Möt oss på UC

Undrar du hur det är att jobba på UC? Läs vad ett gäng härliga kollegor tycker om arbetet, kulturen och möjligheterna här hos oss!

Staffan Alterbro

Träffa Staffan Alterbro som arbetar som CTO på UCs IT-avdelning.

Hej Staffan! Du är främst anställd som CTO här hos oss, men har även en massa andra ansvar. Vad gör du på dagarna egentligen?

I rollen som CTO blir ansvaret ganska brett men mitt fokus ligger på modernisering av våra tekniska plattformar samt att vi skapar processer för att effektivt utveckla lösningar på dessa. I detta ansvar handlar det mycket om att förstå vilka förutsättningar vi behöver ha både inom affären och IT för att kunna åstadkomma detta. Just nu är det ju extra roligt att vara CTO då vi nu har en ny strategisk plattform som vi kommer att få mycket nytta av framöver!

Du ansvarar även för innovationen på UC. Vad betyder innovation för dig?

För mig är väl egentligen innovation en förändring som är något utöver den vanliga progressen vi alla strävar efter varje dag. Innovation handlar för mig om att göra någonting helt nytt eller att lösa något befintligt på ett helt annat sätt, gärna med ändrat beteende som följd. Jag skiljer verkligen på innovation och affärs- eller IT-utveckling.

Är vi på UC innovativa tycker du?

Vi blir bättre och bättre. Jag tror UC mår väldigt bra av att det kommer in så många nya medarbetare som tar med sig kunskap och idéer som kan leda till en högre grad av innovation.

Vad anser du är en bra egenskap att inneha för att jobba här hos oss på UC?

Att man gillar och ta en finkaffe och samtidigt utbyter kunskap och gemensamt löser problem. Jag som har 30-35 möten i veckan försöker verkligen byta några av dessa mot andra former av dialog. Sen tror jag att en bra egenskap är att vilja delta, inom IT pratar vi just nu mycket om personlig ansvar och effektiva arbetssätt över organisationsgränserna.

Jonas Ben Larbi, Produktspecialist Tambur

På UC finns stora möjligheter att utvecklas och ta sig an nya utmaningar. En som gjort detta är Jonas Ben Larbi, tidigare kundtjänstmedarbetare.

Hej Jonas! Du har ju tidigare jobbat på vår kundtjänstavdelning i två år, vilka egenskaper skulle du säga är viktiga för att lyckas med det? 

En person som är nyfiken och strävar efter att utmanas men som även trivs i kunddialoger. På UC finns det oändligt mycket att lära sig om och fördjupa sig i. Kundservice supporterar koncernens samtliga tjänster för både privatpersoner och företagskunder. Efter ett tag när man har fördjupat sig i ett område så ansvar man för det på kundservice. Det kan t.ex innebära projektarbete, utbildning och ett övergripande ansvar. 

Vad fick dig att gå vidare inom UC?

Jag har utvecklats oerhört mycket och lärt mig massor om ekonomi och privatjuridik som jag har nytta av utanför min yrkesroll. När jag gick vidare fick jag möjlighet att fördjupa mig i en helt ny tjänst, Tambur, som lanserades 2018 och är helt unik i branschen. 

Vad gör du i din nuvarande roll på UC?

I dagsläget är jag Produktspecialist och Projektledare. I bägge rollerna jobbar jag nära våra kunders marknader med det yttersta målet att skapa säkra och effektiva digitala processer så kunden kan maximera värdet av sin tid.”

Vad är det bästa med din nuvarande roll tycker du?

Att jobba nära kunden för att förstå deras processer och resan från idéstadium till produktion.

Jozef Lindström, Produktansvarig webbapplikationer

Möt Jozef Lindström, produktansvarig webbapplikationer.

När började du på UC?

För 15 år sedan var jag nyinflyttad till Stockholm och läste i Metro att de sökte en vikarie till kundtjänst på UC. Jag sökte och fick jobbet. Därefter har jag sökt mig vidare inom UC och har vid det här laget haft sju olika tjänster inom olika områden.

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?

Mitt huvudsakliga ansvarsområde är kreditupplysningstjänsten Ta en UC och som produktansvarig är den största utmaningen att sammanföra allas åsikter och olika aspekter till en bra produkt. Det är viktigt att en produkt har både hög säkerhet och är användarvänlig så jag hittar alltid lösningar med hjälp av tekniken.

Vad är bäst med ditt jobb?

Att jag kan vara mig själv på jobbet, jag är en servicemänniska och gillar att hjälpa människor. Jag känner också att jag har förtroende från mina kollegor.