Såg du TV 4 Nyheterna imorse om ökat antal bedrägerier?

2017-05-17

I morse på TV4 Nyhetsmorgon pratades det om att kortbedrägerier ökar. Ett av tipsen från Polisen var att man som konsument ska säkerställa att den webbplats man väljer att handla ifrån med sitt kort är en legitim webbplats.

När jag såg detta inslag kom jag att tänka på fler tips som jag gärna delar med mig av.

En Identitetskapning innebär att en bedragare utnyttjar någons personuppgifter för att köpa varor, ta krediter och teckna abonnemang. I många fall är det bara personnumret som används, ibland utförs bedrägeriet med en stulen eller förfalskad ID-handling.

Om du upptäcker att någon handlat i ditt namn är det viktigt att polisanmäla bedrägeriet på www.polisen.se . För att få en tidig varning om att en identitetskapning är på gång att inträffa, så hjälper det att ha tjänsten UC ID-skydd. Här kan du läsa mer: www.minuc.se.

Ett annat tips är att spana efter ”Trygg e-handel symbolen”. Med den kvalitetsmärkningen ökar kunskapen och tryggheten vid e-handel för både de som köper och säljer. Här kan du läsa mer om denna viktiga symbol: tryggehandel.se

Du som konsument kan också spana efter symbolen UC Sigill på webbplatser. Den används för att visa upp att ett företag eller en leverantör är ett tryggt och stabilt företag att jobba med.

Den visar bland annat företagets överlevnadsförmåga. Om du själv är företagare och vill visa dina kunder att du är ett stabilt och förtroendegivande företag att handla av så har du mycket att vinna på att använda ett UC Sigill.  Här kan du läsa mer om UC Sigill.

Vi kan aldrig någonsin helt och hållet förhindra att bedrägerier sker, men vi kan med små medel skapa oss verktyg för att surfa och e-handla så tryggt som möjligt. Surfa lugnt.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.