Tambur

Portalen för smartare tillträden

Inom kort lanserar vi en ny tjänst för dig som arbetar med bostadsaffärer. Tambur! 

Tambur är en portal som förenklar och effektiviserar administrationen i samband med bostadsköp.
I portalen Tambur samlas den information och kommunikation som behöver
utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet.

Tambur kommer ge hanteringen vid bostadsköp:

  • En effektiv process
  • Högre servicenivå för både säljare och köpare vid tillträdet
  • En digital tjänst att använda när som helst
  • Tjänsten är helt kostnadsfri!

Tjänsten är framtagen genom ett samarbete mellan bankerna*, mäklarorganisationerna* och UC som garanterar att konfidentiella uppgifter hanteras korrekt och i ett slutet system.

* Bolånebankerna: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB, Skandiabanken och Swedbank.

* Mäklarorganisationerna: FMF och Mäklarsamfundet

Kort om Tambur

En effektiv process: All administration och kommunikation mellan bank och mäklare sker i portalen Tambur. Modernt, enkelt och smart vilket ger dig mer tid till annat.

Högre servicenivå till både säljare och köpare vid tillträdet: Ingen mer väntan på att få svar från banken. Inget mer köande i telefon för att nå banken på tillträdesdagen - eftersom att tillträdet sker direkt i systemet. Allt för att minska oväntade felkällor och påverkan av yttre faktorer.

En digital tjänst att använda när som helst: Du når Tambur på webben. Alla registrerade mäklare och banker har rätt att använda tjänsten.

Mäklarassistenten kan lätt sköta ärendena: Det enda du behöver göra är att skapa ett konto med ditt mobila BankID. Bjud sedan in din Mäklarassistent och upptäck hur Tambur förenklar din administration i vardagen.

OBS. Tjänsten är helt kostnadsfri!

Läs mer Stäng

Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om Tambur. Tveka inte att kontakta oss om du inte hittar ditt svar!

Vad är Tambur?

Tambur är en portal där man samlar all information som behöver utbytas mellan bank och mäklare under hela köp- och säljprocessen
Tambur är en portal där du kan kommunicera med banker: via mail, chatt och att boka datum för genomföranden av tillträden
All information samlas i ett slutet och säkert system

Vad är fördelarna med att använda Tambur?

  • En effektiv process: All administration och kommunikation mellan bank och mäklare sker i portalen Tambur. Modernt, enkelt och smart vilket ger dig mer tid till annat.

  • Högre servicenivå till både säljare och köpare vid tillträdet: Ingen mer väntan på att få svar från banken. Inget mer köande i telefon för att nå banken på tillträdesdagen - eftersom att tillträdet sker direkt i systemet. Allt för att minska oväntade felkällor och påverkan av yttre faktorer.

  • En digital tjänst att använda när som helst: Du når Tambur på webben. Alla registrerade mäklare och banker har rätt att använda tjänsten.

  • Mäklarassistenten kan lätt sköta ärendena: Det enda du behöver göra är att skapa ett konto med ditt Mobila BankID. Bjud sedan in din Mäklarassistent och upptäck hur Tambur förenklar er administration i vardagen

Vad händer med känslig information, ligger den öppen på webben?

All information hanteras i ett slutet och säkert system för hantering av information som personliga uppgifter och det som omfattas av banksekretessen.

Vem kan använda Tambur?

Tjänsten kommer att vara tillgänglig för alla registrerade mäklare att ansluta sig till, liksom alla bolånebanker. Efter lansering kommer andra banker och bolånegivare kunna ansluta sig. Mäklaren behöver först ansluta sig och kan sedan bjuda in sin mäklarassistent för att hantera alla ärenden.

Vad kostar det att använda Tambur?

Tjänsten är helt kostnadsfri!

Hur kommer man åt Tambur?

Tjänsten är en digital tjänst som kommer att nås via webben. Vi jobbar på att Tambur ska integreras med Mäklarens befintliga system. Utvecklingsarbetet gör vi tillsammans med de olika mäklarsystem-leverantörerna.Vitec Epress, Fastighetsbyrån/FasIT, FasAD, Mspecs, Hemverket är några av de mäklarsystem som avser att integrera med Tambur.

Hur fungerar Tambur?

All information om bostaden, pantsättning, befintliga lån, köpeskilling, lösenkostnader, tillträdesdag, köpares och säljares lån, lån som ska lösas, med mera kommuniceras elektroniskt mellan köparens och säljarens bank.

När kan man börja använda Tambur?

Lansering i slutet av maj 2017.

Se alla frågor och svar Stäng

Om tjänsten

Tambur är en portal där man samlar all information som behöver utbytas mellan bank och mäklare under hela köp- och säljprocessen

Tambur är en portal där du kan kommunicera med banker: via mail, chatt och att boka datum för genomföranden av tillträden.

All information samlas i ett slutet och säkert system.
Sekretessen är central för Tambur Banksekretess och personuppgiftssekretess är central för Tambur. Säkerheten handlar dels om att konfidentiella uppgifter hanteras korrekt, vilket sker bättre i ett slutet system än som idag via e-post eller telefon, och dels om att faktauppgifter ska vara både korrekta och kompletta för att eliminera felkällor. Systemet säkerställer att det endast är behöriga bankanställda och mäklare som har tillgång till uppgifterna i ärendet.

Du når Tambur här på webben: Alla registrerade mäklare och banker har rätt att använda tjänsten.
Det enda du behöver göra är att: skapa ett konto med ditt mobila BankID. Godkänn PUL-avtalet. Bjud sedan in din Mäklarassistent eller andra kollegor och upptäck hur Tambur förenklar er administration i vardagen.

Snart kommer du även kunna använda Tambur i de flesta mäklarsystem. 
Vi jobbar på att Tambur ska integreras med Mäklarens befintliga system. Utvecklingsarbetet gör vi tillsammans med de olika mäklarsystem-leverantörerna.Vitec Epress, Fastighetsbyrån/FasIT, FasAD, Mspecs, Hemverket är några av de mäklarsystem som avser att integrera med Tambur.

Tjänsten är helt kostnadsfri!

Tambur är en tjänst som är framtagen genom att samarbete mellan bankerna*, mäklarorganisationerna och UC.
*Bankerna: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB, Skandiabanken och Swedbank.
*Mäklarorganisationerna: FMF och Mäklarsamfundet.

Läs mer Stäng

Tambur på 30 sekunder

I filmen berättar vi mer om Tambur och dess smarta funktioner. Trevlig tittning!

Logga in till Tambur - öppnas inom kort

Här kommer du till Tambur

För att använda tjänsten Tambur måste du logga in. Klicka på knappen för att komma till inloggningsportalen.

[Logga in kommer inom kort]

Fakta om Tambur

Bra att känna till om tjänsten

  • Portalen lanseras under våren 2017
  • 150 000 tillträden årligen berörs
  • 7000 registrerade mäklare, 9 000 mäklarassistenter och 26 000 banktjänstemän kommer att ha åtkomst till tjänsten
  • 8 bolånebanker står bakom tjänsten; Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB, Skandiabanken och Swedbank. Tjänsten kommer även öppnas upp för andra aktörer efter lansering
  • 2 mäklarorganisationer står bakom tjänsten: FMF och Mäklarsamfundet
  • Mäklarsystemleverantörer som avser att integreras med Tambur är; Vitec, FasIT, Fasad, Mspec, Hemverket med flera

Kontakta vår expert

Jonas Ben Larbi

Jonas Ben Larbi

Jonas är en del av UCs team på Kundservice där han svarar på frågor från privatpersoner och företag. Jonas motto är att ”ge det lilla extra”. Fritiden ägnar Jonas till att träna och har just plockat upp en ny hobby i att boxas.
08-670 90 00 jonas.benlarbi@uc.se
Kundservice

Kundservice

08-670 90 00 info@uc.se