Vilket företag borde du dejta?

2020-01-22

I höstas hade jag nöjet att göra ett kortare framträdande på The Sales Conference. Från början hade jag tänkt mig titeln "Vilket företag borde du data?" - en ordlek på data/dejta. Vi är ju kända för just data, åtminstone när det gäller vår kreditupplysningsverksamhet. Men vi jobbar med annan information också, nämligen marknads- och affärsinformation, bland annat under vårt varumärke Allabolag.

Hur kan man då ha hjälp av data i dejtingsammanhang? Första steget i en dejtingresa brukar vara att försöka skapa någon form av attraktion, och man bör fundera på vilka man egentligen vill vända sig till. Det finns slarvigt sagt en miljon aktiva företag i Sverige varav hälften är aktiebolag och resten enskilda firmor. Bara en fjärdedel av alla företag omsätter mer än en miljon kronor. Ekonomi spelar roll och det gäller att göra medvetna val. Det finns goda möjligheter att göra bättre val av målgrupper genom bra information.

Dejting handlar om trygghet

När man har målgruppen klar för sig gäller det att kommunicera med dem på ett sätt som får dem att känna trygghet, och ju mer kunskap man har om målgruppen desto enklare blir det. Och trygghet går åt båda hållen. Nästan 90 000 företag som var aktiva för ett år sedan är det inte idag. Så hur vet man vilka man kan lita på? Även här finns bra stöd att hitta i vår information om företagens ekonomi och framtidsutsikter.

Tajming viktigt innan man tar kontakt

Förr eller senare är det dags att skapa kontakt med sin målgrupp, och det finns ett par fallgropar att undvika. För det första så är tajmingen alldeles central, och man vill förstås undvika att uppvakta företag som av olika anledningar inte är mottagliga vid ett givet tillfälle.

Här kan man använda sig av signaldata för att öka chanserna. Media kan vara en bra källa – företag omnämns i olika sammanhang, exempelvis Gasellföretag och företag med expansionsplaner eller som står inför olika typer av utmaningar. Det vill man ha koll på, och det finns också många andra ställen där man kan hitta ledtrådar. Vidare är kontaktuppgifter av central betydelse, och man kan hitta mycket information på webben. Sådana uppgifter kan dock vara tidskrävande att samla in, och vissa är svåra att få tag i. Lyckligtvis kan man även köpa sådan information.

Förr eller senare, om man dejtar ihärdigt, kommer man att hamna i en relation. Eller flera relationer får man hoppas när det gäller dejting i företagsvärlden. I företagsrelationer är det viktigt att hålla sig uppdaterad på förändringar över tid. Cirka 7 procent av alla aktiebolag byter VD varje år, så många som 31 000 företag förändrar sin koncernstruktur eller antalet filialer och 140 000 företag byter adress eller telefonnummer. Då är det bra att ha koll på vad som förändrats.

Vilka lärdomar kan vi dra?

Med erfarenhet från ett antal relationer har man underlag till en utvärdering för att ta reda på vilka lärdomar som finns att dra. För att göra en bra analys krävs bra information, och mycket kan ha hänt under dina relationer. I en undersökning* bedömde amerikanska företag att så mycket som 25 procent av deras data var felaktig, så se till att du är uppdaterad.

Sedan kan man titta speciellt noga på vad som förenar de goda relationerna. Det är inte alltid lätt, men det finns hjälp att få i form av statistiska verktyg. Man kan exempelvis göra en tvillinganalys - bygga en statistisk modell som förklarar vad som kännetecknar de bästa, kanske mest lönsamma relationerna. Och sedan använda modellen på de företag som ännu inte är kunder för att hitta de företag som har störst sannolikhet att bli bra sådana framöver. Det blir en ny målgrupp att bearbeta, och så börjar resan om igen.

UC tillsammans med Allabolag och våra partners kan ge dig stöd i dejtingresan med bra marknads-, kredit- och affärsinformation. Har du några idéer eller frågor om dejting i företagsvärlden? Hör av dig!

Läs mer om vad vi kan hjälpa dig med

* Här hittar du undersökningen:  https://www.experian.com/assets/decision-analytics/white-papers/the%20state%20of%20data%20quality.pdf

 

Anders Frimodig

Nordisk produktansvarig

Anders har arbetat med produkt- och affärsutveckling i många år. Han brinner för att skapa enkla och användbara lösningar, där teknik och affär möts i en helhet som skapar verklig nytta. Anders är en inbitet Apple-fan och trebarnspappa som tycker om att träna och som har en speciell plats i hjärtat för Japan. Här bloggar han om nya produkter och tjänster samt trender inom marknadsbearbetning.