Varför UCs företagsvärdering – experten berättar

2025-04-15

Att förstå ett företags värde är viktigt för försäljning, investering och strategisk planering. Men hur beräknas egentligen ett värde? Vad är fördelarna med att ta en företagsvärdering och varför just UC? 

Hur beräknas en företagsvärdering?

Företagsvärdering Premium bygger på Residual Income Valuation-modellen (RIV), som ger en mer nyanserad bild av ett företags värde. Modellen tar hänsyn till både företagets bokförda värde och dess framtida förmåga att skapa överavkastning – något som är särskilt värdefullt vid osäkra kassaflöden eller oregelbundna vinster.

Utöver själva värderingen får du tillgång till historisk data om bolaget och branschen, inklusive tio års bokslutshistorik. Detta ger en bättre förståelse för dolda värden i exempelvis fastigheter och maskiner.

Expert-Thomas berättar vikten av att göra en företagsvärdering

I en intervju med Thomas Bodfält, produktägare på UC, får vi veta varför en företagsvärdering är bra att göra med jämna mellanrum.

Vad är fördelarna med företagsvärdering?

Utöver det självklara användningsområdet att köpa upp eller sälja ett företag eller andelar i ett, så rekommenderar vi på UC att med jämna mellanrum värdera företaget för att se att värdet utvecklas i rätt riktning och för att se hur man kan optimera det. Även om man inte har några planer att sälja sin verksamhet kan det vara bra att kontinuerligt känna företaget på pulsen för att i tid kunna göra eventuellt nödvändiga förändringar om man ser att värdeutvecklingen börjar gå i fel riktning, säger Thomas.

Vad är det som särskiljer UCs företagsvärdering från konkurrenternas?

UC har en lång och gedigen erfarenhet av att värdera företag. Vi erbjuder ett prisvärt alternativ på marknaden där vi även har möjlighet att på begäran justera prognoserna utifrån företagens egna framtidstro för att se hur det påverkar värdet. Detta är värdefullt för företag som vill se hur deras faktiska finansiella målsättningar påverkar värdet, eller kunna prognostisera hur olika utfall ger effekt.

När kan man göra en värdering?

  • Försäljning eller köp av företag
  • Köpa ut en delägare
  • Ny delägare
  • Generationsskifte
  • Följa värdeutveckling i bolaget