VIKTIG INFORMATION

Flera av våra tjänster på UC.se fungerar nu återigen som de ska och vår förhoppning är att samtliga tjänster kommer att fungera inom kort. Vi tackar för ert tålamod. Vår leverantör jobbar på att åtgärda detta så fort som möjligt. För mer information, läs detta pressmeddelande.

Larmet inför Black Friday - många saknar skydd mot nätbedrägerier

Pressmeddelande nov 24, 2022 07:00

Näthandelns stora högtid Black Friday står för dörren. När näthandeln går på högvarv ökar också riskerna att drabbas av digitala bedrägerier. Allt fler uppger att de utsatts för försök till bedrägeri via sitt Bank-id. Sofia hamnade i skuld på en halv miljon. ”Från att inte ens vilja ta ett bostadslån, hamnade jag plötsligt hos Kronofogden”, berättar hon.

Nätbedrägerierna i Sverige ökar. Det vanligaste sättet att utsättas för ett bedrägeri är via bluffmail eller SMS, enligt den årliga undersökningen Svenskarna och internet som Internetstiftelsen står bakom. En smartphone finns idag i nästan allas fickor. Det betyder att en bedragare som använder sig av falska sms har en aldrig sinande ström av potentiella offer att kontakta.

I samband med högtider då mycket fokus ligger på konsumtion ökar riskerna för att drabbas av bedrägerier på nätet.

- Bedragare är bra på att utnyttja det som sker i samhället för egen vinning. Med start Black Friday och ända fram till mellandagsrean ökar näthandeln rejält, vilket exempelvis Postnords e-barometer normalt sett visar. Bedragare utnyttjar det faktum att väldigt många människor handlar på nätet. Men också att många konsumenter är ute efter att göra en bra affär under Black Friday, och då kan det vara lätt att tappa omdömet, säger Gabriella Göransson, VD på UC AB som säljer ID-skydd till privatkunder.

    Identitetsstölder kan vara skambelagt

    I stort sett alla svenskar använder idag e-legitimation och mobilt Bank‑id. Det har blivit en självklar del av vardagen när vi sköter våra ärenden, signerar viktiga dokument och handlar på nätet. För de flesta av oss är det svårt att föreställa sig hur livet såg ut innan tjänsten fanns.

    När ett Bank-id kapas så sker det ofta i bedrägeriets slutfas. Det är det verktyg som bedragaren sedan använder för att genomföra bedrägeriet. Att utsättas för en identitetsstöld är ofta skambelagt och troligtvis finns ett stort mörkertal i antalet anmälningar. Sofia utsattes under våren 2022, och har valt att dela sin historia.

    - Jag är så arg och besviken. Jag vill berätta min historia för att andra inte ska hamna i samma situation. Samtidigt så vet jag, av egen erfarenhet, att det är så lätt att trilla dit även om du kanske ser dig själv som en ansvarsfull och noggrann person i de flesta lägen, säger hon.

      Svårt att upptäcka ett pågående bedrägeri

      Sofia är 30 år och bor i Stockholmsområdet. Hon hade aldrig tidigare tagit ett lån, då känslan av att inte vilja stå i skuld varit stark. Efter att under våren utsatts för ett bedrägeri där någon tog lån på lån i hennes namn, till en total summa på en halv miljon, finns hon nu registrerad hos Kronofogden.

      - Helt plötsligt började det dras pengar från mitt konto för köp av dyra saker som jag aldrig skulle få för mig att köpa själv. Det var märkesväskor och bedragaren försökte till och med göra ett skönhetsingrepp i mitt namn. Som för många andra tog det ett tag innan jag märkte vad som pågick. I mitt fall var det ingen, varken min egen bank eller butikerna, som ifrågasatte och meddelande mig att något inte verkade stämma utifrån händelserna på mitt konto, fortsätter hon.

        Många saknar skydd mot identitetsstölder

        Att fler uppger att de utsatts för försök till bedrägeri via sitt Bank-id kan bero på flera saker. Men en av anledningarna är att användningen av tjänsten har ökat. Ytterligare en anledning, och en bidragande orsak i Sofias fall, är att många saknar skydd vid ID-stölder. Inom ett så pass nytt och snabbväxande område som digital ID-identifiering finns det fortfarande många kryphål för bedragaren att nyttja. Det är få som har ett extra skydd för den här typen av bedrägerier.

        Sofia beskriver hela händelsen och den påföljande processen som en ”cirkus”, där hon fick lägga näst intill motsvarande tid som för ett heltidsarbete. För att kontakta rätt aktörer och själv göra research kring vad som hade hänt.

        - Det är lätt att vara efterklok men det är klart jag önskar att jag hade sett till att jag hade ett annat skydd. Men helt ärligt, hur många tänker på det? Jag trodde som de flesta andra att man i ett sånt här läge får hjälp. Det är nog inte många som har vetskapen om att ID-skydd är något som man aktivt behöver skaffa utöver sin ”vanliga” försäkring, fortsätter Sofia.

          Det är lätt att ”klicka fel”

          Gabriella Göransson menar att det här är en del i en större trend, där näthandeln riskerar att bli en fälla för inte minst unga personer som kanske inte alltid har samma erfarenhet och kunskap kring de risker som finns.

          - Det är lätt ”klicka fel” eller signera något utan att ha läst det finstilta, särskilt bland unga som spenderar så mycket tid online. Många hemförsäkringar innehåller till viss del täckning för ID-stölder. Men det är ett väldigt begränsat skydd. Det finns behov av förebyggande rådgivning och personlig handläggning, där någon undersöker omfattningen av bedrägeriet men också tar över och hanterar hela ärendet. Vi ser att det ofta är kopplat till de delarna som den som utsatts behöver mest stöd. Det är en enorm stressfaktor att utsättas för ett bedrägeri, särskilt då det snabbt kan eskalera om det inte hanteras på rätt sätt, avslutar Gabriella.

          Fem enkla råd för att undvika id-bedrägeri:

          • Logga aldrig in, eller signera något, med ditt Bank-id på uppmaning av någon som tar kontakt via telefon eller sms.
          • Lämna aldrig ut koder till Bank-id, bankdosa, dina kort- eller kontouppgifter eller andra känsliga uppgifter till någon.
          • Lita inte på någon som tar kontakt bara för att den har kunskap om dina personliga uppgifter. Bedragare kan enkelt hitta information på nätet och använda den för att luras.
          • Agera om någon du inte känner ringer och du blir osäker. Lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett vem personen säger sig vara eller vart den uppger sig ringa från.
          • Kontrollera officiella källor om du oväntat blir kontaktad av ett företag, en myndighet eller organisation och de kräver en åtgärd av något slag.
          • I det fall du ändå skulle drabbas - se till att ha ett ID-skydd som hjälper dig att hantera hela ärendet, från förebyggande rådgivning till att undersöka omfattningen på bedrägeriet.

          Sofia heter egentligen någonting annat. Vi har av säkerhetsskäl och med respekt för hennes integritet valt att använda ett fiktivt namn.