Välkommen till en ny visuell identitet för UC!

2020-06-15

Idag får vi på UC en ny logotyp för första gången sedan vi startade vår verksamhet i mitten av 1970-talet. Efter 40 år med samma logotyp känns det nu otroligt spännande att få presentera ett helt nytt visuellt koncept. Anledningen till att vi gör denna förändring är att vi vill att vår externa profil ska spegla det moderna, framåtlutade och kvalitetsmedvetna företag som vi är idag. Vi tar helt enkelt UC in i 2020-talet.  

Du kan känna dig trygg med att vi kommer fortsätta vara UC på den svenska marknaden, precis som tidigare, och vi kommer även i framtiden leverera smarta tjänster som är anpassade efter dina behov.

För dig som idag använder någon av våra tjänster kommer inte skillnaden bli så stor – förutom att vi nu får en ny visuell identitet och en ny fräsch logotyp. Vi kommer även fortsättningsvis arbeta med att förbättra och vässa vårt erbjudande till dig. Hoppas att du kommer gilla vad du ser.

Nytt koncernnamn

Samtidigt som vi nu byter logotyp, så ändrar även vårt moderbolag namn. Idag ägs UC av Asiakastieto Group med huvudkontor i Helsingfors, Finland. I och med att Asiakastieto Group sedan två år tillbaka inte bara är etablerade i Finland, utan även i Sverige, Norge och Danmark så har ett nytt koncernnamn tagits fram som är enklare att säga och använda. Kort och gott Enento Group.

Så varifrån kommer namnet Enento undrar du kanske? Jo från det latinska namnet Nento som betyder “entwine” på engelska. Svenskt översatt betyder det att vi dagligen flätar samman olika sorters data med varandra för att göra den ännu bättre och mer värdefull för dig som kund. 

Tillit i vardagen

Det är just detta som är vår kärnverksamhet. Att samla in, förädla och förfina data till kunskap och insikter. Och när dessa insikter används i dialogen mellan människor, företag och samhället i stort  uppstår tillit. Tillit är vad vi vill att du ska känna när du ser vår nya symbol och när du möter någon av oss som jobbar på UC, eller när du stöter på oss i någon av våra digitala kanaler.

Vi har tagit fram en kort film som förklarar lite mer varför vår nya logotyp ser ut som den gör.

Titta på filmen nedan! 

Du kan även gå in och kika på vår nya gruppsida enento.com 

Jag önskar dig en riktigt skön sommar!

/Emma Martin

Emma Martin

Chef Marknadskommunikation, Sverige

Emma har en bred bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och brinner extra mycket för att skapa goda kundupplevelser som bygger långvariga relationer. Inom UC arbetar hon idag som chef för den svenska marknadskommunikationen. Utanför arbetet så är det familjeliv med tre barn och villa som gäller, men det finns alltid utrymme för sociala aktiviteter med vänner eller resor för att hålla energinivån på topp. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.