Inloggningssupport till våra tjänster

UC erbjuder flera olika inloggningsalternativ för dig som kund. Nedan kan du läsa mer om våra olika inloggningssätt.

För åtkomst av kreditinformation som avser personinformation behöver du logga in med så kallad stark autentisering, dvs BankID eller tvåfaktorsautentisering, när du vill använda exempelvis tjänsterna Ta en UC eller UC Spektra. Att skydda personinformation med stark autentisering är ett krav som gäller hela kreditupplysningsbranschen.

Med exempelvis BankID behöver du inte längre hålla reda på användarnamn och lösenord. Du använder samma säkerhetslösning, det vill säga ditt BankID, för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänsten.

Mobilt BankID

Du beställer Mobilt BankID via din bank för att sedan kunna använda detta att logga in med på uc.se. Om du har ett Mobilt BankID sedan tidigare så kan du använda ditt befintliga ID för att logga in.

 

BankID

Du beställer BankID på fil eller kort hos din bank för att sedan kunna använda detta att logga in med på uc.se. Om BanID sedan tidigare så kan du använda den för att logga in. 


Tvåfaktorsautentisering

Bild på hur du loggar in med tvåfaktorsautentisering

Välj inloggningsalternativet tvåfaktorsautentisering när du loggar in på uc.se.  Du anger sedan ditt användarnamn och lösenord. Öppna sedan appen Google/Microsoft Authenticator på din smartphone. Ange den engångskod från kontot UC webbplatser som appen visar i fältet för engångskod i inloggningsflödet på uc.se. 

Innan du kan använda inloggningsalternativet Tvåfaktorsautentisering för första gången måste du först aktivera detta. Så här aktiverar du Tvåfaktorsautentisering.

 

Frågor och svar om inloggning

Här hittar du våra vanligaste frågor och svar kring inloggning och våra tjänster