Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Marknadschef. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

#POPCORN2023 – Vi blickar utåt och framåt och engagerar alla!

Vi är precis i början av en väldigt spännande resa inom Asiakastieto Group och jag tänkte dela med mig av vad som händer hos oss just nu. För ett år sedan gick UC och finska Asiakastieto samman och under det här året har det hänt mycket, vi har bland annat förvärvat Proff i Norge, Sverige och Danmark. Efter en period av integration har det blivit dags att se mer utanför verksamheten och tillsammans skapa vår gemensamma framtid i det koncernövergripande projektet POPCORN2023! En viktig del i denna resa är att engagera alla anställda. Det arbetet görs nu under hösten och anställda kan välja i vilken utsträckning de vill delta i processen, det anordnas möten på kontoren, arbetsströmmar med djupare fokus inom vissa ämnen och vi samlar även insikter från kunder och andra externa intressenter. Genom att göra det utvecklar vi vår förmåga att se framåt och utåt inom organisationen. Att se utåt betyder också att vi tar reda på vad som händer i vår affärsmiljö, vilka utmaningar våra kunder står inför och hur framtidens arbete kommer skilja sig från dagens. Sättet vi gör det på, att vi tillsammans skapar det här och engagerar alla i processen samt bjuder in till allas input, har mottagits med stor spänning och engagemang. Anställda har med stort engagemang givit sig in i de olika arbetsströmmarna och under hösten förväntar vi oss att fantastiska saker kommer hända! Jag ser verkligen fram emot denna POPCORN2023 höst! /Victoria

Spaningar från eventet Future of Credit!

I går gick Breakits event Future of Credit av stapeln och min kollega Siri Bengtsson, Nordisk affärsområdeschef för våra erbjudanden gentemot SME och Konsumenter, var en av huvudtalarna på eventet. Det var en otroligt givande och inspirerande eftermiddag på Scandic Downtown Camper. Här tänkte jag kort dela med mig med lite inspiration och mina spaningar från eventet. Future of Credit (B2B edition) vänder sig till alla som jobbar inom företagsmarknaden för lån och finansiella tjänster. Den senaste tiden har det kommit en rad olika uppstickare som tar sig an finansiella företagstjänster på ett nytt sätt. Det handlar bland annat om nya sätt att göra företagslån, factoring, leasing och att ge krediter på. Ett exempel är låneutmanaren DBT, som vill rita om spelplanen för lån till Sveriges små och medelstora företag. Jag fick på eventet möjlighet att lyssna till DBTs grundare ochvd,Alexis Kopylov, som berättade mer om deras digitaliseringsarbete kopplat till deras kreditresa och hur de vill förändra lånesektorn. Min kollega Siri Bengtsson delade med sig av våra mest relevanta insikter och data kring vad svenskar vill veta om svenska företag och hur Allabolag kan vara en viktig partner. Visste du att det görs två miljoner sökningar på företag varje månad på allabolag.se? Och om du inte redan visste det är Allabolag sedan många år en av UCs tjänster till företag och företagare. Linn Hoel Ringvoll, juridisk direktör på lånetjänsten Kameo, pratade om crowdlending. De har själva byggt enplattform där privatpersoner går ihop och finansierar lån till småföretag. Hon pratade om hur crowdlending-branschen ser ut i Skandinavien just nu – och vad Sverige, Norge och Danmark kan lära sig av varandra.Nu när vi på UC och Asiakastieto Group själva är etablerade i både Sverige, Finland, Norge och Danmark så var det oerhört givande med denna nordiska utblick. Vidare tyckte jag att Lina Nätterlund, kreditchef på den digitalauppstickaren Froda, som erbjuder lån för småföretagare, gjorde intressanta spaningar och hon berättade hur de utvecklat en digital lönsam tjänst för AI-baserad kreditbedömning. Ett rakt igenom inspirerande event med många spännande framtidsspaningar. Och på tal om framtidens finanstjänster: vi håller själva just nu på att titta mer på framtidens PSD2 lösning. Är du intresserad av det kan du läsa mer här.

Nu har 100 000 bostadstillträden registrerats i Tambur

Nu har vår digitala plattform Tambur varit igång i drygt ett år och i slutet av augusti så hade hela 100000 bostäder bytt ägare eller är i processen via Tambur. Fantastiskt roligt att så många redan använder tjänsten! Tambur är en portal som förenklar och effektiviserar administrationen i samband med ett bostadsköp.I portalen Tambur samlas all information och kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. Idag är det ungefär 240 olika mäklarfirmor, nio banker och 54 Sparbanker som dagligen använder sig av Tambur. Det är sju bolånebanker som tillsammans med UC utvecklat tjänsten; Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tjänsten är öppen för andra bolåneaktörer. Även två mäklarorganisationer har varit med om att ta fram tjänsten, och det är FMF och Mäklarsamfundet. Före och efter Tambur Många i mäklarbranschen beskriver Tambur som en revolution. Det finns en tid före Tambur och en tid efter. Vad är det då som är så revolutionerande? Mäklarassistenten Erik Andersen från Svensk Fastighetsförmedling utrycker sig så här om tjänsten: – De flesta i branschen drömmer om att kunna lägga mindre tid på administration och istället arbeta mer proaktivt och boka in fler kundmöten till exempel. Det blir möjligt tack vare Tambur. Det frigör så mycket tid nu när allt finns samlat i portalen, säger Erik Andersen. Här kan du läsa en längre intervju med Erik. Avslutningsvis vill jag nu bara skicka ett stort tack till alla mäklare, mäklarassistenter och bankhandläggare i Sverige för att vi tillsammans med er nu kunnat digitalisera tillträdesprocessen av bostäder!

Allt viktigare att utbilda unga i privatekonomi

Tidigare i veckan skrev vår vd Jukka Ruuska en debattartikel i Sydsvenska Dagbladet om att det finns ett större behov av goda kunskaper i privatekonomi och sparande än vad initiativ från företag och myndigheter kan lösa. Vi på UC och Asiakastieto Group ser gärna att utbildning i privatekonomi blir obligatoriskt på gymnasiet. Och den åsikten bygger vi på en hel del insikter och fakta inom området. Bland annat visar en alldeles färsk SIFO-undersökning att 52 procent av svenskarna i åldrarna 18–24 år har bristande kunskap i frågor som rör privatekonomi och att varannan person i samma åldersspann känner sig orolig för den egna ekonomiska situationen. Enligt läroplanen för gymnasieskolan (Gy 2011) ingår undervisning om privatekonomi och konsumenträtt idag endast i gymnasieskolans samhällsvetenskapliga program. Kronofogden konstaterade även i deras sammanställning för 2018 att gruppen mellan 18–25 är en av tre som utmärker sig när det gäller en ökning av antalet ärenden hos myndigheten. De andra två grupperna i riskzonen är människor i yngre medelåldern, 26–34, och pensionärer, 65 och uppåt. Vi på UC vill också ta vårt ansvar och utbilda unga i åldern 18-24 år. Är du ung och vill lära dig mer om privatekonomi, så rekommenderar jag dig att ta del av min kollega Linneas korta utbildningsfilmer på Instagram @kreditkollen. Varje fredag släpps en ny utbildningsfilm från Linnea. Och ja, idag är det ju fredag! Så gå in på @kreditkollen och lär dig något nytt. Här kan du också ta del av Jukka Ruuskas debattartikel i sin helhet.