Nio av tio negativa till reklam för konsumtionslån

Pressmeddelande jan 26, 2021 01:00

Nio av tio svenskar, 90 procent, är ganska eller mycket negativt inställda till reklam för lån utan säkerhet, så kallade konsumtionslån. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av UC.

Konsumtionslån är en vanlig orsak till att människor blir överskuldsatta och företag som ger sådana lån har ofta en mycket aggressiv marknadsföring. Det är uppenbart att konsumentskyddet i dagens lagstiftning inte är tillräckligt, säger Gabriella Göransson, kreditinformationschef på UC.

Ett konsumtionslån är ett lån utan säkerhet. Flera företag som erbjuder konsumtionslån har affärsmodeller som bygger på att ta så hög ränta att de går med vinst även om en stor del av låntagarna inte kan betala tillbaka. Ett lån som har en effektiv ränta som uppgår till referensräntan plus 30 procentenheter kallas för en högkostnadskredit.

Den nya undersökningen från KANTAR Sifo visar att 90 procent av svenskarna är negativt inställda till reklam för konsumtionslån. Bland Liberalernas väljare visar undersökningen att 100 procent är negativt inställda. Sverigedemokraterna är det parti som har minst andel väljare, 85 procent, som är negativt inställda till reklam för konsumtionslån.

De politiska partierna bör lyssna på sina väljare. Nu behöver konsumentkreditlagen skärpas så att det blir förbjudet att göra reklam för högkostnadskrediter genom sponsring av influencers. Det bör heller inte vara tillåtet att framställa kreditupplysningar som något som konsumenten bör undvika, säger Gabriella Göransson.

I februari 2020 föreslog Finansinspektionen att regeringen, i syfte att minska överskuldsättningen, ska tillsätta en utredning om möjligheten att skapa ett statligt kreditregister som ska innehålla information om svenskarnas alla skulder. Förslaget bereds nu på Regeringskansliet.

UC:s bedömning är att Finansinspektionens förslag missar målet och att det är helt andra åtgärder, bland annat kring reklam, som nu behövs. Vi hoppas på en utredning, men det är viktigt att den får ett brett mandat att föreslå olika åtgärder som kan minska överskuldsättningen, säger Gabriella Göransson.

Om undersökningen
Undersökningen från KANTAR Sifo genomfördes den 24 november – 3 december 2020 som en webbaserad undersökning. Sammanlagt 1 000 personer i åldrarna 18 till 79 år deltog i undersökningen. Frågan som ställdes löd:

”Ett konsumtionslån, även känt som blancolån eller privatlån, är ett lån utan säkerhet. De här lånen har ofta högre räntor än bolån, eftersom långivaren har sämre eller ingen säkerhet alls för lånet. Är du positivt eller negativt inställd till reklam för konsumtionslån?”

  • 0,8 procent svarade ”Mycket positivt”
  • 3,1 procent svarade ”Ganska positivt”
  • 22,7 procent svarade ”Ganska negativt”
  • 67,7 procent svarade ”Mycket negativt”
  • 5,8 procent svarade ”Tveksam, vet ej”

Källa: UC