Statistik från UC visar: Dyster månad för hotell- och restaurangbranschen men stabil utveckling i landet

Pressmeddelande okt 02, 2017 08:00

Höstens första månad redovisar en förhållandevis stabil utveckling bland svenska företagskonkurser. För september ökar konkurserna med +2 procent. Branschmässigt redovisar hotell- och restaurangsegmentet den största ökningen med hela +22 procent.

Statistik från UC visar att den negativa trenden under årets inledande nio månader påverkar den totala statistiken för året. Hittills i år har de svenska företagskonkurserna ökat med +5 procent när vi snart går in i årets sista kvartal.

- Den trista konkursutvecklingen fortsätter i de tre stora branscherna hotell- och restaurang (+22%), byggindustrin (+17%) och detaljhandeln (+9%). Framförallt är det mindre bolag i dessa branscher som går i konkurs. I byggsektorn sker just nu en övergång av arbetskraft från Rot-sektorn till större anläggningsarbeten och det påverkar en del byggbolag negativt. I hotell- och restaurangföretagen är en tänkbar förklaring höjningen av arbetsgivaravgifterna för ungdomar som har tredubblats. I detaljhandeln ser vi den kraftiga utvecklingen av e-handel som minskar behovet av fysiska butiker och den utvecklingen lär inte avta, kommenterar Richard Damberg, ekonom och utbildningsansvarig på UC.

Chockerande ökning i flertalet län
För september månad ser UC stora ökningar av antalet konkurser, framför allt i Västmanlands län (+267%), Jämtlands län(+267%) och Norrbottens län (+133%).

Det län där företagskonkurserna minskar mest är Gävleborgs län som redovisar en minskning på -71% för september månad, jämfört med samma period förra året.

LänProcentuell förändring
Jämtlands län267%20%
Västerbottens län-55%13%
Norrbottens län133%7%

* procentuell förändring jämfört med samma månad föregående år
** procentuell förändring jämfört med samma antal månader föregående

Presskontakt:Johanna Westin, PR-ansvarig, UC AB

E-post: johanna.westin@uc.se

Om UC och vår konkursstatistik
UCs konkursstatistik omfattar aktiebolag, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer.

För mer information om UC och den fullständiga konkursstatistiken, läs mer på: www.uc.se/konkursstatistik/