Användarsupport för våra tjänster

För dig som redan är kund och använder våra tjänster hitta du här användarsupport för våra tjänster.

Hur du loggar in till våra tjänster

UC erbjuder flera olika inloggningsalternativ för dig som kund. Nedan kan du läsa om våra olika inloggningssätt.

För åtkomst av kreditinformation som avser personinformation behöver du logga in med två-faktors inloggning, så kallad stark autentisering, när du vill använda exempelvis tjänsterna Ta en UC eller UC Spektra. Detta är ett krav som gäller hela kreditupplysningsbranschen.

Med exempelvis BankID behöver du inte längre hålla reda på användarnamn och lösenord. Du använder samma säkerhetslösning, det vill säga ditt BankID, för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänsten.

Mobilt Bank-ID

Du beställer Mobilt Bank-ID via din bank för att sedan kunna använda detta att logga in med på uc.se. Om du har ett Mobilt Bank-ID sedan tidigare så kan du använda ditt befintliga ID för att logga in.

Läs mer om mobilt Bank-ID

Bank-ID E-legitimation

Du beställer bank-ID på fil eller kort hos din bank för att sedan kunna använda detta att logga in med på uc.se. Om du har en e-legitimation sedan tidigare så kan du använda den för att logga in. Läs mer om bank-ID på fil och kort här!

Användarnamn, lösenord och engångskod

Du loggar in med ditt användarnamn och lösenord på uc.se. En engångskod skickas ut till din e-postadress och du anger engångskoden på verifieringssidan. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

Användarnamn och lösenord (inklusive autologin)

Du loggar in med ditt användarnamn och lösenord. Du väljer sedan vilket Uppdrag du vill logga in i. Du kommer sedan till inloggat läge.

Detta inloggningssätt fungerar inte för åtkomst till kreditinformation.

Frågor och svar om inloggning

Här hittar du våra vanligaste frågor och svar kring inloggning och våra tjänster