Störningar i vår telefoni

Vi upplever just nu oregelbundna störningar i vår telefoni. Detta påverkar tillgängligheten till vår kundtjänst via telefon. Det går utmärkt att kontakta oss via e-post, info@uc.se eller via Facebook tills problemet med telefonin är helt löst.

ID- stölder ökar men bluffakturabedrägerier minskar

Id-stölderna ökar. Det nya brottet olovlig identitetsanvändning, som infördes i brottsbalken den 1 juli 2016, är en snabbväxande brottskategori. Det visar Brottsförebyggande rådets senaste rapport. Under 2017 polisanmäldes över 27 000 brott. Antalet drabbade är ännu fler. Och bakom varje fall i statistiken döljer sig stora summor pengar och mycket arbete för den drabbade.

- Jag får dagligen samtal från privatpersoner som har råkat illa ut. Igår pratade jag med en man som precis hade kommit hem från en semesterresa. Han möttes av en stor mängd brev på hallgolvet och insåg att det hade tagits flera kreditupplysningar på honom. Han insåg även att någon hade handlat flera telefoner och en dator i hans namn. De hade också beställt ett kreditkort med en kreditgräns på 20 000 kronor. Det berättar Johanna Vasarainen, medarbetare på UCs kundtjänst.

-  Många av de som ringer in har levt sina liv som vanligt. De har inte varit slarviga utan någon har fångat upp deras personnummer och sedan kartlagt personen. Sedan händer allt fort. Bedragaren beställer kläder och kreditkort. De bevakar brevlådan och får tag i värdesaker.

Det tar ofta mycket lång tid för den drabbade att klara upp situationen. Värst är kanske de spelsajter bedragare utnyttjar:

- Det blir väldigt jobbigt för de drabbade då spelsajterna inte går att ringa och de är mycket dåliga på att svara på mejl. Oftast blir det flera ärenden i ett. En kund jag pratade med hade fått 15 nya kreditupplysningskopior i brevlådan och var tvungen att ringa runt till samtliga kreditgivare för att sedan polisanmäla, säger Johanna.

Johanna och kollegorna på kundservice hjälper kunderna så gott det går:

- Vi hjälper genom att lyssna och förklara att det är ett vanligt problem. Man tror aldrig att det ska hända en själv. Men det kan drabba alla.

Kategorin datorbedrägerier har också en mycket låg uppklarningsprocent. Knappt en procent av alla brott klaras upp. Det beror på att brotten ökar kraftigt, antalet utredare är få och att brotten dessutom är svårutredda. Det är också den brottstyp som ökade mest. Trots flera förbättringsåtgärder. Nordea har t.ex. infört högre säkerhet på korttransaktioner medan Blocket och Tradera också har ökat sin säkerhet.

Men det finns en typ av bedrägeribrott som minskar, och det är bedrägeri med hjälp av bluffaktura. Dessa minskade med 4 950 (−34 %) anmälda brott. Tidigare var det inte straffbart att skicka ut vilseledande fakturor till företag och privatpersoner. Nu kan det ge sex års fängelse. Det verkar alltså som om bedragarna överger den här metoden till viss del. Men lagen biter inte på de skojare som först lurar företagare att skicka in en blankett och sedan skickar en faktura. Kända bluff företag är Bolagsupplysningen och systerföretaget Nummerupplysningen. 

Läs om hur det gick till när Jesper fick sin identitet kapad.

Publicerad 31 januari 2018.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Richard Damberg

Richard Damberg

Utbildare och kreditexpert

Richard har arbetat som företagsrådgivare i SEB i 11 år och har hjälpt allt från den lilla nystartade firman till stora koncerner. Richard brinner för utbildningar och har hållit kurser till och från i tjugofem år.
08-670 90 55 richard.damberg@uc.se