Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.

VR rör sig snabbt in i vår vardag

Hur blev det egentligen med årets julklapp VR-glasögonen, i december 2016? Ja, ännu ser vi ingen boom. Men vänta, det kommer snart explodera. Kom ni ihåg iPhone som kom för snart tio år sedan? Precis som vi nu sitter och tittar ner i våra mobiler överallt, är jag övertygad om att vi snart på samma sätt kommer ha våra VR-glasögon på. Om några år kanske vi sitter på bussen eller t-banan och startar vår arbetsdag redan där och då – med hjälp av våra VR-glasögon. Jag tror att både VR (virtual reality) och AI (artificiell intelligens) kommer bli en högst naturlig del av både våra privatliv och vårt arbetsliv snabbare än vi tror. För ett år sedan skrev Goldman Sachsom att VR kommer vara större än TV inom tio år. Tekniken används redan idag för spel, utbildning och konst. Även flera marknadsföringskampanjer görs med denna teknik. Mäklarfirmor kan, hålla visningar av bostäder och fastigheter med hjälp av och även stora byggföretag använder idag VR för att kunna ta beslut snabbare. En HR-avdelning kan till och med idag arbeta effektivare genom att göra VR-intervjuer som första intervju. Samtidigt utvecklar Google en ny VR-karttjänst där vi får hjälp att kunna gå runt i vilken stad som helst i hela världen. Enklare och billigare att göra resor i framtiden helt enkelt? Det jag är nyfiken på är så klart hur vi kan vässa kundupplevelsen för våra kunder med hjälp av VR och AI i framtiden. En annan tanke är hur snabbt AI just nu rör sig in i beslutsprocesser och kundprocesser hos företag. Ett spännande drag som företaget Tieto gjorde i höstas, var att tillsätta en AI-medlem i den nordiska ledningsgruppen. Alicia heter hon. Läs och inspireras här! AI kan även användas för att förenkla digitala betalningar i framtiden. I onsdags deltog jag i CMO/CIO-dagen som Dagens Media tillsammans med Ny Teknik arrangerar. Och så klart var det många givande samtal kring hur den snabba teknikutvecklingen kommer påverka bank, finans och informationsförädlarbranschen framöver. Jag lyssnade bland annat på Anna Gullstrand vd på den digitala byrån Fröjd Agency. Otroligt givande framtidsspaningar som hon kom med. Jag tipsar gärna om deras blogg. Även Carina Johed (CIO Large Corporates & Financial Institutaions SEB) och Ulrika Matsers (CMO Large Corporates & Financial Institutions SEB) var där och berättade om hur de förändrat sitt arbetssätt för att få till ett effektivare samarbete mellan IT och Marknad för att bli snabbfotade med nya tjänster utifrån bättre kundupplevelse. SEB driver också sedan några år ett innovation LAB som stöttar innovation och nytänkande. Rundar av denna fredag med några boktips. Först denna bok om AIoch så en bra bok om att leda digital transformation. Trevlig måndag!

Såg du TV 4 Nyheterna imorse om ökat antal bedrägerier?

I morse på TV4 Nyhetsmorgon pratades det om att kortbedrägerier ökar. Ett av tipsen från Polisen var att man som konsument ska säkerställa att den webbplats man väljer att handla ifrån med sitt kort är en legitim webbplats. När jag såg detta inslag kom jag att tänka på fler tips som jag gärna delar med mig av. En Identitetskapning innebär att en bedragare utnyttjar någons personuppgifter för att köpa varor, ta krediter och teckna abonnemang. I många fall är det bara personnumret som används, ibland utförs bedrägeriet med en stulen eller förfalskad ID-handling. Om du upptäcker att någon handlat i ditt namn är det viktigt att polisanmäla bedrägeriet på www.polisen.se . För att få en tidig varning om att en identitetskapning är på gång att inträffa, så hjälper det att ha tjänsten UC ID-skydd.Här kan du läsa mer: www.minuc.se. Ett annat tips är att spana efter ”Trygg e-handel symbolen”. Med den kvalitetsmärkningen ökar kunskapen och tryggheten vid e-handel för både de som köper och säljer.Här kan du läsa mer om denna viktiga symbol: tryggehandel.se Du som konsument kan också spana efter symbolen UC Sigill på webbplatser. Den används för att visa upp att ett företag eller en leverantör är ett tryggt och stabilt företag att jobba med. Den visar bland annat företagets överlevnadsförmåga. Om du själv är företagare och vill visa dina kunder att du är ett stabilt och förtroendegivande företag att handla av så har du mycket att vinna på att använda ett UC Sigill. Här kan du läsa mer om UC Sigill. Vi kan aldrig någonsin helt och hållet förhindra att bedrägerier sker, men vi kan med små medel skapa oss verktyg för att surfa och e-handla så tryggt som möjligt. Surfa lugnt.

Stolt 40-åring blickar framåt

Denna vecka firar vi ordentligt här på UC, både tillsammans med kollegor och med kunder och leverantörer. Den 27 april 1977 tog vi nämligen vår första kreditupplysning. 40 år sedan denna vecka! Sedan dess har det hänt mycket. Jättemycket. Vi har breddat vårt erbjudande ordentligt och tillfredsställt många nya förändrade kundbehov de senaste decennierna. Idag erbjuder vi så mycket mer än bara kreditupplysningar. Till exempel smarta marknadsföringstjänster, annonsmöjligheter, Sveriges mest använda söktjänst allabolag.se, bostadsvärderingstjänster, tjänster inom säkerhet och företagsbedrägerier, ekonomisk hjälp för privatpersoner med tjänsten Kreditkollen och mycket, mycket mer. Och än har vi ingen 40-årskris i sikte. Tvärtom! Vi är stolta att befinna oss mitt i livet, med hög utvecklingstakt och flera nya bra tjänster på gång för dig som kund. Vi går varje dag till jobbet med ett enda fokus; att göra våra 500000 kunder ännu lite mer nöjda. Vi brinner för att ta fram nya innovativa tjänster, både nu och då. Visste du till exempel att vi var först ut i Sverige med cd-romskivan på 90-talet? Eller att vi på UC redan 1986 lanserade Sveriges första autosvarstjänst vilket möjliggjorde effektivare kundtjänst och längre öppettider. En annan rolig anekdot är att vi på UC faktiskt var först med internet redan 1986. Trot eller ej. Vill du veta mer? Ta gärna del av vår nya korta film!