Åke Dahlqvist

Expert analys och compliance

Åke började arbeta på UC för drygt 20 år sedan. Han har under åren arbetat som affärsområdeschef för flera av UCs affärsområden och har där skaffat sig en gedigen kunskap om betydelsen av att tillhandahålla information på ett sätt som är till nytta för samhällsutvecklingen. Åke är vår expert inom analys, GDPR och compliance och bloggar här om dessa ämnen.

Ny teknik och data samt lagstiftning fokus på ACCIS round table

Jag sitter på vårt kontor i Helsingfors och försöker sammanfatta några intensiva dagar. Igår hade vi den stora äran att vara värdar för ett rundabordssamtal för ACCIS medlemmar. Eventet hölls på vårt kontor i Helsingfors och representanter från kreditupplysningsföretag från ett 20 tal länder deltog. Vi hade förmånen att bland talarna ha bland andra Jyrki Katainen Vice-President European Commission, Reijo Aarnio Finish Data Protection Ombudsman, Pia-Noora Kauppi Managing Director Federation of Finnish Financial Services och representanter från våra största kunder. Jyrki Katainen gav en mycket insiktsfull bild över hur kommissionen resonerar kring hur vi tillsammans kan bygga ett framtida starkare Europa inte minst med hjälp av ny teknologi. Och som den kreditupplysare jag är var givetvis temat teknik, data och information i förhållande till lagstiftning ett intressant ämne. Att kunna ha en dialog kring detta med deltagande även från den finska Datainspektionen var både inspirerande och lärorikt. Machine Learning och AI Vi pratade även om ny teknik, som Machine Learning och Artificial Intelligence, och alla var överens om att det är viktigt att ta vara på dessa möjligheter för att utveckla Europa men samtidigt kan man fundera på vad vi uppnår om vi inte har, eller får, fylla på med meningsfull data? Givetvis ökar möjligheterna att utvinna kunskap ur stora datamängder väsentligt när man kan använda ny teknik. Samtidigt måste vi vara observanta på att samhället och beteendemönster ständigt utvecklas och information som tidigare var mindre viktig kan nu vara betydelsefull. Datahantering och framtidens tjänster Som vi alla vet så finns det lagstiftning för att säkerställa integriteten för alla oss medborgare inte minst när det gäller vilken data vi får samla in och behandla. Att integriteten står högt upp på agendan är både riktigt och viktigt och något vi ska vara stolta över och värna. Samtidigt blir det ibland en utmaning att vara innovativ och hitta vägar framåt när data inte görs tillgänglig. Vi kan då missa möjligheter att utveckla framtidens tjänster och lösningar. En av mina slutsatser efter våra diskussioner är att vi måste fortsätta att kontinuerligt säkerställa att vi har förtroendet hos våra kunder, lagstiftare, tillsynsmyndigheter och inte minst alla personer och företag vars data vi hanterar. Vi måste även se exempelvis GDPR som en möjlighet även om lagstiftningen ibland kan tyckas lite begränsande. /Åke Dahlqvist

Det kan bli dyrt att ignorera GDPR

Även om många av oss har haft semester så fortsätter GDPR att leva sitt eget liv. Den 24 juli publicerade EU kommissionen en rapport* som ska ligga till grund för den utvärdering av GDPR som kommissionen kommer att genomföra under 2020. Rapporten kommenterar utvecklingen fram till idag, men det är speciellt en punkt jag tänkte reflektera lite kring, då den har en koppling även till Sverige och vår datainspektion. Kommissionen uttrycker ett tydligt önskemål kring behovet av ett fördjupat samarbete mellan tillsynsmyndigheterna inom EU. Samtidigt meddelar den svenska Datainspektionen den 11 juli att man kommer att ta över ordförandeklubban för den arbetsgrupp inom EDPB som ska ta fram riktlinjer för att harmonisera sanktionsavgifterna för de som bryter mot förordningen. Arbetsgruppen består av representanter från Sverige, Holland och England. När man tittar på vad man gjort i dessa länder hittills kan man inte låt bli att notera att den Brittiska Dataskyddsmyndigheten har aviserat att man avser utfärda vite mot British Airways på £123 miljoner (1,5 % av deras årliga globala omsättning), och mot Marriott International på £99 miljoner vilket, sannolikt är de hittills största beloppen som förekommit. I Holland pågår utredningar kring hantering av personuppgifter inom sjukvården och i Sverige vet vi att inspektionen bland annat tittar på 1177 Vårdguiden, Polisen samt Utbildningsnämnden och hur de har hanterat personuppgifter, men några större vitesbelopp har vi ännu inte sett. Jag tror att det är mycket viktigt att inse att det kan bli kostsamt att ignorera detta. Det viktiga är givetvis att ständigt ha GDPR på agendan men när det gäller viten så är det sannolikt så att vi måste räkna med att i allt större utsträckning närma oss en europeisk nivå även i Sverige. /Åke * "Data Protection rules as trust-enabler in the EU and beyond – taking stock”Länk till rapporten här

Trovärdighet och transparens i fokus

Jag är precis hemkommen från en intressant konferens i Aten där ett 40-tal kreditupplysningsföretag deltog, främst från Europa men även bolag från Asien till Karibien. På konferensen deltog även representanter från EU Kommissionen, Konsumentintressenter, Riksbanker och tillsynsmyndigheter. Efter två dagars konferens blir det tydligt att vi alla står inför en rad spännande utmaningar och alla måste förhålla sig till utvecklingen vi ser kring informationshantering. Begrepp som Big Data, Artificiell Intelligens, Machine Learning och en rad andra delvis nya tekniker diskuterades. Detta i kombination med ny lagstiftning ställer med all rätt stora krav på alla som är en del av den processen. Två ord återkom ständigt under dessa två dagar oavsett vem som talade och det var ”Trust” och ”Transparency”. Jag tror att det är viktigt att alltid sätta dessa ord hög upp på listan. Vi som kreditupplysningsföretag har en mycket viktig samhällsroll att fylla, och samtidigt är vi beroende av samhällets förtroende för att få hantera information om individer och företag. Då är öppenhet och förtroende grundläggande. Något som var påtagligt var att detta återkom oavsett om talaren representerade bolag i Asien, Europa eller någon annan världsdel vilket inte alltid är så vanligt när det gäller denna typ av frågeställningar. Nu är det ibland lättare sagt än gjort att göra allt begripligt för alla, och med nya tekniker blir det ibland ännu mer utmanande. Men det måste vara en ständig process att förbättra information och beskrivningar kring vad vi som kreditupplysningsföretag och informationshanterare gör i första hand till de vars information vi registrerar, men även i förhållande till andra intressenter som myndigheter, politiker med flera. /Åke

En internationell utblick på kreditbranschen

Vår bransch har under flera år haft stort fokus på införandet av den nya dataskyddsförordningen GDPR. Det är givetvis både riktigt och viktigt med tanke på den stora mängd information vi hanterar. Nu har det snart gått ett år sedan GDPR började gälla så vad händer, är vi klara? En risk som finns med en lagstiftning som GDPR är att den har begränsande effekt på områden som den inte var avsedd att påverka. Sverige och hela EU behöver en proaktiv utveckling av produkter och tjänster där man använder information som ett verktyg för att skapa framtidens lösningar. Vi behöver bland annat skapa tillväxt, nya arbetstillfällen, hjälpa våra företag att våga göra affärer och ge medborgare insikt i sina egna möjligheter. För att vi ska lyckas måste vi vara konkurrenskraftiga och kunna använda ny teknik och information på ett ansvarsfullt sätt. En risk idag är att man fokuserar mer på att inte göra fel än att göra rätt. De nyheter som når oss från vår omvärld idag handlar om viten och bestraffningar. I exempelvis Cypern, Spanien, Polen, Norge och Danmark har nyligen relativt stora viten dömts ut för brott mot GDPR. Vi vet att det pågår ärenden även i Sverige som kan komma att resultera i viten framöver. Med ovanstående i beaktande är det glädjande att höra om ett initiativ från den Engelska Dataskyddsmyndigheten (ICO) där man tillsammans med representanter från offentliga och privata sektorn har startat ett projekt för att skapa förutsättningar för s.k. ”Regulatory Sandboxes” där syftet är att inom GDPR’s ramar skapa förutsättningar för framtida utveckling. När det gäller vår nordiska omvärld så finns det idag ett samarbete mellan våra nordiska tillsynsmyndigheter där man under det närmsta året kommer att titta på frågor som maskininlärning, automatiserade beslut, ansiktsigenkänning, profilering och blockkedjor. Ett företag som UC och vårt moderbolag Asiakastieto Group utvecklar ständigt produkter och tjänster där nya tekniker är viktiga pusselbitar. Detta gör att vi hela tiden måste hålla oss uppdaterade kring vad som händer i vår omvärld och det blir ännu viktigare framöver då det är först nu vi börjar få en inblick i vad GDPR i praktiken kan komma att innebära. Vill du prata mer om detta hör gärna av dig! /Åke

Tack för 2018

Helt plötsligt så står vi mitt i december och 2018 är på väg att stänga dörren vilket känns för tidigt då det alltid är lite till man vill få gjort. Vi på UC har fått uppleva mycket under året som gått, vi har slutfört vårt GDPR program där över 100 medarbetare och en rad partners varit delaktiga. UC har dessutom blivit en del av det, på Helsingforsbörsen noterade, Asiakastieto Group. Vi har nu förmånen att få vara med och skapa ännu attraktivare erbjudanden framöver, inte minst med nordisk profil, vilket känns fantastiskt rolig. Att utveckla nya lösningar för framtiden är otroligt viktigt, samtidigt som vi vill behålla vårt fokus på kundnyttan i närtid. Vi är mycket tacksamma för det förtroende våra kunder visat för oss på UC under 2018. UC kommer att fortsätta arbetet med att ligga i framkant när det gäller produkter och tjänster, samtidigt som jag är övertygad om att informationshantering och förädling kommer att förändras framöver. Vi kommer att få se en fortsättning på trenden att individer och företag i framtiden kommer att ta ägande för sin egen information i en allt större utsträckning vilket förstärkts även som en konsekvens av arbetet med GDPR. Detta i kombination med ny teknik där olika nya AI lösningar kommer att bli allt vanligare leder till en mycket spännande mix av möjligheter för oss på UC att ta tag i. Att alla som fattar affärs- och kreditbeslut fortsatt har stort behov av korrekt, relevant och uppdaterad information är uppenbart. Men jag tror även att individer och företag, vars information vi behandlar, kommer att inse betydelsen av strategisk informationshantering i framtiden, vilket kommer att leda till många nya intressanta möjligheter de närmsta åren. Jag skulle kunna ägna tid åt att även delge er mina tankar kring information i sociala medier, andra nya informationskällor, hur informationen kommer används framöver eller hur GDPR kommer att tolkas nu när lagen trätt i kraft, men något intressant behöver vi ju spara för att kunna blogga om det under 2019. Jag vill avsluta med att tacka alla våra värdefulla kunder, medarbetare och partners för ett fantastiskt 2018 och önska er alla ett gott slut på detta år. Vi på UC ser fram emot att fortsätta resan in i framtiden tillsammans med er när klockorna ringt in 2019. Åke