Gabriella Göransson

Chef Kreditinformationstjänster

Med många års erfarenhet från kreditupplysningsbranschen i bagaget arbetar Gabriella idag som vice affärsområdeschef inom UCs kreditinformationstjänster. Med expertis inom kreditgivningsfrågor brinner Gabriella extra mycket för effektiva processer. Förutom jobb och familj sätter god mat, vänner och resor guldkant på hennes tillvaro. Här bloggar hon om vad som händer i kreditinformationsvärlden, både hos oss men i stort. Hon är även duktig på trender inom bedrägerier och delar med sig av sitt stora kunnande.

Så undviker du bedrägerier

Allt fler företag och privatpersoner drabbas av bedrägerier. Uppfinningsrikedomen är stor och det kommer hela tiden nya sätt att försöka lura oss på. Vilka trender ser vi på UC och vad kan vi göra åt problemet? Bedrägerier är omfattande och kostar samhället stora pengar, en rapport från Svenskt näringsliv visar att kostnaden för deras medlemmar vad det gäller bedrägerier överstiger 55 miljarder per år. En hisnande summa. Polisen själva säger att de inte mäktar med att utreda brotten och att 90 procent av alla bedrägerier skrivs av. Det beror på att brotten är svåra att utreda då de flesta bedrägerier begås via nätet och då är det svårt att hitta bedragaren. Även om man skulle hitta bedragaren är straffsatsen låg i jämförelse med andra brott. Det här gör att många lockas att fortsätta, brotten ger stora vinster och upptäcktsrisken är låg. Hur förhindrar man bedrägerier? Med tanke på att det är så få brott som klaras upp är det extra viktigt att stoppa bedrägerierna innan de uppstår. Att vi alla är medvetna om att bedrägerier sker och ha i åtanke att det finns människor som vill lura oss. De bedrägeribrott som drabbar privatpersoner är främst identitetskapningar, det vill säga att någon använder din identitet till att ta lån eller köpa varor. Förra året var antalet som utsattes för id-kapning 116 000 personer. Ett klokt val är att spärra adressändring hos Skatteverket eller skaffa en bevakningstjänst där du märker om någon tar en kreditupplysning på dig. Det är också klokt att spärra sin upplysning i samband med ett pågående bedrägeri.Har man väl utsatts för ett bedrägeri löper man större risk att utsättas för fler, hela 60 procent drabbas av flera bedrägerier. Bedragaren vill ta så många lån och genomföra så många köp som möjligt under kort tid. Antalet personer som kontaktade kreditupplysningsbolagen för att sätta en bedrägerispärr ökade med 26 % under förra året vilket är en stor ökning. Hur ser det ut för företagen? När det gäller företagsbedrägerier blir det allt vanligare att bedragarna använder företag som ett verktyg. Det kan vara att man startar upp ett företag med tanken att man ska använda det för att begå brott eller så tar man över ett befintligt företag för att begå brott. Ett upplägg är att bedragare köper ett bolag och lämnar en liten handpenning. Sedan ber man styrelsen att sitta kvar under en övergångsperiod. De ställer ut fullmakter till de nya köparna som maximerar företagets kreditvärdighet. Den gamla styrelsen står sedan kvar med ett växande skuldberg när bedragarna är klara. Bedrägliga företag som går i konkurs Konkurserna ökar trots att vi är inne i en högkonjunktur. Det har gjort att vi löpande analyserar konkursade bolag i vårt verktyg mot bedrägerier, UC Detekt. Vi ser att vart fjärde bolag i konkurs visar tecken på bedräglig eller i alla fall oseriös verksamhet. Det vi hittar är information som är inkonsekvent och inte följer ett normalt mönster. En sak vi ser är att företagen ofta skannar om sina bokslut. Det innebär att styrelsen lämnar in ett nytt falskt bokslut till Bolagsverket. Syftet är förstås att försöka visa upp ett företag som ser bra ut och som har hög kreditvärdighet, för att kunna maximera sina krediter. Mina tips för att undvika bedrägerier Som privatperson: Var uppmärksam på att det finns människor som vill lura dig Skaffa en bevakningstjänst så att du märker om någon tar en kreditupplysning på dig. Om du utsätts för ett bedrägeri, se till att du sätter en bedrägerispärr för att undvika framtida bedrägerier. Som företagare: Ställ dig frågan om syftet med transaktionen. Är den rimlig med tanke på bolagets storlek och verksamhet? Kan bolagets företrädare svara på frågor om bolaget? Kontrollera företagets webbadress pådomainbigdata.com. Här kan du se om adressen nyligen är registrerad trots att företaget har funnits länge. Stämmer namnet med domänen? Bildgoogla företaget. Vi har hittat fall med restauranger som ska finnas på fjärde våningen i ett hyreshus! Använd UCs verktyg.Vårt fraudverktyg UC Detektbygger statistisk riskberäkning och på enskilda regler. Vi jämför över 400 parametrar med varandra och avgör om informationen är falsk, inkonsekvent eller riktig. Får du träff i vårt verktyg behöver du gräva vidare och göra en grundligare undersökning av bolaget.

UC-dagen 2018 bjöd på skratt, insikter om en värld i förändring och mycket mer

Wow, vilken fantastisk energikick att träffa alla trevliga människor som kom på UC-dagen 2018: kunder, leverantörer, partners och kollegor. Stämningen var hög och så var även förväntningarna. Dagen inleddes med en rivstart då Årets talare 2017 Ami Hemviken, pratade om att det inte är tanken som räknas utan det vi gör. Skratt och allvar blandades i en härlig mix. Sedan var det dags för mig och mina kollegor Johanna Blomé och Niklas Malmsten att berätta mer om vad som händer i Kreditsverige. Det blev en mix om hur kreditsvensken mår, hur SME-företag sköter sin finansiering och det ökade problemet med bedrägerier. Innan lunchen berättade Caroline Klüft om sin idrottskarriär och hur hon lyckats hantera med- och motgångar. En och annan tår fälldes när hon visade en film om hur hon lyckades vinna VM-guld med stukad fot. Eftermiddagen fortsatte i samma höga tempo, hur det går med bostadsmarknaden, räntorna, aktiemarknaden och vad som händer i USA. Allt detta pratade Martin Noréus från Finansinspektionen om samt de 3 personer som ingick i årets expertpanel: Johanna Kull från Avanza Bank, Pär Magnusson Swedbank och Roger Josefsson, Macrobond Financial. Alla var rätt överens om att vi antagligen kommer att se en något vikande ekonomi men att det inte kommer att bli någon dramatik. Prognosen är att räntorna justeras långsamt och med små höjningar. Dagens avslutades med Andreas Ekström och Fredrik Reinfeldt som pratade omvärld, den digitala revolutionen och hur den förändrar vårt sätt att agera och samverka. En sak blev tydligt, se inte förändringen som ett hot utan var ödmjuk och försök förstå. Om sorlet var högt på lunchen så var det ännu högre när vi minglade vidare på kvällen. Jag gick hem med ett stort leende på läpparna och ser redan nu fram emot UC-dagen 2019. Hoppas även du gör det! PS. Vill du få en smygtitt på årets event kan du titta på filmen som vi har tagit fram, du hittar den här! Det finns även bilder och annat påvår Linkedin-sida! Gabriella

Minska risk och prissätt rätt med bättre riskmodeller

Blancolånemarknaden har de senaste åren utvecklats mycket snabbt. Mängden av aktörer har ökat och de flesta kreditgivare har idag något slags blancolån för privatpersoner. Antalet personer med blancolån har dock inte ökat men det har däremot den totala utlåningen, så de med blancolån har idag större lån än tidigare. Det kan givetvis höra samman med de hårdare kraven för bolån med begränsad belåningsgrad. Nytt kreditscore för blancolån Våra kunder har efterfrågat mer anpassade riskmodeller för just blancolån. Därför har vi tagit fram en ny kreditscore för blancolån, UC Risk Blanco, som är utvecklad specifik utifrån beteendet på personer som söker blancolån. Det är främst två nyheter med den nya scoren, dels att den är byggd på den population som söker blancolån och dels har utfallsdefinitionen anpassats till blancolån. Höj beviljningsgraden utan att öka risken De analyser som vi redan gjort tillsammans med ett antal kreditgivare visar på tydliga förbättringar i att sortera ansökningar från låg till hög risk, vilket leder till att man kan höja beviljningsgraden utan att öka risken. Det här gäller inte enbart i jämförelse med UC:s andra riskmodeller utan även att kreditgivares kan förstärka sina egna modeller genom att väga in det nya scoret i riskbedömningen. Behåll kunderna längre En annan utmaning är att behålla kunden över tid. Förtidslösen av lån är inte ovanligt och enligtFinansinspektionen är faktiska löptider på konsumtionslån sex år kortare än avtalad löptid. Den generella trenden är att genomsnittlig tid ett lån ligger på böckerna har gått ned. Samtidigt har det genomsnittliga lånebeloppen ökat, kunderna byter kreditgivare och ofta sker det genom att samla ihop flera krediter till ett större lån. Med ökad transparens och låneförmedlare som hjälper konsumenterna att sänka sina räntekostnader, är det väldigt viktigt att hamna rätt i pris för att vinna kunden och hålla nere förtidslösen (churn rate). Med hjälp av UC:s nya blancoscore kan man vässa sin prissättning, så att varje lånesökande får en riskbaserad ränta. Det ger en mer rättvis prissättning där kreditvärdiga kunder inte behöver stå för kostnaden för lån till personer med sämre kreditvärdighet. Vill du veta mer? Vi på UC vill främja en transparent och seriös kreditgivning som leder till att så många kreditvärdiga personer som möjligt kan förverkliga sina drömmar utan att överskuldsätta sig. Tveka inte att kontakta mig eller min kollega Henrik Bondesson för att diskutera hur vi kan hjälpa er att bevilja fler kunder och behålla dem längre samtidigt som ni håller kreditförlusterna nere. Läs gärna när min kollega Henrik Bondesson svarar på frågor om tjänsten här!