UC lanserar Kreditkollen – tjänsten för unga som behöver få koll på ekonomin

Pressmeddelande okt 24, 2017 01:00

UC, Sveriges ledande affärs- och kreditinformationsföretag, lanserar nu en ny uppdaterad och förbättrad version av den digitala tjänsten Kreditkollen. Tjänsten gör det möjligt för privatpersoner att förbättra sin privatekonomi och kreditvärdighet, vilket kan underlätta i förhandlingar med bank och kreditföretag.

I dag lånar allt fler unga pengar och de tre vanligaste områdena inom vilka unga har skulder är spontana e-handelsköp, köp av mobilabonnemang samt sms-lån. Kreditkollen gör att man enkelt kan få en överblick på hur ekonomin ser ut och vilken kreditvärdighet man har, vilket är bra att ha till hands när man ansöker om lån och krediter.

– Vi upplevde ett ökat tryck från privatpersoner, speciellt unga vuxna, som vill få en förbättrad och samlad bild över sin ekonomi samt tips på hur de kan förbättra sin kreditvärdighet, därför har vi utvecklat den digitala tjänsten Kreditkollen, säger Fredrik Råsäter, Digital Produktansvarig på UC.

När banken och andra kreditgivare behandlar en låneansökan spelar kreditomdömet en stor roll i bedömningen. Det vill säga hur stor sannolikheten är att få en betalningsanmärkning inom de tolv närmsta månaderna. Det har nämligen betydelse för vilket lånebelopp man beviljas och till vilka villkor.

Inbyggt i tjänsten finns också ett poängsystem kallat UC-score som ger en indikation på hur duktig användaren är på att sköta sina lån och krediter. Skalan sträcker sig från 1-999 och ju högre poäng desto bättre kreditvärdighet har du.

– För att förbättra privatekonomin på ett lite roligare sätt har vi tagit fram ett UC-score. Det fungerar lite som ett tävlingsmoment där användaren kan tävla mot sig själv genom att anta olika utmaningar såsom att betala av sina lån, för att få utmärkelser och så hög poäng som möjligt. Enkelt förklarat, ju högre poäng du får desto stabilare ekonomi och bättre kreditvärdighet har du, säger Fredrik Råsäter.

Pris och tillgänglighet
Kreditkollen finns nu tillgänglig via https://www.minuc.se/kreditkollen/ och kostar 49 kronor i månaden utan bindningstid med en månads uppsägningstid.

Om Kreditkollen

• Kreditkollen är en digital tjänst från UC där kunden enkelt loggar in på Minuc.se/kreditkollen från sin mobil, dator eller surfplatta.
  • Kreditkollen ger en samlad överblick på lån, krediter, kreditfrågor och betalningsanmärkningar.
  • UC-score är ett poängsystem som mäter kundens kreditvärdighet. Skalan sträcker sig från 1-999 och ju högre poäng desto bättre kreditvärdighet har du.
  • Kreditkollen ger kunden möjlighet att sätta upp målsättningar för sin kreditvärdighet och sina krediter.
  • För att skapa motivation om att få kontroll över sin privatekonomi kan kunden i Kreditkollen anta olika utmaningar. Utmaningarna är enklare, mer handfasta och konkreta råd, som kunden kan göra för att förbättra sin kreditvärdighet. Exempel på utmaningar är att kunden ska betala av ett blancolån eller avsluta en kontokredit.
  • Kunden kan genom Kreditkollen få utmärkelser som belöning när de till exempel loggar in 10 gånger, har ökat sitt UC-score eller tipsat en vän om tjänsten.
  • Genom Kreditkollen kan kunden även ta del av sin kreditupplysning genom funktionen rapport, vilket ger en bra överblick av kundens kreditengagemang.
  • För mer information om hur Kreditkollen fungerar kan du kolla in filmerna på Youtube, https://www.youtube.com/user/UCnyheter.