Användarsupport för våra tjänster

För dig som redan är kund och använder våra tjänster hittar du här användarsupport för våra tjänster.

Hur du loggar in till våra tjänster

UC erbjuder flera olika inloggningsalternativ för dig som kund. Nedan kan du läsa om våra olika inloggningssätt.

För åtkomst av kreditinformation som avser personinformation behöver du logga in med BankID, Mobilt BankID eller två-faktors autentisering, när du vill använda exempelvis tjänsterna Ta en UC eller UC Spektra. Det är ett krav för hela kreditupplysningsbranschen att skydda kreditinformation som avser personinformation med stark autentisering. 

Med exempelvis BankID behöver du inte längre hålla reda på användarnamn och lösenord. Du använder samma säkerhetslösning, det vill säga ditt BankID, för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänsten.

Mobilt BankID

Du beställer Mobilt BankID via din bank för att sedan kunna använda detta för att logga in på uc.se. Om du har ett befintligt Mobilt BankID sedan tidigare kan du använda det för att logga in.

Läs mer om mobilt BankID

BankID 

Du beställer BankID på fil eller kort hos din bank för att sedan kunna använda detta för att logga in på uc.se. Om du har ett BankdID sedan tidigare så kan du använda det på uc.se. 

Tvåfaktorsautentisering

Bild på hur du loggar in med tvåfaktorautentisering

Välj inloggningsalternativet tvåfaktorsautentisering när du loggar in på uc.se.  Du anger sedan ditt användarnamn och lösenord. Öppna sedan appen Google/Microsoft Authenticator på din smartphone. Ange den engångskod från kontot UC webbplatser som appen visar i fältet för engångskod i inloggningsflödet på uc.se. 

Innan du kan använda inloggningsalternativet Tvåfaktorsautentisering för första gången måste du först aktivera detta. Så här aktiverar du Tvåfaktorsautentisering.

 

Frågor och svar om inloggning

Här hittar du våra vanligaste frågor och svar kring inloggning och våra tjänster