Victoria Preger

f.d. Nordisk marknads- och kommunikationsdirektör

Så optimerar du varje marknadsföringskrona

Att erbjuda ”allt åt alla” är inte längre gångbart - varken ur ett resursperspektiv eller utifrån vad vi konsumenter faktiskt önskar och förväntar oss. Nyckeln till framgång? Att lära känna kunden så att man kan skräddarsy rätt budskap till rätt kund. När vi hjälper företag att optimera deras marknadsbearbetning brukar det handla om att få ordning på tre viktiga faktorer; Identifiera dina bästa kunder– och sök upp nya, lönsamma tvillingar När du analyserar vad som karaktäriserar din nuvarande kundstock – glöm inte bort att titta på mjuka värden, exempelvis livssituation, som komplement till de hårda värdena (kön, ålder, inkomst osv). Information från ditt eget CRM-system är en bra början. Men det är inte förrän du korsbefruktar den informationen med större, extern data som spänner över hela populationen och analyserar resultatet, som du får en fullständig bild av din målgrupp och hur marknadsinsatserna ska riktas. Genomför en prediktiv analys Låt oss anta att du redan är med på tåget och har insett värdet av kundinsikt genom analys av större data. Du har till och med anlitat en extern aktör som har åtagit sig att presentera relevanta målgrupper. Tyvärr räcker inte det. Alltför ofta nöjer sig företag med att leverera en standardiserad målgrupp, baserad på grova generaliseringar som ålder, kön och inkomst. Undvik färdigpaketerade lösningar Om man bara ser till en viss ålder och drar gränsen vid 60 år och uppåt, försvinner en 58-åringen ur urvalet. Vid en mer kundanpassad selektering, där man istället för att använda sig av färdiga personas, lyfter in kundens egen data och tittar på en kombination av segmenteringsvariabler, blir resultatet betydligt mer träffsäkert. Kanske visar det sig att 58-åringen uppfyller andra kriterier som gör att denne ändå kommer in i urvalet om man till exempel tittar på en kombination av ålder, inkomst, boendeform och utbildningsnivå. Vill du veta mer? Här kan du läsavår artikel där vifördjupar oss iämnet. Har du frågor är du naturligtvis hjärtligt välkommen att kontakta mig så berättar jag mer!

Tre steg för att effektivt hitta nya kunder

Jag har jobbat med marknadsanalys i många år och skulle här vilja dela med mig av några av mina erfarenheter kring hur du och ditt företag på ett effektivt sätt kan hitta nya kunder. Nyckeln till framgång här är smart marknadsbearbetning med effektiv marknadsanalys. Kunskap är makt, och analyser är verktyget som ger dig kunskap. Har du koll på dina kunder och prospekts kan du träffa på pricken rätt i dina kampanjer - helt enkelt säkra att rätt kund nås av rätt erbjudande vid rätt tidpunkt. Tre snabba steg: 1. Backa bandetGrunden till att hitta nya kunder är att göra det tydligt för dig själv vad det är ditt företag erbjuder. Ställ dig då frågor som: Vilket är problemet som din verksamhet har lösningen på? Vad är det som kunden får eller slipper tack vare dina produkter eller tjänster? Vad är det som gör dig speciellt lämpad för att leverera svaret på kundens behov eller problem, jämfört med dina konkurrenter? 2. Lär känna din målgruppAll kommunikation sker på mottaga­rens villkor – det är grunden inom all marknadsföring. Därför måste ditt erbjudande utformas utifrån mottagarens förmåga att ta till sig det du vill säga, det du har att erbjuda. Det är därför du behöver känna din målgrupp och leva dig in i deras liv för att kunna skräddarsy rätt budskap för rätt kund. På så sätt blir dina bästa kunder idag en ledtråd till morgondagens kunder. 3. Var intressantSara Rosengren är docent i marknadsföring vid Handels­högskolan i Stockholm. Hon har undersökt vad som gör att människor vill ta del av reklam och marknadsföring. Nyckeln ligger i att skapa reklam som faktiskt upplevs som intres­sant, istället för att försöka hitta sätt att stjäla mottaga­rens uppmärksamhet. Det lönar sig att alltså att tänka över på vilka sätt och hur du når dina nya kunder. Men tänk på att det spelar ingen roll hur snygg en kampanj är om den riktar sig till fel målgrupp!