Vår kund Marenor förstår drivkrafterna bakom branschutveckling

2016-08-18

Att förstå var kunder och konkurrenter befinner sig idag är nödvändigt för kortsiktig framgång. Har man därtill koll på utvecklingen i branschen ligger man ännu ett steg bättre till.

Men för att verkligen kunna skaffa sig ett försprång gäller det att även förstå vilka drivkrafterna bakom utvecklingen är och hur dessa förändras över tid. Ett företag som verkligen har hittat en bra process är Marenor.

Eftersom bland det bästa med mitt jobb är att få höra om hur våra produkter hjälper företag att utveckla sin sina affärer vill jag dela med mig av hur just Marenor styr skutan i rätt riktning med hjälp av vår branschrapport. 

Marenor är en av de största i sin bransch i Norden med en årlig omsättning på 500 miljoner. Verksamheten vilar på deras kärnvärden trygghet, kunskap och hållbarhet vilket visar sig i allt från det miljövänliga fisket till produkterna med hög livsmedelssäkerhet. Majoriteten av fiskprodukterna är också MSC-certifierade. Att verka inom livsmedelsindustrin innebär att trender spelar en avgörande roll och att branschen är hårt konkurrensutsatt. 

– Det är alltid en utmaning att se och förstå drivkrafterna bakom utvecklingen i branschen. Vi har behov av ett underlag för att kunna göra effektiva analyser av konkurrenternas strategier, vad de fokuserar på och deras framgångar såväl som motgångar, säger Benjamin Ajo.

Med UCs Branschrapport får Marenor aktuell information om konkurrenter, leverantörer och kunder. Rapporten ger en snabb bild över utvecklingen i branschen och fördjupad information om enskilda företag eftersom den innehåller bokslutsinformation och annan basinformation om alla aktiebolag i en specifik bransch.

– Tack vare UCs Branschrapport har vi god koll på branschen och de större aktörernas utveckling. Trendanalyserna och rangordningslistorna ihop med riskklasser på alla företagen ger oss en idé om vart konkurrenterna är på väg. Med rapporten som grund kan vi dra egna slutsatser om vad vi tror ligger bakom, så att vi snabbt kan anpassa oss efter trender och förändringar, säger Benjamin Ajo.

Jag håller med Benjamin om att det faktum att Marenor köper rapporten av oss på UC för tionde året i rad är ett gott betyg på produktens värde!

Se filmen med Marenor här

Läs mer om branschrapporten här

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.