Färsk statistik från UC: Uppsving för detaljhandeln i januari

Pressmeddelande feb 03, 2020 07:45

Färsk statistik för årets första månad visar att konkurserna varken ökar eller minskar jämfört med januari i fjol. Även konkurserna i detaljhandeln, som under 2019 tampades med butiksdöd, minskar med 16 procent, vilket med andra ord signalerar ett uppsving för branschen under årets första månad.

- Konkursnivåerna står stilla under årets första månad precis som de har gjort länge nu. Den befarade avmattningen i konjunkturen är inget som syns i konkursstatistiken. Sveriges företag mår över lag ganska bra! I Stockholm står konkurserna också stilla precis som i övriga landet. Det är bara små variationer, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Ökat antal konkurser i byggbranschen

UCs konkursstatistik visar utvecklingen i stora branschsegment. I januari månad ökar antalet konkurser inom byggindustrin med 24 procent och inom hotell- och restaurangbranschen med 25 procent. Konkurserna i detaljhandeln minskar med 16 procent.

- Många av de företag som gick i konkurs i januari är små företag med mycket låg omsättning. En del är nystartade. Vår statistik visar att det kan vara tufft att starta företag. I många fall har den enskilde entreprenören lagt ned både kapital och arbetstimmar och konkursen påverkar givetvis hela privatekonomin.

- Som entreprenör bör man tänka efter både en och två gånger innan man startar en verksamhet inom detaljhandel, restaurang eller bygg, om man inte kan branschen mycket väl, avslutar Richard Damberg, ekonom på UC.

För att se konkursutvecklingen på läns- och kommunnivå samt branscher, besök https://www.uc.se/konkursstatistik/

Om UCs konkursstatistik
UCs konkursstatistik omfattar aktie-, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer. Den månatliga konkursstatistiken mäts från den första till den sista dagen per månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag kommer statistiken mätas från den första till den första tillgängliga arbetsdagen.

uc.se/konkursstatistik kan du numera se en karta över företagskonkurser på länsnivå. Du kan även ladda ner kartan med statistik per månad och totalt över året.