Information från kundservice

För närvarande upplever vi problem med sökfunktionen för UCs tjänst UC Direkt. Vi arbetar på en lösning.

Gabriella Göransson

Direktör Consumer Insight & VD UC AB

Med många års erfarenhet från kreditupplysningsbranschen i bagaget arbetar Gabriella idag som vice affärsområdeschef inom UCs kreditinformationstjänster. Med expertis inom kreditgivningsfrågor brinner Gabriella extra mycket för effektiva processer. Förutom jobb och familj sätter god mat, vänner och resor guldkant på hennes tillvaro. Här bloggar hon om vad som händer i kreditinformationsvärlden, både hos oss men i stort. Hon är även duktig på trender inom bedrägerier och delar med sig av sitt stora kunnande.

Minska risk och prissätt rätt med bättre riskmodeller

Blancolånemarknaden har de senaste åren utvecklats mycket snabbt. Mängden av aktörer har ökat och de flesta kreditgivare har idag något slags blancolån för privatpersoner. Antalet personer med blancolån har dock inte ökat men det har däremot den totala utlåningen, så de med blancolån har idag större lån än tidigare. Det kan givetvis höra samman med de hårdare kraven för bolån med begränsad belåningsgrad. Nytt kreditscore för blancolån Våra kunder har efterfrågat mer anpassade riskmodeller för just blancolån. Därför har vi tagit fram en ny kreditscore för blancolån, UC Risk Blanco, som är utvecklad specifik utifrån beteendet på personer som söker blancolån. Det är främst två nyheter med den nya scoren, dels att den är byggd på den population som söker blancolån och dels har utfallsdefinitionen anpassats till blancolån. Höj beviljningsgraden utan att öka risken De analyser som vi redan gjort tillsammans med ett antal kreditgivare visar på tydliga förbättringar i att sortera ansökningar från låg till hög risk, vilket leder till att man kan höja beviljningsgraden utan att öka risken. Det här gäller inte enbart i jämförelse med UC:s andra riskmodeller utan även att kreditgivares kan förstärka sina egna modeller genom att väga in det nya scoret i riskbedömningen. Behåll kunderna längre En annan utmaning är att behålla kunden över tid. Förtidslösen av lån är inte ovanligt och enligtFinansinspektionen är faktiska löptider på konsumtionslån sex år kortare än avtalad löptid. Den generella trenden är att genomsnittlig tid ett lån ligger på böckerna har gått ned. Samtidigt har det genomsnittliga lånebeloppen ökat, kunderna byter kreditgivare och ofta sker det genom att samla ihop flera krediter till ett större lån. Med ökad transparens och låneförmedlare som hjälper konsumenterna att sänka sina räntekostnader, är det väldigt viktigt att hamna rätt i pris för att vinna kunden och hålla nere förtidslösen (churn rate). Med hjälp av UC:s nya blancoscore kan man vässa sin prissättning, så att varje lånesökande får en riskbaserad ränta. Det ger en mer rättvis prissättning där kreditvärdiga kunder inte behöver stå för kostnaden för lån till personer med sämre kreditvärdighet. Vill du veta mer? Vi på UC vill främja en transparent och seriös kreditgivning som leder till att så många kreditvärdiga personer som möjligt kan förverkliga sina drömmar utan att överskuldsätta sig. Tveka inte att kontakta mig eller min kollega Henrik Bondesson för att diskutera hur vi kan hjälpa er att bevilja fler kunder och behålla dem längre samtidigt som ni håller kreditförlusterna nere. Läs gärna när min kollega Henrik Bondesson svarar på frågor om tjänsten här!

Bedrägerier – den nya tidens kofot

UC deltog nyligen på Credmas heldagskonferens om bedrägerier och övrig ekonomisk brottslighet. Otroligt intressant men också skrämmande. Allt fler kriminella har flyttat över sin verksamhet till nätet och brottsligheten omsätter flera miljarder varje år. Upptäcktsrisken är låg och antalet fall som leder till åtal är mycket få. Brottsförebygganderådet bekräftade att man i deras statistik ser att brottslingarna går från att slå och ta till att istället luras. Anders Björkenheim från Accessus berättade att många företag startas med enda syfte att använda dem som brottsverktyg, andra förfalskar årsredovisningar och rapporterar in falska identiteter på styrelseledamöter och detta skickas sedan in till Bolagsverket. Bolagsverket bekräftade att de inte har någon kontrollerande verksamhet och att det då kan registreras förfalskade handlingar hos dem. De kan till exempelvis inte vägra att registrera en ny årsredovisning trots att de anar att något är fel. Bluffakturor och vd-bedrägerier lurar runt hörnet Andra bedrägerier som alltid lurar runt hörnet för företag är bluffakturor och vd-bedrägerier. Som om detta inte vore nog så diskuterades även bedrägerier mot privatpersoner, såsom kortbedrägerier och alla bidragsbedrägerier som förekommer mot myndigheter. Som ni förstår så finns det mycket både myndighet och privata företag gemensamt måste göra för att försvåra för brottslingarna så långt det går. Många nämnde att brotten är så många att det inte går att upptäcka och hantera alla brott, det viktigaste vi kan göra är att jobba preventivt och försöka stoppa brotten innan de uppstår. Fler ropar efter ändrad lagstiftning Något som också var ett genomgående tema för alla talare är de anser att lagstiftningen behöver ändras. Myndigheter och privata aktörer måste få dela information för att kunna förebygga och stoppa brott. Effektiv lagstiftning är en av de viktigaste komponenterna för att kunna bekämpa bedrägerierna. Stefan Lundberg, chefsåklagare vid Ekobrottsmyndigheten nämnde också att de lättnader som gjorts i regelverk för företag, till exempel nedmonteringen av revisionsplikten, underlättar brottslingarna. Denna typ av lättnader måste också följas upp med kontrollmöjligheter så att de inte utnyttjas av bedragare. Vi på UC jobbar intensivt med att dra vårt strå till stacken och hjälpa våra kunder så att de inte utsätts för bedrägerier, exempelvis genom att hitta företag som används som brottsverktyg och som försöker överlista kreditgivarna genom att använda falska uppgifter. Men det finns ständigt mer att göra kring detta växande område. Vill ni diskutera och prata med oss kring detta så är det bara att höra av sig. Gabriella

Stor uppslutning under Nätverksträffen

Förra veckan hade vi på UC ännu en av våra Nätverksträffar när vi samlar våra kunder inom nischbankssegmentet och andra intressenter för att prata om aktuella ämnen, presentera nuläge samt givetvis nätverka och umgås. Stort tack för uppslutningen, mycket uppskattat av oss på UC!Det blev en härlig eftermiddag/förkväll där det trots ett magiskt väder utanför totalt lockade ett 60 tal personer. Eftermiddagen inleddes med att vår försäljningschef Niklas Malmsten hälsade alla välkomna. Som första punkt vad Tambur – den nya tjänsten för digitalisering av bostadstransaktionen som UC utvecklat tillsammans med bolånebankerna och det två mäklarsamfunden. Vår affärsområdeschef Oskar Bjursten höll i denna genomgång. Som andra punkt för eftermiddagen hade vi en uppskattad dragning av Anna Hult, jurist på konsumentverket som förklarade sin syn på kommande justering konsumentkreditlagen. (Läs mer här: Räntetak och andra åtgärder på marknaden för snabblån och andra högkostnadskrediter). Efter detta fick vi en genomgång av UCs lösning för att uppnå kundkännedom (KYC) en presentation som vår produktansvarige Martin Hising höll på ett föredömligt sätt. Som sista punkt hade vi förmånen att ha en riktig storstjärna inom Kreditscore på plats. Gerard Scallan från ScorePlus, som just i skrivande stund håller en 3 dagars utbildning här hos oss för våra kunder, hade en väldigt intressant föreläsning kring scoring. Frågan som han ställde var om vi överhuvudtaget behöver ha avslagsgränser. Det avslutande minglet var nu som alltid mycket trevligt och ett tillfälle att utbyta erfarenheter, tankar och idéer. Detta samtidigt som man i många fall fick möjlighet att återse gamla vänner och tidigare kollegor. Så med detta sagt – jag är oerhört stolt och glad över att se att så många trots det magiska vädret valde att prioritera att spendera sin eftermiddag med oss. Tack för att ni kom – alltid lika kul att se er! Hälsningar Rickard

Fantastiska UC-dagar i Göteborg och Malmö

Under tisdagen och onsdagen förra veckan träffade vi våra kunder i Göteborg och Malmö vid vårt traditionsenliga event UC-dagen. I år hade vi rekordmånga besökare och stämningen var på topp! Vi fick höra på många intressanta talare. Robert Boije, SBAB:s chefsekonom, var först ut och pratade om svensk ekonomi och dagens bostadsmarknad. Nästa person upp på scenen var ingen mindre än inspirationstalaren och den mentala tränaren Michael Södermalm. Han gav oss många härliga skratt och insikter om oss själva och andra. Under eventet talade även jag själv och min kollega Olle Engdegård, gruppchef för UCs modellutveckling, om trender inom kreditsverige både på företagssidan och personsidan. Eftersom GDPR träder i kraft den 25 maj så hade vi också en panel på plats där vi hade en frågestund kring vanliga frågor om GDPR och där vi på UC berättade lite kort om hur vi har arbetat för att GDPR-säkra vår verksamhet. Här bidrog Michaela Carlberg och Lars Melin från Lindahls advokatfirma och Åke Dahlqvist från UC med mycket expertkunskap. Sist men inte minst fick vi lyssnatill Fredrik Reinfeldt som pratade om globaliseringen och förändringen som kommer med den. Det var inspirerande att få ta del av hans perspektiv utifrån de nya förutsättningar som skapas de kommande 20-30 åren i Europa och världen. Jag vill rikta ett stort tack till alla fantastiska talare! För mig personligen var en av höjdpunkterna att få träffa så många trevliga människor, våra kunder, och få tillfälle att utbyta tankar och idéer. Tack till dig som kom och deltog och gjorde eventet till en oförglömlig dag. För er som inte hade tillfälle att närvara i Göteborg eller Malmö så hoppas jag att vi ses på UC-dagen i Stockholm istället den 7 november! Hälsningar Gabriella Är du intresserad av att gå på UC-dagen i Stockholm? Klicka då på länken här nedanför! Läs mer om UC-dagen i Stockholm

KYC-kontrollen allt viktigare efter FIs penningtvättstillsyn

Den 12 april i år kom Finansinspektionen (FI) ut med sin första tillsynsrapport gällande de senaste årens tillsyn av regelverket om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Mycket har förbättras i företagens arbete mot penningtvätt och finansiering av terrorism, men mer måste göras, skriver FI i sin första tillsynsrapport. Det var den första rapporten av sitt slag i en numrerad rapportserie som kommer publiceras återkommande då FI har tilldelats särskilda medel i regeringens budget för 2018. I tillsynsrapporten skriver FI att många företag har implementerat de interna regelverken som krävs men att det finns ett behov av att utveckla dem ytterligare för att de ska få den effekt som de var tänkta att ge. Många företag behöver också bli bättre när det gäller att tydligt verksamhetsanpassa sina interna rutiner och riktlinjer. Det går till exempel inte att kopiera ett annat företags allmänna riskbedömning och tro att den kan appliceras som den är på det egna företaget. Brist i individuella riskbedömningar En annan brist hos många företag är att de inte gör individuella riskbedömningar på sina kunder. Med detta menas att varje enskild kund ska riskklassificeras med antingen låg, mellan eller hög risk. Riskbilden ska sedan uppdateras löpande under tiden för kundrelationen ihop med uppdateringar av exempelvis information om affärsrelationens syfte och art. Själva riskklassificeringen kan vara en utmaning, men utöver det måste företagen även anpassa åtgärder och övervakningssystem utifrån de riskerna man identifierat i sin egen verksamhet. FI har identifierat dessa som några av flera förbättringsåtgärder som kommer följas upp i tillsynen. Det är viktigt att företag förstår hur avgörande det är att ha de interna regelverken på plats för att uppfylla penningtvättsregelverkets olika krav. Om företagen inte hanterar riskerna rätt kan både enskilda företag och det finansiella systemet skadas och utnyttjas av kriminalitet och terrorism.