ID-kapningar ett växande problem

2016-04-11

I förra veckan kommunicerade vi på UC AB vår årliga bedrägeriundersökning. Den visar att antalet registrerade bedrägerispärrar hos oss har ökat med 300 procent de fem senaste åren.

I kombination med detta kan vi även se att antalet ID-kapningar fortsätter att öka, nu är siffran uppe i 85 000. Det är med andra ord fler anmälda ID-kapningar än anmälda cykelstölder!

ID-kapningar omsätter också mångmiljardbelopp – 2015 omsatte detta fenomen 5,5 miljarder SEK.

Läs hela undersökningen i vårt pressrum

 

Sju åtgärder för att minska risken att bli utsatt för ID-kapning

  1. Sätt lås på din brevlåda så att obehöriga inte kan ta din post och komma över personliga uppgifter, tex personuppgifter och koder. Ska du vara bortrest en längre tid bör du be en vän eller granne att tömma brevlådan regelbundet, alternativt lagra din post hos Posten. 
  2. Kasta inte personlig information i soporna eller pappersinsamlingen.     
  3. Skylta inte på nätet när du reser bort. Var försiktig med statusuppdateringar i sociala medier, tala inte om att du är bortrest och hur länge. Kom också ihåg att många tjänster geotaggar dina inlägg (Facebook, Instagram, Twitter mfl).     
  4. Håll koll på informationen i din egen kreditupplysning. Med i UC ID-Skydd får du varnings-sms och kan du snabbt upptäcka om någon annan använder din identitet. Läs mer om UC ID-Skydd här
  5. Håll koll på ditt kontoutdrag och följ upp konstiga transaktioner och kontakta din bank omedelbart om något ser konstigt ut.      
  6. Var rädd om din plånbok och värdehandlingar. Har du förlorat eller blivit bestulen på dina id-handlingar, gör en förlustanmälan hos UC på tel: 0900-101 20 30 (samtalet kostar 95 kr). Läs mer om förlustanmälan här
  7. Har du blivit utsatt för kreditbedrägeri, kontakta UC omedelbart och spärra ditt personnummer med en Bedrägerispärr och polisanmäl händelsen. Läs mer om bedrägerispärr här

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nyheter och tips inom affärs- och kreditinformationens värld.

Åke Dahlqvist

Chef analys och affärstöd

Åke började arbeta på UC för drygt 20 år sedan. Han har under åren arbetat som affärsområdeschef för flera av UCs affärsområden och har där skaffat sig en gedigen kunskap om betydelsen av att tillhandahålla information på ett sätt som är till nytta för samhällsutvecklingen. Åke sitter i UCs koncernledning och innehar för närvarande en tjänst som chef för UCs Affärsstöd vilket bl.a. inbegriper kontakter med myndigheter, UCs källor, kunder och samarbetsorganisationer.