Färsk statistik från UC visar: Stabil utveckling trots många nya företag

Pressmeddelande jun 01, 2018 08:00

Statistik från UC visar att antalet konkurser i maj minskar med 5 procent. Hittills i år har dock företagskonkurserna ökat med 3 procent. Omskrivna branscher som byggindustrin (-2 procent) har stabiliserat sig, precis som övriga branscher och län gjort för maj månad.

Färsk statistik från UC visar på en stabil utveckling bland de svenska företagskonkurserna. Detta trots att fler bolag startas, speciellt i inom bygg-, fastighets- och restaurangbranschen.

- Trots att det startas många nya företag så varken ökar eller minskar företagskonkurserna i maj månad. Som vi vet är det framför allt små, nystartade företag som har en högre risk för att gå i konkurs. Får man spekulera är maj månads statistik något av ett undantag, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Marginellt antal konkurser i stora branscher

Maj månad visar ingen större konkursutveckling i stora, utsatta branscher. Restaurangbranschen ökar med 23 procent, men sett till antalet konkurser rör det sig om en ökning om sju stycken jämfört med samma månad föregående år.

Byggbranschen minskar med två procent och detaljhandeln ökar med två procent för maj månad.

Länsstatistiken följer den stabila trenden

Även ute i landet ser UC en stabilitet sett till antalet företagskonkurser. Den högsta procentuella ökningen återfinns i Södermanlands län med 130 procent. Den högsta procentuella minskningen återfinns på Gotland.

Ta del av ökad statistik och bilder på: https://www.uc.se/konkursstatistik/

Om UCs konkursstatistik för 2018

UCs konkursstatistik omfattar aktiebolag, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer. Från och 2018 kommer den månatliga konkursstatistiken mäta första till sista dagen per månad. Sker månadsskiftet på en helg eller röd dag kommer statistiken mätas från den första till den första tillgängliga arbetsdagen.

På.uc.se/konkursstatistik kan du numera se en karta över företagskonkurser på länsnivå. Du kan även ladda ner kartan med statistik per månad eller totalt över året.

För mer information om UC och den fullständiga konkursstatistiken, läs mer på: www.uc.se/konkursstatistik/