UC levererar både tjänster och konkurrensfördelar till Creddo

Creddo-artikelbild.jpg

Creddo är låneförmedlaren som hjälper små och medelstora företag att hitta rätt finansieringslösning. Sedan starten 2019 har de hjälpt hundratals företag att växa och finns förutom i Sverige också i Finland och Nederländerna. UC har sedan starten varit en viktig förutsättning för Creddos erbjudande.

– UC känns som den mest logiska partnern att teama upp med när det gäller låneförmedling. UC sitter helt enkelt på mest information och deras kreditupplysningstjänst hjälper oss att leverera en lösning som är optimal för både låneinstitut och låntagare, säger Johan Lohman, Chief Operating Officer på Creddo.

Som Chief Operating Officer, eller COO, ligger hans främsta fokus på att optimera Creddos affär och operationella processer för såväl kreditinstituten som för slutkunderna.

– Olika långivare kan ha olika krav på tjänsten, och inte minst på onboardingprocessen. Därför är en viktig del av mitt jobb att ha en ständig dialog med långivarna. I mitt uppdrag ligger ju att lära så mycket som möjligt om deras affär och se hur vi kan förfina våra processer för att samtidigt möta deras önskemål och erbjuda bästa tänkbara tjänst för presumtiva låntagare. Vi slipar ständigt på vårt gränssnitt och flöde, säger Johan Lohman.

Från 10 000 till 100 miljoner

Creddo förmedlar lån till framförallt små och medelstora företag. Allt ifrån mindre företag som behöver en liten kredit till medelstora företag som är i behov av att finansiera en skuld, expandera sin verksamhet eller köpa in ett större varulager. Det kan också handla om att hjälpa företag att finansiera investeringar i fastigheter.

– Normalt förmedlar vi krediter på allt ifrån 10.000 till tio miljoner kronor. Men i vissa fall har vi faktiskt förmedlat lån på upp till 100 miljoner kronor, säger Johan Lohman.

Internationell expansion

Just små och medelstora företag har ofta haft svårt att hitta smidiga finansieringslösningar. Något som säkert spelat in för det positiva mottagande Creddo har upplevt på den svenska marknaden. Under det senaste året har företaget också inlett en internationell expansion. Först till Finland och därefter till Nederländerna.

– Inte minst i Nederländerna har vi haft en väldigt lyckad introduktion. Det är också en marknad vi tror mycket på. Nederländerna har en stark ekonomisk tillväxt och landet är fullt av entreprenörer som är beredda att satsa. Vi räknar med att det kommer att bli en viktig marknad för oss, säger Johan Lohman

Vilka tjänster köper ni av UC?

– Sedan en tid tillbaka använder vi UC Select för att kunna segmentera målgrupper för vår marknadsföring. Med hjälp av den tjänsten har vi just lanserat en kampanj där vi går ut till 17 000 företagare.

– Men grundpelaren i vår tjänst är ju UCs kreditupplysning. När en ansökan görs hos oss via webben registreras den automatiskt och därefter görs en första screening via UC. Den resulterar i att varje sökande får en riskklass mellan 1 och 5. Det är väldigt viktig info för oss. Utifrån den kan vi göra en grovsållning, vilket är en förutsättning för den fortsatta hanteringen av ansökan.

UC ger viktig usp

En låneansökan hos Creddo resulterar i låneerbjudanden från ett antal av de drygt 20 kreditinstitut som fungerar som partners till Creddo. Men hur många erbjudanden företaget än får tas bara en enda kreditupplysning via UC.

– Det är en väldigt bra lösning som UC möjliggör. Jag skulle säga att den ger oss en av våra viktigaste uspar, eller konkurrensfördelar. På så sätt riskerar ju inte det sökande företaget att få sin kreditvärdighet förstörd. Det kan annars bli följden när ett stort antal kreditupplysningar tas på ett företag.

Hur fungerar samarbetet med UC?

– Jag upplever att UC har ett bra värdekoncept. Dessutom är de smidiga att ha att göra med. De är rappa på pucken när vi har frågor och de har varit väldigt behjälpliga med utbildning kring tjänsterna. Dessutom kommer de med kreativ feedback och tips som vi haft stor nytta av, säger Johan Lohman.