Sex vanliga företagsbedrägerier under sommaren

Varje sommar ökar risken för bedrägerier när ansvariga är på semester. Här följer några vanliga brottsupplägg att se upp med för dig som företagare eller kredithandläggare.

1. Bluffakturor

En bluffaktura är ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du aldrig har beställt eller fått levererad. Har du fått en bluffaktura ska du i första hand kontakta företaget via mejl och bestrida kravet. Det går inte att bara ignorera den falska fakturan. Det är också viktigt att du har ett datum för bestridandet. Gör alltid en polisanmälan. Svensk handel har bra checklistor för hur du hanterar den här typen av bedrägerier. Om betalningskravet har lämnats till kronofogden måste även det bestridas.

2. Fakturabedrägeri

Ett fakturabedrägeri innebär ofta att en säljare, ofta via telefon, försöker hävda att ni har ingått ett avtal. De kan också hänvisa till en pågående tjänst som försäljaren bara vill att du förlänger. Den här typen av samtal kan bli mycket påfrestande för den utsatta. Ge aldrig bedragaren chansen att hävda att ett avtal har slutits. Bestrid alla fakturor.

3. Vd-bedrägeri

Den här formen av bedrägeri har drabbat många företag. Bedragaren utger sig för att vara företagets vd eller en annan person i ledande ställning. Bedragaren skickar därefter ett mejl till någon inom företaget och ber hen att göra en överföring på en stor summa pengar. Mejlet ser verkligen ut att komma från vd och mejladressen helt ofta helt korrekt förutom på en bokstav eller ett tecken. Men var försiktig, e-postadressen kan vara helt identiskt med den riktiga.

Via sociala medier eller telefonväxel kollar ofta bedragaren upp om vd är förhindrad att svara. Det har hänt att bedrägerimejl har gått ut precis när bedragaren vet att vd har stängt av telefonen ombord på flyget. Se därför till att säkerställa eventuella utbetalningar eller utlämnande av känslig information.

4. Bolagskapning

Det är idag lätt att kapa ett bolag genom att skicka in en förfalskad adressändring till Bolagsverket. Bedrägerier av denna sort brukar upptäckas först när betalningar plötsligt inte går igenom eller när företagskortet inte fungerar. Bedragaren kan ha köpt bilar och tagit lån i företagets namn eller till och med tömt bolaget på tillgångar.

Läs mer hur du och dina kunder skyddar dig här.

5. Bluffbolag

Målet för brottslingen är att med hjälp av aktiebolag bygga upp en trovärdig fasad och sedan lura till sig kapitalvaror på kredit som de i sin tur tjänar pengar på att sälja vidare. De lägger all kraft – ofta under en lång tid – på att bygga upp denna fasad och varför skulle en säljare inte ge kredit till ett företag med bra kreditomdöme och avsaknad av betalningsanmärkningar?

UCs tjänst för att upptäcka bedrägerier, UC Detekt, letar efter indikationer på bedrägeriupplägg och kan ge dig en varningssignal på den här typen av bedrägeriförsök.

6. ID-kapningar

För dig med ledande befattning i ett företag ökar även risken för att du får din identitet kapad. Det är ofta på detta sätt ett bedrägeriupplägg börjar. Ett sätt att minska risken för en ID-kapning är vår tjänst ID-skydd. Läs mer om UC ID-skydd här.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Richard Damberg

Richard Damberg

Utbildare och kreditexpert

Richard har arbetat som företagsrådgivare i SEB i 11 år och har hjälpt allt från den lilla nystartade firman till stora koncerner. Richard brinner för utbildningar och har hållit kurser till och från i tjugofem år.
08-670 90 55 richard.damberg@uc.se