Digital transformering och att tänka som ett freak

2016-09-16

Alla vi, företagare som privatpersoner, är mitt i en digital transformering. Vi kan inte blunda för den. Vi gör den allihop tillsammans. Och ingen av oss är ensamma om resan. På det här ämnet tänkte jag passa på att tipsa om några böcker på ”måste läsa listan”.

Vi på UC är mitt inne i ett omfattande arbete av digital transformering, både internt och externt. Precis på samma sätt som jag vet att många av er också är. Vi på UC har kommit en bra bit på väg och har en del kvar.

Digitaliseringstakten går allt snabbare och både vi och många av våra kunder har redan anpassat sina affärsplaner och sin verksamhet efter detta. Det kräver stora omställningar både vad det gäller affärsplan och arbetssätt. Och en sak är säker. Vi kommer alla att behöva utmana invanda mönster och tänka nytt. Detta kommer att ställa allt högre krav på lyhördhet och förändringsvilja inom ditt företag. På temat har jag några boktips att dela med mig av, hör gärna av dig till mig om du har andra tips på lager!

I slutet av årets sommarsemester på Åland fick jag äntligen tid att läsa boken Tänk som ett freak från författarna till den kända boken Freakonomics. (Frekonomics har ni väl läst? Om inte – läs den!). Deras nyaste bok handlar hur som om hur vi borde vända upp och ner på hela våra tankemönster. Om hur vi alla mår bra av att då och då tänka som våra barn, eftersom de ställer de rätta frågorna utan eftertanke. Och om vad som kommer hända med oss och alla runt om oss om vi lägger den moraliska kompassen åt sidan. Och om att vi aldrig kan lösa morgondagens problem om vi inte kan lägga dagens misslyckanden bakom oss. En underhållande och inspirerande bok!

På tal om att tänka nytt och utmana invanda mönster och vanor, så har Michael Dahlen, forskare på Handelshögskolan i Stockholm under ett års tid gjort ett experiment där han tog tjänstledigt för att ägna sig åt att skapa nästan 40 nya vanor i sitt eget liv på ett år. Förändring kanske inte behöver ta så lång tid trots allt?

Läs gärna denna artikel på samma tema!

Nu närmar sig hösten och det är dags att fylla på med mer inspiration. En bok som jag ännu inte hunnit läsa men har som ambition att läsa i höst, är Arash Gilan och Jonas Hammarbergs bok Get digital or die trying där de sammanfattar utvecklingen inom digital transformering genom att påstå att ”Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Allt som digitaliseras kan kopieras. Allt som kopieras sjunker i värde.” De knyter ihop detta med vad det konkret betyder det för dig som är företagsledare. Som sagt, ett boktips som jag hoppas mycket på.

Så låt oss inspirera varandra i den digitala resan. Det blir en rolig och spännande utveckling de närmaste åren!

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.