Information från kundservice

För närvarande upplever vi problem med sökfunktionen för UCs tjänst UC Direkt. Vi arbetar på en lösning.

SEB Företagskund

Nu kan du som företagskund hos SEB ta del av UCs kreditupplysningar direkt via Business Arena. Nedan hittar du svaren på de vanligaste frågorna och våra allmänna villkor för tjänsten.

För alla frågor gällande UCs kreditupplysningar via Business Arena är du välkommen att kontakta vår kundservice på hej@uc.se eller 08-670 90 00.

Vanliga frågor:

  • Jag tog en kreditupplysning på fel person eller företag, hur tar jag bort den? 
    Ring till UCs kundservice på 08-670 90 00 och berätta vad som har hänt, så får du hjälp.
  • Var vänder jag mig för fakturafrågor?
    Har du frågor om din faktura eller vill ändra din faktureringsadress? Skicka ett e-postmeddelande till faktureringen@uc.se. Här kan du även få hjälp att få din faktura via e-post.
  • Hur blir jag kund?
    För att ta del av UCs kreditupplysningar via SEB behöver du vara företagskund till SEB och ha tillgång till SEB:s internetbankstjänster. Du loggar in i Business Arena och går till Produkter och tjänster.
  • Hur avslutar jag tjänsten?
    Skicka ett e-postmeddelande till hej@uc.se och berätta att du vill avsluta din tjänst via Business Arena. Glöm inte att skriva ditt organisationsnummer.
  • Vad kostar en upplysning?
    För att ta del av priserna behöver du vara företagskund hos SEB. Logga in på Business Arena för mer information.

Integritetspolicy

Läs mer om UCs integritetspolicy.

Legitimt behov

Kreditupplysning innebär uppgift, omdöme eller råd som lämnas för att beställaren ska kunna göra en bedömning av någon annans kreditvärdighet i ekonomiskt hänseende. För att UC ska kunna lämna ut en kreditupplysning om en fysisk person krävs det att beställaren har ett legitimt behov enligt. 9 § 1 st. Kreditupplysningslagen (KuL). Behov av kreditprövning eller kreditbevakning för att du som beställare ska kunna bedöma den ekonomiska pålitligheten utgör ett legitimt behov. För att UC ska kunna lämna ut en kreditupplysning om en fysisk person för andra ändamål än kreditprövning eller –bevakning krävs det exempelvis att det föreligger eller förbereds ett avtal mellan parterna. Andra rättsförhållanden som gör det nödvändigt för beställaren att kunna göra en riskbedömning av ekonomisk art är till exempel borgens-, anställnings- eller hyressammanhang.

Läs mer Stäng

Kreditupplysningskopia (omfrågadkopia)

När en kreditupplysning om en fysisk person (den omfrågade) lämnas ut ska den som upplysningen avser få ett meddelande om detta (s.k. omfrågadkopia). Kreditupplysningskopian visar vilket underlag som beställaren fått i det aktuella fallet. Förutom uppgifter om omdömen och råd innehåller kopian även information om vem som bedriver kreditupplysningsverksamheten, kontaktuppgifter till dataskyddsombud (om det finns ett sådant krav enl. art. 37 GDPR), ändamål samt rättslig grund för personuppgiftsbehandlingen, kategorier av personuppgifter som behandlas, varifrån uppgifterna hämtas (källa), lagringsperioder, information om möjlighet att få tillgång till och rättelse av personuppgifterna, kategorier av mottagare samt vem som beställt kreditupplysningen. Kopian innehåller även information om möjligheten att ställa klagomål till integritetsskyddsmyndigheten.

Läs mer Stäng

Allmänna villkor

Fil Uppladdad Storlek
Allmänna villkor för informationstjänster.pdf 2021-10-27 14:56:14 311 kB