Hur gör jag om jag råkar ut för ett blufföretag eller en bluffaktura?

Bluffaktura, eller fakturabedrägeri, är ett samlingsbegepp för ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du aldrig beställt eller fått levererad. Det kan till exempel handla om att en försäljare varit i kontakt med dig och anser att du beställt en vara eller tjänst, men där du är av motsatt uppfattning. Du kan råka ut för en bluffaktura både som privatperson och företagare.

Plötsligt kommer en bluffaktura med posten

Det är viktigt att ha kontroll på sina leverantörer och inköp, framförallt under semestertider då flera av dessa oseriösa företag skickar ut bluffakturor i förhoppning att semestervikarien betalar dem.

Företagen skickar bluffakturor direkt utan att ta någon kontakt i förväg. En del blufföretag fokuserar på att få personer att investera stora summor i aktier. Ytterligare ett bedrägerisätt har registrerats: Bluffen går ut på att företagaren först kontaktas av ett företag som påstår att en beställd vara eller tjänst inte är betald. Strax därefter hör ett annat företag av sig och erbjuder, mot betalning, hjälp mot det första företaget.

Svensk Handel har upprättat en varningslista där blufföretag listas. Varningslistan varnar bland annat för bluffakturor, men också för de företag som med oseriösa försäljningsmetoder eller för erbjudanden och utskick som kan uppfattas som vilseledande.

Så här ska du göra när du fått en bluffaktura

När du fått en bluffaktura skall du spara all skriftväxling med datumdatering. Kontrollera att tjänsten verkligen är beställd och se till att er personal vet vem som har rätt att göra beställningar. Det är särskilt viktigt under sommaren när vikarier tar över under några veckor.

Glöm inte att läsa det finstilta. Erbjudanden som du får i brev kan se ut som blanketter för att bekräfta eller ändra fakta om företaget för någon internettjänst eller katalog. Men någonstans står ordet erbjudande med liten stil.

Tips på hur du bestrider en bluffaktura

  • Om du får en bluffaktura, stryk ett streck över papperet och skriv "ej beställd" eller "motsätter mig betalningsansvar".
  • Bestrid på ett sätt som visar datum och tid, till exempel via e-post, fax eller rekommenderat brev. Returnera sedan bluffakturan till avsändaren och spar kopia på det du skickat.
  • Får du påminnelse eller inkassobrev ska du bestrida dem på samma sätt. Motivera varför du bestrider och skicka med kopia på tidigare bestridande.
  • Om Kronofogden får in en ansökan om betalningsföreläggande måste du bestrida kravet skriftligen, ofta inom 10 dagar. Ange dina skäl och att du anser att det är en bluffaktura samt underteckna. Om företaget fortfarande vill driva in skulden går ärendet till domstol.
  • Gör en polisanmälan. Falska fakturor är försök till bedrägeri och bör anmälas till polisen.
  • Betala aldrig för något som du inte beställt.

Om du får påminnelser på fakturan måste du bestrida varje krav skriftligen.

Du kan läsa mer om hur du bör hantera en bluffaktura på följande webbplatser

Svensk Handel

Företagarna

Varningsinfo

UC visar inte ansökningar som är inlämnade från ett företag som är med på Svensk Handels Varningslista.

Var det här svaret till hjälp?

Vad tråkigt,

Vår kundtjänst hjälper dig gärna med dina frågor, fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort.