Enento Group och UC satsar på AI: ”vi bygger framtidens intelligenta informationslösningar”

2025-08-26

Intervju med Olle Engdegård, Head of AI Center of Excellence

I en värld där AI blir alltmer central för företags framgång, tar Enento Group och UC tydliga och genomtänkta steg för att integrera AI i våra tjänster och verksamheter. Vi mötte Olle Engdegård, Head of AI Center of Excellence, som berättar om vår AI-strategi, de konkreta projekten som pågår och vad framtiden har att erbjuda under 2025.

Vad innebär Enento Groups AI-strategi i praktiken?

”Att förbättra vår expertis inom AI och utnyttja dess potential är en viktig strategisk prioritet för oss. Som informationsleverantör behöver vi utveckla avancerade generativa AI-förmågor som klarar av att hantera stora datamängder och ostrukturerad data. Dessutom handlar det om att ta till oss nya kommersiella modeller genom våra tjänster,” förklarar Olle.

Han fortsätter: ”Vår AI-strategi är noggrant balanserad. Vi söker aktivt efter affärsvärde samtidigt som vi är medvetna om riskerna och undviker att dras med i hypen kring AI. Därför etablerade vi ett AI Center of Excellence under andra kvartalet 2024, med medarbetare från våra affärsområden och funktioner.

Vad gör AI Center of Excellence?

Olle berättar att AI-gruppen har flera viktiga roller: ”Vi koordinerar AI-initiativ över hela organisationen och prioriterar projekt för att säkerställa strategisk samstämmighet och rätt resurser. Vi följer även marknaden noggrant för att hitta nya potentiella AI-användningsfall.”

”Vi inspirerar och sprider AI-kunskap genom att driva utbildningar, kommunicera och inspirera. Dessutom stöder vi ledningen i att implementera AI-lösningar i företagets övergripande strategi och mål.”

Vad är AI-ambassadörernas roll i organisationen?

“Under andra kvartalet 2025 introducerade vi konceptet med AI-ambassadörer, som aktiveras efter sommaren i år. Deras uppgift är att sprida AI-kunskap inom organisationen och coacha medarbetare att använda de senaste AI-verktygen effektivt. De ska också aktivt utforska nya AI-verktyg, framför allt kopplat till AI-assistenter som Copilot och ChatGPT och samla in kunskap tillsammans.”

Vilka är de mest lovande användningsområdena för AI inom Enento Group?

“Vi arbetar både med Enento-specifika och branschoberoende AI-lösningar. På den Enento-specifika sidan fokuserar vi på att hantera stora mängder ostrukturerad data, till exempel genom att extrahera och kvalitetssäkra information samt effektivisera datainsamling. Vi utvecklar också chatbaserade tjänster för realtidsåtkomst till data och skräddarsydda rapporter. Inom mer generella områden handlar det om att använda chatbots för kundservice och intern support, AI-assistenter som hjälper till med kodning och kontorsarbete, samt optimering av säljtrattar, marknadsanalys, översättning och generering av bild och text. Detta ger flera positiva effekter: ökad effektivitet, lägre kostnader, bättre kundvärde, minskat lågvärdigt arbete och högre försäljningseffektivitet,” säger Olle.

Vilka utmaningar ser ni i ert AI-arbete?

"En av våra största utmaningar är att hantera komplexa data samtidigt som vi lever upp till regelverk som GDPR. Det kräver rätt kompetens och infrastruktur. Dessutom måste vi undvika teknologier som inte ger långsiktigt värde för oss".

Vad är du mest stolt över i Enentos AI-resa?

"Jag är väldigt stolt över den starka AI-kulturen vi byggt upp och hur snabbt vi lyckas omsätta avancerad teknik i praktiska lösningar som skapar affärsnytta".

Framtiden för AI inom Enento Group och UC

"Med vår genomtänkta och affärsorienterade AI-strategi tar Enento Group och UC nu täten inom intelligent informationshantering. Genom att kombinera teknisk innovation med starka styrprocesser bygger vi nu plattform som är redo för framtidens utmaningar.

Vi vill inte bara följa utvecklingen, utan vara en ledande aktör i Norden när det gäller AI och informationssäkerhet,” avslutar Olle Engdegård.