gäller det att även förstå vilka drivkrafterna bakom utvecklingen är och hur dessa förändras över tid. Ett företag som verkligen har hittat en bra process är Marenor. Eftersom bland det bästa med mitt jobb är att få höra om hur våra produkter hjälper företag att utveckla sin sina affärer vill jag dela med mig av hur just Marenor styr skutan i rätt riktning med hjälp av vår branschrapport. Marenor är en av de största i sin bransch i Norden med en årlig omsättning på 500 miljoner. Verksamheten vilar på deras kärnvärden trygghet, kunskap och hållbarhet vilket visar sig i allt från det miljövänliga fisket till produkterna med hög livsmedelssäkerhet. Majoriteten av fiskprodukterna är också MSC-certifierade. Att verka inom livsmedelsindustrin innebär att trender spelar en avgörande roll och att branschen är hårt konkurrensutsatt. – Det är alltid en utmaning att se och förstå drivkrafterna bakom utvecklingen i branschen. Vi har behov av ett underlag för att kunna göra effektiva analyser av konkurrenternas strategier, vad de fokuserar på och deras framgångar såväl som motgångar, säger Benjamin Ajo. Med UCs Branschrapport får Marenor aktuell information om konkurrenter, leverantörer och kunder. Rapporten ger en snabb bild över utvecklingen i branschen och fördjupad information om enskilda företag eftersom den innehåller bokslutsinformation och annan basinformation om alla aktiebolag i en specifik bransch. – Tack vare UCs Branschrapport har vi god koll på branschen och de större aktörernas utveckling. Trendanalyserna och rangordningslistorna ihop med riskklasser på alla företagen ger oss en idé om vart konkurrenterna är på väg. Med rapporten som grund kan vi dra egna slutsatser om vad vi tror ligger bakom, så att vi snabbt kan anpassa oss efter trender och förändringar, säger Benjamin Ajo. Jag håller med Benjamin om att detfaktum att Marenor köper rapporten av oss på UC för tionde året i rad är ett gott betyg på produktens värde! Se filmen med Marenorhär Läs mer om branschrapportenhär

Kompetensutveckling och inspiration – bästa sättet att komma tillbaka till jobbvardagen

Så här i slutet av semestertider hittar man många artiklar som tipsar om hur man bäst återanpassar sig till jobbvardagen Experter tipsar bland annat om att komma tillbaka först i mitten på veckan för att starta mjukt, utnyttja sensommarens kvällar och helger samt att ta tillfället i akt och reflektera över sin arbetssituation. På DN finns de här tipsen och några ytterligare att kika på Ett tips som jag vill addera till listan är att planera in kompetensutveckling och konferenser för hösten. Att ha roliga och inspirerade aktiviteter i kalendern som dessutom stärker dina kompetenser hjälper verkligen att hitta tillbaka till jobb-peppen! På tal om inspiration vill jagpassa på att tipsa om den kommande UC-dagen som den 19 oktober ger dig som arbetar inom kreditbranschen en dag med glädje, kunskap och mingel. En av förra årets deltagare sa såhär, vilket jag tycker sammanfattar dagen bra: – Jag tycker att man får en bra bild över vad som händer just nu och vad som är på gång. Samtidigt är det ett bra och trevligt sätt att nätverka inom kreditbranschen. Är du på jakt efter kompetensutveckling vill jag även passa på att rekommendera dig att spana in våra utbildningar inom kreditgivning till såväl företagsom privatpersoner utifrån kreditupplysningens riskfaktorer. Här kan du läsa mer om dem!

Hur ser samarbetet mellan marknad och sälj ut?

Samarbetet mellan marknad- och säljavdelningarna i svenska B2B-företag är över lag mycket nära, men det försvagas ju större företagen är och det finns en del att ta tag i när det gäller arbetssätt för en mer modern marknadsföring och försäljning. Det framgår av B2B Barometern som konsultföretaget White Hills har tagit fram. När det gäller till exempel nykundsförsäljningen anser 73 procent av de som ingår i gruppen Försäljning i undersökningen att det är försäljningsavdelningen som ansvarar för bearbetningen av nya kunder, medan marknadsavdelningen inte har något ansvar alls. Frågar man Marknad blir bilden annorlunda, 30 procent anser att det främst är försäljningsavdelningen som ansvarar för nykundsförsäljningen och 15 procent anser att det är marknadsavdelningen. Hur bra matchar då marknads- och säljavdelningen företagets och kundernas behov? Där tycker 35 procent av Marknad att marknadsavdelningen matchar behoven och 34 procent tycker att säljavdelningen gör det. Av Försäljning anser 41 procent att försäljningsavdelningen matchar företagets och kundernas behov, men endast 28 procent anser att marknadsavdelningen matchar behoven. Anmärkningsvärt är att 25 procent av Försäljning tycker att marknadsavdelningen inte alls matchar de behov som företaget och kunderna har. Det finns också en del positiva saker att läsa, som att 41 procent av de tillfrågade säger att samarbetet mellan marknad och sälj kommer att öka eller öka markant under 2016. Och de företag som arbetar aktivt efter processer är mest nöjda med både marknads- och säljavdelning när det handlar om att matcha företagets och kundernas behov. Hur ser samarbetet mellan marknad och sälj ut på ditt företag? Här hittar du B2B Barometern! Fotnot: De som har deltagit i undersökningen B2B Barometern är marknadschefer, försäljningschefer i B2B-företag samt vd:ar för B2B-företag med god insikt i marknad och försäljning. Undersökningen genomfördes mellan december 2015 och januari 2016.

Företagsbedrägerier kan upptäckas snabbare

Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har de anmälda bedrägeribrotten mer än tredubblats de tio senaste åren. Ett växande samhällsproblem som vill vi hjälpa företagare att motverka! Precis som problematiken kring ID-kapningar av privatpersoner ökar även bedrägeribrott på företagssidan. De företag som olyckligt nog drabbas spenderar mycket tid, kraft och ork på att reda ut de bekymmer som brottet innebär. Bedragarens mål med brottet är vanligtvis att lura till sig pengar eller kapitalvaror på kredit, som det bedrägliga företaget i sin tur tjänar pengar på att sälja vidare. Våra erfarenheter visar att speciellt utsatta branscher är elektronik, byggvaror, kontorsvaror samt lånefinansiering. I dialogen med våra kunder har den här problematiken varit på tapeten under en längre period. Våra kunder har efterfrågat vår hjälp för att motverka att bli utsatta. Därför känns det skönt att äntligen kunna presentera vårt bidrag till att minska problematiken: UC Detekt. Vår nya tjänst syftar till att identifiera och motverka potentiella bedrägeriförsök där ett aktiebolag används som täckmantel för att lura andra företag på varor eller pengar. Med andra ord – tjänsten hjälper till att upptäcka när ett företag försöker lura ett annat företag. På BRÅs webbplats kan du läsa mer om utvecklingen av bedrägeribrott. Vill du veta mer om vår tjänst mot bedrägerier gör du det här!