Se upp för bedragarna

2017-05-09

I somras fick jag ett samtal från Indien på min jobbtelefon. Det var Microsofts supportavdelning som hade upptäckt konstiga mejl från min dator och ville därför gärna hjälpa mig att undersöka saken. Om de bara fick koppla upp sig mot min dator så skulle snart problemet vara avklarat.

Men det var inte Microsoft som ringde. Jag hade råkat ut för ett bedrägeriförsök.

Digitaliseringen och tillgången till information har gjort att bedrägerierna har ökat lavinartat de senaste åren och det kan i princip drabba vem som helst. Det gäller att vara på sin vakt, för om du drabbas finns liten hjälp att få från samhället.

Din polisanmälan är viktig, men den leder sällan till åtal och ännu mer sällan till att du får tillbaka dina pengar. Det vanliga är att polisen lägger ned ärendet. Inte ens om du vet vem som har utsatt dig för ett lurendrejeri kan du vara säker på att få rätt. 

Polisens internrevisorer kom nyligen med svidande kritik mot hur polisen utreder bedrägeribrott. Bristfälliga utredningar, nedläggning av ärenden på oklar grund och avsaknad av polisiär erfarenhet bland utredarna var några av rapportens slutsatser.

Det är inga småsummor vi blir blåsta på. Nu i mars gjordes en enkät bland de privatpersoner som anmält ID-stöld till UC. Det visade sig att snittbeloppet på beställda varor eller lån som gjorts i en annans namn var på 52 000 kronor. Det måste vara mycket obehagligt att upptäcka att någon har beställt så många och dyra saker i ens eget namn.

Vilka summor Sveriges företag blir av med vågar jag inte gissa. De flesta företag vill inte berätta offentligt om de bedrägerier de råkat ut för.

När det gäller företag så följer vi på UC konkursade aktiebolag för att se om vi kan hitta tecken på bedrägeri. I mars fick vi indikation på att så många som vart fjärde bolag i konkurs skulle kunna ha använts i bedrägligt syfte.

De som vill lura oss är dedikerade. De har som heltidssysselsättning att hitta upplägg som kan ge reda pengar. Den som vill, kan lätt kartlägga en person med fri tillgänglig myndighetsdata och det vi delar på sociala medier. Då kan bedrägeriförsöken lätt bli mer avancerade.

Som vanligt gäller det att ha lite sunt förnuft. Låter något för bra för att vara sant är det ofta det också! Samtalet jag fick från Indien var ganska lätt att genomskåda. Hoppas bara att nästa bedrägeriförsök blir lika lätt. 

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Richard Damberg

Utbildare och kreditexpert

Richard brinner för att göra det komplicerade enkelt och det bästa han vet är aha-upplevelser hos sina kursdeltagare. Han håller kreditkurser och skriver nyhetsbrev till UCs kunder sedan två år tillbaka. Richard har varit kundansvarig i bank och har hållit tusentals möten med kreditkunder. När han inte är på UC kan du säkert träffa på honom ute i skog och mark. Eller så filar han på sin italienska. Ciao!