Richard Damberg

Utbildare och kreditexpert

Richard brinner för att göra det komplicerade enkelt och det bästa han vet är aha-upplevelser hos sina kursdeltagare. Han håller kreditkurser och skriver nyhetsbrev till UCs kunder sedan två år tillbaka. Richard har varit kundansvarig i bank och har hållit tusentals möten med kreditkunder. När han inte är på UC kan du säkert träffa på honom ute i skog och mark. Eller så filar han på sin italienska. Här skriver han om vår utbildningsverksamhet, delar med sig av sin kunskap inom krediter och skriver om aktuella ämnen inom branschen.

Mina fem bästa tips på hur du hittar nya företagskunder!

Många säljare har som mål att hitta nya företagskunder. Hur gör du det smartast? Ska du lita på att bra företagskunder ringer in till dig, eller ska du aktivt leta upp de bästa? Svaret är givet. Bland de som ringer in spontant hittar du dem som inte får lån eller kredit hos konkurrenten. Kanske har de betalningsanmärkningar eller andra svagheter. Lägg krutet på att leta upp de fina företagen. Och gör det med UC Selekt. Verktyget har funnits länge, och jag blir alltid lika förvånad över att inte alla använder det! Tips 1: Definiera din målgrupp Arbetar du på storbank med kreditstarka företag, eller är du intresserad av att sälja factoringlösningar till bolag med lägre likviditet? Oavsett vad du säljer, och till vem, behöver du en god uppfattning om hur dina kunder ser ut. Börja med att ladda upp en fil med dina befintliga kunder och se hur de fördelar sig på olika parametrar som exempelvis bransch, storleksklass och tillväxtpotential. Med förståelse för befintliga kunder har du en grund för att skapa och precisera den målgrupp du vill bearbeta. Tips 2: Urval börjar med riskklass Gör ett bra urval. Valmöjligheterna är många och du behöver inte använda alla. En bra början är att plocka ut företag med de tre bästa riskklasserna. I den gruppen hittar du de starkaste företagen. Där slipper du reda ut gamla betalningsanmärkningar och stöta på andra problem, och kreditgivningsprocessen går smidigt. Om du vill arbeta med kreditsvagare kunder kan du utgå från riskklass 2 eller 3 för att få en mer relevant sökning. Antagligen hittar du då kundämnen som vill sälja sina fakturor eller använda factoring. Du kan komplettera med att lägga till de nyckeltal du tycker är viktiga. Du kanske vill ha företag med god soliditet i ditt urval, eller så kanske du söker kunder med låg likviditet? Tips 3: Begränsa med geografi Arbetar du på ett lokalkontor på företagsbanken vill du antagligen begränsa din sökning till ett antal postnummerområden på orten. Då får du en geografisk avgränsning på ett enkelt sätt. Tips 4: Fastighetskrediter Vill du arbeta med fastighetsfinansiering? Sortera ut de bolag som har stora långfristiga skulder och fastighetsinnehav i din kommun. På så sätt får du koll på de största fastighetsägarna på orten. Det är säkert intressant för dig att se hur många av dem du har i din egen kundstock! Tips 5:Använd våra tillägg! Det finns smarta verktyg för att se vilka företag som flyttar in i din kommun. Är du snabb på bollen så hinner du före konkurrenterna med att uppvakta ett prospekt som precis har flyttat in. Det finns också en modul där du får grepp om hela koncernens sammansättning i dina sökningar. Du får ut samtliga koncernbolag i rapporten. Har du affärer på några av bolagen men saknar andra? Sedan är det bara att börja ringa presumtiva kunder. Många tycker det är svårt att ringa kalla samtal. Men med den sammanställda informationen på skärmen är det lättare. Ju fler du ringer desto lättare går det. Vill du ha hjälp att komma igång med UC Selekt? Läs mer här.

Att inte stirra sig blind på detaljerna

Varje kund är unik. Det finns ofta både positiv och negativ data kring din kreditkund. I komplexa interna regelverk och en verklighet med en mängd olika riskfaktorer är det lätt att tappa helheten. Det gäller att inte stirra sig blind på enskilda riskfaktorer och för dig som ny är det lätt att drunkna i detaljer. För att hjälpa dig i detta har vi tagit fram en ny digital utbildning om privatpersoner och deras krediter. Vi på UC är proffs på att väga och mäta riskfaktorer. Dessutom uttrycker vi den i en enda siffra; sannolikheten för att få en betalningsanmärkning i enskilt mål inom 12 månader. Den hjälper dig att ta beslut om hur du ska hantera en enskild kund. Den hjälper dig också att kommunicera med din kund. Men eftersom verkligheten är komplex är modellerna det också. Därför krävs det en kompetens för att förstå varför krediten inte kan beviljas i det enskilda fallet. Att tala om för kunden att krediten inte kan beviljas tillhör många gånger det svåraste med kreditarbetet. I utbildningen får du en förståelse för varför risknivån blir som den blir. Du lär dig att väga samman riskfaktorer till en helhet. Investera 20 minuter i vår kurs och du får verktyg att kommunicera med kunden. Alla som arbetar med krediter möter specialfallen. Som till exempel de som hamnar på sidan om systemets råd ”beviljad” eller ”avslag”. De som måste hanteras manuellt. Vi vill alla få ner dessa fall till ett minimum för att få effektiva processer. Men samtidigt som automatiseringen går framåt behöver du som medarbetare förstå processerna och regelsystemen. Du behöver förstå varför systemet lyser rött eller grönt. Inte minst för att kunna kommunicera med kunden. Varför blir krediten inte beviljad? Som medarbetare gäller det att har rätt argument som är byggt på fakta. Beslut ska alltid vara fattade på gott omdöme, fakta och i enlighet med de regelverk som finns. Även om det gagnar kunden på lång sikt att inte få krediten beviljad just nu, så är det bra att komma ihåg att det för kunden är en dröm om en ny bil eller guldkant på sommarsemestern som inte blir av. Se till att du har bra verktyg för att kommunicera med kunden! Jobba smart. Du köper enkelt kursen via vår hemsida och går den när det passar dig. Vill du öva på riktiga case och diskutera innehållet med oss och andra kan du anmäla dig till ett av våra frukostseminarium. Läs mer här!

Vad är bäst- nyckeltal eller riskklass?

Att göra affärer innebär att läsa siffror. Ofta får man ofta tillgång till budget och historiska siffror av en ny kreditkund. Ibland är det omfattande material. Det krävs en struktur för att bearbeta materialet effektivt för att bedöma om bolaget är en lämplig kund eller leverantör. Det är klokt att börja med att kasta en snabb första titt på ett par saker innan du går vidare. Det är ingen mening att analysera ett bolags siffror grundligt om du inte har förtroende för företagets ledning eller om bolaget har många betalningsanmärkningar exempelvis! Ett bra första steg är att utgå från kreditupplysningen. Om du har tillgång till UCs kreditmall får du en första sållning. Kreditrådet ”Beviljad enligt mall” brukar innebära att beloppet och riskklassen hos UC är i enlighet med ditt företags regelverk. Annars får du kreditrådet ”Prövning” eller ”Avslag” och orsaken till detta. Nyckeltal ger en bild av bolaget Målet för din första snabba analys är att se om det är värt att arbeta vidare med analysen. Hur är bolagets överlevnadsförmåga och risken för obestånd? Det finns två bra sätt: nyckeltal och UCs riskprognos/riskklass. Finansiella nyckeltal är en ögonblicksbild från årsredovisningen som sammanfattar två eller flera viktiga faktorer i en siffra. Att jämföra relevanta nyckeltal och dess utveckling över de senaste åren med hur branschsnittet ser ut ger en bra bild över bolaget. Däremot är det svårt för dig att bedöma bolagets överlevnadsförmåga på ett säkert sätt genom att bara titta på nyckeltalen. Om likviditeten är medelmåttig, soliditeten god men avkastningen dålig, hur ska du väga ihop detta till en enda bild? Men nyckeltalen ger dig en bra utgångspunkt för att förstå din kund. Med lite nyfikenhet i bagaget är de ofta en bra grund för att ställa frågor till kunden om hur bolagets verksamhet ser ut och vart det är på väg. UCs riskprognos väger in många parametrar UCs riskprognos mäter risken för obestånd på 12 månaders sikt. Modellen innefattar förutom ett antal nyckeltal också information som betalningsanmärkningar, styrelsesammansättning och en mängd annan information till en helhetsbild. Om bolaget har bytt styrelse och fått en mängd nya kreditupplysningsfrågor exempelvis indikerar det att det händer mycket i bolaget. Är nyckeltalen ens relevanta för bolagets framtida överlevnad? Du hittar information om ett stort antal nyckeltal och branschjämförelser i UCs mest utförliga företagsupplysning Standard. Vill du gå en kurs och bli bättre på företagsbedömning, läs mer här! /Richard

Halvering av aktiekapitalet

En av punkterna i överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna handlar om att sänka kravet på minsta aktiekapital i aktiebolag till 25 000 kronor. Förslaget har lagts för att underlätta företagandets villkor i Sverige. Men enligt en intervju i Sveriges radio är det inget som efterfrågas av företagarnas företrädare. - Det är ett kosmetiskt förslag som egentligen inte har någon som helst betydelse för företagandet eller företagens villkor. Jag har inte hört en enda en av våra medlemmar som efterfrågar det här förslaget. Det säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Småföretagarnas Riksförbund. Inte heller Företagarna, en annan branschförening, efterfrågar en sänkning av aktiekapitalet. Daniel Wiberg anser att nivån 50000 kronor en rimlig nivå. Nivån på aktiekapitalet ger tvärtom ett visst skydd mot ett ogenomtänkt företagande. Om ett aktiebolag drabbas av ekonomiska problem förbrukas en buffert om 50 000 kronor relativt fort och i många fall redan innan borgenärerna får kännedom om problemen. Sänks aktiekapitalet ytterligare finns risken för att förtroendet för bolagsformen urholkas. Ekobrottsmyndigheten har tidigare påpekat de negativa konsekvenser som blev följden när aktiekapitalet sänktes och när revisorskravet försvann för mindre företag. Även om majoriteten av alla nystartade företag i dag är aktiebolag är andra bolagsformer populära. Om det sänkta kravet på aktiekapital genomförs utan att öka resurserna mot brottsbekämpning, kommer vi antagligen att få se en ökning av konkurserna. Det kan också hända att krediterna stramas åt för mindre bolag. Eller så blir det högre krav på säkerhet även för små krediter. Kanske banker och bensinbolag kräver en borgen på alla kreditkort framöver? /Richard Damberg *Vi definierar oseriösa företag som både de som är skapade för att begå kreditbrott och de som fuskar mot samhället. Med ett lägre krav på aktiekapital bör vi kunna ser ytterligare ökning av bolag i konkurs. Här kan du höra inslaget i sin helhet

Fem tips för dig som ska sätta ihop en kurs

Har du blivit tillfrågad att sätta ihop en kurs på jobbet? Att dela med dig av din kunskap? Kul! Det finns inget mer tacksamt. Jag arbetar med utbildning på UC och ber ofta kollegor att berätta om ett ämne. Här ska jag dela med mig av mina bästa tips till dig som ska hålla en kurs på jobbet så att den blir spännande för dina deltagare! 1. Varför? Första steget är att ställa dig frågan om varför du håller en utbildning. Är det du har att säga viktigt för dina kollegor? Kommer den nya kunskapen leda till det du vill uppnå? Ibland har vi en övertro på att mer fakta eller information i sig kommer att leda till en förändring. Det gör det inte. Ditt jobb blir därmed inte att överföra information från din hjärna till åhörarnas hjärna. Det är först när människor förstår varför deras beteende behöver förändras som de gör en förändring i sitt dagliga arbete. För att kunna få en förändring behöver du ett klart svar på varför kursen behövs. 2. RelevansVad behöver dina kursdeltagare veta för att kunna utföra sitt jobb bättre? Du som är expert sitter inne med massor av bra information. Men det är din roll att sålla ut det som är viktigt för just den här målgruppen. Utgå från åhörarna och deras behov av den kunskap du vill förmedla. Vet du inte vad de vill höra? Intervjua någon av dem! Berätta inte allt du vet om ett ämne. Kursen sväller och du kommer att få svårt att hålla tiden.3. MålSätt beteendemål och utgå från dem när du designar kursen. Vilka förändringar i beteende vill du se? Vad vill du att dina kollegor ska göra mer eller mindre av? När vet du om du har lyckats? Var specifik och gör målen mätbara. Det är ofta svårare än vad vi kan tro att sätta relevanta mål. Till exempel: du arbetar som kreditchef på kreditbordet och du har ett problem med att dina kollegor på andra avdelningar skickar in för många ärenden som är ofullständiga. Du ska hålla en kurs i kreditbedömning för att komma till rätta med detta och sätta upp mål för kursen. Nedan är två olika exempel på mål, jämför dessa. Vilket är bäst? Mål 1: ”Berätta allt relevant om kreditbedömning på ett intressant sätt. Kursdeltagarna ska ge betyg 4 i snitt” Mål 2: ”Vi på kreditavdelningen ska skicka x % färre kreditärenden i retur på grund av ofullständig information till sista december” Det sistnämnda målet blir relevant, mätbart och specifikt kopplat till organisationens övergripande mål. Några länkar om att sätta mätbara mål:The big mistake in e-learning (video)SMART målformulering (Wikipedia) 4. ÖvningarFörsök att designa övningar och interaktivitet. Låt deltagarna prata två och två eller i små grupper. Låt dem reflektera över gråzonsfall. Låt dem sortera från högt till lågt. Be dem ställa sig i ett av fyra hörn av rummet beroende på vad de tycker. Då kommer de garanterat att komma ihåg din poäng! I skolvärlden pratas det ibland om det flippade klassrummet. Förr ägnades 80 procent av tiden i klassrummet till sändare – mottagare- kommunikation. Det innebär att läraren lärde ut och mindre del av tiden användes till övningar. Nu strävar vi mot det motsatta. Faktakunskaper läser vi in på egen hand. Övningar görs digitalt. I klassrummet går vi igenom svårigheter och löser case tillsammans. Var inte rädd för att det tar tid. Det är övningarna som dina kollegor får ut mest av. 5. BerättelserAnvänd storytelling för att illustrera och gör det med en historia som dina åhörare kan känna igen dig i. Levandegör kunskapen. Använd namn och personer i riktiga situationer. Använd ett enkelt språk och våga stanna upp och berätta. Ställ frågor och låt exemplet bli en övning. Låt deltagarna ta ställning och diskutera sinsemellan.10 tips om Storytelling (Dagens Media) Lycka till med din kurs! /Richard Damberg Vill du gå en kurs hos UC? Läs mer här!