Så undviker du bedrägerier och ID-kapning

2019-12-19

Jultider är högsäsong för många saker, och så även för bedrägerier. Vi har på senaste tiden fått in många samtal från oroliga människor som misstänker att deras identitet har använts till att ta krediter och lån, en så kallad ID-kapning. Något som är väldigt stressande för den som drabbas. Men det finns snabb hjälp att få.

Ett vanligt upplägg som vi hör om just nu är att man får ett sms där det står att ett lån eller dyra varor på kredit har beviljas i ens namn. Den som får smset blir såklart skärrad då den inte har ansökt om någon kredit eller köpt några dyra varor på kredit. Smset innehåller inget företagsnamn och det finns ingen orderbekräftelse. Längre ned står ”Vill du ha hjälp ring vår Kundservice”. När personen i fråga ringer Kundservice är de samarbetsvilliga och tipsar om ett annat företag där man kan lägga en spärr på sitt personnummer mot fortsatta bedrägerier. Spärren kostar allt från några hundra upp till tusen kronor.

Senare visar det sig att någon spärr inte har gjorts och själva bedrägeriet är att få människor att betala för en spärr som de inte ens behövde, och som i praktiken inte finns. Så var vaksam på sms från okända nummer eller företag, och tänk ett varv till innan du agerar!

Hur ska du agera om du misstänker ID-kapning? 

Misstänker du att du är utsatt för ett bedrägeriförsök ska du i första hand ringa till polisen och gör en anmälan. Sen kan du ringa till oss så kan vi lägga en tillfällig bedrägerispärr på ditt personnummer. Om du kompletterar med polisanmälan kan du få spärren förlängd.

Vi har sedan många år tillbaka ett samarbete med de stora kreditupplysningsaktörerna så vi spärrar ditt personnummer även hos övriga anslutna kreditupplysningsföretag: Bisnode, Syna, Creditsafe och Decidas. Att spärra sitt personnummer är gratis men du måste kunna bevisa att du är utsatt för ett pågående bedrägeri, det går inte att göra i förebyggande syfte.

Spärren försvårar för fortsatta bedrägerier och du kan i lugn och ro reda ut vad som har hänt och agera. En bedrägerispärr är enkelt att be om, så fort du misstänker en ID kapning ta kontakt med oss! Om det skulle visa sig att spärren inte behövs kan du enkelt häva den antingen via telefon eller online.

Om det skulle visa sig att spärren inte behövs kan du häva den online via MinUC eller genom att fylla i en blankett som skickas hem till dig.

Våra tips för att undvika ID-kapning

  • Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket, då kan ingen ändra din adress utan din vetskap.
  • Skaffa en brevlåda som går att låsa och om du är bortrest en längre tid be en granne eller vän tömma postlådan medan du är borta.
  • Håll koll på ditt kontoutdrag och kontakta din bank om du ser konstiga transaktioner.
  • Var observant och kritisk när någon kontaktar dig via telefon, sms eller e-post. En legitim bank ringer aldrig upp och ber dig om ditt BankID så lämna aldrig ut det över telefon
  • Lämna aldrig ut ditt personnummer, kort eller kontonummer i onödan.
  • Om du trots allt drabbas, ring polisen! I andra hand ringer du till oss eller till någon av de stora kreditupplysningsföretagen så får du hjälp.

Vill du vara extra säker har vi även tjänster för ID-skydd, läs mer här

/Victoria Preger

Victoria Preger

Nordisk marknads- och kommunikations direktör

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Nordisk marknads- och kommunikations direktör. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.