Tillsammans kan vi skapa en sparandekultur för unga vuxna

2017-07-05

Vi på UC brinner för unga vuxnas ekonomi. Och det var precis vad man på Sparbankernas seminarium tog upp i dag i Almedalen. Så hur kan vi gemensamt öka ungas kreditvärdighet och deras förmåga att ha koll på sin ekonomi?

Här i Almedalen har vi på UC medverkat i några olika seminarier kring temat om sparandekultur och ungas skuldsättning. Tidigare i veckan deltog vi bland annat i Danske Banks seminarium om unga och privatekonomi. Danske Bank visade oss aktuell statisk från denna undersökning och vi fick ta del av råd från Patrick från tv-programmet Lyxfällan. Visste du till exempel att 6 av 10 personer i Sverige idag saknar ett långsiktigt sparande?

I dag deltog vi i Sparbankernas seminarium kring temat ”Vem tar ansvaret för att lära unga klara sin ekonomi?”. Är det föräldrar, skola eller media, bankerna eller företagen som bär ansvaret för detta? Vilka är riskerna för unga att hamn i skuld och hur ser man på sparande? Är skolans viktigaste roll att lära ut vardagsekonomi? De som deltog var även bland annat Anna Ekström, gymnasieminister, Annina Persson, professor civilrätt Örebro Universitet och Philip Scholtsé, vd Unga Aktiesparare.

De tre vanligaste områdena, inom vilka unga har skulder idag, är från spontana e-handelsköp, köp av mobilabonnemang och sms-lån. Vi på UC anser att vi alla gemensamt har ett ansvar för detta. Vi kallar det för att bygga en sparandekultur. Därför vill vi också utbilda och lära unga hur man kan öka sin kreditvärdighet, precis på samma sätt som föräldrar, skola och banker gör.

För några decennier sedan hade vi mer av en sparandekultur i Sverige. I dagens tidevarv, med sociala medier som största påverkansmedel, där kändisar visar upp snygga bilder på nya dyra skor, väskor och så vidare, så har vi i Sverige skapat en stark köpkultur istället, där unga med lätthet tar ett sms-lån. Detta är väldigt synd, tycker vi. Men för att skapa en förändring räcker det inte bara med utbildning. Det handlar också om vilka attityder till pengar och sparande som du får med dig hemifrån. Föräldrarnas påverkan är med andra ord större än någonsin.

Ett första steg i att hjälpa unga ligger i tjänsten Kreditkollen som vi har utvecklat. Kreditkollen är ett enkelt verktyg där unga kan få råd och tips kring hur man ökar sin kreditvärdighet så att det blir enklare att få lån till den där lägenheten eller bilen man vill köpa.

Du kanske själv har en ungdom hemma i familjen som behöver inspiration? Bra! För här nedan har jag samlat 7 länkar för en bättre ekonomi. Kanske som inspiration i hängmattan i sommar? Håll till godo!

Victoria

 

7 länkar för en bättre ekonomi

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.