Gabriella Göransson

Chef Kreditinformationstjänster

Med många års erfarenhet från kreditupplysningsbranschen i bagaget arbetar Gabriella idag som vice affärsområdeschef inom UCs kreditinformationstjänster. Med expertis inom kreditgivningsfrågor brinner Gabriella extra mycket för effektiva processer. Förutom jobb och familj sätter god mat, vänner och resor guldkant på hennes tillvaro. Här bloggar hon om vad som händer i kreditinformationsvärlden, både hos oss men i stort. Hon är även duktig på trender inom bedrägerier och delar med sig av sitt stora kunnande.

Nu lanserar vi starkare inloggning på UC.se

Hög säkerhet har alltid legat mig och UC varmt om hjärtat. Du ska inte bara kunna använda dina tjänster för att driva din affär utan också göra det så tryggt som möjligt. Så nu lanserar vi starkare inloggning på UC.se med hjälp av så kallad tvåfaktorsautentisering. Vad är det och hur fungerar det tänker du kanske? Låt mig berätta! Vi är jätteglada att nu kunna erbjuda starkare inloggning på UC.se. Tvåfaktorsautentisering är en teknik som blir allt mer populärt på nätet, i allt från företagstjänster till inloggning i ditt privata mejlkonto. Med hjälp av tvåfaktorsautentisering kan du förhindra att någon kommer över dina inloggningsuppgifter och med uppgifterna kunna logga in på ditt konto. Tekniken fungerar så att du med hjälp av en app i din mobiltelefon genererar en engångskod just för din inloggning. Det kan låta krångligt men jag lovar dig att det inte bara är enkelt utan också säkert. Här har vi illustrerat hur det fungerar med en bild: Du fyller som vanligt i dina användaruppgifter och ditt lösenord som tidigare. Med hjälp av appen Google Authenticator eller Microsoft Authenticator genereras då en engångskod som du sedan fyller i på UC.se. Sen är det klart! Enkelt, tryggt och säkert. Vill du komma igång med tvåfaktorsautentisering, läsa om tekniken eller våra andra inloggningsalternativ såsom BankID? Vi har satt upp en sida på UC.se där du kan läsa mer och hitta den lösning som fungerar bäst för dig. Du hittar också de vanligaste frågorna om inloggning på UC.se och andra frågor som är kollade till våra tjänster. Läs mer om tvåfaktorsautentisering här! Hälsningar Gabriella

Skratt och inspiration när vi samlades på UC-dagen 2017

Vi måste prata. På det temat inledde vi dagen med många igenkännande skratt när Elaine Eksvärd pratade om hur svårt det kan vara med samtal och kommunikation. Under dagen blev det dock massor av spännande samtal när drygt 500 personer från bank- och finansbranschen samlades för att få inspiration och kunskap samt för att träffa branschkollegor. Något som det diskuterades mycket om i pauserna var bland annat bedrägerier och olika regelverk som är aktuella i branschen, till exempel fjärde penningtvättsdirektivet och GDPR. Vilken enorm kunskap det finns hos våra kunder! Bedrägerier var också något som UC:s experter pratade om, bland annat nämndes det att fem procent av nystartade bolag startas i bedrägligt syfte. Vi fick också veta att blancolånen fortsätter att öka i belopp - idag ligger snittbeloppet på ett blancolån på 160000 kronor (!). När UC:s experter fick frågan om vilka två områden vi bör hålla extra koll på just nu så nämndes regelverksutvecklingen och bedrägerier. JournalistenJoris Luyendijk berättade om sin erfarenheter från finansbranschen i London och skådespelerska Pia Johansson lärde oss hur vi kan förbättra våra relationer genom att medvetandegöra vilka signaler vi ständigt skickar ut via kropp, gester och energi! En av dagens mest uppskattade talare var Swedbanks chefsekonom Anna Breman som har den unika förmågan att förklara komplexa frågeställningar på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Anna gav oss ganska lugnande besked kring bostadsmarknaden och räntorna då svensk ekonomi är urstark. Annatror alltså att vi kommer att klara oss bra, skönt va? Bostadsmarknaden står och väger just nu, mycket på grund av amorteringskrav och att det byggs fler bostäder (skillnaden mellan utbud och efterfrågan minskar). Men Anna ser ingen fara för någon krasch. Vi kommer dock att bli 1 miljon fler svenskar på bara nio år så efterfrågan på bostäder kommer att vara fortsatt hög. Kommer vågen av nya regler aldrig stanna av? Det undrade Kristian Bentzer, vd på konsultbolaget FCG. Att vi får nya regler beror på att vi har haft finanskriser som slagit enormt hårt, och dessa vill vi undvika i framtiden, det kan vi göra med en reglerad marknad. Så kanske är det inte så dumt att vi har tuffa regelverk? Sist ut av dagens talare var Alexander Bard med ett föredrag som liknade ett fyrverkeri som aldrig vill ta slut! Mycket matnyttigt om framtiden, bland annat om möjligheten att arbeta varsomhelst i världen. Jag sammanfattar med Alexanders egna ord: Wherever my laptop is, my home is. HälsningarGabriella PS. Håll utkik efter vår video från dagen som vi snart delar i våra sociala kanaler, såsom påLinkedin.

Du har väl inte missat årets event den 25 oktober?

Den 25 oktober på Clarion Sign smäller det! En dag fylld av inspiration och kunskap med ett riktigt spännande schema. Eller vad sägs om talare såsom en internetforskare, en retorikdrottning och en chefsekonom? Dagen startar vi med lite frukost men går därefter raskt in på vårt bästa program någonsin!Du kommer garanterat att inspireras men även få tips på hur du kan utveckla din affär och dig själv. Självklart kommer vi även att diskutera kredithantering, kärnan i UCs utbud. Men vilka är då våra talare? Jag har skrivit några rader om två av dem så du har lite mer kött på benen när du ska gå till din chef för att förklara varför du helt enkelt måste gå på UC-dagen. Eller varför du som chef ska skicka hela din avdelning till Clarion Sign i Stockholm den 25 oktober! Till att börja har vi Alexander Bard, som du troligtvis känner igen från Idol för några år sedan eller hans enastående insats i Army of Lovers. Bard är en rackare på att spå framtiden och bär idag titeln Internetforskare. Alexander kommer garanterat ge oss insikter om hur världen kommer förändras de kommande åren, alltså något du absolut inte får missa! Säger Elaine Eksvärd någonting? Det antar jag! Elaine är retorikexperten som ofta syns i media med vassa inlägg när hon inte håller i sina retorikkurser eller som för oss, föreläser om intressant ämnen. Definitivt något att uppleva! Nästa vecka återkommer jag med ytterligare ett inlägg om två av våra andra talare. Vill du veta mer om eventet eller anmäla dig? Klicka då här för mer information! Hoppas vi ses på UC-dagen i höst! Gabriella

Payex + Swedbank bidrar till en spännande utveckling

Den 9 maj kom beskedet om att Swedbank förvärvat betaltjänstföretaget PayEx och för några veckor sedan gav konkurrensverken i Sverige respektive Norge sitt godkännande till affären. Men vad händer nu och vad innebär affären? ”Betallösningsmarknaden har genomgått stora förändringar de senaste åren genom kraftigt ökande on-line köp och utvecklingen av fakturalösningar. […] Genom förvärvet går Swedbank in i en ny marknad och kompletterar sin satsning framåt för att möta kundernas behov av heltäckande digitala lösningar på betallösningsmarknaden.” Så skrev man i pressmeddelandet gällande affären när Swedbank förvärvade PayEx, en affär som verkligen bidrar till en spännande utveckling. Ser vi en ny trend? På banksidan har vi under många år sett en trend där man i stor utsträckning sålt av verksamheter som ej varit direkt kärnverksamhet för bankerna. Exempelvis har många av storbankerna avyttrat sina inkassoverksamheter genom vilka man servade både interna som externa kunder med tjänster kring fordringshantering. Om bankerna i stället väljer att vända på synsätten, fokusera på företagskundernas (även SME) totala behov och kundupplevelse så kommer vi nog att se många intressanta lösningar och kanske fler intressanta förvärv framöver. Stora möjligheter Jag ser stora möjligheter för Swedbank som har en mycket stor befintlig kundstock att tillsammans med PayEx hitta spännande lösningar för att serva bankens kunder. Den produktportfölj som PayEx idag sitter på är bred och täcker in mycket av det som SME-marknaden har behov av avseende betallösningar. Dessutom finns ju även BabsPaylink, som till 49 procent ägs av Swedbank, i närheten. Det skulle vara spännande att se om man fick ihop alla pusselbitar för optimerad kundupplevelse för all typ av handel. Givet utfallet av Swedbank/Payex-affären blir det naturligtvis än mer spännande att se hur övriga storbanker väljer att agera. Nischaktörerna jobbar på mot B2B-sidan men vi har ännu inte sett den typ av distruption som exempelvis låneförmedlarna stått för inom blankokrediter. Om bankerna nu väljer att vässa sitt erbjudande för att på allvar värna sin B2B-affär, stora som små, så tror jag att vi dels kommer att se ytterligare några liknande uppköp, dels även nya tjänster adderas. För oss på UC som supporterar stora delar av denna marknad, ser vi fram emot möjligheten att tillsammans med olika aktörer bidra till utvecklingen. Jag kommer hur som helst att följa utvecklingen av både denna affär och branschens utveckling med stor entusiasm och intresse! Rickard

Nu lanserar vi tjänsten UC KYC – Know Your Customer

2017 lanserade vi tjänsten UC KYC, en tjänst som hjälper våra kunder att efterleva kraven om kundkännedom i lagen om penningtvätt. Och med ett något invecklat ramverk känns det riktigt bra att kunna stötta våra kunder. Men innebär detta mer specifikt och varför är tjänsten viktig? Behovet av UC KYC har växt ur det faktum att man som bank och finansiellt bolag måste ha ett riskbaserat förhållningssätt gentemot sina kunder, just för att förhindra penningtvätt och andra oegentligheter. Och med vår nya tjänst kan vi helt enkelt hjälpa kunder med de viktigaste delarna av KYC-kontrollen. Och med den informationsdatabas som vi på UC besitter så hoppas vi att denna tjänst kommer vara till stor hjälp inom bank- och finanssektorn. Med UC KYCsamlar vi in företagsdata och relaterad persondata som sedan valideras och därefter arkiveras tillgänglig för kunden i fråga. Tjänsten gör även dagliga kontroller mot sanktions- och PEP-listor samt upprättar ett indikativt KYC-score. Detta score flaggar för eventuella högriskkunder, ett bra verktyg i jakten på hederliga kunder. Som compliance officer eller ansvarig för compliance-frågor kan man även skapa en KYC-rapport, smart va? För att göra det så enkelt som möjligt så kan tjänsten antingen användas direkt via en webbtjänst eller integreras i kundens eget system via ett API. Kan man då koka ner tjänsten till tre riktiga fördelar? Absolut! UC KYC är... Tidsbesparande då vi sköter insamlingen av information. Kostnadseffektiv då hög kvalitativ data minskar finansiella risker Trygg då den leder till bättre compliance. Vi är riktigt glada att tjänsten är igång. Vill du veta mer får du gärna besöka uc.se/kyc där du hittar info och kontaktuppgifter. Förhoppningsvis ser du lika positivt på detta som vi gör! Gabriella Uppdaterad 2019-02-11