Har du koll på livscykeln för dina kunder?
2025-05-05

Vi lever i en värld av ständig förändring där man alltid måste hålla sig uppdaterad. Ett exempel på förändring för företag kan vara en uppdatering i kundresan. Hur säkerställer ni att eran data är pålitlig och att ni följer livscykeln för kunderna?
Vår syn på kundresan se ut såhär:
Identifiering av behov: Kunden upptäcker att de behöver en specifik produkt eller tjänst.
Insamling av information: Genom automatiserade onboarding-processer samlas och verifieras kundens information direkt i ert affärssystem. Detta gör att kunden upplever en enklare onboarding resa och att ni har rätt och komplett information i ert affärssytem.
Kontinuerlig uppdatering: Säkerställ att ni har korrekt och uppdaterad data om era kunder via automatiserade processer. Detta kommer leda till att ni kan kommunicera ut relevanta erbjudanden och information, vilket leder till ökad kundlojalitet.
”Du vill inte skicka reklam om gräsklippare till de som bor i lägenhet”, säger Jenny Hellberg, produktägare på UC.
Att jobba enligt kundresan, kommer leda till att ni alltid har korrekt och normaliserad data i era affärssystem. Vikten av att ha rätt data för rätt syfte kan ge ett kraftigt genomslag i längden där ni har möjlighet att jobba med eran kundlojalitet och data på olika sätt.
Målgruppsanpassad marknadsföring är en del av detta, men det är också avgörande att hantera sekretessdata korrekt inom olika affärssystem. Enligt GDPR måste alla företag hålla sin data uppdaterad. Hur säkerställer ni att information inte skickas till avlidna personer, utvandrade individer eller vid företagsfusioner? Att ha pålitlig och aktuell data är en grundläggande förutsättning för alla företag enligt UC. Detta kan dock vara en utmaning om datan är spridd och inte uppdateras regelbundet.
Varför ska ni optimera kundresan?
- Få insikter och agera snabbt.
- Öka kors- och merförsäljning med ett marknadsledande koncernregister som uppdateras dagligen.
- Strukturera datahanteringen och eliminera risken för manuella fel.
- Skapa framgångsrika sälj- och marknadsföringskampanjer i ditt marketing automation-system genom uppdaterad personinformation som efterlever GDPR.
- Verifiera, komplettera och bevaka informationen om dina kunder i realtid via API eller filleverans.
- Minimera risken för uteblivna affärer.
Läs mer om hur du kan använda UCs tjänster för att hålla koll på dina kunder.