Restaurangbranschen hårt drabbad av konkurser

2017-08-02

Allt fler företag går i konkurs trots goda tider och högkonjunktur. Totalt ökade antalet konkurser med tre procent under juli månad jämfört med förra året. Och restaurangbranschen är en an branscherna som drabbas hårt.

Under första halvåret i år ökade här konkurserna med 19 procent jämfört med samma period förra året. Det finns flera tänkbara anledningar till det. Arbetsgivaravgifterna för ungdomar ökade markant förra året vilket slår mot lönsamheten i en bransch med redan låga marginaler.

Även Dagens Industri skriver om detta i en intervju med branschorganisationen Visitas vd Eva Östling, som inte är förvånad över konkursökningen. ”Det var inte oväntat, tyvärr. Vi har haft ett år med de tredubblade arbetsgivaravgifterna och det här är effekterna av det. Det är främst våra småföretagare som inte mäktar med de ökade kostnaderna” säger hon till tidningen. 

Egentligen borde restaurangerna ha goda tider. Trenden går mot att vi äter ute alltmer. Många har fått en bättre ekonomi i den högkonjunktur som råder. Men det har också startats en mängd nya caféer och restauranger de senaste åren, hela sex procent fler nystartade företag på tre år. Det har gjort att konkurrensen har hårdnat.

I UCs statistik ser vi också att nya företag har en högre risk för att hamna på obestånd än äldre etablerade företag. Det tar helt enkelt tid att bygga upp en kundkrets och alla har inte en stor kassa på banken för att kunna härda ut de första åren. Vi får helt enkelt hoppas att antalet konkurser minskar och att såväl små som stora företag i framtiden har möjlighet och chans att driva effektiva verksamheter.

Hälsningar 

Richard Damberg

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Richard Damberg

Utbildare och kreditexpert

Richard brinner för att göra det komplicerade enkelt och det bästa han vet är aha-upplevelser hos sina kursdeltagare. Han håller kreditkurser och skriver nyhetsbrev till UCs kunder sedan två år tillbaka. Richard har varit kundansvarig i bank och har hållit tusentals möten med kreditkunder. När han inte är på UC kan du säkert träffa på honom ute i skog och mark. Eller så filar han på sin italienska. Ciao!