VR rör sig snabbt in i vår vardag

2017-06-05

Hur blev det egentligen med årets julklapp VR-glasögonen, i december 2016? Ja, ännu ser vi ingen boom. Men vänta, det kommer snart explodera. Kom ni ihåg iPhone som kom för snart tio år sedan? Precis som vi nu sitter och tittar ner i våra mobiler överallt, är jag övertygad om att vi snart på samma sätt kommer ha våra VR-glasögon på.

Om några år kanske vi sitter på bussen eller t-banan och startar vår arbetsdag redan där och då – med hjälp av våra VR-glasögon. Jag tror att både VR (virtual reality) och AI (artificiell intelligens) kommer bli en högst naturlig del av både våra privatliv och vårt arbetsliv snabbare än vi tror.

För ett år sedan skrev Goldman Sachs om att VR kommer vara större än TV inom tio år. Tekniken används redan idag för spel, utbildning och konst. Även flera marknadsföringskampanjer görs med denna teknik. Mäklarfirmor kan, hålla visningar av bostäder och fastigheter med hjälp av och även stora byggföretag använder idag VR för att kunna ta beslut snabbare. En HR-avdelning kan till och med idag arbeta effektivare genom att göra VR-intervjuer som första intervju. Samtidigt utvecklar Google en ny VR-karttjänst där vi får hjälp att kunna gå runt i vilken stad som helst i hela världen. Enklare och billigare att göra resor i framtiden helt enkelt?

Det jag är nyfiken på är så klart hur vi kan vässa kundupplevelsen för våra kunder med hjälp av VR och AI i framtiden. En annan tanke är hur snabbt AI just nu rör sig in i beslutsprocesser och kundprocesser hos företag. Ett spännande drag som företaget Tieto gjorde i höstas, var att tillsätta en AI-medlem i den nordiska ledningsgruppen. Alicia heter hon. Läs och inspireras här!

AI kan även användas för att förenkla digitala betalningar i framtiden.

I onsdags deltog jag i CMO/CIO-dagen som Dagens Media tillsammans med Ny Teknik arrangerar. Och så klart var det många givande samtal kring hur den snabba teknikutvecklingen kommer påverka bank, finans och informationsförädlarbranschen framöver.

Jag lyssnade bland annat på Anna Gullstrand vd på den digitala byrån Fröjd Agency. Otroligt givande framtidsspaningar som hon kom med. Jag tipsar gärna om deras blogg. Även Carina Johed (CIO Large Corporates & Financial Institutaions SEB) och Ulrika Matsers (CMO Large Corporates & Financial Institutions SEB) var där och berättade om hur de förändrat sitt arbetssätt för att få till ett effektivare samarbete mellan IT och Marknad för att bli snabbfotade med nya tjänster utifrån bättre kundupplevelse. SEB driver också sedan några år ett innovation LAB som stöttar innovation och nytänkande.

Rundar av denna fredag med några boktips. Först denna bok om AI och så en bra bok om att leda digital transformation.

Trevlig måndag!

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.