Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Äntligen kan du köpa av oss – direkt online via uc.se

Är du på väg att sluta ett nytt samarbetsavtal med en ny affärspartner? Eller ska du just anlita en hantverkare för ett renoveringsprojekt där hemma? Visst vore det skönt att veta om den du ska jobba med eller ska anlita har sin ekonomi i ordning? Och det snabbt. Med vår nya e-commerce plattform kan vi erbjuda dig olika typer av bolagsinformation snabbt, enkelt och online. Till exempel är kreditupplysningar på företag en av de produkter som du nu kan köpa direkt via uc.se. Vi erbjuder även årsredovisningar, registreringsbevis och bolagsordningar. Det spelar ingen roll om du är privatperson eller företagare, allt som behövs är att du har ett bankkort och ett namn eller organisationsnummer på det bolag du vill ha upplysningar om. Tidigare behövde du vara avtalskund för att kunna göra detta. Nu går det att alltså att köpa upplysningar styckevis precis när du har behov av det. Och du får dem direkt, utan väntetid. UC Standard är mest populär Vår i särklass populäraste produkt är företagskreditupplysningen UC Standard. En vanlig fråga som jag brukar få är om det är svårt att tyda en kreditupplysning för den som inte är van. Det är det inte, jag lovar. Vi på UC är kända för vårt trafikljus som med röd, grön eller gul färg pedagogiskt visar på risken för att ett företag kommer hamna på obestånd inom ett år. Det är bara ett exempel på hur vi hjälper dig att tolka upplysningen. Och själva förutsägandet, det gör vi bra. Riktigt bra. UC är faktiskt världsledande på att ta fram pricksäkra analysmodeller. Våra fantastiska modellutvecklare är grymt kompetenta! Victoria Det här är de produkter du nu kan köpa online: Företagsupplysning – information om ett företags kreditvärdighetÅrsredovisning – sammanställning av ett företags räkenskapsårBolagsordning – hur är företag är uppbyggtRegistreringsbevis – vilka som har rätt att teckna avtal för ett företags räkningFordonsuppgifter - information om ett företags fordon

Bedrägerier – den nya tidens kofot

UC deltog nyligen på Credmas heldagskonferens om bedrägerier och övrig ekonomisk brottslighet. Otroligt intressant men också skrämmande. Allt fler kriminella har flyttat över sin verksamhet till nätet och brottsligheten omsätter flera miljarder varje år. Upptäcktsrisken är låg och antalet fall som leder till åtal är mycket få. Brottsförebygganderådet bekräftade att man i deras statistik ser att brottslingarna går från att slå och ta till att istället luras. Anders Björkenheim från Accessus berättade att många företag startas med enda syfte att använda dem som brottsverktyg, andra förfalskar årsredovisningar och rapporterar in falska identiteter på styrelseledamöter och detta skickas sedan in till Bolagsverket. Bolagsverket bekräftade att de inte har någon kontrollerande verksamhet och att det då kan registreras förfalskade handlingar hos dem. De kan till exempelvis inte vägra att registrera en ny årsredovisning trots att de anar att något är fel. Bluffakturor och vd-bedrägerier lurar runt hörnet Andra bedrägerier som alltid lurar runt hörnet för företag är bluffakturor och vd-bedrägerier. Som om detta inte vore nog så diskuterades även bedrägerier mot privatpersoner, såsom kortbedrägerier och alla bidragsbedrägerier som förekommer mot myndigheter. Som ni förstår så finns det mycket både myndighet och privata företag gemensamt måste göra för att försvåra för brottslingarna så långt det går. Många nämnde att brotten är så många att det inte går att upptäcka och hantera alla brott, det viktigaste vi kan göra är att jobba preventivt och försöka stoppa brotten innan de uppstår. Fler ropar efter ändrad lagstiftning Något som också var ett genomgående tema för alla talare är de anser att lagstiftningen behöver ändras. Myndigheter och privata aktörer måste få dela information för att kunna förebygga och stoppa brott. Effektiv lagstiftning är en av de viktigaste komponenterna för att kunna bekämpa bedrägerierna. Stefan Lundberg, chefsåklagare vid Ekobrottsmyndigheten nämnde också att de lättnader som gjorts i regelverk för företag, till exempel nedmonteringen av revisionsplikten, underlättar brottslingarna. Denna typ av lättnader måste också följas upp med kontrollmöjligheter så att de inte utnyttjas av bedragare. Vi på UC jobbar intensivt med att dra vårt strå till stacken och hjälpa våra kunder så att de inte utsätts för bedrägerier, exempelvis genom att hitta företag som används som brottsverktyg och som försöker överlista kreditgivarna genom att använda falska uppgifter. Men det finns ständigt mer att göra kring detta växande område. Vill ni diskutera och prata med oss kring detta så är det bara att höra av sig. Gabriella

Starkare värdering hos företag med registrerade varumärken

En av mina finska kollegor på Asiakastieto har skrivit en intressant artikel om hur kreditvärderingen för företag som innehar varumärken är klart högre, än för företag i genomsnitt. Jag tyckte det var så intressant så jag vill gärna dela med mig av detta till er. Ett varumärke är ju ett sätt att skydda företagens rättigheter och att skilja sig från sina konkurrenter. Det är främst avsett att användas i näringsverksamhet, men lika enkelt kan en privatperson söka och inneha ett varumärke. Enligt våra kollegor på Suomen Asiakastieto Oy så hade omkring 11 200 företag olika registrerade varumärken, med en sammanlagd omsättning på ungefär 191 miljarder euro. 63 procent av dessa företag innehar endast ett varumärke, men i synnerhet har stora företag använt varumärken för att skydda sina produkter eller tjänster. Företag såsom Valio, Orion och Veikkaus har exempelvis över 300 registrerade varumärken, vilket tyder på en välplanerad affärsverksamhet där syftet är att skydda sina rättigheter.Frågan är då om detta spelar någon roll när det kommer till rör värderingen av ett företag? Väsentlig skillnad bland företag Bland samtliga aktiva företag utan registrerade varumärken är 15 procent av dem värderade som starka (AAA eller AA+). Motsvarande andel hos varumärkesföretag är 32 procent, alltså över dubbelt så stor. Asiakastietos 7-stegiga värderingsmall Rating Alfa beaktar och kombinerar information om ekonomi, verksamhet, betalningssätt och ansvarspersoner. Det är därmed möjligt att dra större slutsatser om företagens förmåga att svara för sina förbindelser. Den svenska Patent och registerstyrelsen har nu även publicerat artikeln i sin helhet, här i Sverige. Intressant läsning! Mer information om värderingar kan du läsa här på Asiakastietos webbsida (OBS! På finska). Victoria

Från ego till eko – de som äger ekosystemen vinner

Det snabbt ändrade fokuset från bankerna där man snabbt ställt om från att skydda ”allt som är sitt”, till att dra nytta av fintechbranschen och utvecklare för att öka hastigheten i sin transformation är superspännande. Och vad bankerna förstått är att om man delar med sig i av ekosystem man äger så har man mycket att vinna. Att Nordea tidigt tog en ledande roll i positioneringen kring Open Banking var tydligt och man har fortsatt att pumpa ut spännande nyheter kring satsningen som handlar om att öppna upp för mindre aktörer, fintechbolag, att interagera med. De i sin tur kan utveckla tjänster på Nordeas plattform, det vill säga att bli en del i Nordeas ekosystem. Bankerna, Tink och Klarna Nu senast så konstaterar jag att SEB verkligen har fått upp farten avseende open banking och deras senaste Hack Week som jag noterade i slutet på förra veckan lovar gott. Den stora succén inom Fintech och Open Banking (PSD2) måste vara Tink, som de senaste åren inte bara har landat investeringar från banker som Nordea, SEB, Nordnet och nederländska storbanken ABN Amro. Man har även knutit stora samarbeten på banksidan, där SEB, Nordea, Nordnet är spännande partners. Men jag skulle vilja lyfta samarbetet med Klarna som lite extra spännande. När Breakit i oktober förra året intervjuade Tinks grundare och vd Daniel Kjellén sa han "Det är fantastiskt kul att Tinks teknologi verkligen etablerar sig med en sådan spännvidd av kunder. Vi har Nordea, en megabank, i ena änden och Klarna, ett extremt snabbrörligt och teknikkräset bolag i andra änden". Skapa ekosystem och bli en vinnare Vad många företag nu på allvar ha börjat förstå är dels att ensam inte alltid är stark i en tid av exponentiell teknikutveckling, vilket i sig skapar stora möjligheter men också stora utmaningar. Den som sitter på de stora kundstockarna kan istället för att låsa in sina kunder, skapa hela ekosystem runt sig och sin kundstock. För så länge man har kontroll på sitt ekosystem och kan tillgodose kundernas behov av innovation och utveckling, kommer kunderna att stanna kvar i just deras ekosystem. Genom att bredda tjänsteutbudet och ha en liten del av varje transaktion säkerställer man långsiktig framgång. Bästa exemplet är Apples App Store och konkurrenten Google Play med 2 respektive 3,7 miljoner appar i sina respektive lösningar. Nu snackar vi ekosystem. Tittar vi speciellt på Apples App Store så omsatte den under 2017 nästan otänkbara 38,5 miljarder dollar. De som äger ekosystemen vinner! Rickard

Så utbildar vi för att motverka penningtvätt och terrorfinansiering

Stora summor tvättas i det finansiella systemet varje år, uppskattningsvis cirka 130 miljarder kronor varje år i det svenska finansiella systemet. På UC har vi länge arbetat med denna fråga, speciellt i utbildningssyfte. Jag tänkte dyka ner lite i våra utbildningar kring detta för att berätta hur de hjälper anställda inom bank- och finanssektorn. Hur stora summor som verkligen passerar systemet för att finansiera terrorism är svårare att uppskatta, men det är miljarder som slussas till terrororganisationer varje år. Och även förhållandevis små belopp kan skapa mycket stor skada om de är kopplade till terrorism. Det finns en gemensam nämnare mellan de två olika brottstyperna penningtvätt och terrorfinansiering: förövarna använder i stor utsträckning de finansiella systemen för att uppnå sina mål och syften. Know Your Customer och utbildning För att motverka penningtvätt har UC utvecklat tjänsten UC KYC och dessutom håller vi utbildningar. Den här veckan höll vi vårt andra tillfälle. Tio deltagare tog del av kunskap och insikter kring penningtvätt och kundkännedom. Kursen hålls av vår expert Martin Hising, som på ett pedagogiskt sätt förklarar vad penningtvätt är och hur du bäst motverkar den här typen av kriminalitet. Du får bland annat ta del av hur finansbranschen arbetar mot penningtvätt på ett systematiskt sätt. Du får också veta hur penningtvätt går till och vi lär oss också hur du rent praktiskt bedömer olika riskfaktorer i arbetet med kundkännedom (KYC). Kursen passar dig som snabbt vill få en översikt över området eller nyligen har börjat arbeta med AML-frågor. Du hittar länkar till våra kurser och tjänsten UC KYC längre ner här på sidan. HälsningarRichard

GDPR och millenniebuggen – blev det som vi trodde?

GDPR har nu gällt i snart tre månader och många kanske undrar vad som hände. Blev det som vid millennieskiftet där det investerades enorma summor i nya IT-lösningar? Nu, liksom då, undrade alla om det var värt det och har vi faktiskt uppnått något? Den 25 maj var UC var redo när förordningen trädde i kraft men givetvis har vi, som alla andra, att fråga oss om vi gick i mål den dagen eller helt enkelt hade tränat och förberett så bra att vi var redo att ställa oss på startlinjen. Det är nu resan börjar och alla vi som följer förordningen kommer att succesivt få klarhet i om vi tolkat lagen rätt, om våra informationstexter är begripliga och om vi lyckats utbilda våra medarbetare tillräckligt bra. Helt enkelt om vi har lyckats få de grundläggande principerna i förordningen att genomsyra våra verksamheter och våra personuppgiftsbehandlingar. Vi på UC har bedrivit tillståndsplikt verksamhet sedan 1970-talet, integritet har alltså varit en naturlig del av vårt DNA under många år. Samtidigt är jag övertygad om att det arbete vi, och alla andra som behandlar personuppgifter, har bedrivit inför ikraftträdandet av förordningen har resulterat i att den personliga integriteten har stärks vilket är till gagn för oss alla. GDPR och incidentrapportering Det kommer att vara många frågor och utmaningar att hantera framöver kopplat till detta arbete och en fråga avser risker förknippade med rapporteringen av incidenter till Datainspektionen. För att inspektionen ska kunna göra ett så bra arbete som möjligt är det viktigt att man får tillgång till så relevant information som möjligt i samband med personuppgiftsincidenter. Samtidigt kan en incidentrapport innehålla känslig information och det finns ett behov att kunna sekretessbelägga delar för att förhindra att informationen som lämnas exempelvis kan används av ljusskygga krafter i helt andra syften än att stärka integriteten. Värt att notera är att Kammarrätten den 2 augusti (Mål nr 5200-218) mellan Dagens Industri och Datainspektionen konstaterat att inspektionen i det aktuella ärendet inte hade rätt att sekretessbelägga information i incidentrapporten men samtidigt ska det noteras att det fortsatt finns möjlighet för Datainspektionen att sekretessbelägga delar av incidentrapporter om det kan antas leda till skada. Så var dessa gränser går blir en av många viktiga frågorna att följa framöver. En sak är säker, vi har intressanta år framför oss för att se hur GDPR utvecklas och hur vi företag, myndigheter och andra aktörer ansvarsfullt kan skydda medborgares integritet. Åke Dahlqvist

De 5 mest lästa blogginläggen i halvtid 2018

Nu har lite mer än halva året gått och därför tänkte jag sammanställa de 5 mest populära blogginläggen från kalla januari till varma (!) juni. Kanske finns det något blogginlägg du missat? Ja här finns det mycket matnyttigt, från id-kapningar och appen Kreddy till Tambur och GDPR. Läs vidare för att hitta de mest populära inläggen från första halvan av 2018! 1. Sommaren är högsäsong för id-kapningar Detta inlägg skrev jag med tanke på den bedrägeriundersökning som vi genomförde i våras, där vi bland annat fann att fler upptäcker bedrägerier tidigare än förut. Intressant läsning om du vill veta lite mer om bedrägerier men även få lite tips på hur du själv kan minska risken för en id-kapning i sommar. Läs inlägget här! 2. Are you ready to Kreddy? Detta inlägg publicerade vi juni förra året i samband med att vi lanserade appen Kreddy. Riktigt roligt att fler börjar intressera sig för sitt kreditbetyg. Läs inlägget här! 3. Nu lanserar vi Tambur – en tjänst som förenklar bostadstillträden I våras lanserade vi Tambur, och vilken fart det fick! Nu har vi flera hundra mäklare och banktjänstemän som använder Tambur. Även detta blogginlägg verkar ni gilla J Läs inlägget här! 4. Nytt UC-Score+Gamification=Nya Kreditkollen Utöver Kreddy och Tambur så lanserade vi även nya Kreditkollen, tjänsten som hjälper konsumenter att bättre förstå sin ekonomi. Med Kreditkollen får man möjlighet att följa sin kreditvärdighet, eller UC-Score som vi kallar det i tjänsten. Läs inlägget här! 5. UC och EU:s nya dataskyddsförordning GDPR GDPR är ett ämne som så klart varit på allas läppar nu under våren och detta blogginlägg står min kollega Åke Dahlqvist för. En intressant spaning som även detta publicerades förra våren, långt innan vi riktigt visste hur nya dataskyddsförordningen skulle utformas. Kul läsning så här i retrospektiv! Läs inlägget här! Ja, dessa var de 5 mest lästa blogginläggen under första halvan av 2018. Självklart kommer vi bjuda på fler intressanta inlägg i form av spaningar, lanseringar och nyheter under året, så glöm inte att titta förbi efter semestern. Tillsammans med alla bloggare önskar jag er en trevlig sommar! Victoria