Vi inleder samarbete med Fryshuset i syfte att utbilda fler unga i privatekonomi

2019-10-17

Vi på UC brinner för att öka kunskapen om privatekonomi hos unga och vill dra vårt strå till stacken för att minska överskuldsättningen i samhället. Inom ramen för vårt initiativ The Bill vill vi möta ännu fler unga. Därför startar vi ett långsiktigt samarbete med Fryshuset för att med gemensam kraft nå ut till fler unga vuxna som kan få inspiration och handfasta tips på hur de kan vässa sin ekonomi.  

Många unga drömmer om att flytta hemifrån eller resa utomlands men vet inte hur de ska få pengarna att räcka. Idag på framtidsmässan finns vi på plats med monter, vi utbildar från scenen och medverkar i Fryshusets livesända podcast. Vi kommer även ge ut vår tjänst Kreditkollen kostnadsfritt till alla under 21 år. Vi har fått en pratstund med Anna Johansson som är projektledare för Fryshuset Powerhouse och för Fryshusets Framtidsmässa som du kan ta del av här.

Hej Anna Johansson, du är projektledare för Powerhouse och även Framtidsmässan som vi medverkar på, kan du berätta kort vad det är?

- Powerhouse är en hub på Fryshuset där vi handleder unga med idéer för en bättre värld. Vi vill se fler unga bli sociala entreprenörer och samhällsförändrare. Genom handledningen rustar vi unga med de förmågor och kunskaper som behövs för att de ska kunna gå i fronten för förändringen mot ett mer hållbart samhälle.

- Framtidsmässan är ett projekt tillsammans med Fryshusets gymnasium för att sänka tröskeln till studier, jobb eller eget företagande. Syftet är att inspirera och visa vilka valmöjligheter som finns inför framtiden. Vi vet också att många jobb fås genom kontakter, något som vår målgrupp inte alltid har. Genom att bjuda in företag till att möta unga på deras hemmaplan jämnas spelplanen ut lite och tröskeln blir lägre.

Vi samarbetar med er på Fryshuset kring att utbilda unga inom privatekonomi – varför är det ett sådant viktigt ämne tror du?

När jag pratar med unga säger många att de tycker det är utmanande med privatekonomi, ofta för att föräldrarna har skött det mesta. Man kanske aldrig har haft ett jobb eller behövt sköta fakturor själv. Men de flesta har ändå en kännedom om konsekvenserna när man inte har koll på sin privatekonomi, men de vet inte hur de ska förhålla sig till det. Det är ju helt avgörande för framtiden att man har koll på sin ekonomi och kanske ännu viktigare när man ska driva ett eget företag eller vill satsa på sin dröm.

- Vi ser också att entreprenörskap blir hetare bland unga, och fler intresserar sig för att starta egna företag eller driva projekt. Att hitta en stabil ekonomi ger större utrymme till att följa sina passioner och drömmar. Det går verkligen hand i hand med Fryshusets vision; Vi gör det möjligt för unga, att genom sina passioner förändra världen.

Vi sänder ju livepodd om just privatekonomi på Framtidsmässan idag. Vad mer händer under Framtidsmässan och vad hoppas du att de ungdomarna som besöker mässan får med sig?

- Under mässan kommer eleverna att få en ordentlig dos av inspiration och energi. Vi har närmre 20 aktörer på plats som kommer inspirera, rekrytera och nätverka med våra unga. Eleverna kommer att få lära sig om do’s and don’ts under intervjun, höra om framtidens yrken från Arbetsförmedlingen och självklart få veta mer om hur de kan förverkliga sina idéer genom Powerhouse. Jag hoppas att de går ifrån mässan med en ny kontakt i sin telefonbok, ett jobberbjudande, nya idéer till vad de vill göra i framtiden och förhoppningsvis är de fyllda till bredden med inspiration till att gå ut och förverkliga sina idéer för en bättre värld!

Här kan du läsa mer om The Bill och om du är under 21 år och intresserad av att börja använda vår tjänst Kreditkollen kostnadsfritt så kan du läsa mer här.

Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Marknadschef. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.